De piramide

De piramide

• Totaal aantal stemmers
    17

Joost

Well-known member
Wil je nu echt niet lezen Noord Ooster?

Je gooit zelfs allerlei suggesties de wereld in die vervolgens weer ontkracht worden als onzin maar beschuldigd ons ervan jou dat wijs te maken.

Mug

Member
In het plan van MSC, dus hoofdklasse , staat dat de zondagclubs zich aanpassen. Ik ben benieuwd wat het oplevert. Hier kan men toch niet tegen zijn.

Sensini

Well-known member

Met op http://www.rsssf.com/nedfer/ned-allclubs-c.html de (zover ik weet samen met CSVT uit Trebeek enige) zaterdagclub uit Zuid II: C.O.V. (Christelijke Ontspannings Vereniging) uit Geleen.
Toen COV in de Afdeling Limburg speelde mochten ze op zaterdag spelen. Toen ze in 1979 naar de Vierde Klasse KNVB promoveerde kwamen ze in de problemen toen alle tegenstanders behalve Maurits en IVS op zaterdag tegen COV wilde spelen. COV kwam niet op zondag opdagen tegen Maurits en werd in eerste instantie uit de competitie gezet. Ze mochten weer deelnemen toen ze met Maurits en IVS waren overeengekomen om op andere dagen te spelen (Tweede Kerstdag, Nieuwjaarsdag, Koninginnedag en Tweede Paasdag).

de waan

Well-known member
In het plan van MSC, dus hoofdklasse , staat dat de zondagclubs zich aanpassen. Ik ben benieuwd wat het oplevert. Hier kan men toch niet tegen zijn.

Ook hier geldt weer dat het jammer is dat MSC geen onderscheid maakt tussen principi?le en niet-principi?le clubs. Thuis tegen Argon kun je toch gewoon op zondag spelen bijvoorbeeld?

Batigoal

Well-known member
Beleid niets meer te maken heeft met amateurvoetbal? Maakt dat wat uit, dan? Dan is de Tweede Divisie toch gewoon profvoetbal als je het zo wilt noemen? Maar wel een scheiding van zaterdag-zondag.

En leg mij eens uit dat spelers betalen niets met amateurvoetbal te maken heeft. In de derde klasse C zitten er ook clubs die betalen. Waar leg je dan de grens van 'inkomen' wanneer je niet meer tot amateurvoetbal gerekend mag worden? Je ziet toch zelf wel in dat dit gewoon onzin is?

Omdat de geldbedragen die er om gaan bij de topamateurs niets meer met amateurvoetbal te maken hebben. De proftak van de KNVB wordt niet voor niets betaald voetbal genoemd. Ooit in het leven geroepen om clubs die uit principe niet wilden betalen en clubs die dat wel wilden van elkaar te scheiden. Dus het is verre van onzin; ons nationale voetbal is op die principes gebaseerd. De knip tussen amateur- en profvoetbal zit tussen de Jupiler League en de Tweede Divisie en dat klopt dus niet.

En daarnaast cre?ert het betalen een oneerlijk sportief voordeel t.o.v. andere amateurclubs die niet willen betalen.

Een scheiding maken is heel simpel door als KNVB alle clubs te verplichten een begroting door te geven en strenger te controleren op de geldstromen tussen clubs en sponsoren.

N

Niels5596

Guest
Mooi weer terug naar de Zaterdagtopklasse en Zondagtopklasse met vrijwillige promotie naar de JL (kun je eventueel ook doen d.m.v. play-offs). Niemand die erop tegen kan zijn.Dan zijn we gelijk van dat gedrocht van een Tweede Divisie af.

Liever een korte liefde met een happy end, dan een lange relatie met een nare vent!

N

Niels5596

Guest
Om toch een beetje het niveau te verhogen - toch blijf ik hetzelfde voorstellen, maar ik heb nog altijd geen antwoord gehad.

Waarom kan er iemand tegen een Zaterdag- en een Zondagtopklasse zijn?

De drogredenen die al voorbij zijn gekomen:
- terug in de tijd c.q. ouderwets. --> het is net wat je ouderwets noemt. Voor een SGP'er is een CU'er progressief, maar GroenLinks zal zeggen dat de CU conservatief is...
- internationaal word je er beter van --> leg mij even de logica uit
- internationale speelkalender --> de grootste bullshit van dit forum

Nou, iemand nog iets tegenin te brengen?

SanMark.

Well-known member
Een redelijk normale reactie, maar het is geen antwoord op mijn vraag. Je draait als een politicus om de hete brei heen. O, nee, politicus is wat te hoog gegrepen, want je speelt flink op de man en scheldt er maar op los.

Nog een keer de vraag, beantwoord hem eens normaal. Anders kom je er gewoon niet uit. Je hebt geen weerwoord.

Er wordt gesteld dat zaterdagclubs ongeveer 4 wedstrijden in het jaar per se op zondag moeten voetballen, dan zie ik dat toch echt als verplicht. Ze willen helemaal niet op zondag. Niemand.

Leg jij eens uit wat daar niet verplicht aan is. En wel reageren, he! En dat geldt ook voor onze Joost.

Quote mij dan even waar ik zeg dat ik het geen verplichting vind ? Want dat heb ik nooit gezegd. Je mag wat mij betreft een twee deling maken in amateurvoetbal en profvoetbal. Profvoetbal geeft voorkeurs speeldag aan, maar is bij uitwedstrijden verplicht om op bv de vrijdag dan wel zondag te spelen. Amateurvoetbal moet je niet verplichten om op een andere dag te spelen dan de voorkeursdag.

Zeer simpel. Divisies behandel je als profvoetbal, en dan mag wat mij betreft de hoofdklasse bij het amateur voetbal.

TukkerVoetbal

New member
De zgn. Topamateurs moeten beseffen dat het voetbal in Nederland steeds verder achterop raakt. Om dit probleem mede te kunnen tackelen is het noodzakelijk dat er een natuurlijke doorstroming komt via verplichte promotie. Dit houdt voor mij automatisch in dat de kampioen van de 2e divisie naar de JL promoveert. Nu is het zo dat er in de top van de 2e divisie betere spelers rondlopen dan op het hogere, JL-niveau. Hiervoor dient de KNVB wel een soepele overgang mogelijk te maken via het licentiesysteem. Daarnaast pleit ik voor een betere bescherming van de jeugdopleiding door het indammen van ( zwarte) geldstromen ?n een verplichting om x percentage van de begroting te besteden aan de opleiding van jeugdspelers en -trainers. Dus ja, clubs die echt werk maken van de eigen jeugd worden bevoordeeld, ik zie daar echt geen slechts in.

Die verplichte promotie naar de JL biedt dan ook de kans om de prehistorische za/zo-scheiding definitief af te schaffen. Clubs die alleen op zaterdag wensen te spelen kunnen hun eigen voetbalbondje oprichten en zijn wat mij betreft dan ook uitgesloten van deelname aan andere KNVB-competities (lagere elftallen/jeugd). Dat kun je uitleggen als 'zaterdaghaten' maar ik zie het vooral als ego?sme ten koste van het totale nederlandse (amateur) voetbal.

En als laatste: De Groene Scout heeft in Twente een meer dan uitstekende naam opgebouwd als "opleidingsman". Die kan zo bij iedere club in Twente aan het werk. In het dorp Losser had hij een belangrijk aandeel in de wederopstanding van de plaatselijke voetbalvereniging. Ik ken het trackrecord van de overige deelnemers aan deze discussie niet maar ik betwijfel of die over eenzelfde expertise en ervaring beschikken. Nogal relevant lijkt mij.

N

Niels5596

Guest
Quote mij dan even waar ik zeg dat ik het geen verplichting vind ? Want dat heb ik nooit gezegd. Je mag wat mij betreft een twee deling maken in amateurvoetbal en profvoetbal. Profvoetbal geeft voorkeurs speeldag aan, maar is bij uitwedstrijden verplicht om op bv de vrijdag dan wel zondag te spelen. Amateurvoetbal moet je niet verplichten om op een andere dag te spelen dan de voorkeursdag.

Zeer simpel. Divisies behandel je als profvoetbal, en dan mag wat mij betreft de hoofdklasse bij het amateur voetbal.

Oke, mooi. Dan dopen we de Tweede Divisie om tot Topklasse. Het is gewoon amateurvoetbal. Mensen met een maatschappelijke carri?re en die voor hun lol (en op zaterdag inderdaad ook voor wat leuke centjes) voetballen.

SanMark.

Well-known member
Oke, mooi. Dan dopen we de Tweede Divisie om tot Topklasse. Het is gewoon amateurvoetbal. Mensen met een maatschappelijke carri?re en die voor hun lol (en op zaterdag inderdaad ook voor wat leuke centjes) voetballen.

Nee het is geen topklasse maar tweede divisie. Er gaan bedragen in om die niet eens betaald worden in de eerste divisie.

Dus dit gaat onder de proftak verder. Wil je dat niet word je weggezuiverd.

Batigoal

Well-known member
Magreb '90 had al financi?le problemen toen ze op zondag speelden. Dat heeft niets met een overgang naar de zaterdag te maken.

N

Niels5596

Guest
Magreb '90 had al financi?le problemen toen ze op zondag speelden. Dat heeft niets met een overgang naar de zaterdag te maken.

Je begrijpt me verkeerd.

Magreb '90 is verhuisd naar de zaterdag, omdat er een club in de 'zondag' te veel was. Niemand wilde overstappen naar de zaterdag, alleen toen Magreb'90 een pak geld kreeg, hebben ze de stap gewaagd. In de zondagvoorstellen dat de Tweede en Derde Divisie gemixt moeten worden, krijg je dit soort problemen elk jaar en dan wel in de Hoofdklasse. Gaat de KNVB een hoop geld kosten. Het wordt een en al ellende.

TukkerVoetbal

New member
De kampioen van de 2e divisie promoveert en laat daarmee haar voorkeursdag (of principi?le wedstrijddag) varen, de JL speelt veelal op vrijdagavond. Daar ben jij het dus mee eens.
Dat staat toch haaks op jouw 100+ bijdrages in deze discussie over het recht om op zaterdag te kunnen blijven voetballen?

Pre-historisch is een stijlfiguur (overdrijving) om aan te geven dat de za/zo scheiding stamt uit lang vervolgen tijden (verzuiling). De maatschappij veranderd in ras tempo en het voetbal zal mee moeten in deze maatschappelijke verandering. Vandaar mij pleidooi om over te stappen naar 'weekend-voetbal' waarbij de thuisspelende vereniging de speeldag bepaalt.

Je kunt het niet eens zijn met alinea 1 ?n tegelijkertijd het oneens zijn met alinea 2.

Jammer dat je niet op mijn alinea rondom de Groene Scout wenst in te gaan. Dit zou je nl. wel sieren. En voor mij is het relevant om te weten wat de inhoudelijke voetbalachtergrond van iemand is. Ik bemoei me bij voorkeur graag met zaken waarover ik kennis/ervaring beschik. De mening van een willekeurige toeschouwer/supporter legt voor mij minder gewicht in de schaal dan die van een bewezen vakman.

TukkerVoetbal

New member
En waar ligt dan de scheiding qua bedrag per maand?
En kun jij mij uitleggen waar er dan zoveel wordt betaald? Heb je rekeningen of transacties? Dat wil ik dan ook wel zien (ik geloof het op zich wel).

Dit gaat niet onder de proftak verder, SanMark. Zie het nu eens in, zoete lieve jongetje.

Ga je ontkennen dat er spelers in de tweede divisie lopen die jaarlijks meer dan € 20.000,- NETTO of meer per jaar verdienen.
In mijn persoonlijke vriendenkring ken ik zeker 6 voetballers die dit soort bedragen verdienen of verdiend hebben.

N

Niels5596

Guest
Ga je ontkennen dat er spelers in de tweede divisie lopen die jaarlijks meer dan € 20.000,- NETTO of meer per jaar verdienen.
In mijn persoonlijke vriendenkring ken ik zeker 6 voetballers die dit soort bedragen verdienen of verdiend hebben.

Ik ontken dat niet. Zal best. Maar kom dan ook met bewijzen en niet "van horen zeggen".

TukkerVoetbal

New member
Ik ontken dat niet. Zal best. Maar kom dan ook met bewijzen en niet "van horen zeggen".

Je ontkent het niet maar je wilt wel bewijzen ?

Iemand die ontkent dat het topamateurvoetbal geen (semi) profvoetbal is moet zichzelf echt na laten kijken of bemoeit zich met een discussie zonder enige, relevante en actuele kennis van het wereldje. Slechts een bankafschrift waaruit de hoogte van de betaling blijkt kan jou blijkbaar van standpunt laten veranderen.

Precies dit punt is voor mij de kern: de dis-balans (sportief en financieel, want dat is bepalend voor de ambiance en dus sfeer) tussen JL en 2e divisie is een probleem dat aangepakt moet worden. De beste spelers dienen op het hoogste niveau te spelen. Hoe goed denk je dat die 2e divisie-topspelers waren geweest als ze wel 5-6 x per week gaan trainen ?, hetgeen voor 20k netto per jaar geen oneervol voorstel is.

Jij benaderd het vraagstuk vanuit het verkeerde perspectief: "Wij ( een zeer kleine minderheid in het voetbal qua KNVB-inkomsten) hebben het goed voor elkaar en werken niet mee aan een vernieuwing die beter is voor het totaal". Dat is nogal egoistisch maar je goed recht. Dan moet je echter wel tegen een stootje kunnen.

Ik ben trouwens niet voor schelden oid. Ik ben zelf katholiek opgevoed en gun ieder mens zijn/haar geloof. Zolang ik er maar niet teveel last van krijg.

Laatst bewerkt:
Bovenaan