De piramide

De piramide

• Totaal aantal stemmers
    17
N

Niels5596

Guest
Niets vrijwillige promotie. Promotie verplicht. Als je zo graag de grote jongen uit wil hangen met een begrotingen van meer dan een miljoen moet je ook willen promoveren. Anders optieven.

Nee.

Je gaat je nog heel lang groen en geel ergeren aan me, want ik blijf hier lekker :eek: :p;)

Verplichte promotie, Jan-Dirk van der Zee. Het liefst helemaal niets!

En ik maar zeuren dat mijn vader de hele tijd zegt dat "vroeger alles beter was". Nu snap ik waarom. Dan ga ik maar naar Schoondijke terug dan!

Oh, en als antwoord op noord-ooster. Ik heb geen hekel aan Harkemase Boys door het Quick Boys-incident, toen woonde ik nog in Zeeuws-Vlaanderen. Volgens mij was ik toen net aan het voetballen geslagen bij de plaatselijke rood-gele trots.

Laatst bewerkt:

JMD

Well-known member
Als jij de argumenten en tegenargumenten die Niels en ik benoemen niet ziet, dan ben je blind.
Of je wilt het niet zien, omdat het je niet uitkomt.

Denk eerder dat het andersom zo is, dat de argumenten die door zo ongeveer door iedereen hier benoemd worden niet door jullie gezien worden... Maar ja, verblind door het 'gezelligheidskliekje' van de zaterdag.

SanMark.

Well-known member
Nee.

Je gaat je nog heel lang groen en geel ergeren aan me, want ik blijf hier lekker :eek: :p;)

Verplichte promotie, Jan-Dirk van der Zee. Het liefst helemaal niets!

En ik maar zeuren dat mijn vader de hele tijd zegt dat "vroeger alles beter was". Nu snap ik waarom. Dan ga ik maar naar Schoondijke terug dan!

Oh, en als antwoord op noord-ooster. Ik heb geen hekel aan Harkemase Boys door het Quick Boys-incident, toen woonde ik nog in Zeeuws-Vlaanderen. Volgens mij was ik toen net aan het voetballen geslagen bij de plaatselijke rood-gele trots.

De incest zal vroeger misschien beter zijn geweest in die achtergestelde zwartekousen gemeenten .

Persoonlijk walg ik er van. Op zondag schijnheilig in de kerk zitten en de rest van de week alles doen wat God verboden heeft.

Bonehead

Well-known member
De vv. Staphorst is geen christelijke voetbalvereniging. Ze spelen op zaterdag omdat dat bij de oprichting met de gemeente is afgesproken.

Ik ben benieuwd wat hierover in hun statuten staat. Ik kon er niks over vinden. Van mijn club staan ze wel on-line en daar in staat de volgende passage:

ARTIKEL 3 DOEL
De vereniging heeft ten doel het - behoudens op zondag - doen beoefenen en het bevorderen van de voetbalsport in al zijn verschijningsvormen.

Om hier vanaf te komen moet daar tijdens een ledenvergadering meer dan 50% van de aanwezigen hiervoor zijn. En ik vermoed dat dit op dit moment geen meerderheid gaat halen. Ondanks dat ik niet in de Biblebelt woon, of dat mijn club uit strengchristelijke leden bestaat. Ik vermoed dat dit bij andere zaterdagclubs niet anders en eerder nog erger zal zijn. Dit zal vermoedelijk met de ontkerkelijking overigens vanzelf wel minder worden. Maar hoelang het duurt voordat er een meerderheid komt durf ik niet te zeggen.

Overigens hebben we als bestuur wel besloten dat oudejaarsdag gewoontegetrouw wel de kantine open gaat. Dat is een maasje in de status. Dat is namelijk geen voetbalactiviteit.

Het zal mij verder een zorg zijn op welke dag gevoetbald wordt, maar dat had ik al eerder in de 10 posts in dit topic gezegd.

de waan

Well-known member
Ik ben voor mixen zaterdag en zondag, maar ik zie niet in waarom je nou per se verplichte promotie moet hebben. In veel landen om Nederland heen is promotie ook niet verplicht. Maak bijvoorbeeld een regel dat 1 uit de tweede divisie promoveert en dat de beste club is die wil promoveren, mits die (bijvoorbeeld) bij de beste 4 eindigt. En die strenge licentie eisen moet ook meer naar gekeken worden, tenminste d.m.v. een betere overgangsregeling. Het zal mij niet verbazen dat er clubs zijn die in principe wel willen promoveren, maar het niet aandurven omdat ze vrezen dat ze bij een directe degradatie in financiele problemen gaan komen.

Zorgen voor een goed vangnet lijkt me dan een heel wat betere oplossing dan promotie facultatief maken. Dan krijg je dus een kliekje clubs die lekker op niveau 3 blijven hangen, terwijl ze stuk voor stuk veel meer mogelijkheden hebben dan de onderste clubs uit de Eerste Divisie. Dat moet je niet willen lijkt me.

Bonehead

Well-known member
Op welke dag valt oudejaarsdag dit jaar, beste Waan:D

Ik kon het niet meer herinneren hoe we dat de laatste keer hebben gedaan. Maar nu ben ik wel meer uit die periode kwijt....

JMD

Well-known member
Je hebt hier een ongekende samenklontering van zaterdagvoetbalhaters en mensen die een hekel hebben aan de traditie waar het zaterdagvoetbal uit voortkomt en die maar wat graag daar hun eigen fantasie?n op loslaten.
Weer fout.
Kritiek op de zaterdagtak maakt het nog geen zaterdaghaters...

De starheid zit juist overduidelijk bij de zaterdag, dat tonen jij en Niels elke keer weer aan. Jullie vragen om argumenten, dan komen er argumenten die weer door jullie worden weggezet als non-argumenten. Vervolgens beschuldigen jullie iedereen van zaterdag te haten en dat wij star zijn...

Ik ben ook benieuwd met welke oplossing men gaat komen, en dat gaat zeker geen oplossing zijn waar alle clubs zich in kunnen vinden, want er gaat een (flink) aantal clubs ontevreden zijn met wat er besloten wordt, simpelweg omdat de standpunten te ver uit elkaar liggen. Ben het helemaal eens dat zo aanmodderen als nu ook niet gaat, maar laten we svp niet teruggaan naar de modder van vroeger. Het is tijd voor de amateurtak om ook de 21e eeuw in te komen, de betalingen gewoon wit op tafel te leggen, en als je spelers wilt betalen dan speelt je semi-professioneel dus, en dien je je ook zo te gedragen, dus dan kan je geen eisen stellen aan wanneer je uitduels speelt. Thuis mag je het gewoon zelf bepalen.

En de beloftes eruit, maar dat is iets waar men het hier w?l over eens is.

JMD

Well-known member
Op welke dag valt oudejaarsdag dit jaar, beste Waan:D

Ik kon het niet meer herinneren hoe we dat de laatste keer hebben gedaan. Maar nu ben ik wel meer uit die periode kwijt....

Dat zal ook zijn omdat de laatste keer dat oudjaar op een zondag viel in 2006 was... ;)

JMD

Well-known member
Zorgen voor een goed vangnet lijkt me dan een heel wat betere oplossing dan promotie facultatief maken. Dan krijg je dus een kliekje clubs die lekker op niveau 3 blijven hangen, terwijl ze stuk voor stuk veel meer mogelijkheden hebben dan de onderste clubs uit de Eerste Divisie. Dat moet je niet willen lijkt me.
Precies. Het verschil tussen JL en 2e divisie moet kleiner, vooral door minder licentie- en accomodatie-eisen. Denk dat qua infrastructuur en begroting veel 2e divisieploegen (zeker de zaterdagploegen) zo mee kunnen met een flink aantal JL-ploegen.
Daar heeft de KNVB zeer zeker een rol in.

de waan

Well-known member
Waarom is alles mixen onrealistisch? Als een club bij de KNVB hun voorkeursdag en tijdstip doorgeeft kan de KNVB daar toch rekening mee houden met de indeling van de competitie?

Dit lijkt me een uitstekende optie bij alle niveaus vanaf, zeg, de tweede klasse. Voor aanvang van het seizoen geef je door of je liever vooral (of alleen) op zaterdag of vooral op zondag speelt of dat het je niet uitmaakt en naar aanleiding daarvan deel je de afdelingen in. Dan kun je rekening houden met de voorkeursdag, zonder daarvoor twee rigide losstaande piramides in stand te houden. Maakt een overstap ook minder definitief en desnoods kun je per seizoen kiezen wanneer je als club het liefst speelt.

Maximale flexibiliteit.

JMD

Well-known member
Dit lijkt me een uitstekende optie bij alle niveaus vanaf, zeg, de tweede klasse. Voor aanvang van het seizoen geef je door of je liever vooral (of alleen) op zaterdag of vooral op zondag speelt of dat het je niet uitmaakt en naar aanleiding daarvan deel je de afdelingen in. Dan kun je rekening houden met de voorkeursdag, zonder daarvoor twee rigide losstaande piramides in stand te houden. Maakt een overstap ook minder definitief en desnoods kun je per seizoen kiezen wanneer je als club het liefst speelt.

Maximale flexibiliteit.

Goed idee inderdaad, maar dat betekent 2 dingen:
1) de reisafstanden worden waarschijnlijk ietsje groter als je in een gemixte piramide toestaat zat/zon te kiezen (ben er niet tegen hoor, maar dit is een nadeel)
2) wat doe je als niet op een mooi veelvoud van 14 (zo groot als de poules nu zijn) uitkomt? Ga je dan clubs dan toch anders indelen? Of maak je 1 extra poule en de poules dan kleiner?

gevegt

Well-known member
Het lijkt me juist een voordeel dat de beloften meedoen in de piramide. Daar lopen tenslotte de gescoute talenten te spelen, die door de piramide meer weerstand opbouwen. Een bijkomend voordeel is dat de BVO's een talent alsnog kunnen oppikken die zich bij een amateurclub alsnog goed ontwikkelen. Al is die kans wel erg klein.

JMD

Well-known member
Het lijkt me juist een voordeel dat de beloften meedoen in de piramide. Daar lopen tenslotte de gescoute talenten te spelen, die door de piramide meer weerstand opbouwen. Een bijkomend voordeel is dat de BVO's een talent alsnog kunnen oppikken die zich bij een amateurclub alsnog goed ontwikkelen. Al is die kans wel erg klein.

Maar waar trek je dan de grens? Mogen alleen de BVO's een beloftenteam mee laten doen of ook bv Quick Boys, AFC etc.?
Als de piramide open gaat vervaagt de grens met de BVO natuurlijk ook, want als Katwijk naar de JL promoveert maakt het dat nog geen BVO, en als bv Dordrecht degradeert is het dan ineens geen BVO meer?

de waan

Well-known member
Goed idee inderdaad, maar dat betekent 2 dingen:
1) de reisafstanden worden waarschijnlijk ietsje groter als je in een gemixte piramide toestaat zat/zon te kiezen (ben er niet tegen hoor, maar dit is een nadeel)
2) wat doe je als niet op een mooi veelvoud van 14 (zo groot als de poules nu zijn) uitkomt? Ga je dan clubs dan toch anders indelen? Of maak je 1 extra poule en de poules dan kleiner?

Je kunt toch altijd uitkomen op poules van 14? Desnoods maak je eerst een voorlopige indeling als een bepaalde keuze heel ongelukkig uit blijkt te vallen voor sommige clubs. Als je dit doet moet je wel het hele idee van districten loslaten, maar dat gebeurt nu feitelijk ook al. Deze afdeling is bijvoorbeeld ongeveer 50% Oost en 50% West I: https://www.hollandsevelden.nl/competities/2017-2018/west-1/za/4h/

gevegt

Well-known member
Maar waar trek je dan de grens? Mogen alleen de BVO's een beloftenteam mee laten doen of ook bv Quick Boys, AFC etc.?
Als de piramide open gaat vervaagt de grens met de BVO natuurlijk ook, want als Katwijk naar de JL promoveert maakt het dat nog geen BVO, en als bv Dordrecht degradeert is het dan ineens geen BVO meer?

Je bent een BFO als fat in de statuten staat. Zo moeilijk is dat niet.
Het enige wat beperkt moet worden zijn de spelers die mee mogen doen met het eerste team.

Bovenaan