De piramide

De piramide

• Totaal aantal stemmers
    17

JMD

Well-known member
Je kunt toch altijd uitkomen op poules van 14? Desnoods maak je eerst een voorlopige indeling als een bepaalde keuze heel ongelukkig uit blijkt te vallen voor sommige clubs. Als je dit doet moet je wel het hele idee van districten loslaten, maar dat gebeurt nu feitelijk ook al. Deze afdeling is bijvoorbeeld ongeveer 50% Oost en 50% West I: https://www.hollandsevelden.nl/competities/2017-2018/west-1/za/4h/

ALs je landelijk zeg 420 clubs hebt dan zijn dat 30 van 14. Wat nou als er 200 clubs op zat willen en 220 op zon? Dan krijg je echt geen poules van 14...

Fregge

Well-known member
Het lijkt me juist een voordeel dat de beloften meedoen in de piramide. Daar lopen tenslotte de gescoute talenten te spelen, die door de piramide meer weerstand opbouwen. Een bijkomend voordeel is dat de BVO's een talent alsnog kunnen oppikken die zich bij een amateurclub alsnog goed ontwikkelen. Al is die kans wel erg klein.

Eens met gevegt, maar de beloften moeten niet spelen zoals dat nu gebeurd. Nu is het nog veel te open om beloftes toe te laten. Beter is dat ploegen een selectie geven van minimaal 23 man wat speelrechtig. Misschien kun je dit aanpakken zoals de UEFA lijsten bij Europese competities. Daar moet je ook spelers inschrijven die speelrechtig zijn in de competities. Jonger mag, ouder niet dan.

JMD

Well-known member
Eens met gevegt, maar de beloften moeten niet spelen zoals dat nu gebeurd. Nu is het nog veel te open om beloftes toe te laten. Beter is dat ploegen een selectie geven van minimaal 23 man wat speelrechtig. Misschien kun je dit aanpakken zoals de UEFA lijsten bij Europese competities. Daar moet je ook spelers inschrijven die speelrechtig zijn in de competities. Jonger mag, ouder niet dan.
In zo'n geval zou beloften nog wel kunnen ja.

Fregge

Well-known member
ALs je landelijk zeg 420 clubs hebt dan zijn dat 30 van 14. Wat nou als er 200 clubs op zat willen en 220 op zon? Dan krijg je echt geen poules van 14...

Dat maakt toch niet uit? Als je een zondagploeg bij een zaterdagploeg zet, heeft de zondagploeg altijd recht om de wedstrijd om op zondag 14:30 te laten spelen.

JMD

Well-known member
Dat maakt toch niet uit? Als je een zondagploeg bij een zaterdagploeg zet, heeft de zondagploeg altijd recht om de wedstrijd om op zondag 14:30 te laten spelen.

Ja, dat gaat dan gebeuren idd. Maar ik reageerde op de waan dat het dus kan gebeuren dat het niet altijd mooi uitkomt. En dan zal je jouw oplossing moeten gebruiken (maar heb je dus wel te maken met 1 of meerdere ontevreden ploegen). (overigens zal dat dan een beperkt aantal zijn op het hele totaal, dat snap ik... Bij poules van 14 heb je maximaal 13 ontevreden ploegen op een totaal van een paar honderd. De kans dat het zo ontzettend rot uitkomt is overigens niet groot)

JMD

Well-known member
Ik heb begrepen dat jij in het onderwijs zit.
Jarenlang zijn daar allemaal veranderingen doorgevoerd, waar in het onderwijs niemand op zat te wachten, waarvan mensen die voor de klas staan aangaven dat die veranderingen geen verbeteringen zijn, eerder verslechteringen. Zij werden niet zelden beschuldigd van star-zijn.
Maar de veranderingen werden wel erdoor gedrukt.
En niet zelden werden later de veranderingen weer geheel of deels terug gedraaid omdat ze niet werkten. Je zult de voorbeelden kennen.

Ook hier worden mensen, mijns insziens onterecht, als star weggezet .
Nl zij die aangeven dat voorgestelde veranderingen, die in hun ogen geen of nauwelijks voordelen opleveren en zelfs flink nadelig zijn voor het zaterdagvoetbal, beter niet ingevoerd kunnen worden.
En dat bepaalde zaken die al zijn doorgevoerd en die op veel kritiek stuiten worden teruggedraaid, wat ik dan juist zie als een vooruitgang. ( beloften, verplichte promotie en tweede divisie )
Wat mij betreft, onderzoekt, maar behoud het goede.
Bijna helemaal eens met je stuk, maar het verschil is nou net het allerbelangrijkst, en dat heb ik onderstreept. Het amateurvoetbal is niet alleen het zaterdagvoetbal (daar gaan jij en Niels de fout in), maar ook het zondagvoetbal. En er zal naar een oplossing gezocht moeten worden voor beide. Het zou zelfs best zo kunnen zijn dat als zowel zaterdag als zondag er op achteruit gaat, dat het totale amateurvoetbal er op vooruit gaat.

In het onderwijs werden die beslissingen altijd genomen voor het hele onderwijs, niet alleen voor bijv. de katholieke scholen en dat de protestante scholen dingen wel mochten blijven doen op een andere manier. Daar zit het grote verschil.

Verder heb ik jarenlang roosters gemaakt voor de hele school. Daar heb je ook te maken met wat ik in alinea 1 zei: als iedereen een stukje minder eist (aan bv vaste vrije dagen of per se een bepaalde klas les willen geven) wordt het totale rooster per saldo beter. Daar is wel een schoolleider voor nodig die de roostermaker steunt en dat ook oplegt aan het personeel (in zeer goed overleg). Maar als dat personeel dan later het resultaat ziet zijn ze alsnog zeer tevreden. In dit geval is er een directeur bij de KNVB nodig die bepaalde zaken afdwingt zodat de totale 'opbrengst' groter wordt dan de som van de delen.

Joost

Well-known member
Er wordt mij iets te gemakkelijk geclaimd, dat het totale voetbal erop vooruit zal gaan bij de voorgestelde plannen.
Bijna alles wat ik lees houdt een verslechtering in voor het zaterdagvoetbal en is voordelig voor het zondagvoetbal.
Je zou als een soort SP-politicus ahw kunnen zeggen dat de rijken ( vooral figuurlijk bedoeld ) maar wat moeten inleveren voor de armen, zodat er meer gelijkheid ontstaat.
In dit voetbalgeval heb ik daar moeite mee. De redenen heb ik wel eens genoemd en zal ik je nu besparen.

Voor- en nadelen van plannen en de mate van wenselijkheid daarvan hangen natuurlijk samen met hun inhoud.
Niet iedereen heeft het over exact hetzelfde Er zitten ook gradaties in .
Er zijn er die zaterdagverenigingen willen verplichten op zondag te voetballen, ongeacht de consequenties .
Er zijn er ook die een model voorstaan als nu in de Tweede Divisie wordt gehanteerd.
En ik heb ook al eens gelezen dat wedstrijden van zaterdagclubs te allen tijde om 14.30 of 15.00 uur worden gespeeld.
En verder zie ik ook verschillende inzichten mbt de beloften, het waarderen van een jeugdopleiding, de contracten, het wel of niet verplicht promoveren enz. enz.

Je stipt eigenlijk precies aan wat er mis is met de discussie. Het gaat namelijk helemaal niet om de zaterdag/zondag discussie maar meer over een gelijk speelveld voor de hele voetbalpiramide, van Eredivisie tot aan 5e klasse.
Het hele voetbal is er bij gebaat dat de beste clubs tegen elkaar spelen en dat er fatsoenlijke doorstroming is. Topamateurs misbruiken momenteel hun positie in de 2e divisie/oude topklasse/oude hoofdklasse. En dan bedoel ik niet alleen de zaterdagclubs maar ook de zondagverenigingen al is het wel een feit dat bij de grote zaterdagclubs er wat meer geld omgaat.

Een gelijk speelveld dus voor alle verenigingen. Daarbij komt ook dat een vereniging die dusdanig aan de top wil meespelen dat het promoveert naar de Eerste Divisie er rekening mee moet houden dat niet al haar duels nog op haar favoriete speeldag zullen plaatsvinden. Uitduels zullen meestal op vrijdag zijn en ook thuisduels in gezamenlijke speelrondes aan het einde van de competitie/periode zijn tegelijkertijd. Of de andere thuisduels dan op zaterdag of zondag zijn is niet zo belangrijk.

JMD

Well-known member
Ik lees net iets wat dichtbij het idee komt wat ik hier gisteren of eergisteren ook genoemd heb, nl geef clubs de gelegenheid over te stappen van speeldag met behoud van niveau. Dat voorkomt de huidige situatie dat je in zo'n geval vaak een flink aantal klassen lager moet beginnen.
Natuurlijk zitten daar ook haken en ogen aan. Bv dat je moet voorkomen dat clubs willen veranderen omdat niveaus erg uit elkaar gaan lopen.
Of dat aantallen problemen geven.
Als de piramide toch op de kop gaat, lijkt me dit het overwegen waard.

Overstappen met behoud van niveau (of dat nou van zat naar zo is of omgekeerd) gaat problemen geven. Want stelt dat ploeg X van zondag 2e klasse wil overstappen naar de zaterdag 2e klasse. Waar ga je die dan plaatsen? De huidige zaterdag2e-klassers zullen dan een plek op moeten geven (versterkte degradatie of afgezwakte promotie), daar zullen ze (terecht) niet blij mee zijn. En dan ga je ook protest uit de zaterdag krijgen dat 'ze weer benadeeld' worden (want dat gevoel leeft al snel in die tak).

JMD

Well-known member
Je stipt eigenlijk precies aan wat er mis is met de discussie. Het gaat namelijk helemaal niet om de zaterdag/zondag discussie maar meer over een gelijk speelveld voor de hele voetbalpiramide, van Eredivisie tot aan 5e klasse.
Het hele voetbal is er bij gebaat dat de beste clubs tegen elkaar spelen en dat er fatsoenlijke doorstroming is. Topamateurs misbruiken momenteel hun positie in de 2e divisie/oude topklasse/oude hoofdklasse. En dan bedoel ik niet alleen de zaterdagclubs maar ook de zondagverenigingen al is het wel een feit dat bij de grote zaterdagclubs er wat meer geld omgaat.
Hear hear! Vooral de zaterdag maakt er een za/zo discussie van. Terwijl het (zoals ik al zei) om het hele amateurvoetbal gaat. Nederland is misschien wel het meest geseculariseerde land van West Europa, maar we zijn wel het enige land dat nog een verdeling in de amateurs heeft dat (in)direct komt door het geloof.

Forza AZ

Well-known member
Overstappen met behoud van niveau (of dat nou van zat naar zo is of omgekeerd) gaat problemen geven. Want stelt dat ploeg X van zondag 2e klasse wil overstappen naar de zaterdag 2e klasse. Waar ga je die dan plaatsen? De huidige zaterdag2e-klassers zullen dan een plek op moeten geven (versterkte degradatie of afgezwakte promotie), daar zullen ze (terecht) niet blij mee zijn. En dan ga je ook protest uit de zaterdag krijgen dat 'ze weer benadeeld' worden (want dat gevoel leeft al snel in die tak).

Als je dit in combinatie doet met het afschaffen van zaterdag/zondag, maar clubs slechts indeelt naar voorkeur, dan hoeft niemand extra te degraderen, en krijg je alleen ??n 2e klasse waarin clubs zitten met een verschillende voorkeur. Dat kun je vast wel zo plannen dat de zaterdagclubs uit die gemengde 2e klasse niet de clubs zijn die heel streng zijn qua speeldag voor hun uitwedstrijden.

De Groene Scout

Well-known member
Er zijn ook mensen die met kerst niet on-line waren en in dit topic ineens 300 nieuwe berichten zien staan.
Tip: niet nalezen als je weinig tijd hebt (staat weinig nieuws) - wel nalezen als je meer tijd hebt en van comedy houdt.

de waan

Well-known member

Dan ga je er vanuit dat er geen clubs zijn die weliswaar een voorkeursspeeldag hebben, maar wel in een gemixte afdeling willen spelen. Die zijn er ook best wel denk ik.

Satyr

Administrator
Forumleiding
Dan ga je er vanuit dat er geen clubs zijn die weliswaar een voorkeursspeeldag hebben, maar wel in een gemixte afdeling willen spelen. Die zijn er ook best wel denk ik.

Je kunt ook de 'Niels5596' optie doen: Alle zaterdagclubs willen alleen op zaterdag spelen en alle zondagclubs gaan op zaterdag spelen.

JMD

Well-known member

Ja, ik ging uit van strikt zat of zon als voorkeur. Maar je kan idd ook aangeven dat het je niet uitmaakt. Als je dat per jaar kan wijzigen zouden er voor die optie best een hoop te vinden zijn denk ik.

Bovenaan