De piramide

De piramide

• Totaal aantal stemmers
    17

de waan

Well-known member
Als ik dan even de genuanceerde jongen mag uithangen, die ook rekening houdt gevoeligheden van principi?le gelovigen. Als we nou als eerste stap eens gaan beginnen het "niet op zondag"-recht te beperken voor clubs waarvoor dat van oudsher de reden was om op zaterdag te spelen. Nu is het zo dat als je 130 jaar op zondag hebt gespeeld en je stapt over naar zaterdag je automatisch het recht cadeau krijgt nooit meer op zondag te hoeven spelen. Dat is natuurlijk onzin. Dan kunnen we van de huidige circa 1000 standaardteams op zaterdag ongeveer de helft al wegstrepen. Scheelt toch al weer een heel stuk.

de waan

Well-known member
Ja, ik ging uit van strikt zat of zon als voorkeur. Maar je kan idd ook aangeven dat het je niet uitmaakt. Als je dat per jaar kan wijzigen zouden er voor die optie best een hoop te vinden zijn denk ik.

En dan wordt de competitie-indeling ook weer een stuk makkelijker.

Misschien is West II hiervoor een mooie proeftuin, want daar blijft de zondag maar leeglopen. Ik vraag me af of dat overstappen bij die clubs altijd op logische gronden is.

JMD

Well-known member
Als ik dan even de genuanceerde jongen mag uithangen, die ook rekening houdt gevoeligheden van principi?le gelovigen. Als we nou als eerste stap eens gaan beginnen het "niet op zondag"-recht te beperken voor clubs waarvoor dat van oudsher de reden was om op zaterdag te spelen. Nu is het zo dat als je 130 jaar op zondag hebt gespeeld en je stapt over naar zaterdag je automatisch het recht cadeau krijgt nooit meer op zondag te hoeven spelen. Dat is natuurlijk onzin. Dan kunnen we van de huidige circa 1000 standaardteams op zaterdag ongeveer de helft al wegstrepen. Scheelt toch al weer een heel stuk.

Ik ben het ook zeker eens met het feit dat je daar rekening mee moet houden. Bij de lagere klassen spelen er een hoop spelers in de 1e teams voor wie spelen op zondag echt geen optie is. Vandaar dat ik vind dat je op die niveaus daar echt rekening mee moet houden (danwel door vanaf een bepaald niveau wel 2 aparte piramides te houden, danwel het voorstel om voorkeursspeeldagen aan te geven en clubs met dezelfde voorkeur dan bij elkaar te zetten), alleen spelen in de topamateurs geen spelers meer voor wie de zondag echt geen optie is, want daar worden de spelers gewoon getransfereerd. Dan ben je gewoon semi-prof en kan je dus best op zondag spelen. En dat gaat (zoals Satyr al eens heeft aangegeven) om een keer of 5 per jaar ofzo. Je speelt sowieso alles thuis op zaterdag, de laatste 2 speeldagen ook op zaterdag, er zitten nog meer zaterdagploegen in je poule waarbij je dus ook uit speelt op zaterdag. Dan blijven er een duel of 6 over die op zondag kunnen, maar er zullen best een paar van die ploegen zijn die dan toch op zaterdag willen spelen (zie bv VVSB, dat is van oorsprong zondag, maar speelt nu thuis op zaterdag 18.00, of dat nou tegen een zaterdag of zondagploeg is), dan hou je op 1 seizoen een duel of 4-5 over. (op een totaal van 34)

erka

Well-known member
Wat JMD zegt. Het gaat uiteindelijk maar om enkele wedstrijden per seizoen die je dan op zondag zou spelen. Alle thuiswedstrijden en een deel van de uitwedstrijden blijven op zaterdag. En als je dan op een bepaald niveau (zeg vanaf Hoofdklasse) en alleen voor de standaardteams invoert heb je het ook maar over een zeer beperkt aantal clubs waarvan vele bovendien betalen.

Waar hebben we het over.

Joost

Well-known member
Dat de piramide-discussie een za-zo discussie wordt is logisch. Kijk maar naar hoe er tegen bepaalde plannen aangekeken wordt.
Bij veel punten is het zo dat ( grosso modo )zaterdagclubs ervoor zijn en zondagclubs ertegen of andersom.
Wanneer de plannen zo zijn dat zaterdagverenigingen op veel gebieden moeten inleveren om de neergaande spiraal van het zondagvoetbal te stoppen, is het logisch dat het een za zo discussie wordt.

Met jouw aanname dat er niet een gelijk speelveld zou zijn, suggereer je m.i. een tegenstelling die er niet is.
Dat het zaterdagvoetbal stevig terrein wint t.ov het zondagvoetbal zie ik meer als een soort van natuurlijk proces dan dat het een gevolg zou zijn van bevoordeling door de KNVB o.i.d.

Je draait het weer richting zaterdag/zondag terwijl dat gewoon het punt niet is.

Wat heeft; "Dat het zaterdagvoetbal stevig terrein wint t.ov het zondagvoetbal zie ik meer als een soort van natuurlijk proces dan dat het een gevolg zou zijn van bevoordeling door de KNVB o.i.d." ermee te maken dat de top van het GEHELE amateurvoetbal een oneerlijk speelveld heeft ten opzichte van het profvoetbal?

De hele discussie gaat helemaal in basis niet over zaterdagclubs die op zondag moeten spelen. Het gaat erom dat clubs die in de top van het AMATEURvoetbal de (semi-)profclub uithangen.

JMD

Well-known member
Waar we het over hebben ?
Met jouw idee wil je zaterdagverenigingen verplichten op zondag te voetballen.
En ik voorspel dat een overgrote meerderheid van de zaterdag top amateurverenigingen dat niet zal gaan doen.
Dan hoor ik je vast zeggen, dat je die verenigingen maar moet buitensluiten of wat dan ook...
Maar ik kan me niet voorstellen dat de KNVB dat scenario ziet zitten.

En nogmaals, niet de spelers, maar de leden van een vereniging beslissen uiteindelijk of de club wel of niet op zondag voetbalt.
En als het goed is, dan weten spelers van een vereniging ook dat het zo werkt.

Als je met de grote mensen mee wilt doen (en dat willen de zaterdagclubs gezien de begrotingen, transfers etc.) dan moet je ook aan de grotemensenregels voldoen.
Wil je dat als club niet, ook goed, maar dan lager gaan spelen en niet betalen.
Zaterdagclubs willen wel de lusten ('kijk ons eens goed zijn en hoog spelen' etc.), maar niet de lasten (dat je ook af en toe op een andere dag moet spelen).

erka

Well-known member
Waar we het over hebben ?
Met jouw idee wil je zaterdagverenigingen verplichten op zondag te voetballen.
En ik voorspel dat een overgrote meerderheid van de zaterdag top amateurverenigingen dat niet zal gaan doen.
Dan hoor ik je vast zeggen, dat je die verenigingen maar moet buitensluiten of wat dan ook...
Maar ik kan me niet voorstellen dat de KNVB dat scenario ziet zitten.

En nogmaals, niet de spelers, maar de leden van een vereniging beslissen uiteindelijk of de club wel of niet op zondag voetbalt.
En als het goed is, dan weten spelers van een vereniging ook dat het zo werkt.

Helemaal niet, alleen de top "amateurs" (grootste deel van de clubs kan gewoon zaterdag blijven spelen), die bovendien gewoon semi-prof zijn over het algemeen. Eten van twee walletjes. Amateurisme preken en ondertussen prof eten.

Overigens ben ik sowieso voor een opheffing van het onderscheid prof/amateur maar dat is weer een hele andere discussie.

erka

Well-known member
Bepalen verenigingen eigenlijk ook hoeveel clubs er degraderen uit een klasse en hoeveel punten er voor een overwinning zijn?

Unregistere

Well-known member
Om hier vanaf te komen moet daar tijdens een ledenvergadering meer dan 50% van de aanwezigen hiervoor zijn. En ik vermoed dat dit op dit moment geen meerderheid gaat halen. Ondanks dat ik niet in de Biblebelt woon, of dat mijn club uit strengchristelijke leden bestaat. Ik vermoed dat dit bij andere zaterdagclubs niet anders en eerder nog erger zal zijn. Dit zal vermoedelijk met de ontkerkelijking overigens vanzelf wel minder worden. Maar hoelang het duurt voordat er een meerderheid komt durf ik niet te zeggen.

Dat is exact mijn gedachte. Heb ik ooit, vele pagina's terug, volgens mij ook al eens in dit topic gezet. Bij ASWH, in mijn ogen absoluut geen heel 'strenge' club, zie ik het ook niet snel gebeuren dat met name de oudere leden zullen instemmen met spelen op zondag. Ondanks het feit dat spelers en begeleiding er vrijwel zeker geen principi?le bezwaren tegen zullen hebben. Bij veel clubs zijn het juist de oudere leden die een ALV bezoeken, waar gestemd wordt over dergelijke voorstellen.

Bij clubs waar men hier strikter in is en waar zoals Niels schetst zelfs leden weg zullen blijven als het eerste op zondag gaat voetballen, zal het dan helemaal niet eenvoudig zijn om dit te veranderen. Daarom verwacht ik dat het heel moeilijk wordt om de boel te gaan mixen.

Maar het blijft wel een vermakelijke discussie om te volgen uiteraard.

N

Niels5596

Guest
Dat is exact mijn gedachte. Heb ik ooit, vele pagina's terug, volgens mij ook al eens in dit topic gezet. Bij ASWH, in mijn ogen absoluut geen heel 'strenge' club, zie ik het ook niet snel gebeuren dat met name de oudere leden zullen instemmen met spelen op zondag. Ondanks het feit dat spelers en begeleiding er vrijwel zeker geen principi?le bezwaren tegen zullen hebben. Bij veel clubs zijn het juist de oudere leden die een ALV bezoeken, waar gestemd wordt over dergelijke voorstellen.

Bij clubs waar men hier strikter in is en waar zoals Niels schetst zelfs leden weg zullen blijven als het eerste op zondag gaat voetballen, zal het dan helemaal niet eenvoudig zijn om dit te veranderen. Daarom verwacht ik dat het heel moeilijk wordt om de boel te gaan mixen.

Je bent echt de enige die het begrijpt en er objectief naar kijkt. Mixen kun je willen, maar het gaat niet gebeuren!!

Terug naar zaterdag- en zondagtopklasse, iedereen blij, niveau gewaarborgd, geen ellende met degradaties en speeldagen... Waarom kun je daar tegen zijn? En ik ben op zich niet tegen promotie naar de JL. Nadeel is dat je dan op vrijdagavond voetbalt, maar ja, dat is kerkhof Jupiler League.

erka

Well-known member
Unregistrere, kan jij mij dan wellicht objectief uitleggen dat als er gemixed wordt, ASWH gewoon op zaterdag kan blijven thuisspelen, waarschijnlijk zeker de helft van de uitwedstrijden ook, en er enkele uitwedstrijden op zondag zouden bijzitten, en de spelers en staf er geen problemen mee hebben, waarom die oudjes er dan tegen zijn? Dan is het toch gewoon religie? Of ben ik dan gek.

SanMark.

Well-known member
Unregistrere, kan jij mij dan wellicht objectief uitleggen dat als er gemixed wordt, ASWH gewoon op zaterdag kan blijven thuisspelen, waarschijnlijk zeker de helft van de uitwedstrijden ook, en er enkele uitwedstrijden op zondag zouden bijzitten, en de spelers en staf er geen problemen mee hebben, waarom die oudjes er dan tegen zijn? Dan is het toch gewoon religie? Of ben ik dan gek.

En kortzichtigheid, en het eigenlijk misgunnen van iets wat een ander wel leuk vind. Het is eigenlijk zeer vreemd dat je als gelovig mens een ander zoveel beperkingen op wil leggen.

JMD

Well-known member

Jep. En als het geen religie is dan is het gewoon een 'automatisme' (ik ga altijd op zaterdag naar het eerste elftal kijken, waar ze ook spelen). En die kunnen veranderd worden. Dat is hetzelfde als dat je ineens op een andere dag gaat werken of je ineens training hebt op een andere dag.

de waan

Well-known member
Ik denk dat het bij de oude garde toch vooral principe is, hoor. Bij de club waar ik speelde brak zo'n beetje de pleuris uit toen ??n of ander bierteam tijdens een kamp een potje speelde op zondag. Is gewoon not done in die kringen.

SanMark.

Well-known member
Ik denk dat het bij de oude garde toch vooral principe is, hoor. Bij de club waar ik speelde brak zo'n beetje de pleuris uit toen ??n of ander bierteam tijdens een kamp een potje speelde op zondag. Is gewoon not done in die kringen.

Dat was bij onze club in eerste instantie de reden dat de Eurosport ring toernooien werden gemeden omdat je dan op zondag moest voetballen.

Gelukkig zege vierde begin jaren 90 het verstand het van de emotie.

Maasveld

Well-known member
Dan is het dus simpel. Nog even 10 jaar aanmodderen totdat al die oude vellen de pijp uit zijn, dan kunnen we gaan mixen.

Joost

Well-known member

Keulen en Aken zijn uiteraard ook niet op 1 dag gebouwd, zoiets moet dan ook geleidelijk gaan. Veel meer nog dan in het betaalde voetbal zijn jullie afhankelijk van de vrijwilligers. Er zal ook echt niemand gaan zeggen dat er plotseling op zondag thuisduels gespeeld moeten worden.

Het gaat er enkel om dat sporadisch een uitduel plaatsvind op zaterdagavond in plaats van zaterdagmiddag. Dan kun je over een aantal jaar, als de clubs aan elkaar gewend zijn en de opzet van de competities fatsoenlijk evalueren en waar nodig bijgeschaafd worden.

Zou dat bij ASWH echt een probleem zijn?

N

Niels5596

Guest
En kortzichtigheid, en het eigenlijk misgunnen van iets wat een ander wel leuk vind. Het is eigenlijk zeer vreemd dat je als gelovig mens een ander zoveel beperkingen op wil leggen.

Hahaha, deze vind ik echt wel mooi. Beperkingen opleggen?

Als zondagfan heb jij blijkbaar geen moeite om op zaterdagavond of -middag te ballen. Wij als zaterdagploegen wel op zondag. Dan kun jij je toch aanpassen als je dat wil? Dan wordt er jou toch geen beperking opgelegd? Dan houd je je poot stijf. Er wordt ons juist een beperking opgelegd als wij per se op zondag moeten voetballen, terwijl het gros van de zondag in zo'n geval gewoon op zaterdagmiddag of -avond wil spelen.

erka

Well-known member
Hahaha, deze vind ik echt wel mooi. Beperkingen opleggen?

Als zondagfan heb jij blijkbaar geen moeite om op zaterdagavond of -middag te ballen. Wij als zaterdagploegen wel op zondag. Dan kun jij je toch aanpassen als je dat wil? Dan wordt er jou toch geen beperking opgelegd? Dan houd je je poot stijf. Er wordt ons juist een beperking opgelegd als wij per se op zondag moeten voetballen, terwijl het gros van de zondag in zo'n geval gewoon op zaterdagmiddag of -avond wil spelen.

Man, man. Hier is geen beginnen aan. Ik geef het op. Hopelijk heeft Unregistrere wat objectievere antwoorden.

Joost

Well-known member
Terug naar zaterdag- en zondagtopklasse, iedereen blij, niveau gewaarborgd, geen ellende met degradaties en speeldagen... Waarom kun je daar tegen zijn? En ik ben op zich niet tegen promotie naar de JL. Nadeel is dat je dan op vrijdagavond voetbalt, maar ja, dat is kerkhof Jupiler League.

Dus eerst hebben de amateurclubs de Jupiler League door oneerlijke concurrentie stevig verzwakt en als een bijdrage gevraagd wordt om het evenwicht te herstellen wil niemand plotseling meewerken?

Bovenaan