De piramide

De piramide


  • Totaal aantal stemmers
    17

noordooster

Well-known member
Wat ik echt mis in deze discussie is de vraag wat goed is voor de ontwikkeling van het nederlandse voetbal op langere termijn. Hoe komt Nederland terug aan de internationale top en welke indeling past daar het beste bij ?
De opleiding van jeugdvoetballers is voor mij dan het belangrijkste uitgangspunt voor de discussie.

De zaterdagbolwerken hebben volgens mij lak aan de opleiding van de jeugd. Ze halen voor dikke salarissen de spelers uit het hele land en ondertussen komt het talent van IJsselmeervogels O19 niet bij de eigen club aan de bak.
Het grote geld moet gestopt worden en mixen van zaterdag en zondag lijkt daarom het beste mijns inziens.

Ik zie die tegenstelling die jij aanhaalt niet zozeer.
Werd er, toen Nederland wel tot de internationale top behoorde, door amateurclubs meer aandacht aan de jeugd besteed ?
Doen onze BVO's het wel goed door allemaal buitenlanders te halen en spelers te halen die door amateurs zijn opgeleid ?
Sommige amateurclubs kunnen alleen hun eigen talenten behouden als ze op niveau spelen, anders gaan ze naar een hoger spelende club.
Een goed opgeleid talent van een derde klasser is er bij gebaat dat hij naar een hoofdklasser in de buurt kan, omdat hij dan op niveau kan spelen.
En zulke hoofdklassers redden het vaak niet op dat niveau als ze niet spelers halen en betalen.
Overigens heb ik er moeite mee dat clubs die toevallig over veel jeugd en daardoor een sterke jeugdafdeling beschikken door de KNVB bevoordeeld worden
 
N

Niels5596

Guest
Spakenburg promoveert, Volendam degradeert. In het volgende jaar degradeert Volendam uit de topklasse, Spakenburg uit Jupiler League en EVV promoveert naar de Jupiler League. Wat gaan we dan doen?

"Deze discussietruc ken ik onderhand wel." Dit is een theoretisch scenario wat misschien een keer in de honderd jaar zal voorkomen. En dan komt de KNVB wel met een zak geld om de hoek om een club te laten overplaatsen. En anders speelt de ene competitie maar met een club meer.

Dit is een "probleem" wat er niet is. In tegenstelling tot het voorstel om te mixen. Je blijft gekloot houden met een verschillend aantal clubs op zondag of zaterdag ergens in de piramide. Of dat nu in de Hoofdklasse is of in de Derde Divisie.

En aangezien jij nu dit "probleem" voorstelt. Zie je dan wel in dat er een hoop problemen gaan ontstaan door te mixen? Dan krijg je dit gezeik elk jaar weer in een bepaalde competitie. Zie nu al Magreb '90. Of je moet alles mixen tot en met de vijfde klasse standaard. Maar dat gaat niet gebeuren, lijkt me ook weinig realistisch. Een recreatief voetballer die zondag vrij heeft en zaterdag moet werken en dan in een gemixte competitie speelt in de vierde klasse B zondag...

De enige echte oplossing is gewoon weer een scheiding van zaterdag en zondag. En je kunt daar een prachtige piramide van maken! En een scheiding zaterdag-zondag is niet ouderwets, want dat is een drogreden.
 
N

Niels5596

Guest
Zoals bij veel andere verenigingen speelde kortgeleden bij MSC de discussie of men niet beter kon overstappen naar het zaterdagvoetbal.
Men heeft besloten het niet te doen en een belangrijk argument was dat men dan zou moeten beginnen in de vijfde klasse.
Je ziet dat meerdere verenigingen ondanks dat nadeel toch de overstap maken.
Maar tegelijkertijd zijn er ook clubs die het om die reden niet doen.
Wanneer de piramide toch grondig wordt verbeterd, valt het te overwegen clubs die willen overstappen van za naar zo of omgekeerd, die mogelijkheid te bieden met behoud van niveau.

Kijk, dit vind ik persoonlijk een hele nette oplossing. Komen we toch een klein beetje de 'zondag' tegemoet.
 

TukkerVoetbal

New member
Overigens heb ik er moeite mee dat clubs die toevallig over veel jeugd en daardoor een sterke jeugdafdeling beschikken door de KNVB bevoordeeld worden

Veel en sterk zijn twee verschillende aspecten maar jouw reactie is veelzeggend.

Wat mij betreft kun je clubs die echt werk maken van een goede jeugdopleiding niet vaak genoeg bevoordelen, dat is nl. de toekomst van het nederlandse voetbal. Vooral doorgaan zo !
 
N

Niels5596

Guest
De zaterdagbolwerken hebben volgens mij lak aan de opleiding van de jeugd. Ze halen voor dikke salarissen de spelers uit het hele land en ondertussen komt het talent van IJsselmeervogels O19 niet bij de eigen club aan de bak.
Het grote geld moet gestopt worden en mixen van zaterdag en zondag lijkt daarom het beste mijns inziens.

Oke, weer mis ik de logica. Is dit natuurkundige logica of wiskundige weer? Heb ook maar wiskunde A gehad op de middelbare school, dus ik ben niet tot in de details getreden van algebra...
 
N

Niels5596

Guest
Nee lul. Het gaat om de uitwedstrijd die om 18.00 uur afgewerkt moet worden en niet de thuis wedstrijd.

Dat is nu al meerdere malen genoemd.

Voor de rest van je aannames en fantasie?n heb ik nu even geen tijd.

Rustaaaagh! Het is Kerst, SanMark. Morgen is het weer voorbij. Dan kun je je goede voornemens weer opzij zetten.

Iets wat jou niet interesseert, omdat je het er niet mee eens bent, betekent niet dat het als 'onzin', 'aannames' of 'fantasie?n' moet worden bestempeld. Het past gewoon niet in je straatje.

Kortom, je bent gewoon gedold door noord-ooster.
 
Laatst bewerkt:

TukkerVoetbal

New member
Ik zal het je even uitleggen Niels:

Wat is de reden waarom het top-zaterdagvoetbal meer toeschouwers, spelers en ambiance kan genereren: het vele geld dat er betaald wordt aan spelers.
Wat is het logische gevolg van deze situatie: de zaterdagbolwerken hoeven niet te investeren in eigen jeugd want ze kopen de beste spelers gewoon.

Als al het geld dat nu in spelerssalarissen wordt ge?nvesteerd in de eigen jeugd wordt ge?nvesteerd neemt de kwaliteit van het jeugdvoetbal in de breedte verder toe. Dan hoef je geen spelers te kopen maar haal je ze uit je eigen dorp. Dat is toch veel leuker om naar te kijken dan naar huurlingen ?

De KNVB zal de financi?le macht van de zaterdagbolwerken moeten proberen te doorbreken om zodoende te dwingen om een bijdrage te leveren aan het verbeteren van het totale nederlandse amateurvoetbal. Het is toch van de zotte dat er vele tonnen per jaar in een 1e selectie wordt geinvesteerd terwijl dat helemaal niet nodig is !
 

SanMark.

Well-known member
Rustaaaagh! Het is Kerst, SanMark. Morgen is het weer voorbij. Dan kun je je goede voornemens weer opzij zetten.

Iets wat jou niet interesseert, omdat je het er niet mee eens bent, betekent niet dat het als 'onzin', 'aannames' of 'fantasie?n' moet worden bestempeld. Het past gewoon niet in je straatje.

Kortom, je bent gewoon gedold door noord-ooster.

Dat gaat nooit gebeuren . Hoe vaak hij zijn standpunten ook herhaald.
 

zwammy

Well-known member
GODVERDOMME

Waarschuw mij nou eens als er weer zo'n discussie op gang is, zit hier niet voor niets op het forum!

Waar gaat het over want de laatste 4 pagina's maakte me niet zoveel wijzer. Alleen dat Niels roept dat zaterdag zoveel beter is maar dan met de drogredenen komt dat er 1000 man meer komen kijken.
 

JMD

Well-known member
Alleen dat Niels roept dat zaterdag zoveel beter is maar dan met de drogredenen komt dat er 1000 man meer komen kijken.
Dat is zo ongeveer de hele discussie. En iedereen die hem met feiten om de oren slaat worden door hem beschuldigd van 'aannames' e.d., terwijl zijn eigen aannames de weg, de waarheid en het leven zijn.
 

De Groene Scout

Well-known member
"Deze discussietruc ken ik onderhand wel." Dit is een theoretisch scenario wat misschien een keer in de honderd jaar zal voorkomen. En dan komt de KNVB wel met een zak geld om de hoek om een club te laten overplaatsen. En anders speelt de ene competitie maar met een club meer.

Zal wel vaker voorkomen. Jij denkt 1x in de 100 jaar; ik denk 1x in de 3 tot 4 jaar. Dus een serieus piramide probleem, dat niet zo maar met een zak geld of onevenredige competitie is op te lossen. Slecht plan dus, maar dat weet je zelf ook wel.
 

zwammy

Well-known member
Maar die post van Joost van een paar pagina's terug is toch duidelijk zat. Er zijn dubbel zoveel zondagclubs. Wees dat blij dat de KNVB niet zegt: Rot op en ga zaterdag maar naar het tuincentrum.
 

Maasveld

Well-known member
"Deze discussietruc ken ik onderhand wel." Dit is een theoretisch scenario wat misschien een keer in de honderd jaar zal voorkomen. En dan komt de KNVB wel met een zak geld om de hoek om een club te laten overplaatsen. En anders speelt de ene competitie maar met een club meer.

Dit is een "probleem" wat er niet is. In tegenstelling tot het voorstel om te mixen. Je blijft gekloot houden met een verschillend aantal clubs op zondag of zaterdag ergens in de piramide. Of dat nu in de Hoofdklasse is of in de Derde Divisie.

En aangezien jij nu dit "probleem" voorstelt. Zie je dan wel in dat er een hoop problemen gaan ontstaan door te mixen? Dan krijg je dit gezeik elk jaar weer in een bepaalde competitie. Zie nu al Magreb '90. Of je moet alles mixen tot en met de vijfde klasse standaard. Maar dat gaat niet gebeuren, lijkt me ook weinig realistisch. Een recreatief voetballer die zondag vrij heeft en zaterdag moet werken en dan in een gemixte competitie speelt in de vierde klasse B zondag...

De enige echte oplossing is gewoon weer een scheiding van zaterdag en zondag. En je kunt daar een prachtige piramide van maken! En een scheiding zaterdag-zondag is niet ouderwets, want dat is een drogreden.

Als het 1 keer gebeurt, is het hek van de dam. Hetzelfde scenario kan 2 jaar later namelijk nog een keer gebeuren waarbij zelfs 2 zaterdagteams in de zondagklasse terecht zullen komen. Dat van die zak geld heeft natuurlijk geen enkele zin, aangezien de zaterdagclubs uit principe niet op zondag spelen. Of is dat principe met een zak geld opeens verdwenen? Met je 2de oplossing komt het hypocriete aspect weer naar boven. Als een club die op zondag wil voetballen in de zaterdagklasse komt dan MOETEN ze op zaterdag gaan voetballen, maar als het andersom is dan moet er opeens geschoven worden zodat er 2 oneven competities zijn. Enkel en alleen om 1 club te plezieren.

Ik vind het erg opvallend (of eigenlijk juist niet) dat je bij mixen constant denkt in problemen, maar bij scheiden constant denkt in (vaak absurde) oplossingen. De problemen die jij ziet bij mixen zijn juist problemen die voorkomen bij het scheiden. Mixen en de thuisploeg de voorkeursdag laten bepalen is de enige en juiste oplossing. Dan zijn er voor niemand problemen, behalve voor enkele toeschouwers.

Hosternokke!!! Azijnzeiker.

Een andere zaterdaggrootmacht dan... vul maar lekker zelf in. Je weet drommels goed wat ik bedoel.

Hosternokke, wat is dat? Ik heb net 4 jaar Jupiler League erop zitten, denk je nu werkelijk dat ik naar een nog lager niveau ga kijken van clubs waar ik niks mee heb? Ik heb wel wat beters te doen. Ik heb Katwijk net zo vaak gezien als jij Oss.
 
Laatst bewerkt:

noordooster

Well-known member
Ik zal het je even uitleggen Niels:

Wat is de reden waarom het top-zaterdagvoetbal meer toeschouwers, spelers en ambiance kan genereren: het vele geld dat er betaald wordt aan spelers.
Wat is het logische gevolg van deze situatie: de zaterdagbolwerken hoeven niet te investeren in eigen jeugd want ze kopen de beste spelers gewoon.

Als al het geld dat nu in spelerssalarissen wordt ge?nvesteerd in de eigen jeugd wordt ge?nvesteerd neemt de kwaliteit van het jeugdvoetbal in de breedte verder toe. Dan hoef je geen spelers te kopen maar haal je ze uit je eigen dorp. Dat is toch veel leuker om naar te kijken dan naar huurlingen ?

De KNVB zal de financi?le macht van de zaterdagbolwerken moeten proberen te doorbreken om zodoende te dwingen om een bijdrage te leveren aan het verbeteren van het totale nederlandse amateurvoetbal. Het is toch van de zotte dat er vele tonnen per jaar in een 1e selectie wordt geinvesteerd terwijl dat helemaal niet nodig is !

Tukkervoetbal, ik heb het je zopas ook al proberen uit te leggen.
Het beeld is veel genuanceerder dan jij schetst.
In de top van beste jeugdopleidingen staan ook clubs als Quick Boys, Excelsior Maassluis, Barendrecht, Spijkenisse, Lisse en IJsselmeervogels.
Aangezien er 2x zoveel zondag- dan zaterdagverenigingen zijn is die verhouding nog niet eens zo erg scheef.

Maar whatever. Clubs met veel jeugd kunnen door goed te selecteren gemakkelijker op niveau voetballen.
Een club met in elke leeftijdscategorie maar 1 team ( klein dorp bv ) kan zijn jeugd prima opleiden, maar zal in geen enkel lijstje voor komen.

Clubs als pakweg Genemuiden, Staphorst, Berkum, ACV of HZVV willen altijd een x aantal spelers uit eigen dorp in het eerste hebben.
Die bv 5 of 6 “eigen” spelers zullen alleen blijven als de club op niveau speelt, bv hoofdklasse. En dat redt de club niet als niet ook spelers worden gehaald en betaald.
Zelfs divisie clubs als AFC, HFC of Be Quick Groningen die prima eigen jeugd hebben en de lijstjes aanvoeren halen diverse spelers overal vandaan.
Overigens is aan de toeschouwersaantallen bij die clubs niet bepaald te zien dat de supporters het zo geweldig vinden dat er veel eigen jeugd in speelt.

Jouw laatste zin zegt alles over jouw denken.
Als we het zaterdagvoetbal maar een kopje kleiner maken, dan zal het zondagvoetbal minder overvleugeld worden.
Misschien is er in het zaterdagvoetbal wel gewoon meer geld omdat ze beschikken over betere sponsoren en meer inkomsten uit bv recette en kantine .
 
Laatst bewerkt:

noordooster

Well-known member
Zal wel vaker voorkomen. Jij denkt 1x in de 100 jaar; ik denk 1x in de 3 tot 4 jaar. Dus een serieus piramide probleem, dat niet zo maar met een zak geld of onevenredige competitie is op te lossen. Slecht plan dus, maar dat weet je zelf ook wel.

Die problemen krijg je met name als je competities mengt, beloftenteams toelaat en promotie naar de Jupiler League verplicht stelt.
Oplossing is even eenvoudig als goed.
Geen beloftenteams in de piramide, geen gemengde competities ( ook tweede divisie niet ) en geen verplichte promotie naar de JL.
Zoals we overigens tot 1,5 jaar geleden hadden.
 
Laatst bewerkt:

TukkerVoetbal

New member
Waar ik voor pleit is het afschaffen van het vele, soms zwarte, geld dat er uitgegeven wordt aan "amateurs". Dit gebeurt op zaterdag ?n op zondag en beide vind ik verwerpelijk. Je cre?ert er namelijk geen waarde mee.
Daarnaast zie ik een correlatie tussen het geld en de dominantie van het top-zaterdagvoetbal. Dat zie ik graag fundamenteel anders in het belang van het totaal. Dat jij dat als hardcore-zaterdag-liefhebber daar veel moeite mee hebt kan ik wel begrijpen. Jouw belang is nl. in standhouden van iets wat je dierbaar is, desnoods ten koste van het geheel. Echter,de KNVB dient het belang van het totaal te behartigen en om die reden wordt het tijd om door te pakken.
 

SanMark.

Well-known member
Verplichte promotie is een no brainer. Daarin tegen moeten de licentieeisen worden verlaagd. Zeker op het gebied van verplichte contracten.
 

JMD

Well-known member
Verplichte promotie is een no brainer. Daarin tegen moeten de licentieeisen worden verlaagd. Zeker op het gebied van verplichte contracten.

Eens. Licentie-eisen aanpassen, danwel afschaffen (als een club met 6 amateurs in de JL wil spelen moeten ze dat mogen), maar wel scherp controle houden op 'zwart geld'.
En verder gewoon doorstroming naar de JL doen, clubs die dat niet willen verdienen de naam 'topamateurs' niet.
 
Bovenaan