De piramide

De piramide


  • Totaal aantal stemmers
    17

de waan

Well-known member
De gezamenlijke clubs uit de topklasse en hoofdklasse gaan de KNVB vragen af te zien van de instroom van de beloftenteams in de hoogste amateurklassen. Maar goed, dat gaat natuurlijk nooit gebeuren.

Helaas voorlopig nog geen gemixte afdelingen in de afdelingen onder de 2e divisie. De zaterdagclubs gaan op het vierde niveau liever het hele land door dan dat ze tegen de zondagbuurman spelen.
 

Mug

Member
Waan , ik ben het helemaal eens met jou. Wat laten de KNVB , de zondag en vooral de zaterdagclubs een unieke kans liggen om het amateurvoetbal een nieuwe impuls te geven. De Topklasse, nieuwe stijl, word een podium, waar je niet graag in terecht wilt komen. Ik zou zeggen, jaartje uitstellen, koppen bij elkaar en dan een goede beslissing nemen.
 

de waan

Well-known member
Probleem is dat er te veel verschillende belangen zijn om de veranderingen door te kunnen voeren.
 

de waan

Well-known member
Zo wordt het wel naar buiten gebracht en ik denk dat het in dit geval ook wel echt zo is. De beloftenteams zit echt helemaal niemand op te wachten.
 

Joost

Well-known member
Zouden de ingeschreven teams dan allemaal in die nieuwe tweede divisie moeten komen?
 

Unregistere

Well-known member
Ik heb begrepen dat de KNVB afgelopen maandag een plan heeft voorgelegd waarin er inderdaad slechts vier hoofdklassen overblijven. Die gaan dan wel uit elk 16 clubs bestaan. Zo kan worden voorkomen dat er versterkte promotie vanuit de eerste klasse moet volgen, omdat dit wordt gezien als een te grote afroming van het niveau in de hoofdklasse.

Het plan gaat nog altijd uit van de landelijke divisie (18 clubs), daaronder een topklasse zaterdag (18 clubs) en een topklasse zondag (18 clubs) en dan dus vier hoofdklassen (twee zaterdag en twee zondag) van elk 16 clubs. De BVO's die zich hebben ingeschreven, worden gewoon ingedeeld in die modellen.

Mixen van zaterdag- en zondagteams gaat nog niet gebeuren, alleen in de landelijke divisie. Maar dat was al zo in het eerste plan.

De clubs hebben nu even de tijd om dit te laten bezinken. Ik verwacht er maandag meer over te horen, maar dit is zoals ik het op dit moment heb begrepen.
 

Forza AZ

Well-known member
Dat zijn dan dus de volgende aantallen clubs:

Huidige situatie
Topklassen: 2 x 16 = 32
Hoofdklassen: 6 x 14 = 84
Belofteteams die willen meedoen aan piramide: 10
Totaal: 126

Nieuwe situatie
Tweede Divisie: 18
Topklassen: 2 x 18 = 36
Hoofdklassen: 4 x 16 = 64
Totaal: 118

Dat betekend dan dat er volgend seizoen versterkte degradatie moet volgen van de Hoofdklassen naar de Eerste klassen van 8 clubs (4 op zaterdag en 4 op zondag).
 

Forza AZ

Well-known member
Hoe zit het eigenlijk met het algemene kampioenschap vanaf volgend seizoen?
Volgend seizoen zal daar nog wel om gespeeld worden lijkt me tussen de kampioenen van de Topklassen. Vanaf 2017 wordt het overbodig waarschijnlijk omdat alle kampioenen van de Tweede Divisie en Topklassen dan promoveren.
 

erka

Well-known member
Probleem is dat er te veel verschillende belangen zijn om de veranderingen door te kunnen voeren.

Er is zo lang over gepraat,dat de KNVB het nu maar gewoon moet doordrukken. Vind je het niet leuk als club: pech gehad. Zo gaat dat soms. Consensus is het best maar met zoveel verschillende belangen gewoon een knoop doorhakken.
 
Laatst bewerkt:

Friesland

Well-known member
Helaas voorlopig nog geen gemixte afdelingen in de afdelingen onder de 2e divisie. De zaterdagclubs gaan op het vierde niveau liever het hele land door dan dat ze tegen de zondagbuurman spelen.

Waar is jou aanname op gebaseerd dat het aan de zaterdagclubs ligt, en niet aan de zondagclubs? Het is toch zo, dat de zaterdagclubs eigenlijk geen enkele concessie hoeven te doen, terwijl van de zondagclubs zo ongeveer het uiterste wordt gevergd? De beschuldiging aan het adres van de zaterdagclubs komt mij nogal ongeloofwaardig over, eerlijk gezegd, gezien de voordelen voor hen enerzijds en de grote nadelen voor de zondagclubs anderzijds.

Hoe werkt die besluitvorming precies. Zijn het gewoon een aantal afgevaardigden die per meerderheid besluit? Moet er zowel bij zaterdag als zondag een meerderheid zijn? Moet er sprake zijn van zogenaamde supermeerderheden, zoals 3/5e, 2/3e of 3/4e?
 

de waan

Well-known member
Ik leid hieruit af dat je weinig idee hebt van de sentimenten die er leven in het zaterdagvoetbal.

Kort samengevat (en enigszins generaliserend): zaterdagclubs willen niks veranderen: op zaterdag om half drie blijven spelen tegen andere zaterdagclubs en in de bestaande, eigen competities. Ze willen niet promoveren en al helemaal niet tegen beloftenteams spelen. In Spakenburg brak in december zo'n beetje een complete muiterij los, nadat de nieuwe piramideplannen bekend werden.

Bovendien is het geen aanname van mij, maar die informatie komt uit eerste hand.

@Erka: als dat zou kunnen. helaas is de KNVB soms veel te democratisch.
 

Unregistere

Well-known member
Het COH heeft na een niet al te best bezochte bijeenkomst van vorige week (22 van de 85 genodigden) uiteindelijk een brief naar de KNVB gestuurd. Hierin het idee om, zoals Waan al zei, af te zien van de toetreding van belofteteams. De KNVB moet daar formeel op reageren, maar het plan zal vast wel gewoon doorgaan. En dan dus in de vorm met vier hoofdklassen.
 

bqandy

Well-known member
Plan voor 4 hoofdklassen wordt in de eerste bondsvergadering besproken. En dan valt ook een besluit.
Ik vind het een beetje vreemd dat het bestuur van enkele hoofdklassers het een proefballon noemen, terwijl het al zo goed als rond is.
Mijn cluppie Be Quick 1887 is overigens een voorstander van het plan.
 

de waan

Well-known member
Beter in ieder geval dan de huidige 1,1,1,2,6 verdeling. Maar daar houdt het positieve dan ook wel mee op.
 

Unregistere

Well-known member
De KNVB heeft de clubs - vertegenwoordigd in CV Topklasse, COH en BAV - een brief teruggestuurd als reactie op het verzoek de instroom van belofteteams te heroverwegen. Antwoord is duidelijk: de bond gaat dit niet doen.

Volgens de bond is er sprake van een combinatiedossier en dan is heroverweging van een deel hiervan niet wenselijk, omdat de rest onder druk kan komen te staan. Ook zijn er volgens de bond geen nieuwe feiten en was altijd al duidelijk dat het aantal deelnemende BVO's vermoedelijk zou schommelen tussen 10 en 15, bovendien is er democratisch gekozen.

Tevens geven zij aan dat er gedurende het seizoen 2017/18 een evaluatie zal plaatsvinden met alle betrokkenen, waarbij ook eventuele bezwaren worden meegenomen en dat resulteert dan mogelijk in wijzigingen van de opzet in 2018/19. Die bezwaren kunnen o.a. liggen in de degradatieregeling, het aantal contractspelers, het aantal deelnemende belofteteams per competitie en de mogelijkheid dat een amateurclub door onevenwichtige degradatie zou kunnen belanden in een poule met een speeldag die niet de clubvoorkeur heeft.

De bond gelooft bovendien nog altijd dat het plan een meerwaarde voor het complete Nederlandse voetbal heeft.
 

bqandy

Well-known member
Beter in ieder geval dan de huidige 1,1,1,2,6 verdeling. Maar daar houdt het positieve dan ook wel mee op.

Tja, ik maak me vooral zorgen over die zondagtopklasse. Op het vierde niveau het hele land door met hoogstens een paar derby's. De zaterdagclubs zitten zowat allemaal geconcentreerd in het westen, dus daar zal het wel meevallen wat betreft de publieke belangstelling.
 

Methone

New member
Beter in ieder geval dan de huidige 1,1,1,2,6 verdeling. Maar daar houdt het positieve dan ook wel mee op.

Ik heb het eens met een aantal andere landen vergeleken, Nederland is natuurlijk vrij klein, maar op het 5e niveau het halve land doorrijden, dat zijn toch aardige kilometers. * = hoogste niveau voor 2e elftallen

NEDERLAND

Eredivisie 1 x 18
1e Divisie 1 x 20 *
2e Divisie 1 x 18
Topklasse 1/1 x 18
Hoofdklasse 2/2 x 18

BELGI?

Pro League 1 x 16
Tweede Klasse 1 x 18
Derde Klasse 2 x 18
Promotie 4 x 16
Provincial 9 x 16

DUITSLAND

Bundesliga 1 x 18
2. Bundesliga 1 x 18
3. Liga 1 x 20 *
Regonalliga 5 x 16-18
Oberliga 14 x 16-18

FRANKRIJK

Ligue 1 1 x 20
Ligue 2 1 x 20
National 1 x 18
CFA 4 x 16 *
CFA 2 8 x 14

SPANJE

Primera Divisi?n 1 x 20
Secunda Divisi?n 1 x 22 *
Segunda B 4 x 20
Tercera Divisi?n 18 x 20-21
Div. Regionales 39 x 20

ITALI?

Serie A 1 x 20
Serie B 1 x 22
Lega Pro 3 x 20
Serie D 9 x 18-20
Eccellenza 28 x 16-18

PORTUGAL

Primeira Liga 1 x 18
Segunda Liga 1 x 24 *
Campeonato Nac. 8 x 10
District First L 20 x 10-20
District Second 27 x 7-16
 
Bovenaan