De piramide

De piramide


  • Totaal aantal stemmers
    17

Friesland

Well-known member
Alleen de promotie en degradatie tussen de districten en de Hoofdklasse is nu weer een bottleneck.

Voor de zaterdagafdeling valt dat wel mee 2:5 is niet zo heel dramatisch. Aan de zondagafdeling krijg je inderdaad precies hetzelfde probleem als je nu tussen de topklasse en hoofdklasse hebt. Ik heb het wel vaker gezegd: op landelijk niveau moet er gewoon geen speeldagscheiding zijn, dan kun je 5 hoofdklassen hebben, dan heb je 2:5 tussen de hoofdklasse en de topklasse en 5:11 tussen de districten en de hoofdklasse. Hoe je dat via promotie/degradatie kunt regelen heb ik eerder in dit topic beschreven.
 

Unregistere

Well-known member
Die zag ik zelf eigenlijk ook nog niet aankomen. De piramide komt er dus als volgt uit te zien: 1:1:1:2:4
Eredivisie
1e divisie
2e divisie
Topklasse (1 zaterdag en 1 zondag landelijk)
Hoofdklasse (2x zaterdag en 2x zondag; dus qua gebied bestrijkt dat half Nederland)

Dat plan stond op 18 april ook al hier op het forum op pagina 1, dus je had het op zich kunnen verwachten. ;)

De 2e divisie krijgt overigens de naam Landelijke Divisie.

Wel interessant op zich. Betekent wel dat je als ambitieuze hoofdklasser eigenlijk volgend seizoen wel moet promoveren, want daarna wordt het eigenlijk nog pittiger om de topklasse te bereiken.
 

Methone

New member
De 2e divisie krijgt overigens de naam Landelijke Divisie.

Zal te maken hebben omdat er maar 1 club kan promoveren. Als je het een 2e Divisie gaat noemen ziet men het meer als een semi/prof divisie.
Dan zouden er ook meer clubs moeten kunnen promoveren. Maar dit zou natuurlijk altijd nog in de toekomst kunnen als de clubs in de Landelijke Divisie zich wat meer geprofessionaliseerd hebben.
 

Unregistere

Well-known member
Zal te maken hebben omdat er maar 1 club kan promoveren. Als je het een 2e Divisie gaat noemen ziet men het meer als een semi/prof divisie.
Dan zouden er ook meer clubs moeten kunnen promoveren. Maar dit zou natuurlijk altijd nog in de toekomst kunnen als de clubs in de Landelijke Divisie zich wat meer geprofessionaliseerd hebben.

De reden om deze naam te kiezen, was om verwarring met de 'tweede divisie' van vroeger te voorkomen inderdaad.
 

de waan

Well-known member
Laten we eerlijk zijn, daar snapt straks toch niemand meer wat van: Eredivisie, Eerste Divisie, Landelijke Divisie, Topklasse, Hoofdklasse. Daar zit geen enkele logica meer in zo?
 

Methone

New member
Hier zit je ook nog met zondag en zaterdag, ik heb de piramide eens uit moeten leggen aan een Italiaan, maar zelfs na een uitleg met schema snapte hij er nogsteeds niet veel van geloof ik. Maar in de meeste landen wel vrij lastig om het te snappen. Zeker voor een leek. Alleen in Belgi? is het appeltje eitje :) Duitsland is ook nog wel te doen. Maar Serie B, Legia Pro, Segunda Division of Segunda B, Championship of League One?

Als kind vroeg ik mezelf al af waarom ze iets 1e Divisie noemden als er geen 2e is.
 

Forza AZ

Well-known member
Als kind vroeg ik mezelf al af waarom ze iets 1e Divisie noemden als er geen 2e is.
Toen ze er mee begonnen was er wel een 2e divisie natuurlijk. Zou dan ook een beetje vreemd zijn om die naam te veranderen als de 2e divisie opgedoekt wordt.

Maar waarom de Landelijke Divisie niet gewoon weer 2e divisie noemen? Wat maakt het nu uit als dat "verwart" wordt met de 2e divisie van voor 1971. En als ze het als onderdeel van het amateurvoetbal blijven zien, waarom heet het dan Landelijke Divisie en niet Landelijke Klasse? Op dit moment is Divisie een naam voor een profcompetitie en Klasse voor een amateurcompetitie.
 

Unregistere

Well-known member
Hier zit je ook nog met zondag en zaterdag, ik heb de piramide eens uit moeten leggen aan een Italiaan, maar zelfs na een uitleg met schema snapte hij er nogsteeds niet veel van geloof ik. Maar in de meeste landen wel vrij lastig om het te snappen. Zeker voor een leek. Alleen in Belgi? is het appeltje eitje :) Duitsland is ook nog wel te doen. Maar Serie B, Legia Pro, Segunda Division of Segunda B, Championship of League One?

Als kind vroeg ik mezelf al af waarom ze iets 1e Divisie noemden als er geen 2e is.

Daar heb je ook wel gelijk in. Vorig jaar speelde er zes maanden lang een Spanjaard bij ons. Die hebben we ook met veel moeite uit kunnen leggen hoe alles nu precies werkte. Toen hij er net was, wonnen we een periodetitel. Die vierden we daarna en toen dacht hij nog dat we al gepromoveerd waren. Maar andersom was het verhaal van de regels in de Spaanse afdeling waarin hij voetbalde ook niet heel eenvoudig. Ik geloof dat het derde niveau in Spanje uit een stuk of 15 afdelingen bestaat.
 

Friesland

Well-known member
Daar heb je ook wel gelijk in. Vorig jaar speelde er zes maanden lang een Spanjaard bij ons. Die hebben we ook met veel moeite uit kunnen leggen hoe alles nu precies werkte. Toen hij er net was, wonnen we een periodetitel. Die vierden we daarna en toen dacht hij nog dat we al gepromoveerd waren. Maar andersom was het verhaal van de regels in de Spaanse afdeling waarin hij voetbalde ook niet heel eenvoudig. Ik geloof dat het derde niveau in Spanje uit een stuk of 15 afdelingen bestaat.

In Spanje hebben ze:
1 Eerste Divisie (Primera Division) - eerste niveau
1 Tweede Divisie A (Segunda Division A) - tweede niveau
4 Tweede Divisies B (Segunda Division B) - derde niveau
18 Derde Divisies (Tercera Division) - vierde niveau
Vanaf het vijfde niveau gaat het regionaal.
 

Forza AZ

Well-known member
Het zorgt er in ieder geval voor dat er maar 1 seizoen een oneven aantal clubs in de Eerste Divisie zit. Want dat is vooral voor de periodes erg onwenselijk. Komend seizoen krijg je weer van die laatste speeldagen in een periode waar maar voor 8 clubs nog om de periode wordt gespeeld, terwijl de andere 11 de week ervoor al hun laatste wedstrijd in die periode hebben gespeeld.
 

Forza AZ

Well-known member
In Spanje hebben ze:
1 Eerste Divisie (Primera Division) - eerste niveau
1 Tweede Divisie A (Segunda Division A) - tweede niveau
4 Tweede Divisies B (Segunda Division B) - derde niveau
18 Derde Divisies (Tercera Division) - vierde niveau
Vanaf het vijfde niveau gaat het regionaal.

In Spanje hebben ze dan geen periodes maar wel weer uitgebreide promotie play-offs vanuit het 3e en 4e niveau. De kampioenen van de 4 divisies van het 3e niveau promoveren niet direct maar spelen eerst "2 finales" om 2 promotieplekken. De 2 verliezers spelen dan nog samen met de nummers 2 t/m 4 uit de 4 divisies voor de andere 2 promotieplekken. En vanuit het 4e niveau iets soortgelijks.
 

erka

Well-known member
Laten we eerlijk zijn, daar snapt straks toch niemand meer wat van: Eredivisie, Eerste Divisie, Landelijke Divisie, Topklasse, Hoofdklasse. Daar zit geen enkele logica meer in zo?

Om maar even een parallel te trekken:

Premier League, Championship, League One, League Two, Conference. Idem dito. Net zo verwarrend in de naamgeving.

En iedereen snapt het.
 

Max

Administrator
Forumleiding

erka

Well-known member
Het enige land wat een logische naamgeving heeft (afgezien van sponsornamen) is ..... Belgi?. Je verwacht het niet.

1e Klasse, 2e Klasse, 3e Klasse, 4e Klasse. En dan provinciaal: 1e, 2e enz. Supersimpel.

Duitsland 1e Bundesliga, 2e Bundesliga, 3e Liga (zonder Bundes...), Regionalliga, Oberliga, Landesliga/Verbandsliga (wisselend). Ook geen touw aan vast te knopen op de lagere niveaus.
 

Forza AZ

Well-known member
Frankrijk ook geen touw aan vast te knopen: Ligue 1, Ligue 2, National, CFA, CFA2, Honneur, etc.
 

Keyser S?ze

New member
Oostenrijk idem. Ik ben in een vakantie wel eens bij een lokale club wezen kijken waar ze best wel aardig speelden. Toen ik later via internet probeerde te ontdekken op welk niveau ze speelden kostte het mij ongeveer een half uur om een beetje een idee te krijgen.
 

Unregistere

Well-known member
In Spanje hebben ze:
1 Eerste Divisie (Primera Division) - eerste niveau
1 Tweede Divisie A (Segunda Division A) - tweede niveau
4 Tweede Divisies B (Segunda Division B) - derde niveau
18 Derde Divisies (Tercera Division) - vierde niveau
Vanaf het vijfde niveau gaat het regionaal.

Ah ja, dat was het. Tercera Division had ik uitgelegd als derde niveau, maar er zit nog een Segunda B tussen. Die Spanjaard bij ons speelde in ieder geval in de afdeling met enorm veel competities. Zeer lange weg om daaruit te promoveren. Nog ingewikkelder dan ons systeem, vond ik.
 
Bovenaan