Juist die vrijblijvendheid bij promotie zal zorgen voor onzekerheid. Dat vind ik dan ook niet eerlijk dat je wel rekening houdt met de twijfels bij de promovendus, maar de degradant moet maar tot het laatste moment afwachten of ze er wel of niet uitvliegen.
Gewoon opengooien en promotie/degradatie toepassen. Voor de licentie-eisen zoals accommodatie en profcontracten een overbruggingsperiode van 3 jaar invoeren zoals in Frankrijk. Weten die amateurclubs knap erin te blijven 3 jaar, dan zullen ze op een gegeven moment toch wat moeten professionaliseren en met de extra verdiensten die ze in die periode hebben vergaard moet dat lukken. Is het een uitschieter en vliegen ze er binnen 2 jaar weer uit, dan was het een mooi avontuur en hebben ze geen ingrijpende veranderingen hoeven door te voeren.
Laat elke club in de Tweede Divisie voorafgaand aan het seizoen verplicht aangeven of ze wel of geen gebruik maken van het promotierecht en er is ook geen onzekerheid.
Natuurlijk wel met je eens, ik ben ook voor geheel opengooien. Waarom kan dat in België, Frankrijk, Engeland, Schotland, Duitsland, Italië, Spanje, Portugal, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Griekenland en Turkije allemaal wel en in Nederland niet. Ik kan er met mijn verstand niet bij. Waarom kan een Kaiserslautern wel degraderen uit de 2e BL na jarenlang wanbeleid en een pak m beet Telstar of Dordrecht in Nederland niet? Waarom kan een Luton Town wel afzakken naar de National League?
Het is gewoon een schande.