De piramide

De piramide

• Totaal aantal stemmers
    17

noordooster

Well-known member
Uit de Meppeler Courant.

Vast staat dus;
-Mixen
-Spelen op zaterdag
-Aanvang om 14:30 of 15:00 of in overleg anders

Staat niet vast :
Spelen kan ook op andere dagen in onderling overleg
en
https://www.destentor.nl/amateurvoe...op-zaterdag-maar-naar-welk-tijdstip~a626b6d5/
Zo-za mag eind zaterdagmiddag de eerste jaren en wie garandeert, dat dat later ook niet als een verworven recht wordt gezien, want de "veldenproblematiek" verandert niet in 2 jaar tijd .

Die maandag die je noemt is net zo onzinnig als bijvoorbeeld de nacht van woensdag op donderdag om 4u12. Natuurlijk wordt er niet op maandag gespeeld, feit.

Waar staat dat dat in onderling overleg niet mag ?
Gebeurde in de Tweede Divisie ook wel, met name bij beloften.

Verder staat nog vast;
-dat er voor zaterdagclubs qua wedstrijden niets verandert

Klopt niet.
En dat de zaterdagclubs in zo'n gemengde hoofdklasse meer toeschouwers trekken betwijfel ik.
Tegenstanders dichterbij betekent niet automatisch meer publiek.
Excelsior Maassluis trok thuis aanzienlijk meer toeschouwers tegen IJsselmeervogels dan tegen het op kortere afstand zittende VVSB

noordooster

Well-known member
Verder doet Jonkers in dat verhaal in de Meppeler Courant vooral aan wensdenken.
Maar dat kun je hem niet kwalijk nemen. Hij verdedigt zijn plannen en ik denk dat een mix voor zijn club MSC en andere zondagclubs wel financieel en sportief voordelig kan uitpakken.
Die mix is dan ook voornamelijk gewenst door zondagclubs, omdat het zondagvoetbal op allerlei gebieden met een teruggang te maken heeft.

Daarbij heeft een mix helemaal geen zin als de derde divisies niet worden gemixt. En de clubs van dat niveau hebben niet lang geleden in grote meerderheid de voorstellen van HSC '21 tot een mix afgewezen.( ondanks dat de derde divisie zaterdag overspoeld dreigde te worden door beloftenteams.)

Joost

Well-known member
Staat niet vast :
Spelen kan ook op andere dagen in onderling overleg
en
https://www.destentor.nl/amateurvoe...op-zaterdag-maar-naar-welk-tijdstip~a626b6d5/
Zo-za mag eind zaterdagmiddag de eerste jaren en wie garandeert, dat dat later ook niet als een verworven recht wordt gezien, want de "veldenproblematiek" verandert niet in 2 jaar tijd .

Vast staat in ieder geval dat beide teams akkoord moeten gaan met een andere speeldag dan de zaterdag. Dat is nu ook het geval overigens.
Dus hoeven zaterdagteams niet op zondag te spelen als ze niet willen.
Niet mits, maar of tenzij; als ze niet willen spelen ze niet op zondag.

De eerste twee jaar kan een uitwedstrijd nog op een later tijdstip dan 15:00 zijn maar dat is een overgangsperiode. Je moet ook maar een beetje vertrouwen er in hebben dat clubs zich daar aan houden, het zou zelfs hard in het akkoord kunnen komen.

Waar staat dat dat in onderling overleg niet mag ?
Gebeurde in de Tweede Divisie ook wel, met name bij beloften.
Natuurlijk mag dat. Net zoals ze op donderdagmiddag om 2 uur mogen spelen. Zoals ook eerder gezegd, beide teams moeten akkoord gaan. Wil 1 van de 2 niet wordt er op zaterdag gespeeld.

Klopt niet.
En dat de zaterdagclubs in zo'n gemengde hoofdklasse meer toeschouwers trekken betwijfel ik.
Tegenstanders dichterbij betekent niet automatisch meer publiek.
Excelsior Maassluis trok thuis aanzienlijk meer toeschouwers tegen IJsselmeervogels dan tegen het op kortere afstand zittende VVSB

We hebben het niet over de tweede divisie maar over de Hoofdklasse waar clubs zelden (veel) supporters meenemen naar uitwedstrijden, behalve bij lokalere wedstrijden.
Over dalen de toeschouwersaantallen, de kans dat die daling wordt afgeremd is groter wanneer de tegenstanders lokaler zijn. Dat is een wens van alle clubs van 3e divisie tot 5e klasse.

noordooster

Well-known member
Vast staat in ieder geval dat beide teams akkoord moeten gaan met een andere speeldag dan de zaterdag.

De eerste twee jaar kan een uitwedstrijd nog op een later tijdstip dan 15:00 zijn maar dat is een overgangsperiode.

Natuurlijk mag dat. Net zoals ze op donderdagmiddag om 2 uur mogen spelen. Zoals ook eerder gezegd, beide teams moeten akkoord gaan.

Bovenstaande zei ik dus inderdaad allemaal ook. Feit.
Fijn dat je het er nu dus wel mee eens bent.

Over die toeschouwers blijft het wenschdenken.
Reeds vaak heb ik aangegeven wat daar tegenin te brengen is,
En bij niet vervulde wensen is er geen weg terug.

SanMark.

Well-known member
Goed verhaal van Jonkers . Hier zullen de meeste clubs wel voor zijn.

En op een andere dag voetballen gebeurd nu ook wel een enkele keer omdat er andere activiteiten op de velden zijn. Dan word zo n wedstrijd ook wel eens verplaatst naar een doordeweekse dag.

Joost

Well-known member
Bovenstaande zei ik dus inderdaad allemaal ook. Feit.
Fijn dat je het er nu dus wel mee eens bent.

Over die toeschouwers blijft het wenschdenken.
Reeds vaak heb ik aangegeven wat daar tegenin te brengen is,
En bij niet vervulde wensen is er geen weg terug.

Ja je zegt het, om vervolgens zelf allerlei haken en ogen erbij te verzinnen die niet bestaan.

Maar fijn dat je eindelijk ook zelf zegt dat er voor zaterdagteams echt geen enkel bezwaar is om te mixen voor wat betreft het tijdstip en de speeldag.

De kans dat op hoofdklasseniveau het toeschouwersaantal een positieve wending krijgt groter is dan dat de daling versterkt wordt.
Dat is geen wensdenken maar analyseren.

Die weg terug is er al niet meer sinds we met de 2e Divisie begonnen zijn en door de veranderende maatschappij. Teruggaan naar de situatie uit 1999 is wensdenken maar een totaal gepasseerd station. De grote clubs uit de 2e Divisie willen niet eens meer terug naar de oude Hoofdklasse. Een oplossing moet dus gevonden worden in de weg vooruit en niet in de achteruitkijkspiegel.

noordooster

Well-known member
Ik ga niet opnieuw op elk punt in. Vaak genoeg gedaan.
1999 slaat nergens op , 2015-2016 was al veel beter.
Ook jij legt me woorden in de mond die ik niet zei.
Nogmaals : een mix zal met name voor de zaterdaghoofdklassers financieel en sportief nadelig uitpakken . Ik heb al vaak uitgelegd waarom.
De grotere zaterdagclubs waren begin vorig seizoen in grote meerderheid negatief over het gemengde karakter van de Tweede Divisie.
Niet mixen is beter.

Joost

Well-known member
Als je dat rapport er weer bij wilt halen, prima.

Neem even figuur 27. Over de zaterdag/zondag scheiding in de tweede divisie. Een meerderheid van de clubs vond dat die niet terug moest komen.

Grootste probleempunten die uit het onderzoek kwamen waren de aanvangstijdtipppen laat in de middag en het gebrek aan competitiespanning.

Die aanvangstijdstippen zijn opgelost, de zaterdagclubs beginnen hun thuisduels gewoon op de gewenste tijden.
Competitiespanning is er extra door de invoering van periodetitels. Al is het eigenlijk een kolderiek argument aangezien dat vroeger nooit een probleem was.

de Kok

Member
Mensen: NO is tegen mixen!
Ik ook en heb daarom al vaker voorgesteld met de hele zondag afdeling en dus gescheiden van de zaterdag op de zaterdag te gaan spelen. Wordt het verloop denk ik beduidend minder van en zijn we niet gemixt.

noordooster

Well-known member
Mensen: NO is tegen mixen!
Ik ook en heb daarom al vaker voorgesteld met de hele zondag afdeling en dus gescheiden van de zaterdag op de zaterdag te gaan spelen. Wordt het verloop denk ik beduidend minder van en zijn we niet gemixt.

En niet vergeten, dat jij ook alle tweede elftallen van hoofdklassers, de derde en de tweede divisie, de eerste divisie en de eredivisie, dus totaal zo'n grofweg 150 reserveteams ertussen wilt planten in de piramide.
Want, "alles moet op sterkte". Tsja het is ook een mening.

Hankie

Well-known member
En niet vergeten, dat jij ook alle tweede elftallen van hoofdklassers, de derde en de tweede divisie, de eerste divisie en de eredivisie, dus totaal zo'n grofweg 150 reserveteams ertussen wilt planten in de piramide.
Want, "alles moet op sterkte". Tsja het is ook een mening.

Feyenoord wil niet dus dat is een topper!

noordooster

Well-known member
Als je dat rapport er weer bij wilt halen, prima.
.

In de enquete bleek 67 % van de zaterdagclubs en 0% van de zondagclubs negatief over de za-zo mix in de Tweede Divisie terwijl 0% van de zaterdagclubs en 60 % van de zondagclubs hier positief over was.
Het bevestigt het beeld, dat de zondagclubs belang hebben bij een mix omdat het zondagvoetbal op zijn gat ligt.
Toen het zondagvoetbal nog leidend was, hoorde je in die hoek niemand over een mix. Integendeel.
Het zaterdagvoetbal is veel beter af zonder een mix.

noordooster

Well-known member
Verdorie; doe je het weer.

In de enquete bleek 67 % van de zaterdagclubs en 0% van de zondagclubs negatief over de za-zo mix in de Tweede Divisie terwijl 0% van de zaterdagclubs en 60 % van de zondagclubs hier positief over was.
Het zaterdagvoetbal is beter af zonder mix, zeggen de zaterdagclubs die daar ervaring mee hebben.

Bovenaan