De piramide

De piramide

• Totaal aantal stemmers
    17

noordooster

Well-known member

Het aantal toeschouwers in de tweede divisie, de derde divisie zaterdag en de beide za. hoofdklassen daalt wordt gezegd. ( Met de zondagklassen bemoeit VoZ zich niet )
Ik geloof het graag, maar die tabellen vind ik totaal onleesbaar.
Wat is wat ? 9 wedstrijden, 144 wedstrijden ? Geen uitsplitsing per team ?
Ik neem maar aan, dat de gemiddelden in de bovenste tabel die van dit seizoen zijn en die in de onderste van vorig seizoen.

Oorzaken worden niet aangegeven en zijn wellicht ook moeilijk aan te geven.

Dat het laatste jaar in de Topklasse ongeveer het dubbele aan toeschouwers trok van het huidige aantal in de derde divisie, lijkt me logisch. De sterkste teams die ook veel publiek trokken zijn gepromoveerd naar de Tweede Divisie.

Ik lees nu al, dat er vanwege die cijfers wat moet veranderen. Dat onder andere hoofdklassen en derde divisies moeten worden gemengd en dat dan de publieke belangstelling zal toenemen.
Het is een wensdenken, waarvoor natuurlijk ook geen enkel bewijs is.
Duidelijk lijkt me wel, dat na invoering er geen weg terug is.
Ook niet als publieke belangstelling en inkomsten flink tegen gaan vallen.

Ik zou trouwens niet weten wie onderstaand " fabeltje" in de wereld zou hebben geholpen, dat de toeschouwersaantallen het afgelopen eerste halfjaar vergeleken met vorig seizoen in de genoemde competities niet zouden zijn gedaald , omdat er geen zondagploegen in mee doen.( wat trouwens ook weer niet helemaal waar is, zie opm. Fregge. )

En dan speelt de derde divisie nog niet eens tegen de zondagsclubs.
Kan dat fabeltje dus ook weer uit de wereld.

Laatst bewerkt:

Unregistere

Well-known member
Het aantal toeschouwers in de tweede divisie, de derde divisie zaterdag en de beide za. hoofdklassen daalt wordt gezegd. ( Met de zondagklassen bemoeit VoZ zich niet )
Ik geloof het graag, maar die tabellen vind ik totaal onleesbaar.
Wat is wat ? 9 wedstrijden, 144 wedstrijden ? Geen uitsplitsing per team ?
Ik neem maar aan, dat de gemiddelden in de bovenste tabel die van dit seizoen zijn en die in de onderste van vorig seizoen.

Nee, ze geven alleen de gemiddelden van dit seizoen.

Bovenste tabel, met die 9, 9, 8 en 8 wedstrijden gaat over de laatste speeldag voor de winterstop.
De onderste tabel, met die 144, 144, 120 en 119 wedstrijden betreft het gehele seizoen.

Vergelijking met vorig seizoen maken ze alleen in de tekst. Nu 117.000 in de tweede divisie, waar dat er vorig jaar 125.000 waren. En derde divisie zaterdag 86.000 versus een niet genoemd aantal.

Dit was een berichtje van een klein beetje verder in het seizoen, vorig jaar rond deze tijd: https://www.voetbalopzaterdag.nl/nieuws/10040/1718/Alle/Tweemaal_rood_voor_??n_en_dezelfde_speler

Dan valt op dat het gemiddelde in de tweede divisie toen op 869 lag en in de derde divisie op 646. Nu ligt dat op 819 en 600, dus zeg maar bij allebei gemiddeld 50 toeschouwers minder.

Probleem blijft echter dat de cijfers worden doorgegeven door de correspondenten en dus niet betrouwbaar zijn.

de Kok

Member
Je kunt van alles bedenken waarom de publieke belangstelling terug loopt.
bv. de kwaliteit van het voetbal is er door de jaren heen niet op vooruit gegaan.
Vaak is het de spanning die een duel nog wel voor een betrokken groep kijkers leuk maakt.
Zo kan je een wedstrijd in de 3e klas best al leuk ervaren, maar het wordt in de top steeds meer imitatie betaalde top en van die top worden we al overvoert op TV.

Dan was het altijd zo dat de sociale contacten langs de lijn wel leuk waren.
Misschien dat die ook aan waarde inboeten met al die sociale media in de hand langs de lijn.

We hebben het allemaal wel een keer gezien.
Persoonlijk denk ik dat de gebruikelijke bezoeker van amateurwedstrijden - 50 en misschien 40 plusser - ook een uitstervende soort is.

Elke poging tot verandering van de competitie-opzet zal denk ik niet meer tot groei bezoekers leiden.

Ook derbies - vaak regionale derbies - zullen maar een tijdelijk positief effect hebben, den ik.

De Groene Scout

Well-known member
Ik geloof het graag, maar die tabellen vind ik totaal onleesbaar

Ik vond deze tabel van VoZ nu eindelijk eens duidelijk en ook redelijk dicht bij de werkelijkheid liggen. Eerder rekenden ze bij alle wedstrijden doorgaan 3 tot 5 honderd man extra.

noordooster

Well-known member
Dank voor je uitleg, unregistere.
En voor de vergelijkende cijfers van vorig seizoen.
Ik had ook graag een soortgelijk overzicht willen zien van de zondagcompetities.

Inderdaad, over het bepalen van toeschouwersaantallen hebben we het hier al meermalen gehad.

Ik zie nu, dat de za. HB gemiddeld meer toeschouwers trekt dan vorig seizoen.
Wat dat betreft, lijkt een za-zo mix helemaal overbodig. :duim:

Verder is het al jarenlang zo, dat HB van vooral district noord en oost flink meer toeschouwers trekt dan HA met vooral clubs uit west-Nederland.

Batigoal

Well-known member
bv. de kwaliteit van het voetbal is er door de jaren heen niet op vooruit gegaan.
Vaak is het de spanning die een duel nog wel voor een betrokken groep kijkers leuk maakt.
Zo kan je een wedstrijd in de 3e klas best al leuk ervaren, maar het wordt in de top steeds meer imitatie betaalde top en van die top worden we al overvoert op TV.

Dan was het altijd zo dat de sociale contacten langs de lijn wel leuk waren.
Misschien dat die ook aan waarde inboeten met al die sociale media in de hand langs de lijn.

We hebben het allemaal wel een keer gezien.
Persoonlijk denk ik dat de gebruikelijke bezoeker van amateurwedstrijden - 50 en misschien 40 plusser - ook een uitstervende soort is.
Elke poging tot verandering van de competitie-opzet zal denk ik niet meer tot groei bezoekers leiden.

Ook derbies - vaak regionale derbies - zullen maar een tijdelijk positief effect hebben, den ik.

Het verenigingsleven in de hele breedte heeft te kampen met steeds minder aanloop. Amateurvoetbal is daar niet anders in. Jeugd heeft er minder mee om lang te blijven hangen. Daarnaast hebben mensen met een gezin tegenwoordig een wat vollere agenda dan pakweg 20 jaar geleden, dus ook die gaan eerder weg.

noordooster

Well-known member
Ik vond deze tabel van VoZ nu eindelijk eens duidelijk en ook redelijk dicht bij de werkelijkheid liggen. Eerder rekenden ze bij alle wedstrijden doorgaan 3 tot 5 honderd man extra.

Overigens: als ze eerder 3 a 500 man extra rekenden en dat ze nu met de werkelijke aantallen komen, dan kun je concluderen , dat er sprake is van een flinke stijgende trend in het zaterdagvoetbal. :duim:

Unregistere

Well-known member
Ik niet, maar VoZ ook niet. Die namen gewoon een getalletje over dat iemand met een dronken kop in de kantine via de telefoon doorgaf.

Mwah, zo werkt het ook weer niet helemaal. :p Elke club heeft - in principe - een correspondent, die kan inloggen en daar de benodigde gegevens (kort verslagje, doelpuntenmakers, scheidsrechter, toeschouwers, opstellingen, kaarten) invoert. Maar dat neemt niet weg dat je maar moet afwachten of iemand zo'n aantal goed kan inschatten. Dat is ook niet altijd heel eenvoudig.

de Kok

Member
Dank voor je uitleg, unregistere.
En voor de vergelijkende cijfers van vorig seizoen.
Ik had ook graag een soortgelijk overzicht willen zien van de zondagcompetities.

Inderdaad, over het bepalen van toeschouwersaantallen hebben we het hier al meermalen gehad.

Ik zie nu, dat de za. HB gemiddeld meer toeschouwers trekt dan vorig seizoen.
Wat dat betreft, lijkt een za-zo mix helemaal overbodig. :duim:

Verder is het al jarenlang zo, dat HB van vooral district noord en oost flink meer toeschouwers trekt dan HA met vooral clubs uit west-Nederland.

Dat laatste komt natuurlijk vooral omdat er in het westen beduidend meer keuze is om je tijd aan te besteden.
Niet alleen voetbalwedstrijden maar ook andere zaken.

noordooster

Well-known member

Het blijft inderdaad gissen naar oorzaken.
Laat ik ook een duit in het zakje doen.
Te hoge toegangsprijzen vergeleken met het gebodene.
Een versterkend effect: Wanneer wedstrijden minder sfeervol worden, voelen toeschouwers zich minder ertoe aangetrokken.
Alternatieven zijn er legio op allerlei gebied.
Bij wedstrijden die ik bezoek, valt het me op, dat er nauwelijks jeugd komt als ge?nteresseerde toeschouwer.
De extra derde divisie en tweede divisie boven de hoofdklassen.
We missen Staphorst - HHC en Genemuiden - Harkemase Boys en krijgen daarvoor terug HHC - VVSB en ONS - SJC.
Het zal kwalitatief wel beter zijn, maar het trekt minder volk.
( iemand die hierin een pleidooi ziet voor gemengde competities, verwijs ik maar naar de nadelen die daaraan zitten en die ik meermaals heb genoemd )

noordooster

Well-known member
Dat laatste komt natuurlijk vooral omdat er in het westen beduidend meer keuze is om je tijd aan te besteden.
Niet alleen voetbalwedstrijden maar ook andere zaken.

Dat is nogal een conclusie. En ik vraag me af of dat wel klopt en of dat de enige oorzaak is.

de Kok

Member
Dat is nogal een conclusie. En ik vraag me af of dat wel klopt en of dat de enige oorzaak is.

Dat is het ook. Er zijn bv beduidend meer voetbalclubs en die trekken allemaal hun supporters. Er is sprake van meerdere takken van sport op hoog niveau en die trekken bv. hockey ook veel kijkers.
Er zijn veel meer profclubs die een totaal ook een behoorlijke aantrekkingskracht hebben en mensen gaan veelal in de moderne tijd niet naar meerdere wedstrijden.

Maar in je eerdere reactie verschil toch niet zoveel van de mijne? Je wilt het altijd nog eens in je eigen woorden zeggen kennelijk.

Joost

Well-known member
Dat is het ook. Er zijn bv beduidend meer voetbalclubs en die trekken allemaal hun supporters. Er is sprake van meerdere takken van sport op hoog niveau en die trekken bv. hockey ook veel kijkers.
Er zijn veel meer profclubs die een totaal ook een behoorlijke aantrekkingskracht hebben en mensen gaan veelal in de moderne tijd niet naar meerdere wedstrijden.

Maar in je eerdere reactie verschil toch niet zoveel van de mijne? Je wilt het altijd nog eens in je eigen woorden zeggen kennelijk.

Ik woon inderdaad ook nog in een plaggenhut en we internetten nog via een telefoonlijn. Die is overigens pas vorig jaar aangelegd.

Bovenaan