De piramide

De piramide

• Totaal aantal stemmers
    17

Bonehead

Well-known member
Zit niet zo dom onzin te lullen man. Dat doe je al veel te vaak.

Wat is is het nu? Het ??n of het ander. Of weet je het zelf nu ook niet meer? In plaats daarvan zit je een beetje om je heen te slaan. En dan klagen over dat je respect bij anderen mist. Ik vind het allemaal erg schattig.

noordooster

Well-known member
Jouw reactie op iets van mij is dom lullen omdat die nergens op slaat, althans niet op dat waarop je reageert.
Verder ervaar ik jouw beschuldigingen regelmatig als weinig respectvol

de waan

Well-known member
Tja, het bekende verhaal. Hakken in het zand en niet verder kijken dan het hek van het eigen sportpark. De KNVB zal het moeten doen.

noordooster

Well-known member
Inderdaad een bekend verhaal, zeker van Alphense Boys dat zich al eerder uitsprak over de problematiek en van een volgeling van van der Zee, van wie we langzamerhand ook al het een en ander weten.
Enkele punten uit het betoog : Eerder werd ik hier bekritiseerd omdat ik gehoord had dat er bij die hoofdklassers bijeenkomst in Huizen van een jaar geleden er nogal wat onenigheid was. Hier wordt het nogmaals bevestigd.
Terwijl toen , een jaar geleden, volgens Jonkers 90 % van de hoofdklassers voor een mix volgens de plannen van MSC was.

Ook de Alphense Boys-man geeft hier het probleem aan dat ik ook al enkele malen aankaartte.
Veel zondagverenigingen ( ook Alphense Boys ) zouden allang gewoon zijn overgestapt naar de zaterdag als ze niet onderaan zouden moeten beginnen.
De KNVB zou het mogelijk moeten maken om ( en dat hoeft niet elk jaar, maar bv eerst eenmalig ) over te stappen van speeldag met behoud van niveau of naar keuze 1 of enkele niveaus lager.
( Voor hoe je dan om moet gaan met clubs die wel overstapten en lager begonnen zal een oplossing moeten komen )

Joost

Well-known member
Enkele punten uit het betoog : Eerder werd ik hier bekritiseerd omdat ik gehoord had dat er bij die hoofdklassers bijeenkomst in Huizen van een jaar geleden er nogal wat onenigheid was. Hier wordt het nogmaals bevestigd.
Terwijl toen , een jaar geleden, volgens Jonkers 90 % van de hoofdklassers voor een mix volgens de plannen van MSC was.

Het een sluit het ander toch niet uit?

noordooster

Well-known member
Het een sluit het ander toch niet uit?

Bij die 90 % , als dat al klopt, zou ik wel eens willen weten onder welke voorwaarden men eventueel een mix wil, ook wat betreft die later kennelijk in een radio interview genoemde 75 %.
Het kan natuurlijk zijn dat er clubs voor een mix zeggen te zijn, terwijl de een dat alleen maar wil wanneer de thuisclub de speeldag bepaalt, terwijl de ander het alleen maar wil wanneer alle wedstrijden op zaterdag om 14.30 uur zijn en een ander alleen maar op zaterdag om 18.00 uur wil voetballen, terwijl er ook clubs zijn die geen mix willen.
Op 22 januari weten we wat meer , want Jonkers laat zich verder niet uit over wat men er bij de bijeenkomsten van die 4 hoofdklassen over zei.

Joost

Well-known member
Bij die 90 % , als dat al klopt, zou ik wel eens willen weten onder welke voorwaarden men eventueel een mix wil, ook wat betreft die later kennelijk in een radio interview genoemde 75 %.
Het kan natuurlijk zijn dat er clubs voor een mix zeggen te zijn, terwijl de een dat alleen maar wil wanneer de thuisclub de speeldag bepaalt, terwijl de ander het alleen maar wil wanneer alle wedstrijden op zaterdag om 14.30 uur zijn en een ander alleen maar op zaterdag om 18.00 uur wil voetballen, terwijl er ook clubs zijn die geen mix willen.
Op 22 januari weten we wat meer , want Jonkers laat zich verder niet uit over wat men er bij de bijeenkomsten van die 4 hoofdklassen over zei.

Je maakt er een heel warrig verhaal van met allerlei mitsen en maren terwijl het plan dat op tafel lag toch echt heel erg duidelijk is.

Mixen.
Voetballen op zaterdag.
Aftrap 14:30/15:00.

Of een meerderheid dan 90 of 75 procent is maakt weinig uit, het is in ieder geval een heel erg ruime meerderheid. En onder de tegenstanders zijn een paar notoire dwarsliggers.

noordooster

Well-known member
Je maakt er een heel warrig verhaal van met allerlei mitsen en maren terwijl het plan dat op tafel lag toch echt heel erg duidelijk is.

Mixen.
Voetballen op zaterdag.
Aftrap 14:30/15:00.

Of een meerderheid dan 90 of 75 procent is maakt weinig uit, het is in ieder geval een heel erg ruime meerderheid. En onder de tegenstanders zijn een paar notoire dwarsliggers.

Wat jij mitsen en maren noemt, zijn de bezwaren en voorbehouden die clubs zoal maken.
Verder ging MSC voorstellen, dat men zondagclubs wil toestaan thuis tegen zaterdag te voetballen aan het eind van de middag.
En verder wil men mogelijk bij onderling goedvinden af te wijken naar bv zondagmiddag .
In hoeverre dat dan ook bv de maandag mag zijn weet ik niet.
Zoals het nu lijkt, is het binnen 1 competitie mogelijk, dat er op allerlei tijdstippen in het weekend een wedstrijd wordt gespeeld.

Overigens zou ik clubs die om hen moverende redenen, bijvoorbeeld omdat ze extra financi?le of sportieve problemen verwachten, een mening hieromtrent hebben niet " dwarsliggers " noemen.
Net zo min als ik bv pro of contra brexit engelsen , of de regeringspartijen inzake het pensioenoverleg "dwarsliggers" zou willen noemen.
We moeten 22 januari maar afwachten en ik vind dat zo'n voorgestelde ingrijpende verandering niet moet worden doorgedrukt met de helft plus 1.
Zeker niet nadat van der Zee aangaf dat er voor dergelijke veranderingen een groot draagvlak moet zijn.

Joost

Well-known member
Meppel - De kans dat het voetbalpubliek over een paar jaar in competitieverband kan genieten van regionale voetbalderby’s tussen zaterdag- en zondaghoofdklassers is weer een stapje dichterbij gekomen.

Tijdens een bijeenkomst in het clubhuis van MSC-Amslod spraken de zondaghoofdklassers uit de hoofdklasse A zich positief uit over de plannen die MSC-voorzitter Arjan Jonkers hen voorlegde.

Overgangstermijn
Hij is de aanjager van de werkgroep, die zich sterk maakt om zo spoedig mogelijk tot een regionale indeling te komen, waarbij een overgangstermijn wordt voorgesteld van twee jaar. Die overbruggingsperiode is nodig om clubs de gelegenheid te geven oplossingen te bedenken voor logistieke problemen.

Jonkers maakt zich al een tijd sterk om medestanders te vinden voor zijn idee?n. Het is volgens hem voor veel zondagclubs de enige manier om te overleven in een almaar wisselend voetballandschap, waarin het zaterdagvoetbal steeds meer aan populariteit wint.

Meer derby's
In de gepresenteerde plannen komen meer derby’s, die een hogere recette en kantine-inkomsten genereren. Daarnaast kan flink bezuinigd worden op de reiskosten. Ter illustratie: de bekerwedstrijd die MSC-Amslod een paar weken geleden - onder slechte weersomstandigheden en met concurrentie van de Champions League - speelde tegen Staphorst leverde qua recette ruim tien keer zoveel op dan het competitieduel vier dagen later tegen Purmersteijn.

Het is volgens Jonkers het bewijs dat een regionale indeling niet alleen sportief veel aantrekkelijker is voor de clubs, spelers en supporters, maar ook zeker financieel.

Aanvangstijdstip
Hij gelooft daarom heilig in de vernieuwingen, hoewel het aanvangstijdstip voor met name de nieuwe clubs in de zondaghoofdklasse een punt van aandacht is. In het gepresenteerde plan wordt een aanvangstijdstip van 14.30 of 15.00 op zaterdagmiddag genoemd, maar daar kan volgens de MSC-preses in onderling overleg van worden afgeweken.

De bijeenkomst in Meppel was de eerste in een serie van vier, waarin uiteindelijk alle hoofdklassers de komende weken hun licht mogen laten schijnen over de voorgestelde wijzigingen.

De bevindingen worden op 22 januari besproken bij het Centraal Orgaan Hoofdklassen (COH). De KNVB heeft al weten positief tegenover het plan te staan en is zeer benieuwd naar de ontwikkelingen.

Uit de Meppeler Courant.

Vast staat dus;
-Mixen
-Spelen op zaterdag
-Aanvang om 14:30 of 15:00 of in overleg anders

Die maandag die je noemt is net zo onzinnig als bijvoorbeeld de nacht van woensdag op donderdag om 4u12. Natuurlijk wordt er niet op maandag gespeeld, feit.

Verder staat nog vast;
-dat er voor zaterdagclubs qua wedstrijden niets verandert
-dat vrijwel alle clubs meer lokalere duels gaan spelen
-dat je mag verwachten dat bij een veelvoud lokalere duels de daling van toeschouwersaantallen van alle clubs wordt afgevlakt of wellicht zelfs kan worden omgebogen (zie ook het voorbeeld in de quote)

noordooster

Well-known member
Uit de Meppeler Courant.

Vast staat dus;
-Mixen
-Spelen op zaterdag
-Aanvang om 14:30 of 15:00 of in overleg anders

Staat niet vast :
Spelen kan ook op andere dagen in onderling overleg
en
https://www.destentor.nl/amateurvoe...op-zaterdag-maar-naar-welk-tijdstip~a626b6d5/
Zo-za mag eind zaterdagmiddag de eerste jaren en wie garandeert, dat dat later ook niet als een verworven recht wordt gezien, want de "veldenproblematiek" verandert niet in 2 jaar tijd .

Die maandag die je noemt is net zo onzinnig als bijvoorbeeld de nacht van woensdag op donderdag om 4u12. Natuurlijk wordt er niet op maandag gespeeld, feit.

Waar staat dat dat in onderling overleg niet mag ?
Gebeurde in de Tweede Divisie ook wel, met name bij beloften.

Verder staat nog vast;
-dat er voor zaterdagclubs qua wedstrijden niets verandert

Klopt niet.
En dat de zaterdagclubs in zo'n gemengde hoofdklasse meer toeschouwers trekken betwijfel ik.
Tegenstanders dichterbij betekent niet automatisch meer publiek.
Excelsior Maassluis trok thuis aanzienlijk meer toeschouwers tegen IJsselmeervogels dan tegen het op kortere afstand zittende VVSB

noordooster

Well-known member
Verder doet Jonkers in dat verhaal in de Meppeler Courant vooral aan wensdenken.
Maar dat kun je hem niet kwalijk nemen. Hij verdedigt zijn plannen en ik denk dat een mix voor zijn club MSC en andere zondagclubs wel financieel en sportief voordelig kan uitpakken.
Die mix is dan ook voornamelijk gewenst door zondagclubs, omdat het zondagvoetbal op allerlei gebieden met een teruggang te maken heeft.

Daarbij heeft een mix helemaal geen zin als de derde divisies niet worden gemixt. En de clubs van dat niveau hebben niet lang geleden in grote meerderheid de voorstellen van HSC '21 tot een mix afgewezen.( ondanks dat de derde divisie zaterdag overspoeld dreigde te worden door beloftenteams.)

Joost

Well-known member
Staat niet vast :
Spelen kan ook op andere dagen in onderling overleg
en
https://www.destentor.nl/amateurvoe...op-zaterdag-maar-naar-welk-tijdstip~a626b6d5/
Zo-za mag eind zaterdagmiddag de eerste jaren en wie garandeert, dat dat later ook niet als een verworven recht wordt gezien, want de "veldenproblematiek" verandert niet in 2 jaar tijd .

Vast staat in ieder geval dat beide teams akkoord moeten gaan met een andere speeldag dan de zaterdag. Dat is nu ook het geval overigens.
Dus hoeven zaterdagteams niet op zondag te spelen als ze niet willen.
Niet mits, maar of tenzij; als ze niet willen spelen ze niet op zondag.

De eerste twee jaar kan een uitwedstrijd nog op een later tijdstip dan 15:00 zijn maar dat is een overgangsperiode. Je moet ook maar een beetje vertrouwen er in hebben dat clubs zich daar aan houden, het zou zelfs hard in het akkoord kunnen komen.

Waar staat dat dat in onderling overleg niet mag ?
Gebeurde in de Tweede Divisie ook wel, met name bij beloften.
Natuurlijk mag dat. Net zoals ze op donderdagmiddag om 2 uur mogen spelen. Zoals ook eerder gezegd, beide teams moeten akkoord gaan. Wil 1 van de 2 niet wordt er op zaterdag gespeeld.

Klopt niet.
En dat de zaterdagclubs in zo'n gemengde hoofdklasse meer toeschouwers trekken betwijfel ik.
Tegenstanders dichterbij betekent niet automatisch meer publiek.
Excelsior Maassluis trok thuis aanzienlijk meer toeschouwers tegen IJsselmeervogels dan tegen het op kortere afstand zittende VVSB

We hebben het niet over de tweede divisie maar over de Hoofdklasse waar clubs zelden (veel) supporters meenemen naar uitwedstrijden, behalve bij lokalere wedstrijden.
Over dalen de toeschouwersaantallen, de kans dat die daling wordt afgeremd is groter wanneer de tegenstanders lokaler zijn. Dat is een wens van alle clubs van 3e divisie tot 5e klasse.

noordooster

Well-known member
Vast staat in ieder geval dat beide teams akkoord moeten gaan met een andere speeldag dan de zaterdag.

De eerste twee jaar kan een uitwedstrijd nog op een later tijdstip dan 15:00 zijn maar dat is een overgangsperiode.

Natuurlijk mag dat. Net zoals ze op donderdagmiddag om 2 uur mogen spelen. Zoals ook eerder gezegd, beide teams moeten akkoord gaan.

Bovenstaande zei ik dus inderdaad allemaal ook. Feit.
Fijn dat je het er nu dus wel mee eens bent.

Over die toeschouwers blijft het wenschdenken.
Reeds vaak heb ik aangegeven wat daar tegenin te brengen is,
En bij niet vervulde wensen is er geen weg terug.

SanMark.

Well-known member
Goed verhaal van Jonkers . Hier zullen de meeste clubs wel voor zijn.

En op een andere dag voetballen gebeurd nu ook wel een enkele keer omdat er andere activiteiten op de velden zijn. Dan word zo n wedstrijd ook wel eens verplaatst naar een doordeweekse dag.

Joost

Well-known member
Bovenstaande zei ik dus inderdaad allemaal ook. Feit.
Fijn dat je het er nu dus wel mee eens bent.

Over die toeschouwers blijft het wenschdenken.
Reeds vaak heb ik aangegeven wat daar tegenin te brengen is,
En bij niet vervulde wensen is er geen weg terug.

Ja je zegt het, om vervolgens zelf allerlei haken en ogen erbij te verzinnen die niet bestaan.

Maar fijn dat je eindelijk ook zelf zegt dat er voor zaterdagteams echt geen enkel bezwaar is om te mixen voor wat betreft het tijdstip en de speeldag.

De kans dat op hoofdklasseniveau het toeschouwersaantal een positieve wending krijgt groter is dan dat de daling versterkt wordt.
Dat is geen wensdenken maar analyseren.

Die weg terug is er al niet meer sinds we met de 2e Divisie begonnen zijn en door de veranderende maatschappij. Teruggaan naar de situatie uit 1999 is wensdenken maar een totaal gepasseerd station. De grote clubs uit de 2e Divisie willen niet eens meer terug naar de oude Hoofdklasse. Een oplossing moet dus gevonden worden in de weg vooruit en niet in de achteruitkijkspiegel.

noordooster

Well-known member
Ik ga niet opnieuw op elk punt in. Vaak genoeg gedaan.
1999 slaat nergens op , 2015-2016 was al veel beter.
Ook jij legt me woorden in de mond die ik niet zei.
Nogmaals : een mix zal met name voor de zaterdaghoofdklassers financieel en sportief nadelig uitpakken . Ik heb al vaak uitgelegd waarom.
De grotere zaterdagclubs waren begin vorig seizoen in grote meerderheid negatief over het gemengde karakter van de Tweede Divisie.
Niet mixen is beter.

Bovenaan