De piramide

De piramide

• Totaal aantal stemmers
    17

Joost

Well-known member
In zijn algemeenheid : Bij voorstellen tot veranderingen is het goed je ook te verdiepen in degenen die zulke voorstellen bedenken, in eerdere publicaties, in eerder geuite idee?n en meningen en in de motieven , zeker wanneer er nog diverse niet uitgewerkte open uiteinden aan zitten .
Helemaal wanneer eraan toegevoegd wordt dat " dat later vanzelf komt ".

Dat doet me denken aan bij de hoofdklassen: we stemmen in met het zogenaamde weekendvoetbal en vervolgens moeten we maar akkoord gaan met de verdere uitwerking. Geen weg terug.
Of : een za. en een zo. club gaan fuseren zonder eerst een keuze te maken vwb het prestatievoetbal. Vervolgens maakt de fusieclub een keuze , vaak waarbij de grootste achterban zijn zin krijgt . Grote kans , dat 1 van beide fusieclubs achteraf erg ontevreden is en denkt van : Hadden we bij de fusie maar betere afspraken zonder open uiteinden gemaakt. ( Hiervan ken ik enkele voorbeelden )

Nogmaals er zitten teveel open uiteinden aan, die bij nadere invulling het plan gemakkelijk tot een slecht plan kan maken, veel te verwachten organisatorische problemen en enkele zaken die een verslechtering inhouden ten opzichte van wat we nu hebben.

Het is mogelijk binnen de huidige piramide enkele aanpassingen te doen waardoor er een betere piramide ontstaat dan wat we nu hebben en dan wat er zonet werd voorgesteld.

Welke open eindjes en organisatorische problemen?
Je blijft hangen in hetzelfde vage verhaal.

Joost

Well-known member
Op verzoek dan gewoon een paar punten die in me opkomen. Geen volledigheid.
Wellicht later wat meer...

Bv het jaar na jaar organiseren van goede competities in de 3 stromen wordt moeilijk.

In hoeverre verworden de zaterdagcompetities tot een veredelde vorm van het zogenaamde weekendvoetbal als deze stroom de mogelijkheid wordt geboden laat op de middag of op de zondag te mogen voetballen ( zoals nu in de zaterdagcompetities in west 2 dreigt te gebeuren) ?
Hier zouden goede regels voor moeten komen. Wedstrijden om 14.00, 14.30 of 15.00 uur waarvan op zaterdag ! alleen mag worden afgeweken bij gezamenlijke goedkeuring

Breek je hokjes eerst eens af.
Er is geen zaterdag of zondagvoetbal meer.
Er is amateurvoetbal waarbij iedere club een voorkeur voor een bepaalde speeldag heeft. In het overzichtje van de Waan staat ook heel duidelijk dat iedereen zijn keuze heeft. Je punt is dus totaal irrelevant.

Welke zaterdagvereniging zal er kiezen voor het zogenaamde weekendvoetbal, als de thuisclub de wedstrijddag gaat bepalen ?
Dat zal de toekomst uitwijzen maar kan geen inhoudelijk kritiekpunt zijn, wellicht helemaal niemand.

Welke regels gelden er voor de zondagcompetities ?
In hoeverre gelden de regels voor zondagcompetities ook voor weekendvoetbal-competities en kunnen die stromen niet in elkaar geschoven worden, zodat je 2 stromen krijgt, zondag- en zaterdagvoetbal.
Er zijn geen zondagcompetities meer.
Er zijn, voorbeeldje, 10 1e klasse waarvan er 5 op zaterdag voetballen, en 5 op zondag. Of 7 op zaterdag en 3 op zondag, of 6 op zaterdag, 3 op zondag en 1 gemengde klasse. Het geniale aan dit idee is namelijk dat er geen numerus fixus is.

Er zijn nogal wat verenigingen met een zaterdag en zondag prestatieteam, waarbij de een niet dient als een soort opleiding voor de ander en waarbij e.e.a. altijd goed heeft gefunctioneerd. Ik ben erop tegen, dat de club er daarvan per se tegen haar wil 1 moet afstoten of dat men gedwongen wordt een nieuwe vereniging op te richten.
Daarin verschillen we van mening. Ik vind het onbestaanbaar dat een vereniging twee eerste elftallen heeft en dat wordt inderdaad niet meer mogelijk. Wel bestaan daar mogelijkheden voor in de reservecompetitie. Je zou bijvoorbeeld ook klassen kunnen samenstellen waarbij de afspraak is om op dezelfde dag te spelen op hetzelfde tijdstip.

Het zinnetje "vooralsnog alleen in naam " houdt iets in van een soort verborgen agenda die me niet bevalt.
Ja, en Elvis leeft.

Een aangepaste p-d regeling loopt vooruit op het volstrekt niet weten welke keuzes er worden gemaakt. In hoeverre zorgt dit voor organisatorische problemen.
Dat zorgt niet voor problemen want de p/d regeling wordt pas vastgesteld na indeling van de klassen.

In hoeverre kan met minder organisatorische problemen vanuit het bestaande systeem met enkele aanpassingen een beter alternatief gecre?erd worden.
Aanpassingen als overstappen met behoud van niveau, ook voor de niveaus boven de eerste klassen. maar wellicht niet perse elk seizoen de mogelijkheid.
Loslaten van districtsgrenzen. Niet per district per speeldag en per niveau noodzakelijkerwijs evenveel klassen.
Dit is ongeveer de samenvatting van Waans idee.

Fregge

Well-known member
Er zijn nogal wat verenigingen met een zaterdag en zondag prestatieteam, waarbij de een niet dient als een soort opleiding voor de ander en waarbij e.e.a. altijd goed heeft gefunctioneerd. Ik ben erop tegen, dat de club er daarvan per se tegen haar wil 1 moet afstoten of dat men gedwongen wordt een nieuwe vereniging op te richten.

Alle beloftenteams eruit.

Ik vind deze 2 elkaar tegenspreken, no. Zou je dit willen verklaren?

Joost

Well-known member
Zolang de naar de zaterdagcompetities overstappende zondagteams de mogelijkheid hebben op zaterdag aan het eind van de middag te beginnen of in voorkomende gevallen op zondag te mogen voetballen, net als straks dreigt te gebeuren in West 2,
zou zaterdagvoetbal verworden tot het zogenaamde weekendvoetbal en dat zou een flinke verslechtering en uitholling van de zaterdagcompetities betekenen. Dit punt bevat nu losse uiteinden en zou , wanneer dat niet goed geregeld wordt een flinke devaluatie van de op dit moment goed functioneren zaterdagcompetities betekenen.
Clubs die kiezen voor de zaterdag als speeldag spelen op zaterdag, clubs die kiezen voor de zondag als speeldag spelen op zondag.
Het kiezen van een aanvangstijdstip is nu ook al mogelijk, kijk bijvoorbeeld naar Leonidas in de hoofdklasse dat op een aparte tijd speelt.

Ik snap je punt maar het is onwaarschijnlijk en desnoods af te bakenen.

Fregge

Well-known member
" Waarvan de een niet dient als beloftenteam/ opleidingsteam van de ander ".
Hoe het in N Brabant is, weet ik niet, maar die situatie komt in Noord regelmatig voor .

In Brabant geloof ik alleen JVC (maar dat kan de waan ook zo weer tegenspreken). Maar goed, dan nog: Je kan dat niet controleren. Dus het is allemaal wel of allemaal niet.

Fregge

Well-known member
Allemaal wel accepteren bedoel ik dan he. Niet dat je verplicht een tweede elftal de piramide in moet sturen.

Joost

Well-known member
In dat vooralsnog niet duidelijk afbakenen op een manier zoals ik enkele malen al noemde zit voor mij een kritiekpunt.
Wanneer er voor de zaterdagcompetities iets uit komt zoals men in West 2 van plan is, zie ik dat als een forse verslechtering van de zaterdagcompetities en kun je er m.i. beter niet aan beginnen.
En dat is overigens ook een flink kritiekpunt op de MSC-plannen voor de hoofdklassen van mij en van een aantal ( vele ? ) zaterdaghoofdklassers

Ik zal stoppen met reageren op je onwaarschijnlijke hersenspinsel die enkel voor vervuiling van het topic zorgen.

de waan

Well-known member
Joost heeft gewoon op je gereageerd, hoor. Punt is dat iedere discussie met jou binnen no time weer op dezelfde paar stokpaardjes uitkomt. Zelfs als het helemaal niet relevant of van toepassing is sleep je ze er toch weer bij.

JMD

Well-known member
Je bedoelt met " die zaterdagploegen" de clubs uit de zaterdagcompetities die het zondagvoetbal blijkens allerlei berichten zo nodig heeft om de eigen geleding van de ondergang te redden ?
Nee, ik bedoel ploegen die maar blijven klagen over 2e divisies en 'vroeger was het allemaal beter' enz.. Als je dat denkt en het niet eens bent met wat de KNVB gaat doen, dan ga je toch zelf verder*? Ben benieuwd hoeveel clubs zich dan los durven te maken. (dat zullen er weinig zien, want dan hebben ze niet alleen de lusten, maar ook de lasten, en dat lijkt de gemiddelde topamateurploeg niet te willen) Dat kunnen in principe ook zondagploegen zijn hoor, maar het stuk, waarin aan brexit werd gerefereerd kwam van de site: 'voetbal op zaterdag', vandaar mijn specifieke referentie aan zaterdagploegen.

*) het wordt gewoon tijd dat de KNVB eens een richting gaat kiezen, en niet schipperen. Gewoon aan de slag nu met wat zij denken dat het beste is voor het voetbal. Uiteindelijk neemt in elk bedrijf/school enz uiteindelijk na overleggen de directie de beslissing, overleg is er nu genoeg geweest in deze. Toen Ajax - PEC eigenhandig verplaatst werd door de KNVB was er veel kritiek. Nu het resultaat blijkt op te leveren hoor je niemand meer.

Bonehead

Well-known member
Ik vind deze 2 elkaar tegenspreken, no. Zou je dit willen verklaren?

Hoewel ik geen NO ben zal ik deze voor mijn rekening nemen omdat het voor de verandering geen oeverloos herhaling van zetten is.

Wat NO waarschijnlijk bedoeld is:

Er zijn fusieclubs die ontstaan zijn uit een zaterdag- en zondagvereniging. Deze hebben bij oprichting gekozen voor twee standaardteams om de achterban van beide fusiepartners tevreden te houden. Dat heeft dus niks met een belofteteam op zaterdag te maken wat vooral sinds dit jaar als paddenstoelen uit de grond schiet bij zondagclubs.

Ik moet wel zeggen dat ik bovenstaand voorbeeld alleen ken uit Denekamp en Eibergen waar de standaard zaterdagteam de nek is om gedraaid. Ben benieuwd wanneer zij naar de zaterdag verhuizen.

Joost

Well-known member
De reden waarom er beloften in de piramide , en dus ook in de tweede divisie , is volkomen anders als wat jij hier aangeeft.

Toch niet hoor. Bij de opzet van de Derde Divisie was de afspraak dat er gepromoveerd zou worden. De topamateurs bleken echter onbetrouwbare partners want wilden plots niet meer.
Was er door de topamateurs/semi-profs uit de Derde Divisie gewoon gepromoveerd dan was er geen noodzaak om de piramide open te stellen voor Jong Ajax, PSV en Twente en was het hek niet van de dam geweest.

de waan

Well-known member
Ik moet wel zeggen dat ik bovenstaand voorbeeld alleen ken uit Denekamp en Eibergen waar de standaard zaterdagteam de nek is om gedraaid. Ben benieuwd wanneer zij naar de zaterdag verhuizen.

Vorige week toevallig bij Eibergen geweest. Fraai nieuw sportpark. Ik heb niet het idee daar nog heel erg sprake is verschillende bloedgroepen. Fusie is ook weer 13 jaar geleden. Het voetbal leek overigens nergens op.

Maar goed, er zijn behalve fusieclubs en opleidingsteams nog heel wat clubs met twee standaardteams, al is dat in Oost vrij zeldzaam.

Het lijkt me vrij kansloos om een verbod op opleidingsteams in regels te vatten.

Laatst bewerkt:

Joost

Well-known member
Ik reageerde op de opmerking van SanMark. Die ging over de tweede divisie.
Ontstaan bij de afspraken over de voetbalpiramide.
Die voetbalpiramide , inclusief de tweede divisie , kwam er in 2016.
Via een zeer dubieus beslissingsproces, mede gebaseerd op de leugen van van Oostveen.
Bij die afspraken hebben KNVB en BVO's mede gedaan gekregen dat er vele beloftenteams mochten instromen in de piramide.

Wat er daarna kwam was een slechte, kromme piramide met te weinig hoofdklassen, mede veroorzaakt doordat het aantal toen instromende beloftenteams voor de KNVB zeer tegenvallend was.

Als voornaamste oorzaak van beloftenteams in de tweede divisie zie ik de slinkse wijze waarop KNVB en BVO's dat in de afspraken voor de piramide hebben weten te krijgen .

Niet omdat, zoals SanMark aangeeft de amateurclubs niet willen promoveren.
Alsof er geen beloftenteams in de tweede divisie hadden gezeten, wanneer er na jong AZ ook vorig seizoen een club naar de eerste divisie was gepromoveerd.

jong Ajax kwam in 2013 in de eerste divisie, samen met enkele andere beloftenteams. De topklasse kwam er in 2010.
Welke afspraken toen zijn gemaakt weet ik niet. Maar ik zie niet welke invloed het afschaffen van de verplichte promotie naar de eerste divisie daarna, mede goedgekeurd door de KNVB, heeft op de huidige aantallen beloftenteams in de tweede divisie.
Die aantallen beloftenteams hebben we mi vooral te danken aan de slechte afspraken bij de vorming van de voetbalpiramide.

Heel veel wol maar het is heel simpel.

Hadden de Topklassers zich aan de afspraken omtrent promotie gehouden was er hoogstwaarschijnlijk geen 2e Divisie geweest.

Bovenaan