De piramide

De piramide

• Totaal aantal stemmers
    17

Abubakari

Well-known member
Speelde zelf bij een zaterdagclub. Wedstrijden tegen zondagclubs in de A werden bij ons ook op zaterdag gespeeld.

In de (eerste helft van de) jaren '80 gingen we zondagochtend altijd bij de A1 van VV Dokkum kijken als die thuis speelden, dus wat de Kok zegt klopt wel wat de A jeugd van zondagclub (toen nog wel) VV Dokkum betreft.
Ik speelde zelf in de B's wel op zaterdag bij Dokkum, ik ben na de B junioren gestopt, maar als ik door was gegaan had ik in de A's ook op zondag gespeeld. Zal seizoen 1985/86 geweest zijn.

de waan

Well-known member
interviews_578.png

Satyr

Administrator
Forumleiding
Ik blijf erbij dat de zaterdagmiddag voor amateurclubs de beste optie is, al was het maar vanwege de concurrentie met het profvoetbal. Het moet toch voor elke club mogelijk zijn om 1x per twee weken het eerste elftal op zaterdag tussen 14:00 en 15:30 te laten aftrappen?

En nogmaals, ik vind mixen ook goed, en dan kunnen zaterdagclubs best eens op zondag spelen.

noordooster

Well-known member
Het verhaal van Hoogland is weinig verrassend. De zondaghoofdklassers, met name die uit A, dat bleek bij MSC al, zien het wel zitten om te voetballen samen met de zaterdaghoofdklassers. Zij gaan er dan financieel en sportief op vooruit.
Bij de zaterdag zal het juist het tegenovergestelde zijn. Die gaan erop achteruit.
Wat hebben Putten en Sparta Nijkerk er aan als ze in plaats van om 14.30 uur Staphorst, Urk en Genemuiden nu om 18.00 uur tegen Hoogland spelen?

Men geeft aan, dat sinds de 3 hoofdklassen niet het hoogste niveau vormen, het allemaal verslechterd is.
Als men nu eerst eens de 2e en 3e divisie terugbrengt tot 1 niveau met een za en een zo topklasse zou het al een enorme verbetering zijn.
Het systeem met de 3 hoofdklassen per speeldag als hoogste niveau, was ook inderdaad zo gek nog niet.
Gelukkig is de huidige za HB nog wel min of meer vergelijkbaar met de oude za HC.

de waan

Well-known member
Het profvoetbalbezoek loopt steeds verder terug, waarom zou je daar dan naar moeten kijken?

Maakt ook niet zoveel uit qua belangstelling. Tenzij Baronie tegelijk thuis speelt met NAC (om maar een voorbeeld te noemen). Alleen bij een echte topper merk je het verschil wel. Zou fijn zijn als die wedstrijden gewoon standaard als de late zondagwedstrijd worden ingepland. Mooie geste voor het amateurvoetbal: geen last van Fox ?n extra kantineomzet, omdat er meer blijven hangen.

Ik ben er inmiddels wel achter dat bij het overgrote deel van de amateurwedstrijden op zaterdag even veel (of weinig) publiek komt kijken als op zondag. Live-voetbal maakt dus kennelijk niet zoveel uit.

Unregistere

Well-known member
Toch merk ik wel dat er op de zondagmiddag meer concurrentie van profvoetbal is. Misschien niet in de zin van stadionbezoek, maar wel door de mogelijkheid om alles op televisie te bekijken. Soms hebben clubs dan nog de mazzel dat mensen in de kantine komen om Feyenoord of Ajax te zien en nog een schuin oog op het eerste elftal te werpen, maar vaak genoeg gebeurt ook dat niet.

Maar zeker in de lagere afdelingen zal het verschil tussen zaterdag en zondag niet bijzonder groot zijn.

zwammy

Well-known member
En dat terwijl Fox helemaal niet meer abonnees heeft dan 5 jaar geleden. Dus dat maakt het helemaal vreemd. Of ze nou snel naar huis gaan om te gaan kijken als ze fox hebben of in de kantine blijven hangen om daar te kijken of nog wat met het gezin gaan doen.

de waan

Well-known member
Toch merk ik wel dat er op de zondagmiddag meer concurrentie van profvoetbal is. Misschien niet in de zin van stadionbezoek, maar wel door de mogelijkheid om alles op televisie te bekijken. Soms hebben clubs dan nog de mazzel dat mensen in de kantine komen om Feyenoord of Ajax te zien en nog een schuin oog op het eerste elftal te werpen, maar vaak genoeg gebeurt ook dat niet.

Maar zeker in de lagere afdelingen zal het verschil tussen zaterdag en zondag niet bijzonder groot zijn.

Misschien dat het effect in wat meer 'hardcore' Feyenoord- of Ajax-gebied ook nog wat groter is.

Soms kom je inderdaad in de rust een kantine binnen waar dan meer volk zit dan er langs het veld staan. Een deel daarvan is dan echter ook niet meer in staat naar voetbal op een scherm te kijken. :eek:mg:

JMD

Well-known member
In hetzelfde artikel kun je lezen dat Sparta Nijkerk het plan toe juicht.

NO leest graag selectief.
Gelukkig zijn er ook zaterdagclubs die verder kijken dan hun neus lang is en durven denken aan het grotere geheel ipv de ikke ikke ikke mentaliteit.

Btw: in de VI van vandaag een groot artikel over de voetbalpiramide.

noordooster

Well-known member
In hetzelfde artikel kun je lezen dat Sparta Nijkerk het plan toe juicht.

NO leest graag selectief.
Gelukkig zijn er ook zaterdagclubs die verder kijken dan hun neus lang is en durven denken aan het grotere geheel ipv de ikke ikke ikke mentaliteit.

Hoezo ? Ik lees dat trainer Speelziek het toejuicht. Die man was jarenlang trainer van zondagclub Hercules en hij geeft dan ook aan, dat het vooral goed is voor zondagclubs.
Hoe Sparta Nijkerk erover denkt wordt niet duidelijk, maar als men een beetje verstand van zaken heeft, zal men inzien, dat zo'n mix voor de zaterdag zowel sportief als financieel nadelig is.

En wat een vreselijk domme opmerking van die knaap als hij zegt dat het "voor iedereen leuker is te spelen tegen Hoogland , dan tegen Buitenpost". Jaja, lekker hoor, tegen Hoogland om 18.00 uur. Daar komt het volk op af.

SanMark.

Well-known member
Het verhaal van Hoogland is weinig verrassend. De zondaghoofdklassers, met name die uit A, dat bleek bij MSC al, zien het wel zitten om te voetballen samen met de zaterdaghoofdklassers. Zij gaan er dan financieel en sportief op vooruit.
Bij de zaterdag zal het juist het tegenovergestelde zijn. Die gaan erop achteruit.
Wat hebben Putten en Sparta Nijkerk er aan als ze in plaats van om 14.30 uur Staphorst, Urk en Genemuiden nu om 18.00 uur tegen Hoogland spelen?

Men geeft aan, dat sinds de 3 hoofdklassen niet het hoogste niveau vormen, het allemaal verslechterd is.
Als men nu eerst eens de 2e en 3e divisie terugbrengt tot 1 niveau met een za en een zo topklasse zou het al een enorme verbetering zijn.
Het systeem met de 3 hoofdklassen per speeldag als hoogste niveau, was ook inderdaad zo gek nog niet.
Gelukkig is de huidige za HB nog wel min of meer vergelijkbaar met de oude za HC.

Komt ie weer aan met hetzelfde riedeltje.

Kom eens met wat nieuws.

noordooster

Well-known member
Bah , details daar houd NO niet van.

Trainer Speelziek, jarenlang actief bij Hercules Utrecht zou het voor met name het zondagvoetbal toejuichen. Weinig verrassend.
Verder gaf deze knaap aan, dat het voor iedereen zoveel leuker is te voetballen tegen Hoogland. Dat bestrijd ik

SanMark.

Well-known member
Trainer Speelziek, jarenlang actief bij Hercules Utrecht zou het voor met name het zondagvoetbal toejuichen. Weinig verrassend.
Verder gaf deze knaap aan, dat het voor iedereen zoveel leuker is te voetballen tegen Hoogland. Dat bestrijd ik

Jij bestrijd alles mbt 'mixen'.

Bovenaan