De piramide

De piramide

• Totaal aantal stemmers
    17

de Kok

Member
NO : Waar ze ook spelen, Be Quick 1887 neemt nauwelijks uit supporters mee.
Wat wet jij daar nu van?
Vorig jaar bij HBS en Quick in Den haag heb ik ongeveer een bus vol geteld en dat is toch niet de naaste deur.

Als ik je repeterende reacties lees ben je kennelijk toch aardig bang voor die zondag clubs.

Nogmaals gelet op jouw reacties ben ik voor een volstrekte scheiding en die is realistischer als je denkt. Hier in Den Haag zijn ze er wel voor.

Maar niet zo lang geleden las ik dat FOX ook de zaterdagmiddag gaat benutten voor zendruimte wedstrijden eredivisie. Mag zeker ook niet van NO?

de waan

Well-known member
Ik heb ook al eens gemeld dat ooit die volstrekte scheiding in de jeugd tot een einde kwam op verzoek van het zaterdagvoetbal. Zij hadden moeite om in hun regio goede competities te organiseren en toen zijn overal de b en a junioren naar de zaterdag gegaan.
Die geste van de zondag clubs is kennelijk vergeten.

Interessant, wist ik niet. Wanneer is dat geweest? Dat moet dan al weer voor de jaren tachtig geweest zijn?

Unregistere

Well-known member
Ik begrijp anders wel dat de 3e helft voor die voetballers met bij behorend stappen op zaterdag even gemakkelijker is dan op zondag.

Oh, dat geloof ik direct. Maar ik denk persoonlijk niet dat spelers die nu van pakweg JVC Cuijk naar DOVO zijn gegaan die stap niet hadden gezet als JVC Cuijk ook op zaterdag had gespeeld. Of van OSS '20 naar Kozakken Boys. Ook al omdat het waarschijnlijk een redelijk bewuste keuze is om bij een zondagclub te gaan spelen, dan calculeer je zoiets als minder tijd voor de derde helft denk ik al in en zal het vast niet zo'n heel belangrijk punt voor ze zijn.

noordooster

Well-known member
NO : Waar ze ook spelen, Be Quick 1887 neemt nauwelijks uit supporters mee.
Wat wet jij daar nu van?
Vorig jaar bij HBS en Quick in Den haag heb ik ongeveer een bus vol geteld en dat is toch niet de naaste deur.

Als ik je reacties lees ben je kennelijk toch aardig bang voor die zondag clubs.

Ik heb ze wel zien spelen bij Alcides en MSC en in een verder verleden wel bij Hoogeveen.
Ik zag nauwelijks tot geen supporters van Be Quick. Hooguit Osinga met een medebestuurslid.
En ook bij hun thuiswedstrijden verbaas ik me er regelmatig over hoe weinig publiek zo'n eerste elftal trekt , kijkend naar hoeveel leden de club heeft en hoeveel "eigen" spelers er meedoen.
Maar misschien voelde men zich wel aangetrokken tot wedstrijden tegen andere traditieverenigingen uit Den Haag.

Ik ben niet zo bang aangelegd. Maar ervaringen bij fusieprocessen, bij het lomp afschepen van succesvolle zaterdagafdelingen bij verenigingen met een za. en een zo. afdeling, na eerder gedane beloften, bij het vergelijken van hoe eerder men de za. niet zag staan of met de nek aankeek en men nu de za. nodig heeft om het eigen hachje te redden is het vertrouwen er niet groter op geworden.

de Kok

Member
Ik heb ze wel zien spelen bij Alcides en MSC en in een verder verleden wel bij Hoogeveen.
Ik zag nauwelijks tot geen supporters van Be Quick. Hooguit Osinga met een medebestuurslid.
En ook bij hun thuiswedstrijden verbaas ik me er regelmatig over hoe weinig publiek zo'n eerste elftal trekt , kijkend naar hoeveel leden de club heeft en hoeveel "eigen" spelers er meedoen.
Maar misschien voelde men zich wel aangetrokken tot wedstrijden tegen andere traditieverenigingen uit Den Haag.

Ik ben niet zo bang aangelegd. Maar ervaringen bij fusieprocessen, bij het lomp afschepen van succesvolle zaterdagafdelingen bij verenigingen met een za. en een zo. afdeling, na eerder gedane beloften, bij het vergelijken van hoe eerder men de za. niet zag staan of met de nek aankeek en men nu de za. nodig heeft om het eigen hachje te redden is het vertrouwen er niet groter op geworden.

Het is inderdaad al jaren zo dat vooral stedelijke top-amateurs minder publiek trekken vanwege de aanwezige profclubs en dat in combinatie met televisie uitzendingen.
Maar kennelijk kent NO de supporters van BQ. Waar herkent hij ze aan zou je je kunnen afvragen.

JMD

Well-known member
Het is inderdaad al jaren zo dat vooral stedelijke top-amateurs minder publiek trekken vanwege de aanwezige profclubs en dat in combinatie met televisie uitzendingen.
Maar kennelijk kent NO de supporters van BQ. Waar herkent hij ze aan zou je je kunnen afvragen.

Heel simpel: een zaterdagman is te herkennen aan de oogkleppen.

Bonehead

Well-known member
Ik ga gemakshalve even uit van de profvoetballers die hier over oordelen, zal wel vol met sentiment zijn maar daar hou ik me maar aan vast als je het niet erg vindt.

Nogmaals, je hebt het nu over iets anders dan de plastic mat.

Dat is een marketingtruc. E?n vraag: Zou het niet zo zijn dat wanneer het kunstgras verbannen wordt de pijlers op die plastic hybride matten worden gericht? Tegenwoordig speelt elke amateurclub op plastic behalve in een dorp waar ze kutdingen maken. De jeugd speelt soms meer op plastic dan op gewoon gras. Het zou mij dan ook niks verbazen als over een aantal jaren de kritieken verstommen. Ik vind het ridicuul dat men alleen kunstgras in de eredivisie wil afschaffen. Waarom laat je dan wel toe bij de basis? En ja dat is een retorische vraag.

Er werd ook een fabeltje opgehangen dat over een paar jaar echt gras niet te onderscheiden was van kunstgras. Of alle kunstgrasclubs in Nederland hebben verkeerde matten liggen, of men is niet in staat om kunstgras zo te maken dat het niet van echt gras te onderscheiden is.

Marketing dingetje. Ik geloof er absoluut niet in dat de ontwikkeling dermate toeneemt dat je kunstgras niet van echt gras zou kunnen onderscheiden.

He ja. Daar zit niemand op te wachten. Al die derby's die er ineens bijkomen. Bah.

Ik denk dat het relatief gezien op zaterdag wel tegenvalt met die toename. Zaterdagclubs zitten vaak al geclusterd in een gebied en centraal in het land. Zij hebben al derby's.

Ik ben zo langzamerhand voor een volstrekte scheiding, zoals ik al eerder meldde.
Ik heb ook al eens gemeld dat ooit die volstrekte scheiding in de jeugd tot een einde kwam op verzoek van het zaterdagvoetbal. Zij hadden moeite om in hun regio goede competities te organiseren en toen zijn overal de b en a junioren naar de zaterdag gegaan.
Die geste van de zondag clubs is kennelijk vergeten.

Ook ik ben benieuwd wanneer dat was. Ik ben best een oude lul en dit is voor het eerst dat ik het hoor. En bij mijn weten heeft het in deze regio nog nooit zo gespeeld. Mijn club had voor de tweede wereldoorlog al A en B jeugd en heeft nooit op zondag gevoetbald.

noordooster

Well-known member
Die oogkleppen zouden bij die wedstrijden van BQ niet helpen, want dat waren zo-zo wedstrijden.
Bij MSC is het niet zo moeilijk, daar zijn die enkele thuissupporters langzamerhand wel te herkennen en als bij de rest bij een BQ doelpunt niemand juicht of klapt of in de buurt staat bij Andor of ermee praat, dan weet je het wel.
Overigens weerhouden die oogkleppen me niet om te zien, welke geleding baat heeft bij een mix en welke er sportief en financieel nadeel van ondervindt.

noordooster

Well-known member
Je weet dat er meer zaterdagmensen zijn dan alleen Noord-Ooster?

Wanneer men denkt , dat er in de wereld buiten dvk om er niemand zou zijn die ongeveer net zo denkt over bv een mix, dan vergist men zich.
Dat bleek onlangs ook nog toen er voor de mix plannen van Rene Waning en de voorzitter van HSC '21 niet gek veel animo was.

de Kok

Member
Dat is een marketingtruc. E?n vraag: Zou het niet zo zijn dat wanneer het kunstgras verbannen wordt de pijlers op die plastic hybride matten worden gericht? Tegenwoordig speelt elke amateurclub op plastic behalve in een dorp waar ze kutdingen maken. De jeugd speelt soms meer op plastic dan op gewoon gras. Het zou mij dan ook niks verbazen als over een aantal jaren de kritieken verstommen. Ik vind het ridicuul dat men alleen kunstgras in de eredivisie wil afschaffen. Waarom laat je dan wel toe bij de basis? En ja dat is een retorische vraag.

Marketing dingetje. Ik geloof er absoluut niet in dat de ontwikkeling dermate toeneemt dat je kunstgras niet van echt gras zou kunnen onderscheiden.

Ik denk dat het relatief gezien op zaterdag wel tegenvalt met die toename. Zaterdagclubs zitten vaak al geclusterd in een gebied en centraal in het land. Zij hebben al derby's.

Ook ik ben benieuwd wanneer dat was. Ik ben best een oude lul en dit is voor het eerst dat ik het hoor. En bij mijn weten heeft het in deze regio nog nooit zo gespeeld. Mijn club had voor de tweede wereldoorlog al A en B jeugd en heeft nooit op zondag gevoetbald.

In mijn herinnering was dit midden jaren 80.

In Drente speelde b en a jeugd op zondag, in Groningen de a jeugd en ook in het westen was het zo geregeld. Volgens mij is dat in de 2e helft jaren 80 zo veranderd.

erka

Well-known member
Dat was de tijd dat ik zelf voetbalde, maar wij speelden alles op zaterdag in Groningen hoor.

de waan

Well-known member
Dat was de tijd dat ik zelf voetbalde, maar wij speelden alles op zaterdag in Groningen hoor.
Dat was dan waarschijnlijk een regionaal dingetje, want ik heb vanaf het moment dat ik voetbalde (1982) ook wel tegen teams van zaterdagclubs gespeeld.

noordooster

Well-known member
In mijn herinnering was dit midden jaren 80.

In Drente speelde b en a jeugd op zondag, in Groningen de a jeugd en ook in het westen was het zo geregeld. Volgens mij is dat in de 2e helft jaren 80 zo veranderd.

Begin jaren '70 waren er in Drenthe juniorencompetities op zondag en op zaterdag.
In die competities op zaterdag deden ook veel zondagverenigingen mee.
Ik schat dat halverwege die jaren '70 de zondagcompetities werden opgeheven.
De reden weet ik niet, maar het was beslist niet zo, dat er een gebrek aan zaterdagcompetities was, of dat de reisafstanden te groot waren.
Edit : Het familielid vertelt me ook , dat in de jaren '60 ook zondagverenigingen als Germanicus, Dalen, VIOS , Raptim, Protos, STA ( ter Apel )Sc Erica enz. meededen in die competities op zaterdag.

Laatst bewerkt:

noordooster

Well-known member

Morgen tref ik een familielid dat in de jaren '60 speelde in de A-junioren van een zondagvereniging.
Ik zal hem vragen of dat toentertijd op zaterdag of op zondag was.

erka

Well-known member
Dat was dan waarschijnlijk een regionaal dingetje, want ik heb vanaf het moment dat ik voetbalde (1982) ook wel tegen teams van zaterdagclubs gespeeld.

Speelde zelf bij een zaterdagclub. Wedstrijden tegen zondagclubs in de A werden bij ons ook op zaterdag gespeeld.

Bovenaan