De piramide

De piramide

• Totaal aantal stemmers
    17

JMD

Well-known member
Logisch om dan onder de Hoofdklasse verder te gaan met:
- 1e klasse (12)
- 2e klasse (18)
- 3e klasse (27)
- 4e klasse (40)
- 5e klasse (rest)
Waarom zijn deze aantallen logisch?

Paar vragen:
* waarom wil je in de divisie al gaan splitsen naar 2 klassen? Het fenomeen divisie/hoofdklasse holt aardig uit zo.
> In de huidige opzet is het 1-1-1-2-4-11. Dat is van 4 naar 11 nogal uit verhouding. Hoewel de 2e Divisie ongetwijfeld een hoger niveau heeft dan de oude topklasse denk ik niet dat het meerwaarde heeft om clubs het hele land door te sturen op semi-prof niveau. Het mag best wat platter mijns inziens.
Mij ook wel, alleen is wat jij doet wel erg veel platter.

Is 'machten van 2' niet veel handiger?
1x 2e div
2x 3e div
4x HK
8x 1e
16x 2e
32x 3e

En dan steeds als volgt P/D: (ik neem even als VB 2e/3e div, maar dat kan je zo doorzetten naar onder, waarbij je elke keer 1 hogere klasse paart met 2 lagere (bv 1A met 2A en 2B)):
Nummer 15 en 16 degraderen (of 13 en 14 bij poule van 14), nummers 1 promoveren. Nummers 2 t/m 4 spelen nacompetitie (of als je met periodes wil werken de 3 periodekampioenen) samen met de nummer 13 en 14 (of 11 en 12 bij poule van 14) om 2 plaatsen. (zoals het nu dus ook gaat tussen 2e/3e divisie)

Op die manier heb je niet die 4 naar 11 (die idd heel onhandig en groot is), zal je even 1 jaar een verzwaarde degradatie moeten doen (maar dat wordt deels goedgemaakt als de beloften zouden verdwijnen, en anders is het idd 1 jaar 'pech'), maar is het ontzettend overzichtelijk.

En tussen JL en ere en JL en 2e: nummer 17 en 18 degraderen, nummer 1 promoveert en nummers 2 t/m 5 spelen nacompetitie om promotie. (k.o.sysyteem)

De Groene Scout

Well-known member
Het lukt zaterdagverenigingen met veel jeugd allemaal wel om om 14.30/15.00 uur te voetballen, dan moet toch (met enig schuiven )voor zondagverenigingen 17.00 uur geen probleem zijn ?

Om 15.00 uur met je A1 starten dat past niet als je om 17.00 met het 1e erachteraan moet. Daarom zeg ik dat het qua planning wel wat aanpassingen vergt.
Ik mag zelf graag op zaterdagmiddag een potje jeugdvoetbal kijken en aansluitend een lekker biertje drinken. Als het 1e er dan ook nog achteraan moet gaat dat ten koste van of de A1 kijken, of het 1e kijken of het bier drinken. Lastig hoor.

SanMark.

Well-known member
Dat laatste lijkt me sowieso niet haalbaar en als je het er wel door wilt drukken zal het vele ongewenste gevolgen hebben.
Het lukt zaterdagverenigingen met veel jeugd allemaal wel om om 14.30/15.00 uur te voetballen, dan moet toch (met enig schuiven )voor zondagverenigingen 17.00 uur geen probleem zijn ?
Tsja, water bij de wijn.... Voor zaterdagverenigingen hoeft een mix sowieso niet.
De roep om te mixen komt vrijwel uitsluitend van de zondag.
Dat veel zondagverenigingen overstappen naar zaterdag zal ook wel z'n redenen hebben..

Nee de roep van mixen komt vanuit de KNVB.

SanMark.

Well-known member
Bij vele topzaterdagverenigingen speelt de A1 ( deels) gelijktijdig met het eerste.
Als ze beide thuis spelen, kun je dan dus inderdaad niet beide helemaal zien spelen.
Overigens blijft het wel mogelijk dat je dan eerste en tweede in 1 weekend kunt zien spelen.
Dat kan bij zaterdagverenigingen vaak ook niet :eek:mg:

Logisch want daar is de jeugd ook al jaren een ondergeschoven kindje. Neem je als club je A1 serieus dan laat je die op het hoofdveld spelen.

De Groene Scout

Well-known member
Bij vele topzaterdagverenigingen speelt de A1 ( deels) gelijktijdig met het eerste.

Ik weet het en dat vind ik ook het meest irritante van zaterdagclubs. Jeugd wordt daar maar een beetje weggestopt op vreemde tijdstippen en achteraf bijveldjes. Door de velden het hele weekend te benutten kunnen meer aansprekende teams op het hoofdveld.

Joost

Well-known member
Dat laatste lijkt me sowieso niet haalbaar en als je het er wel door wilt drukken zal het vele ongewenste gevolgen hebben.
Tsja, water bij de wijn.... Voor zaterdagverenigingen hoeft een mix sowieso niet.
De roep om te mixen komt vrijwel uitsluitend van de zondag.
Dat veel zondagverenigingen overstappen naar zaterdag zal ook wel z'n redenen hebben..

Een zaterdagvereniging heeft over het algemeen meer velden dan een club die de jeugd op zaterdag en de senioren op zondag heeft.

Als ik in Herten kijk dan zit het qua velden compleet vol op zaterdag en trappen er om 16u nog drie elftallen af. 16:00 is in onze regio ook een heel normaal tijdstip voor de A1.

de waan

Well-known member

12 sluit beter aan op 6. Daarna steeds maal 1,5, omdat je anders niet verder komt dan de 4e klasse en dan wordt de piramide te plat.

De variant van 4 naar 8, 16 enz. kan natuurlijk ook, al is acht afdelingen denk ik wat te weinig voor de drie varianten van indelingen. Die zal je dan ook gewoon moeten mixen.

Joost

Well-known member

Mij ook wel, alleen is wat jij doet wel erg veel platter.

Is 'machten van 2' niet veel handiger?
1x 2e div
2x 3e div
4x HK
8x 1e
16x 2e
32x 3e

En dan steeds als volgt P/D: (ik neem even als VB 2e/3e div, maar dat kan je zo doorzetten naar onder, waarbij je elke keer 1 hogere klasse paart met 2 lagere (bv 1A met 2A en 2B)):
Nummer 15 en 16 degraderen (of 13 en 14 bij poule van 14), nummers 1 promoveren. Nummers 2 t/m 4 spelen nacompetitie (of als je met periodes wil werken de 3 periodekampioenen) samen met de nummer 13 en 14 (of 11 en 12 bij poule van 14) om 2 plaatsen. (zoals het nu dus ook gaat tussen 2e/3e divisie)

Op die manier heb je niet die 4 naar 11 (die idd heel onhandig en groot is), zal je even 1 jaar een verzwaarde degradatie moeten doen (maar dat wordt deels goedgemaakt als de beloften zouden verdwijnen, en anders is het idd 1 jaar 'pech'), maar is het ontzettend overzichtelijk.

En tussen JL en ere en JL en 2e: nummer 17 en 18 degraderen, nummer 1 promoveert en nummers 2 t/m 5 spelen nacompetitie om promotie. (k.o.sysyteem)

Ik maak de switch naar een 6 staffels omdat we in Nederland nu met 6 districten werken. Die zijn behoorlijk in evenwicht qua aantallen clubs.

JMD

Well-known member
Ik heb het meer gehoord. De bezetting op zaterdag met velden en kleedkamers kan problemen geven, ook al omdat gemeenten bij het eventueel afpakken van velden of het toekennen van aantallen velden rekening houden met de bestaande situatie.
Geen idee eigenlijk bij hoeveel clubs het ook na enig schuiven ( bv ook thuis of uit spelen enz ) nog problematisch is.
In deze regio wordt er vanaf ongeveer 16.15 uur op zaterdag nauwelijks nog gevoetbald.

Is voor dat laatste een reden?

Verder ben ik het eens met je vorige post dat je kan vragen aan de KNVB om de A1 niet thuis te laten spelen als het eerste dat doet. Moet redelijk mogelijk zijn.

SanMark.

Well-known member
Ik heb het meer gehoord. De bezetting op zaterdag met velden en kleedkamers kan problemen geven, ook al omdat gemeenten bij het eventueel afpakken van velden of het toekennen van aantallen velden rekening houden met de bestaande situatie.
Geen idee eigenlijk bij hoeveel clubs het ook na enig schuiven ( bv ook thuis of uit spelen enz ) nog problematisch is.
In deze regio wordt er vanaf ongeveer 16.15 uur op zaterdag nauwelijks nog gevoetbald.

En dat is ook een reden dat clubs met kunstgras met geen mogelijkheid weer terug kunnen naar echt gras. Want gemeentes pakken meestal velden af als ze kunstgras neerleggen.

JMD

Well-known member
Het zal een van de volgende redenen zijn, of een combinatie ervan.
voldoende velden en kleedkamers
tussen 8.30 u en 16.15 u goed plannen
niet extreem veel teams
evenwicht in bij de KNVB aan te vragen uit- en thuiswedstrijden.
gemeenten die het voetbal een warm hart toedragen
Dat snap ik.
Je post kwam op mij over als dat niemand na die tijd nog wilde voetballen, dat vond ik vreemd. Vandaar mijn vraag dus. Maar die is beantwoord.

de waan

Well-known member
Het zaterdagteam van JVC Cuijk in de standaardklasse speelt de thuiswedstrijden om 5 uur.

Een van de zaterdagteams bij HSC'21 ook dacht ik. Volgens mij heeft Bonehead daarover al eens zijn ergernis geuit hier. :p

de waan

Well-known member
Laat in de middag voetballen is wel zo'n beetje de norm bij de zaterdagteams van Twentse zondagclubs zie ik.

f1cs7q.jpg

SanMark.

Well-known member
Dat vind ik in dit geval niet verkeerd. In het geval derde divisie waren, als ik het goed heb, de zaterdagverenigingen geheel of grotendeels tegen. En de zondagverenigingen waren , dacht ik,grotendeels , maar niet eensgezind, voor.
Blijft staan dat de initiatieven tot mixen nagenoeg steeds komen vanuit de zondaghoek.

Polderen heeft niet altijd zin als je er toch niet uitkomt en als clubs te weinig water bij de wijn willen doen.
Dan moet je gewoon een sterk bestuurder zijn en je wil er gewoon doorheen drukken voor het grotere geheel en belang.

SanMark.

Well-known member
clubs wilt verplichten op zondag te voetballen, hoe vaak of tot welke klasse dan ook, er grote heibel uitbreekt.

Ik wil niets verplichten ik wil dat de KNVB eens een beslissing neemt. En dat de clubs zich daar aan gaan houden vanaf de semiprof tak.

KNVB heeft er de tijd en de mensen voor om iets goed in elkaar te draaien voor het algehele Nederlandse voetbal. En als de KNVB zegt we doen de 2de divisie standaard op de zaterdag 15.00 uur vind ik dat prima. Maar ik vind het ook prima als de KNVB na onderzoek zegt dat de thuisclub de tijd en datum bepaald. Want dan zal daar een goed onderzoek aan vooraf zijn gegaan en dan moet die knoop door gehakt worden. Clubs die daar niet in mee willen ( optie 1 of 2 en versie 3, 4 of 5) moeten afhaken en die moet je niet meer in je piramide toe laten omdat die het belang van het Nederlandse voetbal schaden.

SanMark.

Well-known member
Kan me niet voorstellen dat de KNVB na onderzoek op optie 2 uitkomt om meermalen genoemde redenen.

Nu dram je weer door naar je eigen mening.

Ik vind dat de clubs naar de KNVB moeten luisteren ongeacht wat de uitkomst is en wat mijn mening is. Want ik denk dat de KNVB het dan gewoon goed onderzocht heeft.

Clubs die daar in niet mee willen moeten dan uit de piramide worden verwijderd.

SanMark.

Well-known member
Als dat al drammen is...... Maar ik pas verder :rumcolaa:

Dus je verwacht wel dat andere mensen hun mening moeten herzien of nuanceren maar zelf begin je er niet aan.

Dat zegt eigenlijk alles over de zaterdag kant, maar dat was de conclusie ook al op pagina 8 , 20 , 34 , 50 70 en nu op 84.

TukkerVoetbal

New member
Linksom of rechtsom: de fanatieke zaterdagtak claimt veel te verliezen (geld, sfeer en traditie) terwijl anderen roepen dat het in het algemeen belang is om wel te gaan mixen.

Ik denk dat de KNVB vooral moet kijken naar wat op lange (min. 10 jaar) termijn het beste is voor het voetbal. Mijn mening: weekendvoetbal en betere regionale spreiding.

Los vd mixen-vraag pleit ik in ieder geval voor het drastisch inperken van spelerssalarissen t/m 2e divisie. Dit geld kan in het voetbal beter op een andere manier besteed (jeugdopleiding !!) worden.

Bovenaan