Olympische allerlei

JMD

Well-known member
Ja, de judobond is beter in PR bedrijven dan in judoën...

Het korten van tennis werd door NOCNSF uitgelegd door te kijken naar Engeland, daar werd de LTA ook gekort, want het is een proforganisatie. Ze vergeten 1 ding: de LTA organiseert het belangrijkste tennistoernooi ter wereld, de inkomsten uit kaartverkoop ed vloeit dus de kas van de LTA in. De LTA is dus door WImbledon stinkend rijk. Temeer zij ook geen nadelige gevolgen van corona ondervonden omdat zij als enige toernooi wel een verzekering hadden afgesloten die dat soort schade dekt.

Joost

Well-known member
De al jaren totaal, magistraal en onnavolgbaar falende judobond krijgt komend jaar hetzelfde budget als afgelopen jaren van NOC/NSF namelijk 1,6 miljoen.

Tennis en vrouwenvoetbal worden enorm gekort.
Nederlandse basketbalteam (5x5) en de badmintonbond krijgen niks meer, 0 euro dus.
Ik snapte er ook echt niets van. Er zijn best zaken uit te leggen zoals de hockyers die door die absurde world league vele vlieguren moeten maken. Maar als roeien en atletiek met het huidige budget zo goed scoren, waarom komt er dan zoveel geld bij.

Vooral aan de kostenkant laten sporten zich moeilijk vergelijken. Cats: ,,Voor een WK zeilen moet er een zeecontainer met materiaal naar de andere kant van de wereld. Terwijl een zwemmer met zijn zwembroek en zwembril het vliegtuig in stapt.

Een judoka hoeft ook alleen z'n pak mee te nemen...

Joost

Well-known member
Uitstekend column van Pepijn Keppel in Trouw dit weekend;

Badminton? Dat vinden we totaal onbelangrijk

Hoe we ons geld besteden, zegt alles over wie we zijn. Overwinteren in Kaapstad of op Fuerteventura, koemelk of havermelk, een groter budget voor asiel of onderwijs. Iedere euro definieert op een bepaalde manier wat we belangrijk vinden, ook als je minder te besteden hebt. In de spiegel van ons uitgavenpatroon zien we altijd een karikatuur van onszelf.

Even met de billen bloot. De afgelopen dagen gaf ik geld uit aan de fietsenmaker, de bakker op de hoek, de kunstuitleen, de NS, de bakker op de hoek, mijn stamkroeg, een arbeidsongeschiktheidsverzekering, nog een keer die bakker, een boekhandel, de Dirk, de sportschool.

Uit dat uitgavenpatroon ontstaat al snel het beeld dat ik van brood houd, maar ook regelmatig beweeg, lees, kunst op afbetaling in huis heb, en graag verzekerd aan mijn toetsenbord zit. Tegelijkertijd zie je niet dat ik een keer brood kocht voor iemand anders, nauwelijks die sportschool bezoek, ik de trein verafschuw. Kortom: een karikatuur, en toch veelzeggend.

Leeggeroofd spaarvarken
Dat geldt ook voor onze nationale sportkoepel NOC-NSF, die vlak voor het weekend zijn huishoudboekje voor de komende jaren publiceerde. Er viel 44 miljoen euro te verdelen, las ik in deze krant. De badmintonbond raakte het hele budget kwijt (3,5 ton), net als kanoslalom. Andere sporten waarvan het spaarvarken tot op zekere hoogte werd leeggeroofd: judo, para-zwemmen, tennis, BMX, waterpolo voor mannen, voetbal voor vrouwen. De sporten die het breder zullen krijgen: hockey, handbal, roeien, atletiek.

Tja, wat moeten we daarvan maken? Badminton: schijnbaar totaal onbelangrijk. Para-zwemmen: ons niet gezien. Voetbal voor vrouwen: kunnen inmiddels toch wel hun eigen broek ophouden? Of moeten we, zoals NOC-NSF wil, ons vooral richten op de medaillekansen? De sportkoepel wil graag bij de beste tien sportlanden blijven horen, zoals momenteel het geval is. Investeren in wat al goed gaat. Logisch, toch?

Stel je NOC-NSF voor als de meester van een schoolklas, de leerlingen als de sportbonden. Ilias haalt altijd tienen, Joost scoort daarentegen gemiddeld. Geven we Joost of Ilias bijles om te zorgen dat de school uiteindelijk over het gemiddelde een hoger resultaat behaalt? Niet Ilias, want die scoorde al een tien. Joost kan wel een steuntje in de rug gebruiken.

Aan zijn lot overgelaten
Maar bij NOC-NSF werkt de redenatie precies andersom. We willen niet dat Ilias opeens een negen haalt. En wie zegt dat Joost het potentieel heeft om ineens een zeven te scoren? Misschien heeft Joost wel gewoon minder talent? Dus krijgt Ilias bijles om ook de komende jaren hoge ogen te gooien, terwijl Joost aan zijn lot wordt overgelaten. Gevolg: het gemiddelde zal nooit stijgen.

Natuurlijk, het is een karikatuur. Niet het hele verhaal, toch sprekend. Prestaties worden in Nederland beloond: de rijken worden rijker, de armen armer. Terwijl je je kunt afvragen of de hockeyers niet al voldoende geld te besteden hadden (met het lagere budget wonnen we immers ook olympisch goud). Maar zo werkt het niet. Dus bereid u maar alvast voor: we worden nooit meer olympisch badmintonkampioen. En als dat zonder bijles plots toch gebeurt, dan kopen we diamanten shuttles – en vinden dat vervolgens meer dan verdiend.

Batigoal

Well-known member
Ja, maar ook niet met 2 of 3 neppe uitslagen, maar maar liefst 27 toernooien hebben ze doorgegeven die nooit plaats hebben gevonden.

JMD

Well-known member
Ja, maar ook niet met 2 of 3 neppe uitslagen, maar maar liefst 27 toernooien hebben ze doorgegeven die nooit plaats hebben gevonden.
Dat maakt het dan nog amateuristischer. En niemand die bij de FIBA ook maar even kijkt: 'goh, we zien uitslagen binnenkomen van toernooien die we niet kennen, laten we even checken'...

erka

Well-known member
Yes, erg amateuristisch van de FIBA maar dat is ook een erg amateuristische bond. Niet voor niks dat topclubs in Europa inmiddels al 24 jaar niet meer onder de FIBA-vlag spelen.

Bovenaan