Rio was 1ste weekend augustus, Peking en Athene 2de weekend augustus, Sydney en Seoel zelfs in september.
Seoul en Sydney idd totaal anders. Ten tijde van Seoul was er nog geen 'vastgesteld moment' en kon de organisatie doen wat ze wilden. Volgens mij is daarna vastgesteld 'eind juli/begin augustus' als ideale tijd voor de Spelen (en ook omdat je natuurlijk met tig sportkalenders te maken hebt). Dat Sydney daar van afweek gezien het feit dat het daar in juli/aug best koud kan zijn volgens mij.
Voor mijn gevoel waren alle andere Spelen behalve die met begin eind juli (alhoewel ik Peking wel wist, want die begonnen op 8-8-8, waarbij 8 ook het geluksgetal in China is), maar dat was dus niet zo. (En Athene iets later in de zomer is ook wel logisch gezien de hitte)
Dus maar even opgezocht, het wordt de vroegste start sinds Parijs 1924 (toen van 5 t/m 27 juli). Waarbij dan het officiële deel telt, want bv de Spelen van Amsterdam worden officieel vermeld als van 28 Juli t/m 12 Augustus, maar het voetbaltoernooi was eind mei/juni