Olympische allerlei

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Je kunt hier ook alles live zien. Maar wel via de streams van de NOS. Kijkcijfers uit het verleden hebben aangetoond dat er gewoon weinig interesse in is.
Hier gewoon op normale zenders. En de hoofdzender is Channel 4, de grootste TV zender buiten de BBC qua kijkers. Die staat volledig in het teken van de Paralympics zolang het duurt. En dat doen ze omdat het hier altijd goed bekeken wordt. Het is een commerciële zender, dus anders hadden ze het natuurlijk niet gedaan.

Uiteraard zijn er daarnaast ook streams voor mensen die dat willen.
 

gevegt

Well-known member
Gelukkig is er hier veel meer aandacht voor dan in Nederland. Er zijn 4 zenders die de hele dag Paralympics uitzenden. Ik zal het de hele dag aan hebben, net als de OS. Het wordt hier terecht als topsport gezien.
Mooi, dan wel graag alle prestaties op dit mooie forum posten!
 

JMD

Well-known member
Hier gewoon op normale zenders. En de hoofdzender is Channel 4, de grootste TV zender buiten de BBC qua kijkers. Die staat volledig in het teken van de Paralympics zolang het duurt. En dat doen ze omdat het hier altijd goed bekeken wordt. Het is een commerciële zender, dus anders hadden ze het natuurlijk niet gedaan.

Uiteraard zijn er daarnaast ook streams voor mensen die dat willen.
Engelsen zijn sportgek, die kijken naar alles. Zenden ellenlange dagen snooker uit, of bowls, of rugby of cricket of voetbal of tennis of darts. Dat daar dus een markt voor Paralympische spelen is verbaast me niks.
 

erka

Well-known member
Engelsen zijn sportgek, die kijken naar alles. Zenden ellenlange dagen snooker uit, of bowls, of rugby of cricket of voetbal of tennis of darts. Dat daar dus een markt voor Paralympische spelen is verbaast me niks.

Bowls is ook een sport voor de paralympics met die gehandicapte ballen en voor de rest zijn al die sporten die je noemt prima behang!
 

erka

Well-known member
In LA wordt alles groot. Zag net filmpje. Zwemmen is in het SoFi-stadion met een aangepaste capaciteit van 38.000. Stadion wordt ook gebruikt voor de SuperBowl 2025, WK voetbal 2026, WK Rugby 2031 en voor de openingsceremonie en kan 70.000-100.000 mensen kwijt, afhankelijk van gebruik.

Dat stadion lijkt wel wat op stadions zoals je die in Science Fiction films ziet. Het staat naast The Forum, de oude hal van de Lakers, en naast de futuristische Intuit Dome, de huidige hal van de Clippers die ook op de OS gebruikt gaat worden voor basketbal. De huidige hal van de Lakers (voorheen bekend onder Staples Center) wordt de gymnastiekarena.
 
Laatst bewerkt:

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Engelsen zijn sportgek, die kijken naar alles. Zenden ellenlange dagen snooker uit, of bowls, of rugby of cricket of voetbal of tennis of darts. Dat daar dus een markt voor Paralympische spelen is verbaast me niks.
Late reactie, natuurlijk helpt dat, maar het heeft ook ermee te maken hoe het gebracht wordt. De presentatie op Channel 4 is echt heel goed. Ze begonnen voor London 2012, in de opbouw naar de Paralympics indrukwekkende documentaires over leven met een handicap, wat naamsbekendheid voor atleten heeft gecreëerd al voor de Spelen begonnen. De verslaggeving zelf was topkwaliteit, met goede uitleg over de categorieën, (afwijkende) regels van sporten, altijd met atleten aan het woord die zelf die sport op hoog niveau beoefend hebben, als ze geen Brit daarvoor konden vinden, haalden ze mensen uit andere landen. En iedere dag werd afgesloten met een show met een satirisch gehalte waarvan 2 van de 3 vaste gasten zelf gehandicapten zijn, die maakten het luchtig inclusief lachen over eigen handicaps, wat het veel meer bespreekbaar maakte. Het zou eenmalig geweest zijn maar die show was zo enorm populair dat op veler verzoek ze een reguliere show gingen maken wat een satirische nieuwsshow werd, met nog steeds met enige regelmaat aandacht voor "gehandicapte" onderwerpen, waardoor dit plotseling buiten de Paralympics ook aandacht kreeg. Nu, 12 jaar later, draait die show nog steeds met groot succes.

Ook die succesvolle opzet in 2012 zou eenmalig zijn maar heeft Channel 4 daarna in Sochi, Rio, Pyeongchang, Tokyo, Beijing en nu Parijs herhaald. Ik overdrijf niet dat ik de verslaggeving van de Paralympics door Channel 4 de beste kwaliteit verslaggeving van grote sportevenementen vind, ongeacht wat ik van die sport(en) / dat evenement zelf vind.
 

JMD

Well-known member
Ook zenden zij altijd de Invictus Games uit, toen dat in Den Haag was, pakte de BBC groots uit.
 

JMD

Well-known member
In LA wordt alles groot. Zag net filmpje. Zwemmen is in het SoFi-stadion met een aangepaste capaciteit van 38.000. Stadion wordt ook gebruikt voor de SuperBowl 2025, WK voetbal 2026, WK Rugby 2031 en voor de openingsceremonie en kan 70.000-100.000 mensen kwijt, afhankelijk van gebruik.
Had ik al vermeld in het Parijstopic, tijdens de Spelen. ;)

Verder heb je gelijk hoor. En ze gaan ook het Coliseum weer gebruiken als atletiekstadion, net als in 1984. Dat is echt wel een gaaf stadion.

Alles is idd groot in LA, behalve de roeibaan, die is juist kleiner (1500m ipv 2000m) dan normaal...
 

Joost

Well-known member
Gelukkig is er hier veel meer aandacht voor dan in Nederland. Er zijn 4 zenders die de hele dag Paralympics uitzenden. Ik zal het de hele dag aan hebben, net als de OS. Het wordt hier terecht als topsport gezien.
Jetze Plat won in zijn categorie in 2020 en nu ook in 2024 bij het wielrennen de wegrit en de tijdrit en de triathlon. Die triathlon won hij ook al in 2016. Dit jaar gaat hij ook nog meedoen aan de marathon. Topsport of gewoon heel veel categorieën en weinig concurrentie?
 

Reinoud

Well-known member
Jetze Plat won in zijn categorie in 2020 en nu ook in 2024 bij het wielrennen de wegrit en de tijdrit en de triathlon. Die triathlon won hij ook al in 2016. Dit jaar gaat hij ook nog meedoen aan de marathon. Topsport of gewoon heel veel categorieën en weinig concurrentie?
Tja niet meer categorieën toch? Marathon is hier wel echt anders, maar volgens mij ander soort bike dan wegrit/tijdrit. Denk absoluut topsport, maar gewoon minder concurrentie.

Vind al de verschillende zwemdisciplines (zie Phelps en die Fransman deze spelen) veel meer in de categorie te veel categorieën.
 

JMD

Well-known member
Nederland is op weg naar de 4e plek op de medaillespiegel van de Paralympics. In Tokyo was het 5e, maar werd 'Rusland' 4e.

Er zijn overigens alleen in atletiek al 164 evenementen en bij zwemmen 141...
 

Friesland

Well-known member
Met het goud voor de rolstoelbasketbalvrouwen passeert Nederland Rusland de "neutrale paralympische atleten" in de medaillespiegel en eindigt daarmee op de vierde plaats. Vooraf werd ingezet op eindklassering tussen plek 5 en 10. Officieel was die vierde plaats al zeker omdat de neutrale paralympische atleten niet geklasseerd zijn in de medaillespiegel.
 
Bovenaan