Eredivisie 2019-2020

JMD

Well-known member
Ajax krijgt overigens wel het beste ticket, maar gaat niet als kampioen de boeken in. Ook dat lijkt me logisch gezien het kleine verschil tussen P1 en P2. Als je dat wel had gedaan, dan zou het niet promoveren van Cambuur helemaal idioot zijn geweest.
 

Batigoal

Well-known member
Bijzonder besluit met het toch al bijna zekere lot van ADO, RKC, Cambuur en De Graafschap.

Hopelijk krijgen we de komende weken liveverslagen van de rechtszaken.
 

Joost

Well-known member
Ajax krijgt overigens wel het beste ticket, maar gaat niet als kampioen de boeken in. Ook dat lijkt me logisch gezien het kleine verschil tussen P1 en P2. Als je dat wel had gedaan, dan zou het niet promoveren van Cambuur helemaal idioot zijn geweest.

Andersom ook. Als RKC en ADO zouden degraderen dan zou je Ajax ook als kampioen moeten uitroepen.
 

Batigoal

Well-known member
Extra zuur voor Cambuur dat ze sterspeler en topcorer Mühren volgend seizoen dus niet meer hebben. Bij promotie was wellicht de kans aanwezig dat ze hem definitief konden overnemen, dat zal nu helemaal kansloos zijn. Dan wordt een nieuwe gooi naar promotie pittig.
 

Mario

Well-known member
Op zich kan ik ermee leven, maar had dit als KNVB dan meteen beslist ipv er zo'n soap van te maken. Het was het billijken geweest, omdat men hetzelfde heeft gedaan bij de amateurs.
 

erka

Well-known member
Daarom is zo'n peiling onder clubs volstrekt onzinnig. De KNVB had dit gewoon zelf moeten beslissen, zonder peiling. Nu krijg je weer allerlei gedoe doordat de stemming anders was.

Op zich ben ik het wel eens met de beslissing trouwens.
 

stc

Well-known member
Best zuur voor Fc Utrecht, dat ze naast Europees voetbal grijpen door een wedstrijd minder gespeeld.
 

Friesland

Well-known member
... en dat laatste biedt zowel De Graafschap als Cambuur een grote opening tot verlenging van dit verhaal.

Als de uitslag van die stemming klopt, zeker. Je kunt de verwachte argumenten zo uitstippelen
* "De KNVB vroeg de clubs om adives en ging vervolgens lijnrecht tegen het advies in"
* "De KNVB wil een rekening vereffen vanwege het feit dat wij (De Graafschap) de KNVB in 2017 voor de rechter sleepten." (dat lijkt mij meer een argument voor de bühne)
* "Er waren twee promotieplekken toegewezen aan Eerste Divisieclubs."

Het enige wat tegen Cambuur en De Graafschap pleit, is dat ze promotie op het veld nog niet hadden afgedwongen. Desalniettemin is de zaak voor de benadeelde clubs nu een stuk sterker dan de zaak van De Graafschap in 2017. Niet alleen hebben ze nu morele steun, ze hebben ook de steun van hun "collegaclubs".

Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat men bij De Graafschap in 2017 dacht. Het begon oorspronkelijk als een licentiezaak tussen FC Twente en de KNVB, waarvan De Graafschap bij een ongunstig besluit voor Twente zou van profiteren. In beroep werd de straf van Twente echter verlaagd en mochten ze in de Eredivisie blijven en toen achtte De Graafschap zich opeens partij in dat proces. Dat lijkt mij een omgekeerde redenatie, een beetje vergelijkbaar met het standpunt van FC Volendam in de huidige situatie.
 

stc

Well-known member
FC Utrecht heeft al laten weten dat van plan te zijn.

Ik vraag me af of het nut heeft om naar de rechter te stappen. Het staat namelijk op voorhand niet vast dat FC Utrecht de inhaalwedstrijd en/of bekerfinale had gewonnen. Net zo min dat de tegenstanders hadden verloren in de inhaalwedstrijd en/of bekerfinale.
Utrecht heeft het op basis van sportieve gronden dat ze Europa in moeten, maar dan denk ik dat ze maar hadden moeten winnen van RKC. Dan waren ze wel gewoon Europa ingegaan.

https://www.vi.nl/nieuws/woest-fc-ut...aar-de-rechter
 
Bovenaan