... en dat laatste biedt zowel De Graafschap als Cambuur een grote opening tot verlenging van dit verhaal.
Als de uitslag van die stemming klopt, zeker. Je kunt de verwachte argumenten zo uitstippelen
* "De KNVB vroeg de clubs om adives en ging vervolgens lijnrecht tegen het advies in"
* "De KNVB wil een rekening vereffen vanwege het feit dat wij (De Graafschap) de KNVB in 2017 voor de rechter sleepten." (dat lijkt mij meer een argument voor de bühne)
* "Er waren twee promotieplekken toegewezen aan Eerste Divisieclubs."
Het enige wat tegen Cambuur en De Graafschap pleit, is dat ze promotie op het veld nog niet hadden afgedwongen. Desalniettemin is de zaak voor de benadeelde clubs nu een stuk sterker dan de zaak van De Graafschap in 2017. Niet alleen hebben ze nu morele steun, ze hebben ook de steun van hun "collegaclubs".
Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat men bij De Graafschap in 2017 dacht. Het begon oorspronkelijk als een licentiezaak tussen FC Twente en de KNVB, waarvan De Graafschap bij een ongunstig besluit voor Twente zou van profiteren. In beroep werd de straf van Twente echter verlaagd en mochten ze in de Eredivisie blijven en toen achtte De Graafschap zich opeens partij in dat proces. Dat lijkt mij een omgekeerde redenatie, een beetje vergelijkbaar met het standpunt van FC Volendam in de huidige situatie.