De piramide

De piramide

• Totaal aantal stemmers
    17

Unregistere

Well-known member
Ik niet, maar VoZ ook niet. Die namen gewoon een getalletje over dat iemand met een dronken kop in de kantine via de telefoon doorgaf.

Mwah, zo werkt het ook weer niet helemaal. :p Elke club heeft - in principe - een correspondent, die kan inloggen en daar de benodigde gegevens (kort verslagje, doelpuntenmakers, scheidsrechter, toeschouwers, opstellingen, kaarten) invoert. Maar dat neemt niet weg dat je maar moet afwachten of iemand zo'n aantal goed kan inschatten. Dat is ook niet altijd heel eenvoudig.

de Kok

Member
Dank voor je uitleg, unregistere.
En voor de vergelijkende cijfers van vorig seizoen.
Ik had ook graag een soortgelijk overzicht willen zien van de zondagcompetities.

Inderdaad, over het bepalen van toeschouwersaantallen hebben we het hier al meermalen gehad.

Ik zie nu, dat de za. HB gemiddeld meer toeschouwers trekt dan vorig seizoen.
Wat dat betreft, lijkt een za-zo mix helemaal overbodig. :duim:

Verder is het al jarenlang zo, dat HB van vooral district noord en oost flink meer toeschouwers trekt dan HA met vooral clubs uit west-Nederland.

Dat laatste komt natuurlijk vooral omdat er in het westen beduidend meer keuze is om je tijd aan te besteden.
Niet alleen voetbalwedstrijden maar ook andere zaken.

de Kok

Member
Dat is nogal een conclusie. En ik vraag me af of dat wel klopt en of dat de enige oorzaak is.

Dat is het ook. Er zijn bv beduidend meer voetbalclubs en die trekken allemaal hun supporters. Er is sprake van meerdere takken van sport op hoog niveau en die trekken bv. hockey ook veel kijkers.
Er zijn veel meer profclubs die een totaal ook een behoorlijke aantrekkingskracht hebben en mensen gaan veelal in de moderne tijd niet naar meerdere wedstrijden.

Maar in je eerdere reactie verschil toch niet zoveel van de mijne? Je wilt het altijd nog eens in je eigen woorden zeggen kennelijk.

Joost

Well-known member
Dat is het ook. Er zijn bv beduidend meer voetbalclubs en die trekken allemaal hun supporters. Er is sprake van meerdere takken van sport op hoog niveau en die trekken bv. hockey ook veel kijkers.
Er zijn veel meer profclubs die een totaal ook een behoorlijke aantrekkingskracht hebben en mensen gaan veelal in de moderne tijd niet naar meerdere wedstrijden.

Maar in je eerdere reactie verschil toch niet zoveel van de mijne? Je wilt het altijd nog eens in je eigen woorden zeggen kennelijk.

Ik woon inderdaad ook nog in een plaggenhut en we internetten nog via een telefoonlijn. Die is overigens pas vorig jaar aangelegd.

Deathprod

Well-known member
Jij denkt dat er in deze tijd nog werkelijk mensen in de open lucht tegen een bal aantrappen? Nee, dat is al een jaar of honderd geleden gestopt.

De jongste jeugd en ook tieners krijg je tegenwoordig zelfs bij de BVO's zowat het stadion niet meer in. Zonder nieuwe aanwas kan het dus best vlot gaan. Ik zelf denk nog een jaar of 30.

Arjen

Member
Je kunt van alles bedenken waarom de publieke belangstelling terug loopt....

We hebben het allemaal wel een keer gezien.
Persoonlijk denk ik dat de gebruikelijke bezoeker van amateurwedstrijden - 50 en misschien 40 plusser - ook een uitstervende soort is.....

Ik durf te stellen dat het bij Alcides wel meevalt. Bij de thuiswedstrijden staat er steevast een enthousiaste groep jeugd met veel lawaai de club aan te moedigen. Zo veel publiek als 10 jaar terug is er niet maar er staat wel een herkenbaar publiek van alle leeftijden. Het is echt niet allemaal kommer en kwel.

erka

Well-known member
Waarom zou het hier anders zijn dan in de Eerste en Eredivisie? Ook daar loopt het terug. Het is denk ik vooral een maatschappelijke trend.

Joost

Well-known member
Waarom zou het hier anders zijn dan in de Eerste en Eredivisie? Ook daar loopt het terug. Het is denk ik vooral een maatschappelijke trend.

En een duidelijke oorzaak is er niet, het is een combinatie van factoren;

- er is voetbal op tv
- steeds minder mensen voetballen zelf ?n blijven minder lang hangen
- steeds minder mensen lezen de lokale krant dus weten niet eens dat de amateurclub speelt
- mensen willen vooral zelf een stem er in hebben hoe ze vermaakt willen worden en gaan meer voor zekerheidjes of kleine shotjes

JMD

Well-known member

In de ere- en eerste divisie loopt het niet eens zo terug hoor. Vorig jaar (1e + ere samen) 34.000 minder. Op 7 miljoen is dat echt niks. En dit jaar is het weer toegenomen (zelfs vergeleken met 2 seizoenen terug).

Mug

Member
En binnenkort ook de dames en heren mixen. Ik zie al vrouwelijke grens en scheidsrechters bij de mannen En dan zijn alle problemen opgelost .

erka

Well-known member
Dat sowieso natuurlijk. Alle problemen in de hele voetbalwereld komt door het mixen. Dat we bv niet naar het EK2016 en WK2018 gingen was omdat de KNVB wilde mixen.

En de KNVB niet alles op zaterdag 14:30 of 15:00 wilde spelen.

Bovenaan