Dit zijn de eisen van de 2e Divisie;
- Jeugdopleiding van lokaal niveau
- Eerst 8, later 13 contractspelers voor minimum 12 uur per week
- Verplichte algemeen directeur, financieel directeur en veiligheidscoordinator
- 2000 staan of zitplaatsen
- minstens 200 lux aan stadionverlichting, binnen 4 jaar minstens 300
- een financieel jaarverslag dat door een accountant is goedgekeurd en een begroting
Mij kun je niet wijsmaken dat je helemaal bent opgeklommen naar de Topklasse en dan niet voldoet aan het meerendeel van de gestelde eisen.
Het bruto minimumloon is voor 2016; 1524 euro. Dat betekend dus niet meer dan 457 euro bruto per speler per maand, of als je een totaalsom wilt weten; 5486 per speler per jaar of 71.323 voor de hele selectie in een seizoen.
Be Quick 1887 heeft de topklasse ??n seizoen gehaald en deed dat met de maximale vrijwilligersvergoeding voor spelers van maximaal 1500 euro per jaar. (Moeten ze ook bardiensten voor draaien) Pogingen om dat bedrag omhoog te schroeven zijn niet gelukt. Een alternatief zou zijn minder te investeren in de jeugdopleiding, maar dat is voor de club geen optie, want dat is een belangrijk onderdeel van het succes. Dat de beste spelers later weggeplukt worden is jammer, maar logisch. En een opleidingsvergoeding lijkt me een lastig verhaal van amateurs naar "amateurs". En als de directeuren en een veiligheidsco?rdinator ook nog eens betaald moeten worden....
De eisen aan de jeugdopleiding, het stadion (Ruim 10 dzd en binnenkort 2 dzd zitplaatsen) lukt makkelijk. Het jaarverslag ook wel, maar de rest.....
Be Quick 1887 is een duidelijke kanshebber om te promoveren naar de topklasse, net als Quick'20 dat ook een echte amateurclub is met een goede jeugdopleiding. Als dit soort clubs met een goede jeugdlichting en spelers "die in zichzelf willen investeren" per ongeluk promoveren naar een niveau als tweede divisie, maar niet aan die eisen voldoen? Wat dan. Gewoon weigeren zoals in Engeland en Duitsland en weer in dezelfde klasse laten spelen?
Hetzelfde geldt eigenlijk tussen de 2e en 1e divisie. Er wordt verplichte promotie geroepen. Maar wat als een club als bv FC Lienden, niet aan de verplichte eisen kan voldoen. De eisen aan het kunstgras, de zittribune en het licht bijvoorbeeld. Wat dan? Ik lees verplichte promotie, maar dan ook dan verplicht failliet?
Zo is het roemruchte SVV uit Schiedam naar de verdoemenis gegaan. Het thuiscomplex Harga was niet goed genoeg voor thuiswedstrijden in de eredivisie en dus werd er steeds in de Kuip in Rotterdam gespeeld. De eerste wedstrijd tegen Feyenoord, geloof ik, nog wel voor 40 duizend mensen, maar daarna slechts voor nog geen duizend supporters. En dat terwijl er in Schiedam in de 1e divisie het krakkemikkige complex wel steeds afgeladen was. Gaan we dan zoiets nog meer meemaken?
Een heel verhaal, maar ik ben er wel benieuwd naar. Zijn er al KNVB regeltjes als een club niet aan de gestelde eisen voor een klasse/divisie kan voldoen?