De piramide

De piramide


  • Totaal aantal stemmers
    17

de waan

Well-known member
Het ergste wat je kan gebeuren is dat je wordt teruggezet. Bovendien is er ook in de topklasse een contractverplichting, dus achtste worden gaat je dan ook niet helpen.

Uiteindelijk willen alle clubs er maar wat graag bij zijn.
 

Mommiej

Well-known member
Laat er geen misverstand over bestaan, ik ben sowieso van mening dat je sportief altijd het hoogste moet nastreven. Dus ik ben voor de doorstroming, alleen ben ik geen fan van allerlei verschillende eisen. (Ik weet niet in hoeverre er verder eisen gesteld gaan worden aan de accomodaties in 2e divisie en topklasse)
 

Joost

Well-known member
Laat er geen misverstand over bestaan, ik ben sowieso van mening dat je sportief altijd het hoogste moet nastreven. Dus ik ben voor de doorstroming, alleen ben ik geen fan van allerlei verschillende eisen. (Ik weet niet in hoeverre er verder eisen gesteld gaan worden aan de accomodaties in 2e divisie en topklasse)

Voor zover ik weet zijn die eisen niet heel bijzonder. Eigenlijk is er voor de 2e divisie en topklasse geen enkele eis die door de clubs in topklasse van dit seizoen niet al ingevuld kan worden.
 

de waan

Well-known member
Weinig. Je moet een sportpark hebben waar je 2.000 mensen kwijt kunt. Toch nog wel een handvol clubs die daar ook niet eens aan voldoen nu (Magreb'90, EVV (?), Stedoco, Lienden (?), Hercules).

Ik ben ook geen liefhebber van al te veel regeltjes, maar het is vooral bedoeld om een soepeler overgang te cre?ren naar de eerste divisie. In dat opzicht vind ik het wel logisch en terecht. En op deze manier kun je clubs vol fout geld en zonder organisatie (Dijkse Boys, Young Boys, Chabab, Presikhaaf etc.) in het vervolg eerder eruit filteren.
 

Forza AZ

Well-known member
Weinig. Je moet een sportpark hebben waar je 2.000 mensen kwijt kunt. Toch nog wel een handvol clubs die daar ook niet eens aan voldoen nu (Magreb'90, EVV (?), Stedoco, Lienden (?), Hercules).
2000 mensen kun je toch overal kwijt langs een amateurveld? Bij oefenwedstrijden in de voorbereiding komen ook regelmatig 2000 toeschouwers of meer, en dat is vaak bij clubs die maar 1 kleine zittribune hebben.
Desnoods zet je langs de kant een paar "noodtribunes" neer, zodat je meer mensen kwijt kan zonder dat het 5 rijen dik staat op dezelfde hoogte.

Bij EVV was ik vorig seizoen nog voor de KNVB-beker en daar waren zo'n 2000 toeschouwers en stond het niet eens overvol. Ze hadden alleen wat pallets neergelegd zodat de achterste rijen mensen iets hoger konden staan om goed zicht te hebben.
 
Laatst bewerkt:

de waan

Well-known member
Ja, dat kan wel, maar dan is het de vraag hoe de capaciteit berekend wordt. Als ze een veld zonder enige uitbouw goedkeuren hadden ze deze eis net zo goed niet op hoeven nemen.
 

Tobcoach

New member
Volgens mij zijn de toeschouwersaantallen namelijk helemaal niet zo dramatisch en zijn de wedstrijden erg toegankelijk op een uitzondering na maar dat ligt dan weer grotendeels bij de lokale bestuurders.

ClubGem.Cap.Perc.
1NAC Breda138701900073,00%
2Go Ahead Eagles89301040085,87%
3Sparta Rotterdam73001059968,87%
4MVV Maastricht4353880049,47%
5FC Volendam4200738456,88%
6VVV-Venlo3882800048,53%
7FC Emmen3602860041,88%
8FC Den Bosch2996871334,39%
9RKC Waalwijk2560750834,10%
10FC Eindhoven2503460054,41%
11Fortuna Sittard22771030022,11%
12FC Dordrecht2254423553,22%
13Helmond Sport2217417453,11%
14SC Telstar1895306061,93%
15Achilles'291869450041,53%
16FC Oss1680456036,84%
17Almere City FC1336300044,53%
18Jong PSV768250030,72%
19Jong Ajax450205021,95%
Gemiddeld3651694652,56%

Valt dus inderdaad erg mee. Gemiddeld meer dan de helft van de capaciteit wordt benut, met als beste clubs Go Ahead Eagles, NAC en Sparta, en als slechtste Jong PSV, Fortuna en Jong Ajax.

Dus daar wel het bewijs dat de beloftenteams qua toeschouwersaantallen niks toevoegen aan de Jupiler League. Qua voetbal trouwens ook niet.
 

erka

Well-known member
De Eerste Divisie doet het best goed hoor, ook internationaal.

Alleen de top5 landen in Europa hebben hogere aantallen op het 2e niveau (en Schotland door Rangers).
De Eerste Divisie trekt gemiddeld net zoveel volk als de hoogste klasse in Roemeni? en Griekenland.
 

Tobcoach

New member
De Eerste Divisie doet het best goed hoor, ook internationaal.

Alleen de top5 landen in Europa hebben hogere aantallen op het 2e niveau (en Schotland door Rangers).
De Eerste Divisie trekt gemiddeld net zoveel volk als de hoogste klasse in Roemeni? en Griekenland.

De Eredivisie trekt gemiddeld ongeveer 84% van de maximale capaciteit. Negatievelingen daarbij Vitesse (waarom verbaast me dat niet...), Roda JC en FC Utrecht. Maar da's voor een andere discussie.
 

Methone

New member
Ja, dat kan wel, maar dan is het de vraag hoe de capaciteit berekend wordt. Als ze een veld zonder enige uitbouw goedkeuren hadden ze deze eis net zo goed niet op hoeven nemen.

Ik denk ook dat ze noodtribunes niet mee gaan tellen, alleen de vaste zit en staantribune's.
Ik ben ook wel benieuwd wat Vitesse gaat doen met hun beloften elftal, Gelredome lijkt me veelste groot/duur, en op Papendal mogen ze niet uitbreiden. Zal waarschijnlijk een club uit de buurt worden.
 

noordooster

Well-known member
De Eredivisie trekt gemiddeld ongeveer 84% van de maximale capaciteit. Negatievelingen daarbij Vitesse (waarom verbaast me dat niet...), Roda JC en FC Utrecht. Maar da's voor een andere discussie.

Ik vraag me af of die aangegeven toeschouwersaantallen wel altijd kloppen. Tellen ze alleen het aantal verkochte kaartjes en worden de seizoenkaarthouders daar dan bij opgeteld, ook als ze niet komen opdagen ?
Bij Fc Groningen werden voor de wedstrijd tegen Den Haag dik 19000 toeschouwers opgegeven ( in DvhN ) , maar je kon op tv aan het aantal lege plekken zien dat die er bij lange na niet waren. Overigens kwam het eerder in het oude Oosterparkstadion vaak voor dat de aantallen juist te laag werden doorgegeven ( Kwade tongen beweerden dat het was om minder belasting te hoeven afdragen )
Bij wedstrijden die ik zelf bezoek heb ik vaak het gevoel dat de opgegeven aantallen niet kloppen.
 

erka

Well-known member
Bij Groningen tellen ze verkochte kaartjes. Ze kunnen ook makkelijk aanwezigen tellen omdat het systeem bij de ingang precies registreert. Maar blijkbaar doen ze dat niet. Denk dat dat voor de meeste clubs in Nederland geldt. Hoe ze dat in het buitenland doen weet ik niet. Maar we dwalen af.
 

noordooster

Well-known member
Voor zover ik weet zijn die eisen niet heel bijzonder. Eigenlijk is er voor de 2e divisie en topklasse geen enkele eis die door de clubs in topklasse van dit seizoen niet al ingevuld kan worden.

Toch meende ik dat de voorzitter van HFC de voetbalpiramide in zijn huidige vorm niet ziet zitten , vooral vanwege de gestelde eisen. Hij gaf ook aan dat een behoorlijk aantal topklassers het met hem eens was.
Maar uiteindelijk zijn de amateurs in meerderheid toch accoord gegaan en komt de piramide er wel.
Dan is het niet zo raar dat je er als topklasser toch bij wilt zijn in die tweede divisie , het is volgend seizoen immers het hoogste niveau voor amateurverenigingen.
Dat ondanks dat die tweede divisie door sommige verenigingen als minder interessant wordt gezien dan de huidige topklasse omdat de tegenstanders minder aansprekend zouden zijn.
Maar door het verdwijnen van de top-topklassers en het invoegen van teams als Almere 2 en Achilles '29 2 worden de topklassen volgend seizoen ook minder aansprekend.
 

de waan

Well-known member
Bij HFC zijn ze op dit punt gewoon een beetje hypocriet. Die vele medestanders die ze hebben valt ook nog wel mee. Ik vermoed alleen hun elitevriendjes HBS en Hercules.

Die nieuwe topklasse daar wil je echt niet in terecht komen. Het hele land door reizen tegen nauwelijks aansprekende tegenstanders. Hopelijk gaan ze snel niveau 4 en 5 ook regionaal in plaats van per speeldag indelen.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Bij Groningen tellen ze verkochte kaartjes. Ze kunnen ook makkelijk aanwezigen tellen omdat het systeem bij de ingang precies registreert. Maar blijkbaar doen ze dat niet. Denk dat dat voor de meeste clubs in Nederland geldt. Hoe ze dat in het buitenland doen weet ik niet. Maar we dwalen af.

Doen vrijwel alle eredivisieclubs op drie na waaronder ik meen PSV en FC Utrecht. Komt omdat de TV gelden er deels van afhankelijk zijn. Daar gaat het dus fout.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Volgens mij is dat veranderd en worden de TV gelden nu enkel berekend over de sportieve prestatie's van de laatste 10 jaar in de Eredivisie.

Laten we dan stoppen met die facade en gewoon de daadwerkelijk aanwezige toeschouwers vermelden.
 

noordooster

Well-known member
Bij HFC zijn ze op dit punt gewoon een beetje hypocriet. Die vele medestanders die ze hebben valt ook nog wel mee. Ik vermoed alleen hun elitevriendjes HBS en Hercules.

Die nieuwe topklasse daar wil je echt niet in terecht komen. Het hele land door reizen tegen nauwelijks aansprekende tegenstanders. Hopelijk gaan ze snel niveau 4 en 5 ook regionaal in plaats van per speeldag indelen.

HBS, AFC, Hercules, HFC en hoofdklassers als Be Quick 1887, MSC, Alcides, Noordwijk, ADO 20, EDO, De Dijk, Quick Boys, DHC en Quick, verklaarden zich vorig jaar rond deze tijd tegenstander van de piramide.

Vooral voor de invoering van de topklasse vond ik de (za) hoofdklasse C een mooie aansprekende competitie en dat is na de invoering van de topklasse zo gebleven, de samenstelling veranderde niet zo erg omdat er de laatste jaren maar weinig verenigingen uit Noord en Oost in de topklasse spelen.
Ook heb ik me meestal prima vermaakt bij topklasse wedstrijden van HHC, ONS, Harkemase Boys, Excelsior 31, WKE en Genemuiden. Vaak veel sfeer en spanning.

Maar vanaf komend seizoen verandert er veel. De topklassen worden minder interessant ( vanwege beloftenteams en het ontbreken van belangrijke amateurtoppers ) en de 3 hoofdklassen per speeldag worden terug gebracht tot 2 waardoor je op dit niveau het hele land door moet. ACV- Heinenoord of MSC - DESO vind ik niet echt aansprekende affiches.

Dus het pleidooi voor een meer regionale indeling is begrijpelijk.
Ik zou wel willen weten welke argumenten verenigingen daar tegen ( zouden ) hebben.
Zelf vind ik het minder mooi dat de wedstrijden in 1 competitie in 1 weekend op verschillende tijdstippen en op verschillende dagen worden gespeeld.
 

Joost

Well-known member
De Eredivisie trekt gemiddeld ongeveer 84% van de maximale capaciteit. Negatievelingen daarbij Vitesse (waarom verbaast me dat niet...), Roda JC en FC Utrecht. Maar da's voor een andere discussie.

Waar komt de hang naar het benutten van de volledige capaciteit vandaan? Mij gaat het erom dat ze zeggen dat er 10% meer toeschouwers moeten zitten in de JL. Maar 10% meer dan wanneer? Als je gaat kijken naar de aantallen halverwege de jaren 90 dan zie je dat alle clubs een enorme plus hebben.

Toch meende ik dat de voorzitter van HFC de voetbalpiramide in zijn huidige vorm niet ziet zitten , vooral vanwege de gestelde eisen. Hij gaf ook aan dat een behoorlijk aantal topklassers het met hem eens was.
Maar uiteindelijk zijn de amateurs in meerderheid toch accoord gegaan en komt de piramide er wel.
Dan is het niet zo raar dat je er als topklasser toch bij wilt zijn in die tweede divisie , het is volgend seizoen immers het hoogste niveau voor amateurverenigingen.
Dat ondanks dat die tweede divisie door sommige verenigingen als minder interessant wordt gezien dan de huidige topklasse omdat de tegenstanders minder aansprekend zouden zijn.
Maar door het verdwijnen van de top-topklassers en het invoegen van teams als Almere 2 en Achilles '29 2 worden de topklassen volgend seizoen ook minder aansprekend.

HFC is gek. Die spuien kritiek zonder eens naar de inhoud gekeken te hebben.

Dit zijn de eisen van de 2e Divisie;
- Jeugdopleiding van lokaal niveau
- Eerst 8, later 13 contractspelers voor minimum 12 uur per week
- Verplichte algemeen directeur, financieel directeur en veiligheidscoordinator
- 2000 staan of zitplaatsen
- minstens 200 lux aan stadionverlichting, binnen 4 jaar minstens 300
- een financieel jaarverslag dat door een accountant is goedgekeurd en een begroting

Mij kun je niet wijsmaken dat je helemaal bent opgeklommen naar de Topklasse en dan niet voldoet aan het meerendeel van de gestelde eisen.

Het bruto minimumloon is voor 2016; 1524 euro. Dat betekend dus niet meer dan 457 euro bruto per speler per maand, of als je een totaalsom wilt weten; 5486 per speler per jaar of 71.323 voor de hele selectie in een seizoen.
 

noordooster

Well-known member
Dit zijn de eisen van de 2e Divisie;
- Jeugdopleiding van lokaal niveau
- Eerst 8, later 13 contractspelers voor minimum 12 uur per week
- Verplichte algemeen directeur, financieel directeur en veiligheidscoordinator
- 2000 staan of zitplaatsen
- minstens 200 lux aan stadionverlichting, binnen 4 jaar minstens 300
- een financieel jaarverslag dat door een accountant is goedgekeurd en een begroting

Op het gevaar af dat het hier al eens is bediscussieerd :
Waarom die eis met die contractspelers ? Punt ingebracht door VVCS ? Of om het verschil met BVO' s te overbruggen ? Of om te proberen iets wat zwart was wit te maken ?
Wat is een jeugdopleiding op lokaal niveau ?
Algemeen directeur= Voorzitter, fin. directeur = penningmeester , veiligheidscoordinator is er nu ook wel.
Capaciteit lijkt me haalbaar. Desnoods een aarden wal erbij.
Verlichting extra en accountant in plaats van een kascommissie kosten geld.
 
Bovenaan