De piramide

De piramide


  • Totaal aantal stemmers
    17

Balderas

New member
Wedstrijden die om 18:00 beginnen op de zaterdag, zijn voor je kantine omzet echt een stuk beter. Bij Rouveen hebben wij vorig jaar een 18:00 wedstrijd gehad tegen DESZ (was i.v.m de opening van het kunstgrasveld) en daar kwam voor ons doen zeer veel publiek op af. Voordeel is dat de hele club er bij kon zijn en ook die van DESZ. Vanuit omliggende plaatsen kwam behoorlijk wat publiek kijken en na de wedstrijd bleven er ook meer mensen plakken dan anders. Financieel was dat een erg goede zet. DESZ heeft dat seizoen hetzelfde gedaan met de thuiswedstrijd tegen Rouveen en ook zij waren zeer positief wat betreft het aantal bezoekers en de bijbehorende kantineomzet. En er zijn nu meer clubs die de derby's op dat tijdstip met succes laten beginnen.

Bij ZZVV is het dan wel weer kut dat het tweede daar de wedstrijden thuis pas om 17:00 beginnen, loop je daar voor een halve paardenkop te voetballen...geen succes..
 

noordooster

Well-known member
Wedstrijden die om 18:00 beginnen op de zaterdag, zijn voor je kantine omzet echt een stuk beter. Bij Rouveen hebben wij vorig jaar een 18:00 wedstrijd gehad tegen DESZ (was i.v.m de opening van het kunstgrasveld) en daar kwam voor ons doen zeer veel publiek op af. Voordeel is dat de hele club er bij kon zijn en ook die van DESZ. Vanuit omliggende plaatsen kwam behoorlijk wat publiek kijken en na de wedstrijd bleven er ook meer mensen plakken dan anders. Financieel was dat een erg goede zet. DESZ heeft dat seizoen hetzelfde gedaan met de thuiswedstrijd tegen Rouveen en ook zij waren zeer positief wat betreft het aantal bezoekers en de bijbehorende kantineomzet. En er zijn nu meer clubs die de derby's op dat tijdstip met succes laten beginnen.
Bij ZZVV is het dan wel weer kut dat het tweede daar de wedstrijden thuis pas om 17:00 beginnen, loop je daar voor een halve paardenkop te voetballen...geen succes..

Incidenteel wordt 18.00 uur uitgeprobeerd door zaterdagclubs.
Wanneer het een groot succes zou zijn, zou dat toch op veel grotere schaal gedaan moeten worden ...
Ik kan me voorstellen dat je bij derby's wat meer publiek trekt op dat tijdstip, maar de kantine kan niet zo lang meer open blijven na de wedstrijd en verlichting aan kost ook geld.
Bij ZZVV wilde het tweede per se op kunstgras.
Tot 16.15 speelt daarop het eerste of de jeugd.
Daarom werd het 17.00 uur heb ik me laten vertellen. ( Overigens zal dat tweede toch nooit een publiekstrekker zijn, op welk tijdstip het ook speelt )
 

noordooster

Well-known member
Nee, dat is absoluut niet het geval. Ik probeer regelmatig een potje mee te pikken op zaterdag (vaak ook voor schrikbarend weinig publiek trouwens), maar ik kan net zo goed genieten van de sfeer van een mooi potje voor 200 toeschouwers. Als er al iets steekt, is het de herinnering aan de jaren tachtig toen het voor mijn gevoel elke wedstrijd drie rijen dik stond. Een sfeer die ik anno nu ook zelden of nooit aantref bij een zaterdagwedstrijd. Juist de clubs die veel publiek trekken, vind ik vaak weinig gezellig. (Agressief en 'neppige' sfeer)
Even goede vrienden.

Ik weet hoe jij erover denkt. Over een aantal zaken denken we verschillend. Ik ga niet uitgebreid op je bericht reageren, niet omdat het niet interessant is, maar omdat ik het eigenlijk over elk van de genoemde zaken hier wel eens heb gehad.
Overigens zou ik wel eens willen weten hoe er in bredere zin in het zaterdagamateurvoetbal wordt gedacht over zaken die hier aan de orde komen.
Ik denk ook wel eens met plezier terug aan de 70-er jaren, de beginjaren van de zondaghoofdklasse. Het leefde toen enorm in Zuid Oost Drenthe. Wedstrijden met 4 a 5000 man publiek waren geen uitzondering. Wat een sfeer, wat mooi.
Nu kom ik op zaterdag regelmatig bij HHC. Ik vermaak me er iha goed. Daar zie ik nooit iets agressiefs en de sfeer is leuk.
 
Laatst bewerkt:

SanMark.

Well-known member
Waarom wordt er dan niet op veel grotere schaal op zaterdagavond gevoetbald ?

Omdat het geen traditie is en omdat de zaterdagafdeling van vaste waardes aan elkaar vast zit. Verandering is eng.

Maar ik kan het ook omdraaien waarom word er steeds meer om 18.00 uur gevoetbald vergelijking met 5 jaar terug ?
 

de waan

Well-known member
Nu kom ik op zaterdag regelmatig bij HHC. Ik vermaak me er iha goed. Daar zie ik nooit iets agressiefs en de sfeer is leuk.

HHC niet inderdaad. Alleen die trommel mogen ze wel wegflikkeren. Minder goede ervaringen met de clubs uit onder meer Katwijk en Spakenburg. Ofwel stuitend arrogant, ofwel erg schreeuwerig/vervelend. Althans, zo heb ik het ervaren. Sommigen nemen het wat mij betreft allemaal net iets te serieus, dan kan ik net zo goed bij een profclub op de tribune gaan zitten.

Verder denk ik niet in hokjes. Voetbal is voetbal. Daarom ben ik ook een groot voorstander van horizontale (zaterdag/zondag) en verticale (promotie en degradatie tussen alle niveau's) integratie.
 

Balderas

New member
Incidenteel wordt 18.00 uur uitgeprobeerd door zaterdagclubs.
Wanneer het een groot succes zou zijn, zou dat toch op veel grotere schaal gedaan moeten worden ...
Ik kan me voorstellen dat je bij derby's wat meer publiek trekt op dat tijdstip, maar de kantine kan niet zo lang meer open blijven na de wedstrijd en verlichting aan kost ook geld.
Bij ZZVV wilde het tweede per se op kunstgras.
Tot 16.15 speelt daarop het eerste of de jeugd.
Daarom werd het 17.00 uur heb ik me laten vertellen. ( Overigens zal dat tweede toch nooit een publiekstrekker zijn, op welk tijdstip het ook speelt )

Kantine mag in principe niet veel langer los, maar als je het met de plaatselijke horeca kan overleggen en het ??n en ander met elkaar kan afstemmen is daar nog wel wat mogelijk.
Het was bij ons wel een succes en er is over gesproken om vaker een wedstrijd om 18:00 te beginnen.

Wat betreft het tweede van ZZVV, die wilde inderdaad beslist op kunstgras spelen. Dat kon maar kregen toen de keuze om op 12:30 of 17:00 te beginnen. Het merendeel van die groep koos voor 17:00 en zo is dat ontstaan. Wij hebben gelukkig die wedstrijd al gehad, maar dat is echt een tijd van niks om te spelen met een lager team.
 

Mug

Member
Wat vergeten word, potentieel aantal nieuwe kijkers, jeugd en lagere elftalen, mensen die werken op zaterdag 18.00 uur nieuwe kansen
 

SanMark.

Well-known member
Kantine mag in principe niet veel langer los, maar als je het met de plaatselijke horeca kan overleggen en het ??n en ander met elkaar kan afstemmen is daar nog wel wat mogelijk.
Het was bij ons wel een succes en er is over gesproken om vaker een wedstrijd om 18:00 te beginnen.

Wat betreft het tweede van ZZVV, die wilde inderdaad beslist op kunstgras spelen. Dat kon maar kregen toen de keuze om op 12:30 of 17:00 te beginnen. Het merendeel van die groep koos voor 17:00 en zo is dat ontstaan. Wij hebben gelukkig die wedstrijd al gehad, maar dat is echt een tijd van niks om te spelen met een lager team.


Officeel is de regel dat de kantine x uur na afloop van de laatste wedstrijd open mag zijn. Heb je dus een 18.00 uur wedstrijd dan mag die dus gewoon langer open zijn.
 

Joost

Well-known member
Het fenomeen dat er in de jaren 80 veel meer publiek was. Klopt dat eigenlijk wel?

Ik struin regelmatig kranten door uit vroegere jaren en zie dan als toeschouwersaantal vaak cijfers staan die helemaal niet zo bijzonder zijn. Zeker aan het eind van de seizoenen, juist met het beste weer, waren die aantallen niet hoog.

Laatste speelronde 1984-1985 in 1C Zondag;
http://www.delpher.nl/nl/kranten/vi...&resultsidentifier=ddd:010593791:mpeg21:a0447

Hier zomaar een speeldag van de zaterdag met enkele toeschouwersaantallen uit hetzelfde jaar.
 

noordooster

Well-known member

Ik had m al gelezen toen die er net op stond. Inderdaad leuke column . Net als andere zaken die hier al ter sprake kwamen roert hij dat 18.00 uur even aan.
Ook ik was net als hij sceptisch over de topklasse. En die is een redelijk succes gebleken, hoewel het voor de clubs uit het noorden wel wat anders ligt dan voor die uit het westen waar hij vooral naar zal kijken.
Overigens vond ik de hoofdklasse C op zaterdag voordat de Topklasse kwam ook een hele mooie competitie ( en ik begreep velen met mij )
 

noordooster

Well-known member
Het fenomeen dat er in de jaren 80 veel meer publiek was. Klopt dat eigenlijk wel?

Ik struin regelmatig kranten door uit vroegere jaren en zie dan als toeschouwersaantal vaak cijfers staan die helemaal niet zo bijzonder zijn. Zeker aan het eind van de seizoenen, juist met het beste weer, waren die aantallen niet hoog.

Laatste speelronde 1984-1985 in 1C Zondag;
http://www.delpher.nl/nl/kranten/vi...&resultsidentifier=ddd:010593791:mpeg21:a0447

Hier zomaar een speeldag van de zaterdag met enkele toeschouwersaantallen uit hetzelfde jaar.

Ik heb geen idee hoe toen de aantallen lagen. Toen bezocht ik nauwelijks wedstrijden op het hoogste niveau op zaterdag. Ik voetbalde toen zelf nog op zaterdagmiddag. Ik kan me herinneren rond die tijd, of iets later , dat ik eens de wedstrijd Sc Elim - Spakenburg bezocht.
Hoogste amateurniveau op zaterdag.
Waren ook maar weinig toeschouwers, ook bijna niets uit Spakenburg.
De laatste jaren zie je bij HHC Spakenburg veel meer uitsupporters dan toen.
Zoals ik elders al schreef, in de jaren '70 waren met name in Zuid Oost Drenthe de Hoofdklasse wedstrijden op zondag ware publiekstrekkers.
Ik ging er graag kijken. Het was de tijd dat er voor het zaterdagvoetbal, zeker in N en O Nederland vrij weinig aandacht was.
De laatste jaren heb ik het idee dat het zaterdagvoetbal relatief meer in trek is bij toeschouwers en bij spelers, maar corrigeer me als ik het fout heb.
Ik hoor bv van spelers die naar HHC gaan nogal eens dat ze daar, komend uit het zondagvoetbal, ook heen gaan omdat ze de zaterdagtopklasse een mooie competitie vinden.
 

noordooster

Well-known member
Omdat het geen traditie is en omdat de zaterdagafdeling van vaste waardes aan elkaar vast zit. Verandering is eng.

Maar ik kan het ook omdraaien waarom word er steeds meer om 18.00 uur gevoetbald vergelijking met 5 jaar terug ?

Als het in allerlei opzichten meer oplevert zou het op grote schaal worden gedaan.
Nu blijft het erg marginaal.
 

de waan

Well-known member
Het fenomeen dat er in de jaren 80 veel meer publiek was. Klopt dat eigenlijk wel?

Ik struin regelmatig kranten door uit vroegere jaren en zie dan als toeschouwersaantal vaak cijfers staan die helemaal niet zo bijzonder zijn. Zeker aan het eind van de seizoenen, juist met het beste weer, waren die aantallen niet hoog.

Laatste speelronde 1984-1985 in 1C Zondag;
http://www.delpher.nl/nl/kranten/vi...&resultsidentifier=ddd:010593791:mpeg21:a0447

Hier zomaar een speeldag van de zaterdag met enkele toeschouwersaantallen uit hetzelfde jaar.

Willekeurige speelronde in 1984: http://www.delpher.nl/nl/kranten/vi...&resultsidentifier=ddd:011011155:mpeg21:a0338

Laatste speeldag in 1989 (met nog vier kampioenskandidaten) was helemaal zot: http://www.delpher.nl/nl/kranten/vi...&resultsidentifier=ddd:011018451:mpeg21:a0338
 
Laatst bewerkt:

SanMark.

Well-known member
Als het in allerlei opzichten meer oplevert zou het op grote schaal worden gedaan.
Nu blijft het erg marginaal.

Dat is jouw beperkte mening over dit onderwerp. En het word op steeds grotere schaal gedaan als je het vergelijkt met 5 of 10 jaar terug . En dat is natuurlijk niet voor niets.

Dat is hetzelfde als bv een MSC en Alcides tegen elkaar op de zaterdagavond voetballen. Het levert meer op dus daarom liever op de zaterdagavond.
 
Bovenaan