De piramide

De piramide


  • Totaal aantal stemmers
    17

de waan

Well-known member
Hup, Leon!

Cbe7FcKWwAAgcRa.jpg
 

noordooster

Well-known member
Die Leon....
" Af en toe een wedstrijd om 6 uur 's avonds."
Het gaat al gauw om de helft van de wedstrijden en als je regionaal indeelt kan het gemakkelijk gaan om meer dan de helft.
Leon doet het voorkomen alsof het mixen van competities het hoogste goed is en dat je daarvoor van beide kanten flinke concessies moet doen.
Wellicht kun je onder de Tweede Divisie ook NIET-mixen . Dan kunnen zondagclubs lekker op zondagmiddag voetballen en zaterdagclubs lekker om half 3 op zaterdagmiddag, heb je geen kosten van verlichting, verlaagde kantineomzet als de kantine minder lang open is en minder toeschouwers.
'Je kunt je afvragen of die lagere reiskosten en hogere toeschouwersaantallen ( zouden die er nou echt komen ?, levert Harkemase Boys - Be Quick 1887 nou zoveel meer toeschouwers op zaterdagavond dan Harkemase Boys - ODIN op zaterdagmiddag ? ) opwegen tegen de nadelen.
Bij Sneek Wit Zwart tegen ONS op zaterdagavond om 6 uur zal het ook niet zwart van de mensen zijn.
We hebben voorbeelden gezien van mogelijke regionale indelingen van de Topklasse.
Het bespaart clubs als Harkemase Boys of ONS Sneek wel geld, maar dat gaat volgens mij niet om kapitale bedragen.
 

Joost

Well-known member
Je stelt dus eigenlijk dat een fatsoenlijke piramide met iedere club op zijn sportief hoogste niveau minder belangrijk is dan het kunnen voetballen op zaterdagmiddag.
 

SanMark.

Well-known member
Je stelt dus eigenlijk dat een fatsoenlijke piramide met iedere club op zijn sportief hoogste niveau minder belangrijk is dan het kunnen voetballen op zaterdagmiddag.

Ja daar komt het wel op neer.

Sommige clubs hebben een begroting die richting het miljoen gaat maar voetballen op zondag zit er niet in. Wil je met de grote jongens mee doen zal je de regels van de grote jongens moeten volgen.
En anders opzouten.
 

de waan

Well-known member
Ik ben langzamerhand ook wel een beetje klaar met die betonpalenflexibiliteit. In zo'n beetje alles worden de zaterdagclubs met fluwelen handschoentjes aangepakt, om ze toch vooral niet op de tenen te gaan staan, maar zelfs een kleine concessie is levert al een hoop drama op.

Misschien wordt het tijd om maar eens te kiezen of delen: ?f hiermee akkoord gaan (waarmee de zaterdagclubs toch wel heel erg tegemoet gekomen wordt) ?f we laten de thuisclub het aanvangstijdstip bepalen (maar dan dus ook alle clubs). En willen clubs daar niet aan mee doen: ook goed, maar dan is de hoofdklasse het eindstation. hetzelfde geldt dan wat mij betreft voor clubs die pers? niet met contracten willen werken (maar ondertussen wel via allerlei zij- en omweggetjes spelers betalen).

Laat de clubs maar kiezen.
 

Friesland

Well-known member
Je stelt dus eigenlijk dat een fatsoenlijke piramide met iedere club op zijn sportief hoogste niveau minder belangrijk is dan het kunnen voetballen op zaterdagmiddag.

Dat is het sentiment dat ik ook uit het bericht van noord-ooster haal. Uiteindelijk blijft het sport en dus moet het sportieve aspect het zwaarst wegen en niet kantine-inkomsten. Overigens is zijn claim twijfelachtig. Er zijn nu al clubs die vrijwillig af en toe een wedstrijd na de avond verplaatsen. Het lijkt mij niet dat ze daar vrijwillig toe besluiten, als het tot lagere kantine-inkomsten zou leiden...

Uit het krantenartikel valt op te maken dat veel zondagteams geen representatief elftal kunnen opstellen (in ieder geval voor uitwedstrijden), als ze zaterdags om 14:30 of 15:00 moeten aanvangen. Een dergelijk aanvangstijdstip bij een zaterdag v. zondag wedstrijd (of v.v.) is dus geen optie.
 

noordooster

Well-known member
Je stelt dus eigenlijk dat een fatsoenlijke piramide met iedere club op zijn sportief hoogste niveau minder belangrijk is dan het kunnen voetballen op zaterdagmiddag.

Eigenlijk stel ik dat de veronderstelde voordelen van mixen onder de tweede divisie wel eens wat zouden kunnen tegenvallen.
En dat er ook behoorlijke nadelen aan zitten. ( zondag klaagt nogal dat ze concessies moeten doen aan zaterdag en andersom constateer ik ook hier )
En ik stel dat de zaterdag- en de zondagkolom naast elkaar wat mij betreft de afgelopen jaren goed hebben gefunctioneerd.
En dat het niet echt nodig is om ook de topklassen en de klassen eronder te mixen.
 

noordooster

Well-known member
Dat is het sentiment dat ik ook uit het bericht van noord-ooster haal. Uiteindelijk blijft het sport en dus moet het sportieve aspect het zwaarst wegen en niet kantine-inkomsten. Overigens is zijn claim twijfelachtig. Er zijn nu al clubs die vrijwillig af en toe een wedstrijd na de avond verplaatsen. Het lijkt mij niet dat ze daar vrijwillig toe besluiten, als het tot lagere kantine-inkomsten zou leiden...

Uit het krantenartikel valt op te maken dat veel zondagteams geen representatief elftal kunnen opstellen (in ieder geval voor uitwedstrijden), als ze zaterdags om 14:30 of 15:00 moeten aanvangen. Een dergelijk aanvangstijdstip bij een zaterdag v. zondag wedstrijd (of v.v.) is dus geen optie.

Ik kan me voorstellen dat zondagteams niet op zaterdag om half 3 willen voetballen. Dat hoeft ook niet als je onder de tweede divisie niet mixt.
Ik ken nauwelijks voorbeelden van wedstrijden in zaterdagcompetities die op zaterdagavond worden gespeeld. Kennelijk ziet men daarin niet veel heil. In de zondagcompetities wordt er regelmatiger op zaterdagavond gevoetbald.
Maar beste mensen, wanneer er in grote meerderheid wordt gevonden dat dat mixen onder de tweede divisie het ei van Columbus is, dan neem ik aan dat alle verenigingen de voor- en nadelen goed tegen elkaar hebben afgewogen en dan is het toch ok.
Ik geef slechts mijn mening en ik ben benieuwd hoe de verenigingen erover denken.
 

noordooster

Well-known member
Ik ben langzamerhand ook wel een beetje klaar met die betonpalenflexibiliteit. In zo'n beetje alles worden de zaterdagclubs met fluwelen handschoentjes aangepakt, om ze toch vooral niet op de tenen te gaan staan, maar zelfs een kleine concessie is levert al een hoop drama op.

Misschien wordt het tijd om maar eens te kiezen of delen: ?f hiermee akkoord gaan (waarmee de zaterdagclubs toch wel heel erg tegemoet gekomen wordt) ?f we laten de thuisclub het aanvangstijdstip bepalen (maar dan dus ook alle clubs). En willen clubs daar niet aan mee doen: ook goed, maar dan is de hoofdklasse het eindstation. hetzelfde geldt dan wat mij betreft voor clubs die pers? niet met contracten willen werken (maar ondertussen wel via allerlei zij- en omweggetjes spelers betalen).

Laat de clubs maar kiezen.

Hoezo wordt de zaterdagclubs met het compromis erg tegemoet gekomen ? Die zitten denk ik nog minder te wachten op de zaterdagavond dan de zondagclubs , immers in de zondagtop- en hoofdklasse wordt al regelmatig op zaterdagavond gevoetbald.
Ik kan me de jaren herinneren dat in het amateurvoetbal op zondag de hoofdklasse het hoogst haalbare was en op zaterdag de eerste klasse.
Toen bleek het voetbal op zaterdag toch redelijk populair.
Het zal ontkend worden en ongetwijfeld reacties uitlokken ( niet schelden svp, ik geef slechts mijn mening ), maar ik heb wel eens het idee dat het de criticasters van het zaterdagvoetbal steekt dat de afgelopen jaren het zaterdagvoetbal in top- en hoofdklassen populairder is dan dat op zondag.
En dat het mooi zou zijn daar een eind aan te maken.
 

Joost

Well-known member
Eigenlijk stel ik dat de veronderstelde voordelen van mixen onder de tweede divisie wel eens wat zouden kunnen tegenvallen.
En dat er ook behoorlijke nadelen aan zitten. ( zondag klaagt nogal dat ze concessies moeten doen aan zaterdag en andersom constateer ik ook hier )
En ik stel dat de zaterdag- en de zondagkolom naast elkaar wat mij betreft de afgelopen jaren goed hebben gefunctioneerd.
En dat het niet echt nodig is om ook de topklassen en de klassen eronder te mixen.

Het enige dat van belang is, is dat er eindelijk een voetbalpiramide komt met doorstroming op alle niveaus. Wat kan daar aan tegenvallen?

Hoezo wordt de zaterdagclubs met het compromis erg tegemoet gekomen ? Die zitten denk ik nog minder te wachten op de zaterdagavond dan de zondagclubs , immers in de zondagtop- en hoofdklasse wordt al regelmatig op zaterdagavond gevoetbald.
Ik kan me de jaren herinneren dat in het amateurvoetbal op zondag de hoofdklasse het hoogst haalbare was en op zaterdag de eerste klasse.
Toen bleek het voetbal op zaterdag toch redelijk populair.
Het zal ontkend worden en ongetwijfeld reacties uitlokken ( niet schelden svp, ik geef slechts mijn mening ), maar ik heb wel eens het idee dat het de criticasters van het zaterdagvoetbal steekt dat de afgelopen jaren het zaterdagvoetbal in top- en hoofdklassen populairder is dan dat op zondag.
En dat het mooi zou zijn daar een eind aan te maken.

De landskampioen zaterdag en zondag spelen al sinds 1969 om het Landskampioenschap. Dat de hoogste klassen in die tijd een andere naam hadden, wat maakt dat uit? Of doel je op de tijd voor 1969?

Dat er in de Topklasse zaterdag meer publiek komt dan in de Topklasse Zondag is vrij logisch. Daar zijn flink wat verklaringen voor. Maar om voor mezelf te spreken, dat steekt niet, ik vind het zelfs volstrekt onbelangrijk. Ik ben ook geen criticaster van zaterdagvoetbal an sich, enkel van de positie waarin de prestatieve verenigingen zich duwen. Ze willen sportief het hoogste, dat zie je nu ook in de race om een plek in de 2e Divisie, en zijn met niet hoeven te spelen op zondag al enorm tegemoet gekomen. Als je sportieve ambities hebt dan moet je je niet laten afleiden door iets triviaals dat voor de betrokken spelers en trainers volstrekt achterhaalt is.
 

SanMark.

Well-known member
Ik kan me voorstellen dat zondagteams niet op zaterdag om half 3 willen voetballen. Dat hoeft ook niet als je onder de tweede divisie niet mixt.
Ik ken nauwelijks voorbeelden van wedstrijden in zaterdagcompetities die op zaterdagavond worden gespeeld. Kennelijk ziet men daarin niet veel heil. In de zondagcompetities wordt er regelmatiger op zaterdagavond gevoetbald.
Maar beste mensen, wanneer er in grote meerderheid wordt gevonden dat dat mixen onder de tweede divisie het ei van Columbus is, dan neem ik aan dat alle verenigingen de voor- en nadelen goed tegen elkaar hebben afgewogen en dan is het toch ok.
Ik geef slechts mijn mening en ik ben benieuwd hoe de verenigingen erover denken.


Ik zie steeds meer zaterdagclubs de interessante wedstrijden op de zaterdagavond spelen. Het gaat veel al om derbys maar een twee jaar terug was het de Weide -ZZVV ZZVV - de Weide ZZVV- Vitesse en Vitesse - ZZVV wat op de zaterdagavond 18.00 uur werd gespeeld. We praten hier over de derde klasse maar als het daar interessant is zal het in andere klassen ook interessant zijn.

De motivatie is dan dat de gehele club de wedstrijd kan bekijken en dat iedereen mooi lang in de kantine kan blijven hangen.
 

SanMark.

Well-known member
En sowieso denk ik als je een semi profclub bent die over het algemeen de spelers meer dan goed betaald dat je mag verwachten dat die spelers gewoon in het weekend beschikbaar zijn.

Wat mij wel vervelend lijkt is je trainingsplanning. Want als je als zondagclub normaal op dinsdag , donderdag en vrijdag traint moet je dat schema omgooien als je op de zaterdag moet voetballen. En bij de meeste clubs is er geen overdaad aan trainingsvelden dus als je de week voor een zaterdagwedstrijd de trainingstijden voor het eerste moet omgooien moet je dat waarschijnlijk ook voor andere teams omgooien.
 

noordooster

Well-known member
Het enige dat van belang is, is dat er eindelijk een voetbalpiramide komt met doorstroming op alle niveaus. Wat kan daar aan tegenvallen?
De landskampioen zaterdag en zondag spelen al sinds 1969 om het Landskampioenschap. Dat de hoogste klassen in die tijd een andere naam hadden, wat maakt dat uit? Of doel je op de tijd voor 1969?

In 1996 kwamen op zaterdag pas de hoofdklassen. Op zondag bestonden die al vanaf 1974 .
Tot 1971 was er op zaterdag geen eerste klasse terwijl die er op zondag al sinds WO 2 was.

Wanneer je onder de tweede divisie niet za en zo niet mixt is er toch evengoed doorstroming van en naar alle niveaus .
Promotie en degradatie van en naar de za en de zo topklasse blijft mogelijk.

Pas wanneer je zaterdagverenigingen zou verplichten op zondag te spelen in de tweede divisie ( of hoger ) zou de doorstroming niet meer geheel mogelijk zijn, wanneer zaterdagverenigingen dat begrijpelijkerwijs zouden weigeren.
Wanneer besloten wordt ook onder de tweede divisie te mixen en je zou besluiten dat de thuisspelende vereniging de speeldag en-tijd bepaalt, dan zou je maatregelen moeten bedenken voor zaterdagverenigingen die niet op zondag willen spelen.
Ik heb het idee dat behoorlijk wat criticasters van het zaterdagvoetbal wel zover willen gaan ( " die zaterdagclubs wordt immers al genoeg tegemoet gekomen en ze zijn veel te star enz. ") en ook wel graag die maatregelen willen bedenken.

Ze willen sportief het hoogste, dat zie je nu ook in de race om een plek in de 2e Divisie, en zijn met niet hoeven te spelen op zondag al enorm tegemoet gekomen. Als je sportieve ambities hebt dan moet je je niet laten afleiden door iets triviaals dat voor de betrokken spelers en trainers volstrekt achterhaalt is.

Ook de zaterdagvoetbalverenigingen zijn er van en voor de leden. Zij bepalen uiteindelijk de koers van de verenigingen, ook of er wel of niet op zondag wordt gespeeld. Spelers die voor een zaterdagvereniging voetballen weten dat of behoren dat te weten. Hierbij zijn trouwens ook de sponsoren belangrijk.

De tweede divisie komt er. Voorwaarde was wel dat zaterdagverenigingen niet op zondag voetballen, anders was die er in de huidige vorm niet gekomen.
Ook de sectie amateurvoetbal is over de nadelen , gekke aanvangstijden en onaantrekkelijke beloftenteams, heen gestapt.
Naar mijn idee had die tweede divisie er niet beslist hoeven te komen om toch die doorstroming mogelijk te maken.
Nu die er toch komt onder deze voorwaarden kan ik me voorstellen dat ook zaterdagteams op dat hoogste amateurniveau willen acteren.
Ongetwijfeld zal er na het eerste jaar worden ge?valueerd.
 

noordooster

Well-known member
En sowieso denk ik als je een semi profclub bent die over het algemeen de spelers meer dan goed betaald dat je mag verwachten dat die spelers gewoon in het weekend beschikbaar zijn.

Het zal duidelijk zijn dat ik het hiermee niet eens ben. Je kunt zaterdagverenigingen die dat niet willen verplichten op zondag te spelen. Overigens zouden zeer vele zaterdagverenigingen zich hiertoe ook niet laten verplichten.
Welke maatregelen zou jij in zo'n geval bedenken voor clubs als ACV, HHC, IJsselmeervogels , Spakenburg , Urk en Katwijk om er maar eens een paar te noemen ?
 

SanMark.

Well-known member
Het zal duidelijk zijn dat ik het hiermee niet eens ben. Je kunt zaterdagverenigingen die dat niet willen verplichten op zondag te spelen. Overigens zouden zeer vele zaterdagverenigingen zich hiertoe ook niet laten verplichten.
Welke maatregelen zou jij in zo'n geval bedenken voor clubs als ACV, HHC, IJsselmeervogels , Spakenburg , Urk en Katwijk om er maar eens een paar te noemen ?

Wil je amateurvoetbal spelen moet je dus op dat niveau gaan acteren. Dus op dit moment zal dat in mijn ogen zijn hoofdklasse.

Kun je lekker een begroting hebben van een miljoen maar verder dan de hoofdklasse kom je dan niet meer.

En nee ik ben geen zondagvoetballer ik heb mijn hele leven op de zaterdag gevoetbald op 1 seizoen zondag voetbal na.

Je bent als club gewoon onderdeel van een competitie en als je hoger speelt horen daar andere rechten en plichten bij.
 

noordooster

Well-known member
Wil je amateurvoetbal spelen moet je dus op dat niveau gaan acteren. Dus op dit moment zal dat in mijn ogen zijn hoofdklasse.

Dus als zaterdagverenigingen niet op zondag willen voetballen kunnen ze niet meer hoger komen dan de hoofdklasse ?
Ik denk dat je dan in de hoofdklasse op zaterdag nog mooie competities krijgt.
 

noordooster

Well-known member
Ik zie steeds meer zaterdagclubs de interessante wedstrijden op de zaterdagavond spelen. Het gaat veel al om derbys maar een twee jaar terug was het de Weide -ZZVV ZZVV - de Weide ZZVV- Vitesse en Vitesse - ZZVV wat op de zaterdagavond 18.00 uur werd gespeeld. We praten hier over de derde klasse maar als het daar interessant is zal het in andere klassen ook interessant zijn.
De motivatie is dan dat de gehele club de wedstrijd kan bekijken en dat iedereen mooi lang in de kantine kan blijven hangen.

Dat was vorig seizoen. ZZVV begon ermee. Het kon ook want ze hadden net verlichting rond het hoofdveld gekregen.
Voor zover ik weet speelt de club dit seizoen alle wedstrijden thuis om half 3.
Het blijven erge uitzonderingen .
 

SanMark.

Well-known member
Dat was vorig seizoen. ZZVV begon ermee. Het kon ook want ze hadden net verlichting rond het hoofdveld gekregen.
Voor zover ik weet speelt de club dit seizoen alle wedstrijden thuis om half 3.
Het blijven erge uitzonderingen .

Je argument was dat er meer te verdienen is om 14.30 dan om 18.00 , en ik denk dat het wel meevalt.
 

SanMark.

Well-known member
Dus als zaterdagverenigingen niet op zondag willen voetballen kunnen ze niet meer hoger komen dan de hoofdklasse ?
Ik denk dat je dan in de hoofdklasse op zaterdag nog mooie competities krijgt.

Nou dat moet dan maar. En als blijkt na een paar jaar dat de zaterdagclubs de andere clubs nog meer ophouden dan moeten ze nog maar lager gaan voetballen.

Als je de grote massa ophoud moet je er gewoon afscheid van nemen.
 

de waan

Well-known member
Hoezo wordt de zaterdagclubs met het compromis erg tegemoet gekomen ? Die zitten denk ik nog minder te wachten op de zaterdagavond dan de zondagclubs , immers in de zondagtop- en hoofdklasse wordt al regelmatig op zaterdagavond gevoetbald.
Ik kan me de jaren herinneren dat in het amateurvoetbal op zondag de hoofdklasse het hoogst haalbare was en op zaterdag de eerste klasse.
Toen bleek het voetbal op zaterdag toch redelijk populair.
Het zal ontkend worden en ongetwijfeld reacties uitlokken ( niet schelden svp, ik geef slechts mijn mening ), maar ik heb wel eens het idee dat het de criticasters van het zaterdagvoetbal steekt dat de afgelopen jaren het zaterdagvoetbal in top- en hoofdklassen populairder is dan dat op zondag.
En dat het mooi zou zijn daar een eind aan te maken.

Nee, dat is absoluut niet het geval. Ik probeer regelmatig een potje mee te pikken op zaterdag (vaak ook voor schrikbarend weinig publiek trouwens), maar ik kan net zo goed genieten van de sfeer van een mooi potje voor 200 toeschouwers. Als er al iets steekt, is het de herinnering aan de jaren tachtig toen het voor mijn gevoel elke wedstrijd drie rijen dik stond. Een sfeer die ik anno nu ook zelden of nooit aantref bij een zaterdagwedstrijd. Juist de clubs die veel publiek trekken, vind ik vaak weinig gezellig. (Agressief en 'neppige' sfeer)

Waar ik van baal is het enorme conservatisme. Dat geldt voor arrogante clubs als AFC die nooit iets willen veranderen, maar met name ook voor zaterdagclubs. Dat die niet het meest flexibel zijn en in het algemeen belang kunnen denken is nou eenmaal een feit.

De hele wereld verandert, maar in het voetbal mag kennelijk nooit iets veranderen. De huidige regels over zaterdagvoetbal dateren van de fusie van de bonden uit 1940. Toen was er ??n (!) zaterdagafdeling in KNVB-verband. Iedereen bij de club kwam toen uit het eigen dorp/stad en de sociale omgeving was onvergelijkbaar. Jan Vedder kon in 1975 naar Feyenoord, maar ging niet. Want wat moest hij nou in Rotterdam. Ik weet wel 100% zeker dat hij nu binnen tien minuten had getekend. Inmiddels zijn de grote zaterdagclubs gewoon semiprofclubs, die hun spelers overal en nergens vandaan halen. Dat zit amper nog een principi?le speler bij. Daarnaast zijn er nogal wat gradaties in zaterdagclubs. Urk of Staphorst is iets heel anders dan Hardenberg of Maassluis, waar het normale leven op zondag gewoon doorgaat.

Met de toezegging dat zaterdagclubs niet op zondag hoeven te spelen lijkt me dat er behoorlijk wordt toegegeven aan hun belangen, terwijl er reden genoeg is om dat recht nog eens tegen het licht te houden. Maar zelfs dat is niet genoeg, nee, want we willen pers? om half drie spelen. Dan wil je dus gewoon niet meedenken.

Ik heb wel eens het gevoel dat het zaterdagvoetbal zichzelf wat overschat, alsof we ze smeken of ze alsjeblieft mee willen doen. Nou niet dus, als IJsselmeervogels en Kozakken Boys niet mee willen doen, doen ze dat toch lekker niet. Jammer, want het liefst wil je de mooiste clubs erbij houden, maar het voetbal blijft echt wel bestaan zonder deze clubs.

En zoals anderen al aangaven worden de laatste jaren regelmatig grote wedstrijden om 5 of 6 uur gespeeld, juist om extra publiek te trekken. Onder meer in Kampen, bij Berkum en Flevo Boys kan ik me zo herinneren.

Kortom: 6 uur voetballen en zo niet, dan houdt het op bij de hoofdklasse. Even goede vrienden.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan