De piramide

De piramide


  • Totaal aantal stemmers
    17

Forza AZ

Well-known member
Tussenstand instomingstabel beloften na 16 februari:

1 FC Groningen 9,25
-------------------------
2 Sparta Rotterdam 8,75
3 FC Utrecht 8,75
4 Vitesse 8,50
5 AZ 8,25
-------------------------
6 FC Twente 7,00
7 Almere City FC 4,50
8 FC Volendam 4,25
9 Brabant United 3,25
10 De Graafschap 2,75
11 Achilles'29 1,00
 

Max

Administrator
Forumleiding
Blijft toch spannend of het FC Groningen of Sparta wordt. Ik blijf hopen op Sparta. Zou toch wat zijn als Sparta naar de eredivisie gaat en Jong Sparta vervolgens in de Jupiler League gaat uitkomen.
 

Joost

Well-known member
Hoe zit dat eigenlijk bij andere sporten? Ik heb nog nooit gehoord van bv. "zaterdaghockey", "zaterdaghandbal", etc. (alhoewel dat ook kan komen omdat ik in het katholieke deel van Nederland woon). En zijn er nog andere landen waar er 'n scheiding is tussen zaterdag- en zondagvoetbal?

Zoals Kralinger zegt is het in Duitsland en Belgi? ook. Op zaterdag de Regionalliga en hoger, alles lager speelt op zondag.

Wat betreft andere sporten in gereformeerd gebied; vaak zijn er nauwelijks andere teamsporten in zulke dorpen dan voetbal. Voetbal is echt immens in vergelijking met andere sporten. In 2014 had de KNVB 1.2 miljoen leden. De hockeybond nog geen 250.000, de volleybalbond net geen 120.000 en de korfbalbond 89.000.

In Nijkerk en Barneveld zijn wel hockeyclubs waar gewoon op zondag gespeeld wordt. Als je in Bunschoten aan paardenspringen doet kan dat wel op zondag.

Zaalsporten zijn vaak afhankelijk van de dagen waarop een zaal beschikbaar is. Ik heb de overtuiging dat veel sporten in gereformeerde gemeenschappen enkel op recreatief niveau worden beoefend waarbij de teams onderling bepalen wanneer er gespeeld wordt en dat dan vrijwel zelden de zondag is. Komen zulke clubs op hoger niveau dan zullen ze zich aan de competitie moeten houden.
 

Forza AZ

Well-known member
Blijft toch spannend of het FC Groningen of Sparta wordt. Ik blijf hopen op Sparta. Zou toch wat zijn als Sparta naar de eredivisie gaat en Jong Sparta vervolgens in de Jupiler League gaat uitkomen.
Utrecht, Vitesse of AZ zouden het ook nog zomaar kunnen worden. Het staat zo dicht bij elkaar op dit moment.
 

noordooster

Well-known member
Zoals Kralinger zegt is het in Duitsland en Belgi? ook. Op zaterdag de Regionalliga en hoger, alles lager speelt op zondag.

Wat betreft andere sporten in gereformeerd gebied; vaak zijn er nauwelijks andere teamsporten in zulke dorpen dan voetbal. Voetbal is echt immens in vergelijking met andere sporten. In 2014 had de KNVB 1.2 miljoen leden. De hockeybond nog geen 250.000, de volleybalbond net geen 120.000 en de korfbalbond 89.000.

In Nijkerk en Barneveld zijn wel hockeyclubs waar gewoon op zondag gespeeld wordt. Als je in Bunschoten aan paardenspringen doet kan dat wel op zondag.

Zaalsporten zijn vaak afhankelijk van de dagen waarop een zaal beschikbaar is. Ik heb de overtuiging dat veel sporten in gereformeerde gemeenschappen enkel op recreatief niveau worden beoefend waarbij de teams onderling bepalen wanneer er gespeeld wordt en dat dan vrijwel zelden de zondag is. Komen zulke clubs op hoger niveau dan zullen ze zich aan de competitie moeten houden.

Ik ben niet erg thuis in handbal en in hockey. Volgens mij wordt handbal vooral gespeeld in katholieke regio 's. Noord-Brabant, Limburg, Zuid Oost Drenthe. Daarom zul je niet veel handbalverenigingen aantreffen die alleen op zaterdag spelen. Ze zijn er wel, bv HVBS uit Spakenburg.
Bij het korfbal vind je behoorlijk wat meer zaterdagverenigingen. De bekendste is meervoudig Nederlands kampioen PKC uit Papendrecht.
Bij het hockey zijn er denk ik weinig verenigingen die alleen op zaterdag spelen. Nunspeet misschien ?
Overigens zijn er , zeker in het voetbal, niet-christelijke verenigingen die niet op zondag spelen omdat men er ook wil zijn voor principi?le zaterdagspelers en/of omdat de leden liever op zaterdag voetballen ( wat weer verschillende redenen kan hebben )
Regelmatig worden christelijke zaterdagvoetbalverenigingen ten onrechte " gereformeerd " genoemd. Lang niet alle principi?le zaterdagvoetballers zijn gereformeerd.
Een erg groot gedeelte van hen, zeker in de zgn bible-belt, is hervormd.
 

de waan

Well-known member
Hoe zit dat eigenlijk bij andere sporten? Ik heb nog nooit gehoord van bv. "zaterdaghockey", "zaterdaghandbal", etc. (alhoewel dat ook kan komen omdat ik in het katholieke deel van Nederland woon). En zijn er nog andere landen waar er 'n scheiding is tussen zaterdag- en zondagvoetbal?

Ik vond nog dit interessante artikel over korfbal (uit 1996). Naar mijn idee de meest gereformeerde sport van Nederland, dus een aardig voorbeeld. Daar hebben ze deze beweging in 1970 al gehad bij de fusie tussen de algemene en de christelijke bond en daar is bewust gekozen voor een vermenging.

http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Arch...ag-is-nu-net-zo-gewoon-als-op-de-zondag.dhtml
 

noordooster

Well-known member
Ik vond nog dit interessante artikel over korfbal (uit 1996). Naar mijn idee de meest gereformeerde sport van Nederland,

En toch zie je in veel dorpen waar wordt gekorfbald in bv Zuid-West Drenthe en in Friesland dat juist de kinderen van de openbare school naar korfbal gaan en die van de christelijke school naar het voetbal.
Deze korfbalclubs spelen dan ook op zondag
 
Laatst bewerkt:

noordooster

Well-known member
Ik vond nog dit interessante artikel over korfbal (uit 1996). Naar mijn idee de meest gereformeerde sport van Nederland, dus een aardig voorbeeld. Daar hebben ze deze beweging in 1970 al gehad bij de fusie tussen de algemene en de christelijke bond en daar is bewust gekozen voor een vermenging.

http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Arch...ag-is-nu-net-zo-gewoon-als-op-de-zondag.dhtml

Interessant artikel.
En je kunt inderdaad bepaalde parallellen trekken met het voetbal.
In het verleden werd er met een zeker dedain neergekeken op het zaterdagkorfbal. Van oudere bestuursleden heb ik begrepen dat dat in het verleden ook gold voor het zaterdagvoetbal. Zo van: dat bloedt vanzelf wel dood en dat haalt nooit het niveau van het zondagvoetbal.
Dat het korfbal van za en zo al een poos geleden is samengegaan ( met overigens spelen op zaterdag als 1 van beide verenigingen niet op zondag wil spelen ) heeft ook te maken met het feit dat het veel minder een breedtesport is dan bv het voetbal.
In katholieke delen van Nederland wordt het niet of nauwelijks korfbal gespeeld.
Tot op heden merk ik bij de zaterdagvoetbalverenigingen in Nederland weinig behoefte aan het mengen van competities.
Over het algemeen was en is men best tevreden over het functioneren van de 3 hoofdklassen en later de topklasse en wat daar onder hangt. Ook over de aanvangstijd van half 3 of 3 uur ( er wordt maar zelden op zaterdagavond gespeeld ).
Bij het korfballen was sprake van 2 bonden die samengingen. Bij het voetballen spelen zaterdagverenigingen al heel lang onder de vlag van de KNVB.
In grote delen van Nederland speelt de jeugd al lang gemengd za-zo op zaterdag.
In West Nederland heb je ook jeugdcompetities op zondag waaraan bij mijn weten geen ( principi?le ) zaterdagverenigingen deelnemen.
 

noordooster

Well-known member
Korfbal gereformeerd? haha

In het artikel staat :
" Tot 1970 bestonden er twee bonden: de Koninklijke Nederlandse Korfbalbond (KNKB) en de CKB met respectievelijk circa 47 000 en 13 000 leden; het was een restant van de vooroorlogse verzuiling. "

En dan te bedenken dat een groot ( het grootste ? ) deel van de leden van de CKB niet-gereformeerd was, maar bijvoorbeeld hervormd.

Aan de beeldvorming heeft denk ik ook Johan Derksen meegewerkt. Zelf afkomstig uit een gereformeerd nest noemt hij korfbal wel eens een gereformeerde sport, iets wat hij ook wel eens zegt over zaterdagvoetbalverenigingen als het DOVO van tot voor kort Hans Kraaij
 

de waan

Well-known member
Gereformeerd is feitelijk toch een synoniem van hervormd. Betekent letterlijk hetzelfde. Maar als dat het misverstand is bedoelde ik dat korfbal veel wordt beoefend in protestantse kringen. En dan dus waarschijnlijk vooral in de meer vrijzinnige kringen.

En Johan Derksen heeft weinig invloed op mijn beeldvorming.

In West I speelt veel jeugd op zondag inderdaad.
 

noordooster

Well-known member
We moeten hier maar geen kerkgeschiedenis schrijven, maar ik kan je verzekeren dat vele hervormden het als een belediging opvatten " gereformeerd " genoemd te worden. :devil:
 

Keyser S?ze

New member
We moeten hier maar geen kerkgeschiedenis schrijven, maar ik kan je verzekeren dat vele hervormden het als een belediging opvatten " gereformeerd " genoemd te worden. :devil:

En bovendien bestaat "hervormd" niet. Zoals "gereformeerd" eigenlijk ook niet bestaat. Beiden zijn verzamelnamen van een indrukwekkend aantal verschillende stromingen met een eveneens indrukwekkend aantal afscheidingen.
 

de waan

Well-known member
En bovendien bestaat "hervormd" niet. Zoals "gereformeerd" eigenlijk ook niet bestaat. Beiden zijn verzamelnamen van een indrukwekkend aantal verschillende stromingen met een eveneens indrukwekkend aantal afscheidingen.
Zoiets bedoelde ik ook, ja.
 
Bovenaan