De piramide

De piramide

• Totaal aantal stemmers
    17

de waan

Well-known member
Stukje uit de krant van vandaag. Met daarbij ook maar weer een reactie die duidelijk maakt hoe ver de belevingswerelden van elkaar zitten, aangezien de voorzitter van SDCP zich afvraagt "welk probleem er eigenlijk opgelost moet worden". Prima, realistische gast verder, maar die heeft dus gewoon geen idee wat er elders leeft.

Alle hoofdklassen op zaterdag, maar naar welk tijdstip?
Het plan om de hoofdklassen in het amateurvoetbal regionaal in te delen in plaats van op speeldag, is weer uit de ijskast gehaald. Als het voorstel wordt gesteund door de clubs, is de KNVB aan zet.
RENE WANING

Het afgelopen jaar heeft een werkgroep het plan fijngeslepen. Met als belangrijkste wijziging dat alle duels in principe op zaterdagmiddag zijn, waarbij clubs onderling kunnen bepalen op zaterdagavond of zondagmiddag te spelen. De komende weken praten de clubs er per afdeling over. Maandag werd het spits afgebeten door de zondag hoofdklasse A.
Geestelijk vader

Daarbij ook MSC uit Meppel. Voorzitter Arjan Jonkers is geestelijk vader van het plan. ,,Het was een interessante avond, alle clubs zijn voor. Wel zijn er kanttekeningen over de aanvangstijd." Dat tijdstip is het hete hangijzer. ,,Het zondagvoetbal heeft het moeilijk. Het aantal clubs dat naar de zaterdag gaat, neemt toe, vooral in het westen en noorden. We zitten nu in de fase dat we zelf onze toekomst mede kunnen bepalen, ook al moeten we water bij de wijn doen."

Om zondagclubs die capaciteitsproblemen voorzien op de zaterdagmiddag toch over de streep te trekken, voorziet het plan in een overgangsfase van twee jaar, waarbij wedstrijden later op de zaterdag gespeeld kunnen worden. ,,Het is belangrijk nu de eerste stap te zetten, in de praktijk blijkt dat clubs in overleg vaak best tot een goede oplossing komen."
Meer derby's

Kleinere reisafstanden en meer derby's is het belangrijkste beoogde voordeel. Volgende week treffen de clubs uit de zaterdag hoofdklasse B elkaar, waaronder SDC Putten. Voorzitter Albert de Bruin (foto) vraagt zich af welk probleem moet worden opgelost. ,,Persoonlijk maakt het mij niet uit op welke dag wordt gespeeld. Maar ik kan me voorstellen dat er zondagclubs zijn die helemaal niet op zaterdag willen spelen, die hebben net zo goed dat recht. Er is al zo veel veranderd de laatste jaren. We gaan het plan eerst eens goed bekijken."

In januari wordt op een bijeenkomst van alle hoofdklassers gestemd. Komt er groen licht, dan kan de KNVB het plan verder uitwerken.

noordooster

Well-known member
Leg uit want ik lees het nergens.
Hierbij ( en overigens hoor ik vaker soortgelijke argumenten om te willen mixen ( bv van der Zee ) ) :

Verval zondag

Volgens Jonkers is het mixen vooral van belang voor de zondagclubs: “We moeten het verval op de zondag voor zijn. De jeugd bepaalt nu al de toekomst, maar laten wij dat nu ook doen. De bestuurders moeten zien waar de clubs over tien of vijftien jaar staan. Een club als Hoogland zit nu lekker midden in het land, maar moet straks nog vaker naar Groningen om wedstrijden op niveau te spelen, want er vallen steeds meer zondagclubs weg”.

Niveau

En dat is niet het enige probleem volgens Jonkers. Het verschil in niveau tussen zaterdag en zondag wordt steeds groter: “FC Lienden zei onlangs al dat over een paar jaar de tweede divisie alleen nog maar uit zaterdagclubs bestaat”, aldus Jonkers.

Derde divisie

Wat van belang voor het plan is, is dat de derde divisies ook gaan mixen: “ Dat is iets voor de KNVB”, zegt Jonkers. “Maar als wij een signaal afgeven moet de KNVB ook wel”.

Regelmatig hoor ik ook het argument dat er veel spelers en clubs overstappen naar het zaterdagvoetbal en dat men ook die tendens wil stoppen.

Laatst bewerkt:

JMD

Well-known member
Stukje uit de krant van vandaag. Met daarbij ook maar weer een reactie die duidelijk maakt hoe ver de belevingswerelden van elkaar zitten, aangezien de voorzitter van SDCP zich afvraagt "welk probleem er eigenlijk opgelost moet worden". Prima, realistische gast verder, maar die heeft dus gewoon geen idee wat er elders leeft.

Ook gewoon lekker hypocriet. Zeggen dat er zondagclubs zijn die niet op zaterdag willen spelen, dat zullen er ongetwijfeld een paar zijn, maar het grote probleem is dat de zaterdag niet op zondag wil spelen en dat daarom zondag water bij de wijn moet doen.

noordooster

Well-known member

De voorzitter van Putten heeft wel een punt.
Misschien bedoelt hij domweg, wat schieten wij ermee op en kost het ons niet gewoon extra geld ?

In het voorstel van begin dit jaar zou Putten in een gemengde hoofdklasse 240 km meer moeten afleggen dan in een niet-gemengde.
In de gemengde hoofdklasse raakt de club mooie wedstrijden tegen clubs als Urk, Genemuiden, Staphorst enz kwijt en krijgt men er wedstrijden tegen zondagverenigingen uit de regio Amsterdam voor terug, zoals Hollandia, SDO en Purmersteijn.
Verder is de kans groot, dat er wordt besloten tot spelen op later in de middag of vroeg op de avond, wat ongunstig blijkt te zijn voor diverse inkomsten.
Verder blijkt telkens weer een belangrijk argument voor het mixen te zijn, dat men de overstap van spelers en clubs naar het zaterdagvoetbal wil stoppen. Ik zie ook niet zo welk voordeel SDC Putten bij zoiets heeft.
Zoals ik eerder stelde, de problemen die het zondagvoetbal heeft, wil men vooral oplossen door het zaterdagvoetbal te laten inleveren.
Een zgn overgangsperiode om in de eerste 2 jaar za-zo en/of zo-za wedstrijden te laten spelen aan het eind van de middag of begin van de avond is niet verstandig.
In een enquete in de tweede divisie gaf men bv ook al aan, dat de ervaringen daarvan ronduit negatief zijn en ik geloof er niets van dat zo'n maatregel na 2 jaar bijgesteld zal worden, want eventuele problemen die men nu noemt , zullen ook na 2 jaar genoemd worden.

Laatst bewerkt:

Arjen

Member
Regelmatig hoor ik ook het argument dat er veel spelers en clubs overstappen naar het zaterdagvoetbal en dat men ook die tendens wil stoppen.
In mijn optiek is het grootste probleem dat men in de "bible belt" rustig een ton of twee, drie per jaar in een selectie durft te pompen die vervolgens in de
(gedevalueerde) hoofdklasse gaat ballen.
Dat spelers daar gevoelig voor zijn en dus overstappen naar de zaterdag kun je ze niet kwalijk nemen. Die tendens zal dan ook niet stoppen.

Bonehead

Well-known member
Verder is de kans groot, dat er wordt besloten tot spelen op later in de middag of vroeg op de avond, wat ongunstig blijkt te zijn voor diverse inkomsten.

Wat maakt dat een zaterdagclub uit? Dat is toch het probleem van die zondagclub als ze, om wat voor reden dan ook, hun thuiswedstrijd om 5 of 6 uur wil aftrappen?

de waan

Well-known member
Ook gewoon lekker hypocriet. Zeggen dat er zondagclubs zijn die niet op zaterdag willen spelen, dat zullen er ongetwijfeld een paar zijn, maar het grote probleem is dat de zaterdag niet op zondag wil spelen en dat daarom zondag water bij de wijn moet doen.
Nou nee, dit was zeker niet hypocriet bedoeld. Hij had laatst mensen gesproken bij Juliana'31 waar ze voor de beker hebben gespeeld en die hadden gezegd dat ze helemaal niet op zaterdag wilden spelen. Het was dus meer dat hij er begrip toonde voor zondagclubs niet zo'n zin hadden om zich helemaal aan te passen. Vandaar ook zijn vraag waarom dit nu eigenlijk nodig is. Alle problemen die er op zondag zijn was hem schijnbaar niet bekend.

Ik heb uiteindelijk ruim een kwartier met hem aan de telefoon gehangen, maar hij heeft geen enkel punt genoemd dat Noordooster aanhaalt.

SanMark.

Well-known member
Dus de voorzitter van Putten zou het logisch vinden dat zijn eerste team uitwedstrijden op zondag zou spelen ?

noordooster

Well-known member
Maar dat zijn dat ook alleen de punten van NO en zijn denkbeeldige 'vrienden'.

De mensen die pleiten voor gemixte klassen, zoals Jonkers en van der Zee ( maar er zijn er meer ) noemen zonder uitzondering de problemen in het zondagvoetbal ( overstappen naar de zaterdag, geen tweede elftal afname in kwaliteit enz. ) die ik ook aangaf.
Hen noem ik niet mijn vrienden.
De door mij gegeven nadelen, kanttekeningen zo je wil, haal ik uit commentaren die ik hoor of lees en uit gehouden enqu?tes .
Ik ben ook benieuwd naar de uitkomsten van die BAV-enquete naar die overlegmomenten met hoofdklassers , waarbij ik hoop, dat in die uitkomsten iedereen zijn zegje doet, of dat het in ieder geval wel representatief is, en dat de vraagstelling niet suggestief is en dat instanties als de KNVB niet komen met onjuiste informatie.
Een belangrijk argument voor het doordrukken van de tweede divisie was de onjuiste KNVB-informatie als zou de UEFA ( of de FIFA) promotie naar en degradatie uit de eerste divisie verplicht stellen.

Wat maakt dat een zaterdagclub uit? Dat is toch het probleem van die zondagclub als ze, om wat voor reden dan ook, hun thuiswedstrijd om 5 of 6 uur wil aftrappen?

Of dat een voorstel of een uitkomst wordt, of dat het ook met de thuiswedstrijd gebeurt valt nog te bezien.
Maar in enqu?tes, onder andere die van de tweede divisie, werd dit als nadelig beschouwd.
Bijvoorbeeld eigen kantine inkomsten na een uitwedstrijden zullen dalen.

JMD

Well-known member
Of dat een voorstel of een uitkomst wordt, of dat het ook met de thuiswedstrijd gebeurt valt nog te bezien.
Kan je nou echt niet lezen of is je zondaghaat zo groot dat je allerlei dingen verzint?
Er staat letterlijk in alle voorstellen dat thuisclub speeldag + -tijd bepaalt. Iets wat je nu ook in de 2e divisie gewoon ziet. Zaterdagploegen spelen op de door hun gewenste tijden, behalve als FOX een liveduel wil uitzenden (en aangezien ik me niet kan voorstellen dat FOX live HK wil gaan uitzenden zal dat laatste dus niet gebeuren)

JMD

Well-known member
In het voorstel van begin dit jaar zou Putten in een gemengde hoofdklasse 240 km meer moeten afleggen dan in een niet-gemengde.
In de gemengde hoofdklasse raakt de club mooie wedstrijden tegen clubs als Urk, Genemuiden, Staphorst enz kwijt en krijgt men er wedstrijden tegen zondagverenigingen uit de regio Amsterdam voor terug, zoals Hollandia, SDO en Purmersteijn.
Akkoord, dit zou idd kunnen gebeuren, maar verandert elk jaar. Dat kan ook gebeuren als je de HK gescheiden houdt, dan kan Urk, Genemuiden, Staphorst ed ook promoveren/degraderen.
Alphense Boys (HK Zondag) is dit seizoen bv duels tegen SJC kwijtgeraakt en speelt nu ineens een paar keer in Zuid-Limburg. Je zit soms net op een grens. Alleen is de huidige verdeling nu dat het land in 2 gesplitst wordt, bij gemengde HK wordt het land in vieren gesplitst, dus zullen extremen minder vaak voorkomen.

Verder blijkt telkens weer een belangrijk argument voor het mixen te zijn, dat men de overstap van spelers en clubs naar het zaterdagvoetbal wil stoppen. Ik zie ook niet zo welk voordeel SDC Putten bij zoiets heeft.
Zoals ik eerder stelde, de problemen die het zondagvoetbal heeft, wil men vooral oplossen door het zaterdagvoetbal te laten inleveren.
Huh, de zondag levert zijn speeldag al in? Wat levert zaterdag in hemelsnaam in?? Ja, er zullen een paar clubs idd meer moeten reizen, maar je hoeft geen groot verkeerskundige te zijn om te snappen dat als je het land in 4 verdeelt ipv in 2 dat in het algemeen de meeste clubs minder hoeven te reizen.

In een enquete in de tweede divisie gaf men bv ook al aan, dat de ervaringen daarvan ronduit negatief zijn en ik geloof er niets van dat zo'n maatregel na 2 jaar bijgesteld zal worden, want eventuele problemen die men nu noemt , zullen ook na 2 jaar genoemd worden.
In de 2e divisie in bijna alle duels van zaterdagclubs thuis inmiddels gewoon om 14.30/15.00/15.30. Dus helemaal niet eind van de middag. Dat verzin jij gewoon. Maar goed, feiten blijft lastig voor je.

Het lijkt me toch juist mooi om eens bij andere clubs te komen? Of ben je bang dat je je mening over zondagploegen moet bijstellen?

noordooster

Well-known member
Kan je nou echt niet lezen

Jawel, er is een voorstel gelanceerd door MSC, maar of dat er door komt en of dat het erdoor komt met allerlei wijzigingen of voorbehouden is nog volstrekt onduidelijk

Verder heb ik het idee dat jij niet kan lezen.
Ik heb al meerdere keren aangegeven, waarom de roep om te mixen vrijwel uitsluitend komt van de zondag met de redenen.
En waarom de voorstellen een verslechtering inhouden voor de zaterdagcompetities en -clubs.
k kan ze wel opnieuw aangeven, maar lees nog maar eens...
En waarom ze een verbetering vormen voor de zondagclubs.

Logisch dat ze voorstellen om za-zo naar de zaterdag te verplaatsen.
Anders weten ze bij voorbaat dat hun voorstel kansloos is.
En dat terwijl men juist aldoor klaagt omdat clubs en spelers naar de zaterdag overstappen en niet (meer) op de zondag willen voetballen.
Ik zie dat helemaal niet als een concessie van de zondag, op die manier kunnen ze namelijk spelen tegen de zaterdagverenigingen, wat ze kennelijk zo graag willen.
Wat mij betreft gewoon de zondagcompeties op zondag en de zaterdagcompetities op zaterdag

Geen mix houdt het zaterdagvoetbal aantrekkelijker.
De ervaringen in de tweede divisie spreken voor zich.

Laatst bewerkt:

noordooster

Well-known member
Het lijkt me toch juist mooi om eens bij andere clubs te komen? Of ben je bang dat je je mening over zondagploegen moet bijstellen?

Ik kom en kwam wel eens op zondagmiddag bij clubs als Alcides, MSC, Hoogeveen , Achilles 1894, WKE en VKW.
En daar is niks mis mee. Ik hoop er ook in de toekomst 's zondags nog wel enkele keren langs te komen.

Bovenaan