De piramide

De piramide

• Totaal aantal stemmers
    17

JMD

Well-known member
Hoe e.e.a. beter opgelost kan worden heb ik al menigmaal aangegeven.
Dat was geen oplossing, dat was terug naar de steentijd. Lekker onder de tafel betalen met enveloppen vol met zwart geld, geleverd door de lokale middenstand. Zaterdag bij zaterdag, zondag bij zondag.

Kom op zeg, het is geen 1950 meer, de verzuiling is voorbij, het merendeel van Nederland noemt zich 'niet-gelovig' en dan zou bij nota bene de grootste sport van Nederland we nog steeds alles langs christelijke richtlijnen moeten doen.
Gewoon mixen inderdaad, waarbij een ploeg die vanwege het geloof niet op zondag wil spelen dat mag weigeren en voor de rest gewoon ballen.

Je opmerking over problemen met speelvelden slaan nergens op. Want er komt volgens mij juist speelruimte bij als er gemixt wordt.

En let op: ik heb het over de 'eerste elftallen', de reserves mogen wat mij betreft gewoon apart blijven. Niet te veel frisse wind binnen hebben natuurlijk, lekker blijven navelstaren, je zou eens op goede idee?n kunnen komen.

noordooster

Well-known member
Je opmerking over problemen met speelvelden slaan nergens op.
.

Veel gebruikt argument van zondagverenigingen om thuis niet op zaterdagmiddag te kunnen spelen.
Niet op zondag willen voetballen cq overstappen naar zaterdag is niet alleen een kwestie van het chr geloof.
De karikatuur die verder wordt gemaakt is het reageren niet waard.
De hier onlangs gepubliceerde uitkomsten van die vragenlijst van west 2 zeggen me meer.

de waan

Well-known member
Spannond.

DuAG-c9WoAE8q7O.jpg

noordooster

Well-known member
Zoals bekend is de voorzitter van MSC, Arjan Jonkers , de initiatiefnemer van het komen tot gemixte competities van de hoofdklassen.
Volgens hem was er tijdens een bijeenkomst in Huizen, eerder dit jaar veel animo voor het vrij compleet uitgewerkte voorstel .
Van mensen die toen aanwezig waren, dat de meningen bepaald niet unaniem waren en dat er ook de nodige kritiek was.

Morgen komen bij MSC een aantal vertegenwoordigers van hoofdklassers bijeen , ik begreep die van zo. HKA.
En zo zullen er ook soortgelijke bijeenkomsten zijn elders in het land, oa bij CSV Apeldoorn.
De bedoeling is om daarna een advies uit te brengen aan van der Zee c.s.

Ongeveer een week geleden gaf Jonkers hier nogal wat ruchtbaarheid aan, via allerlei tweets, oa gericht aan van der Zee.
Die berichten van toen kan ik nu nergens meer terug vinden. En ook verder kan ik in de media niks terug vinden over genoemde bijeenkomsten. Het lijkt alsof men er bewust weinig ruchtbaarheid aan wil geven.

Net zoals dat Jonkers aangaf dat er iets veranderd wordt aan de oorspronkelijke plannen van wedstrijddagen en aanvangstijden, maar daarover van te voren geen openheid wil geven.
In het oorspronkelijke plan stond:
" Thuisspelende clubs bepalen speeldag en aanvangstijd, maar
- Zaterdagclubs spelen altijd op zaterdag, uit en thuis
- Aanvangstijden liggen bij voorkeur tussen 14.00 en 17.00 uur "

Hoe hij dit aanpast blijft de vraag. En hoe dat vast komt te liggen , zal een belangrijke rol spelen in of verenigingen voor of tegen zijn.
Heeft die geheimzinnigheid daarmee te maken ?

Joost

Well-known member
Ik zou wel eens namen en rugnummers willen weten van de mensen die jij hebt gesproken die negatief waren. En dan doel ik op mensen die op de vergaderingen waren.

Het is overigens heel normaal dat er geen livestream voor je wordt opengesteld. Dit soort vergaderingen zijn altijd besloten.

noordooster

Well-known member
Aan die bijeenkomst aan het begin van het jaar werd veel meer ruchtbaarheid gegeven via de kranten, sites op internet en de ether.
Ook via de sociale media, veel berichten ook via twitter.
En er was een voor iedereen te bezichtigen gelikte powerpoint presentatie .
Een heel verschil met nu.

Ik sprak 2 mensen van verschillende verenigingen die erbij waren in Huizen en die me iets vertelden over hoe die vergadering daar is verlopen. En natuurlijk ga ik jou niet zeggen wie dat zijn.
Trouwens als een grote meerderheid van de hoofdklasse-clubs het ziet zitten in de (vernieuwde ) voorstellen van Jonkers, dan is het uiteraard logisch daarmee verder te gaan.
Uiteraard is het ook van belang hoe er in de derde divisie nu tegenaan gekeken wordt.
In een nabij verleden sprak men zich daar uit tegen een mix-plan.

En overigens, dat Jonkers iets gaat veranderen aan de oorspronkelijk geformuleerde plannen, geeft ook al aan, dat men het daar niet allemaal over eens was.

Laatst bewerkt:

JMD

Well-known member
Net zoals dat Jonkers aangaf dat er iets veranderd wordt aan de oorspronkelijke plannen van wedstrijddagen en aanvangstijden, maar daarover van te voren geen openheid wil geven.
In het oorspronkelijke plan stond:
" Thuisspelende clubs bepalen speeldag en aanvangstijd, maar
- Zaterdagclubs spelen altijd op zaterdag, uit en thuis
- Aanvangstijden liggen bij voorkeur tussen 14.00 en 17.00 uur "

Even serieus: wat is er in hemelsnaam mis met dit voorstel? De zaterdagclubs mogen op zaterdag blijven ballen, bij voorkeur tussen 14.00 en 17.00 aanvang. We zien nu al in de 2e divisie dat zondagclubs als ze op zaterdag moeten spelen gewoon om 14.30 ofzo aftrappen.

noordooster

Well-known member
Van dat samenzijn in Huizen in Januari zal nog wel iets terug te vinden zijn op internet.
bijv: https://www.dvhn.nl/sport/MSC-plan-omarmd-door-hoofdklassers-22847167.html

Zoals ik al aangaf kon ik op internet niets vinden over de bijeenkomst vanavond in Meppel.
Ook Jonkers twittert er niet meer over en enkele aanvankelijke tweets van een week geleden zijn verdwenen.
Een bewuste keuze, lijkt het.
Toch wisten enkele insiders me te melden, dat die bijeenkomst wel doorgaat.
Misschien dat er na afloop wel over bericht wordt ?

noordooster

Well-known member
Even serieus: wat is er in hemelsnaam mis met dit voorstel? De zaterdagclubs mogen op zaterdag blijven ballen, bij voorkeur tussen 14.00 en 17.00 aanvang. We zien nu al in de 2e divisie dat zondagclubs als ze op zaterdag moeten spelen gewoon om 14.30 ofzo aftrappen.

Jonkers wil niet de veranderingen in het oorspronkelijke plan bekendmaken.
Maar naar ik heb begrepen, waren er nogal wat zondagverenigingen die moeite hadden met een aanvangstijd van 14.00 of 14.30 uur op zaterdag.
Ik denk dat daarin iets veranderd is .

de Kok

Member
Er zijn en blijven nogal wat zondagclubs met grote opleidingen, die door dit plan capaciteitsproblemen hebben. Dat los je niet zomaar op, zeker als in de jeugd divisies de clubs ook vaak 3 tot soms 4 uur onderweg zijn en je ze dus niet gemakkelijk in de ochtenduren weg stopt.
Vele zaterdagclubs hebben ruimere complexen omdat vanouds alles moet worden weggestopt op de zondag, Wel een verspilling van belasting centjes overigens in die gemeenten.

Een oplossing hiervoor kan zijn gewoon de jeugd f t/m c op de zondag te laten spelen of anders het regionale deel daarvan. Cre?ert veel ruimte. In het westen speelt al een groot deel van de jeugd op zondag.

de Kok

Member
Er zijn en blijven nogal wat zondagclubs met grote opleidingen, die door dit plan capaciteitsproblemen hebben. Dat los je niet zomaar op, zeker als in de jeugd divisies de clubs ook vaak 3 tot soms 4 uur onderweg zijn en je ze dus niet gemakkelijk in de ochtenduren weg stopt.
Vele zaterdagclubs hebben ruimere complexen omdat vanouds alles moet worden weggestopt op de zondag, Wel een verspilling van belasting centjes overigens in die gemeenten.

Een oplossing hiervoor kan zijn gewoon de jeugd f t/m c op de zondag te laten spelen of anders het regionale deel daarvan. Cre?ert veel ruimte. In het westen speelt al een groot deel van de jeugd op zondag.

weggestopt op de zondag, Wel een verspilling van belasting centjes overigens in die gemeenten.

Ik bedoel natuurlijk weggestopt op zaterdag.

noordooster

Well-known member
Klopt. Maar het zijn vooral de "nieuwe" hoofdklassers die daar een probleem mee hebben.
Het enige "nieuwe" was inderdaad de tijd op zaterdag van half drie of drie uur. Maar dat had ik al in een eerder artikel opgetekend bij Jonkers.
De laatste ontwikkelingen.
https://www.tweenul.nl/nieuws/positieve-reacties-en-kanttekeningen-bij-mixen-hoofdklassen

In het oorspronkelijke plan van Jonkers stond dat de thuisspelende vereniging de aanvangstijd bepaalt en dat bij za-zo en zo-za er bij voorkeur gespeeld wordt tussen 14.00 en 17.00 uur.
Ik begrijp van jou dat het voorstel dus is om al die wedstrijden om 14.30-15.00 uur plaats te laten vinden ( ook die van zo-zo ? )

Bij zo. hoofdklassers als Achilles '94, MSC, Hoogeveen en Alcides levert dat m.i geen enkele capaciteitsproblemen op.
Dat er tegelijkertijd ook gespeeld wordt op de andere velden is bij de zaterdaghoofdklassers heel gewoon.
Maar in hoeverre die problemen spelen en/of opgelost kunnen worden bij de andere zondaghoofdklassers kan ik niet beoordelen.

Van wedstrijden op de zaterdag-namiddag zijn de zaterdagclubs niet zo'n voorstander, zeker thuis niet. Dat scheelt kantine inkomsten en men weet dat de ervaringen in de 2e divisie ook negatief zijn.

Dat de reacties gisteravond positief waren verbaast me niet. Bedenk daarbij dat het alleen mensen waren van de zondag hoofdklasse A en dat ook niet alle clubs vertegenwoordigd waren.

noordooster

Well-known member
In een artikel in DvhN zie ik dat ook de voorzitter van vv Hoogeveen bezwaar heeft tegen het tijdstip van 14.30 uur, vanwege een "vol sportpark met veel jeugd Dat is onzin, want op dat tijdstip zijn nooit alle Hoogeveen-velden bezet en anders is er nog wel 1 veld bij buurman HZVV beschikbaar. En met wat schuiven is dat bij vv Hoogeveen helemaal geen probleem.
Is het echt overal een onoverkomelijk probleem, of wordt dat vooral genoemd om bijvoorbeeld niet teveel "toe te geven aan zaterdagverenigingen"

Punt is wel, wat doe je dan met za-1 ? Die speelt ook om 14.30 uur op zaterdag . En dat is bij veel "zondagverenigingen" het geval, bijv. ook bij MSC, Be Quick 1887 en Achilles 1894.

bqandy

Well-known member
In het oorspronkelijke plan van Jonkers stond dat de thuisspelende vereniging de aanvangstijd bepaalt en dat bij za-zo en zo-za er bij voorkeur gespeeld wordt tussen 14.00 en 17.00 uur.
Ik begrijp van jou dat het voorstel dus is om al die wedstrijden om 14.30-15.00 uur plaats te laten vinden ( ook die van zo-zo ? )

Dat schreef ik twee weken geleden al. https://www.tweenul.nl/nieuws/hoofdklasseclubs-gaan-voorstel-maken-over-weekendvoetbal

En het bewuste citaat dan apart: Jonkers wil als voorzitter van een zondagclub flink wat water bij de wijn doen: ?Als de zaterdag wil vasthouden aan hun tijden, prima dan?.

Bovenaan