A t/m Z mee eens hoor, en ik ben voorstander van afschaffen za/zo, maar je verplicht op bovenstaande manier wel aan alle zondagploegen (in de hogere regionen) om op zaterdag te spelen. In lagere regionen vinden de 'zondagploegen' elkaar wel (doordat de KNVB dan kan indelen op speeldag, er zijn toch ploegen zat), maar dat gaat in de hogere regionen niet lukken.
Dat klopt. Dat heet constructief denken. Je kunt wel willen dat zaterdagclubs op zondag voetballen, maar dat gaat (nog) niet gebeuren. Dan moet je je focussen op een oplossing dat wel realiseerbaar is in mijn mening in plaats halsstarrig je eigen gelijk proberen door te drammen. Hoe jammer jij en anderen het vinden, terwijl het mij nog veel meer mensen geen zak uitmaakt.
Waarop is het eigenlijk gebaseerd dat het niveau omhoog zou gaan bij een mix ?
Zaterdagclubs zagen in de gemixte tweede divisie een teruggang in toeschouwersaantallen en kantine-inkomsten en ook werd er geklaagd over teruglopende sponsorinkomsten.
Je zou zeggen dat daardoor juist niet een niveaustijging mogelijk is.
In de tweede divisie zijn de zaterdagclubs niet erg gelukkig met de mix en met wedstrijden om 18.00 uur. ( en ook meerdere zondagclubs niet : enquete eind vorig seizoen )
In de derde divisie werd een voorstel tot mixen door met name zaterdagverenigingen massaal verworpen.
Binnenkort mogen de hoofdklassers zich uitspreken over een mix-voorstel van MSC Meppel.
En zondagclubs vinden veelal dat ze met die 17.00 en 18.00 uur veel water bij de wijn moeten doen.
Dat maakt me benieuwd naar met welk voorstel van der Zee in maart gaat komen, vooral omdat hij claimt dat het iets wordt waar alle (top)amateurs zich in kunnen vinden.
Gezien bovenstaande kan ik me haast niet voorstellen dat een voorstel als dat van Joost het zou gaan halen.
Als je de beste zondag- en zaterdagclubs bij elkaar in de competitie zal het niveau van het voetbal omhoog gaan. Dat heeft uiteraard geen zak met toeschouwersaantallen en andere nevenzaken te maken. Daarbij zullen zeer de conservatieven moeite hebben met de verandering. Daarom zijn ze immers ook conservatief.
En in goed overleg met beide partijen mag er uiteraard ook een andere dag/tijdstip afgesproken worden. Who the fuck cares?
Een "C" in de naam vind ik een principe, een "Z" niet. Dan dient het dus enkel gemak en dat kan toch echt geen reden zijn voor een voorkeursbehandeling. Sowieso krijg je in Oldenzaal waarschijnlijk nog geen elftal vol hervormden (laat staan gereformeerden) bij elkaar.
Het is een landelijk zichtbare trend dat het aantal overstappende clubs vooral erg groot is in regio's waar het zaterdagvoetbal altijd al dominant was, zo ook in de regio Zwolle. Logisch verklaarbaar omdat de buurtclubs dus allemaal op zaterdag spelen en je daarnaast ook nog een versterkend effect krijgt, doordat het voor de overblijvende clubs wel heel onaantrekkelijk blijft om op zondag te spelen.
Juist daarom is het waarschijnlijk praktisch gezien nauwelijks een probleem de piramides samen te voegen en de indelingen op voorkeur van speeldag te doen.
Er staat in Oldenzaal nog een flinke protestantse kerk. Daarbij is De Esch opgericht is de tijd dat er geen overstappers waren en dat het zaterdagvoetbal nog niet gelijk geschaald aan het zondagvoetbal. Ik weet niet wat hun beweegreden geweest is om op zaterdag te voetballen en dat ook nog in hun naam te laten aangeven, maar het zou dus best een principi?le kunnen zijn.
Overstappen is echt iets van deze eeuw en ik ben het met je eens dat die zich niet kunnen verschuilen achter godsdienstige principes en dus gewoon uitwedstrijden op zondag zouden moeten kunnen voetballen.Ik twijfel echter nog steeds sterk aan jouw stelling dat dit de helft van de zaterdagclubs betreft. Daar heb jij mij nog niet van kunnen overtuigen.