De piramide

De piramide


  • Totaal aantal stemmers
    17
N

Niels5596

Guest
Zullen we het gewoon weer hebben over hoe de zaterdagafdeling altijd star is en nooit wil meewerken en jankt voor iedere verandering waarbij zij moeten inleveren?

Vind dit wel weer een gevalletje niet willen inzien dat refo's gewoon mensen zijn in de maatschappij en gewoon een praatje met je houden over het leven van alledag naast je in de trein... En discussi?ren over amateurvoetbal!

Ik wil wel veranderen. De beloftenteams moeten er eerst uit en haal dan ook die zondagclubs uit de Tweede Divisie weg. Dan hebben we een mooie Zaterdag en Zondag Tweede Divisie c.q. Topklasse.

Hele mooie verandering en niemand jankt bij de zaterdag. Die springen een gat in de lucht in dat geval.
 
Laatst bewerkt:

Bonehead

Well-known member
Als ik dan even de genuanceerde jongen mag uithangen, die ook rekening houdt gevoeligheden van principi?le gelovigen. Als we nou als eerste stap eens gaan beginnen het "niet op zondag"-recht te beperken voor clubs waarvoor dat van oudsher de reden was om op zaterdag te spelen. Nu is het zo dat als je 130 jaar op zondag hebt gespeeld en je stapt over naar zaterdag je automatisch het recht cadeau krijgt nooit meer op zondag te hoeven spelen. Dat is natuurlijk onzin. Dan kunnen we van de huidige circa 1000 standaardteams op zaterdag ongeveer de helft al wegstrepen. Scheelt toch al weer een heel stuk.

Is dat zo? Ik weet dat het momenteel snel gaat met de zondagclubs die naar de zaterdag overstappen, maar ik denk dat nog steeds het overgrote deel principieel op zaterdag voetbalt en niet geswitchd is. Maar gewoon uit interesse: Zijn hier aantallen van.

Dat is exact mijn gedachte. Heb ik ooit, vele pagina's terug, volgens mij ook al eens in dit topic gezet. Bij ASWH, in mijn ogen absoluut geen heel 'strenge' club, zie ik het ook niet snel gebeuren dat met name de oudere leden zullen instemmen met spelen op zondag. Ondanks het feit dat spelers en begeleiding er vrijwel zeker geen principi?le bezwaren tegen zullen hebben. Bij veel clubs zijn het juist de oudere leden die een ALV bezoeken, waar gestemd wordt over dergelijke voorstellen.

Bij clubs waar men hier strikter in is en waar zoals Niels schetst zelfs leden weg zullen blijven als het eerste op zondag gaat voetballen, zal het dan helemaal niet eenvoudig zijn om dit te veranderen. Daarom verwacht ik dat het heel moeilijk wordt om de boel te gaan mixen.

Maar het blijft wel een vermakelijke discussie om te volgen uiteraard.

Jouw mening hierover was mij inderdaad bekend. Het kost alleen zoveel moeite om ze terug te vinden tussen de posts van gnoompjes die al stampvoetend hullie van het kwaad betichten.

Unregistrere, kan jij mij dan wellicht objectief uitleggen dat als er gemixed wordt, ASWH gewoon op zaterdag kan blijven thuisspelen, waarschijnlijk zeker de helft van de uitwedstrijden ook, en er enkele uitwedstrijden op zondag zouden bijzitten, en de spelers en staf er geen problemen mee hebben, waarom die oudjes er dan tegen zijn? Dan is het toch gewoon religie? Of ben ik dan gek.

De oudjes vinden dat zij meer de vereniging vormen dan de jongeren die vaak ook weer passanten zijn is mijn ervaring. Die zijn in principe tegen activiteiten op zondag. En bij een aantal zal het geloof nog steeds een rol spelen. Maar ook gewoonte

Dat was bij onze club in eerste instantie de reden dat de Eurosport ring toernooien werden gemeden omdat je dan op zondag moest voetballen.

Gelukkig zege vierde begin jaren 90 het verstand het van de emotie.

Ook hier worden de teugels gevierd. Nog niet zo lang deed een jeugdteam met de naam FC Vladding mee aan een toernooi op zondag. Dat gaat tegenwoordig gewoon onder de eigen naam. Ik ben daar persoonlijk helemaal voor omdat ik vind dat je de jeugd een leuk toernooi niet mag ontnemen. En als ouders dan vinden dat hun kind niet op zondag mag voetballen dan vind ik dat zeer spijtig voor dat kind maar daar hoeft niet iedereen onder te lijden.

Dank, ben het met je eens dat zolang het zo georganiseerd als het nu is, dus met ledenvergaderingen die beslissen, dan zal het vanuit de clubs niet snel gebeuren.

Maar hoe wil dat dan organiseren? Ik vind dat de leden het hart van vereniging vormen en daarom zeggenschap moeten hebben binnen diezelfde vereniging.

Maar je kunt zondagochtend toch om 10:00 naar de kerk gaan en om 14:30 ergens langs de lijn staan? Of duren missen tegenwoordig 12 uur en 36 minuten?

Daarna moeten ze biechten.

Ik heb ook wel eens CU gestemd, terwijl ik wel degelijk op de hoogte ben van de incestfeestjes in bijvoorbeeld Rijssen.

En dat vertelt ie dat nu pas:hsv:

Overigens ben ik van mening dat als je wilt mixen je dit over de gehele linie moet doen. En dan zie ik wel wat in het plan van ik meen De Waan dat clubs aangeven of ze principieel op een bepaalde dag willen voetballen en dan op de koop toenemen dat je verder moet reizen (zondagclubs) dan wel op een lager niveau moet voetballen omdat er te weinig soortgenoten zijn.

Ik ben het niet eens dat overstappers op hetzelfde niveau zouden moeten kunnen instappen. Dit heeft een hele impact en zal ontmoedigd moeten blijven worden. Zeker om hoppers te vermijden.
 
Laatst bewerkt:

Bonehead

Well-known member
Dat meen je niet, JMD. Ik dacht dat ze dat altijd na de mis deden. Dan zullen ze wel druk zijn met aflaten over wat ze de hele week op de steiger hebben uitgespookt.
 

JMD

Well-known member
Dat meen je niet, JMD. Ik dacht dat ze dat altijd na de mis deden. Dan zullen ze wel druk zijn met aflaten over wat ze de hele week op de steiger hebben uitgespookt.

'Mis' is ook een katholiek woord, volgens mij spreekt men bij protestanten van een 'dienst'.
 

de waan

Well-known member
Is dat zo? Ik weet dat het momenteel snel gaat met de zondagclubs die naar de zaterdag overstappen, maar ik denk dat nog steeds het overgrote deel principieel op zaterdag voetbalt en niet geswitchd is. Maar gewoon uit interesse: Zijn hier aantallen van.

In Oost is dat aantal relatief klein, maar met name in West II zijn er heel veel overlopers plus dat het in beide West-districten wemelt van de clubs die een eerste elftal op zowel zaterdag als zondag hebben.

In Oost heb ik uit de losse pols al meer dan 25 overstappers (KHC, Veensche Boys, AGOVV, Batavia'90, Barneveld, Hattem, Zwolsche Boys, ZAC, Reaal Dronten, Veenendaal, Wilhelminaschool, RKSV, Uchta, Valburg, OVC'85, Fortissimo, Kampen, Noord Veluwe Boys, Dieze West, HFC Storica, PH, Rijssen Vooruit, AJC'96, PW, Zuid Eschmarke, Wageningen, GVC). Daarnaast nog wat zaterdagteams van zondagclubs (Quick'20, De Treffers, Lienden o.a.), fusieclubs en niet-principi?le zaterdagclubs (De Esch, Drienerlo, Uni VV, Keizerstad). En dan is in Oost het zaterdagvoetbal qua aantallen standaardteams nog relatief klein.

Ik ben ooit eens begonnen het op een rijtje te zetten, maar het gekke is dat het lang niet altijd bekend is. Een club met een "C" in de naam, dat is wel helder, maar bijvoorbeeld de clubs uit Spakenburg, die speelden nooit (zoals bijvoorbeeld SVVN) in de NCVB, maar in een een zaterdagafdeling van het KNVB-district Utrecht.
 
Laatst bewerkt:

Kralinger

Administrator
Forumleiding
In West I en II is zaterdagvoetbal sowieso het populairst. Veel zaterdagclubs (ook de niet overgestapten) zijn niet zozeer principieel tegen de zondag, maar geven gewoon de voorkeur aan het in het westen populairdere voetbal op zaterdag.
 

Joost

Well-known member
In Oost is dat aantal relatief klein, maar met name in West II zijn er heel veel overlopers plus dat het in beide West-districten wemelt van de clubs die een eerste elftal op zowel zaterdag als zondag hebben.

In Oost heb ik uit de losse pols al meer dan 25 overstappers (KHC, Veensche Boys, AGOVV, Batavia'90, Barneveld, Hattem, Zwolsche Boys, ZAC, Reaal Dronten, Veenendaal, Wilhelminaschool, RKSV, Uchta, Valburg, OVC'85, Fortissimo, Kampen, Noord Veluwe Boys, Dieze West, HFC Storica, PH, Rijssen Vooruit, AJC'96, PW, Zuid Eschmarke, Wageningen, GVC). Daarnaast nog wat zaterdagteams van zondagclubs (Quick'20, De Treffers, Lienden o.a.), fusieclubs en niet-principi?le zaterdagclubs (De Esch, Drienerlo, Uni VV, Keizerstad). En dan is in Oost het zaterdagvoetbal qua aantallen standaardteams nog relatief klein.

Ik ben ooit eens begonnen het op een rijtje te zetten, maar het gekke is dat het lang niet altijd bekend is. Een club met een "C" in de naam, dat is wel helder, maar bijvoorbeeld de clubs uit Spakenburg, die speelden nooit (zoals bijvoorbeeld SVVN) in de NCVB, maar in een een zaterdagafdeling van het KNVB-district Utrecht.
In de meeste gevallen in Oost zijn het toch vooral sprongen in het nauw van verenigingen die bijna ter ziele zijn.

Als de verhuizing achter de rug is zal ik eens wat gegevens boven water proberen te toveren.
Check ook dit eens;
http://www.rsssf.com/nedfer/ned-allclubs-index.html
 

Forza AZ

Well-known member
In West I en II is zaterdagvoetbal sowieso het populairst. Veel zaterdagclubs (ook de niet overgestapten) zijn niet zozeer principieel tegen de zondag, maar geven gewoon de voorkeur aan het in het westen populairdere voetbal op zaterdag.
Niet in heel West I. Boven het Noordzeekanaal wordt veel meer op zondag gevoetbald. Een hoop clubs hebben inderdaad ook wel een team op zaterdag, maar dat wordt dan niet als de hoofdmacht van die club beschouwd.
 

noordooster

Well-known member
Veel discussie ging over in hoeverre het ongewenst, dom, onbegrijpelijk enz. is dat er verenigingen zijn die niet op zondag willen voetballen en dat men maar anders moet gaan denken . Zo niet dan moeten ze worden aangepakt en gestraft..

Dat wat Bonehead en Unregistere hier meermalen hebben aangegeven is volgens mij in de hele discussie essentieel.
Bij vele zaterdagverenigingen , vooral ook bij de toppers, zal de ledenvergadering en alleen die gaat daarover , nooit akkoord gaan met voetballen op zondag, ook niet als, zoals erka voorstelde alleen uitwedstrijden op zondag worden gespeeld.
Dat is een gegeven en clubs dwingen op zondag te voetballen, zal veel ongewenste gevolgen teweeg brengen en ik denk dat je dat niet moet willen.
 

Joost

Well-known member
In West I en II is zaterdagvoetbal sowieso het populairst. Veel zaterdagclubs (ook de niet overgestapten) zijn niet zozeer principieel tegen de zondag, maar geven gewoon de voorkeur aan het in het westen populairdere voetbal op zaterdag.

In West 2 klopt dat, in west 1 is dat echt niet het geval.
Recentere cijfers heb ik niet maar in seizoen 2014/2015 waren er 91 klassen met zaterdagteams en 129 met zondagteams. Maal gemiddeld 12 teams per klasse hebben we het over 1092 tov 1548 teams. Ik geloof best dat het wat dichter bij elkaar ligt tegenwoordig maar het zal echt niet plotseling omgedraaid zijn.
 

Joost

Well-known member
Veel discussie ging over in hoeverre het ongewenst, dom, onbegrijpelijk enz. is dat er verenigingen zijn die niet op zondag willen voetballen en dat men maar anders moet gaan denken . Zo niet dan moeten ze worden aangepakt en gestraft..

Dat wat Bonehead en Unregistere hier meermalen hebben aangegeven is volgens mij in de hele discussie essentieel.
Bij vele zaterdagverenigingen , vooral ook bij de toppers, zal de ledenvergadering en alleen die gaat daarover , nooit akkoord gaan met voetballen op zondag, ook niet als, zoals erka voorstelde alleen uitwedstrijden op zondag worden gespeeld.
Dat is een gegeven en clubs dwingen op zondag te voetballen, zal veel ongewenste gevolgen teweeg brengen en ik denk dat je dat niet moet willen.

Als je nu voor 1 keer wilt snappen dat niemand clubs gaat verplichten om op zondag te spelen in alle klassen die nu vallen onder de sectie amateurvoetbal. Het gaat er enkel om dat er een gelijk speelveld moet komen in een gezonde voetbalpiramide en dat zaterdagverenigingen dus ook kunnen promoveren naar de JL en zich voor UITduels en beslissende speelrondes conformeren aan de vaste speeldag van de andere clubs (=vrijdag).

Dus, bedenk dat eens en projecteer dat eens op je laatste 743 posts.
 

noordooster

Well-known member
Tegenstanders van voetballen op zondag vind je niet alleen bij ouderen, maar wel degelijk ook bij jongere leden, is mijn ervaring.
En lang niet altijd omdat ze koste wat kost de zondagsrust willen respecteren, handhaven of zo.

Bij mijn club en ook bij zaterdagclubs in de buurt zijn er zat mensen die helemaal niets tegen het zondagvoetbal hebben en ook regelmatig wedstrijden op zondag bezoeken en bezochten.
Ook ik bezoek regelmatig een wedstrijdje op zondag.
Toch willen de leden van onze clubs in meerderheid niet dat ze op zondag gaan voetballen.
Voor een behoorlijk aantal geldt inderdaad dat men om godsdienstige redenen niet wil.
Maar er zijn er ook die andere redenen ook, of alleen maar belangrijk vinden:
Ze weten dat de club is opgericht met als 1 van de doelstellingen, geen voetbal op zondag.
Het staat in de statuten
Men ziet er het nut niet van in dat nu voor het eerst in het bestaan op zondag gevoetbald zou moeten worden.
Men wil de eigen leden die om godsdienstige redenen lid zijn geworden niet buitensluiten.
Met name oudere leden hoor ik vaak zeggen dat ze in het verleden te veel hebben meegemaakt, waarmee men bedoelt dat men door de zondag als niet volwaardig werd aangezien, met de nek warden aangekeken.
En dat ze, nu het met het zaterdagvoetbal iha beter gaat, geen zin hebben de zondag een plezier te doen.
Ik denk ook dat leden van zaterdagverenigingen steeds meer de hakken in het zand gaan zetten als ze zien dat ze worden neergezet als fundamentalisten, incest-mensen, voor-in-de-kerk-zitters en wat niet al, of worden bestookt met vloek- en scheldwoorden. Ook op DVK vind je daarvan diverse voorbeelden.
 

erka

Well-known member
Biechten doen ze in de katholieke kerk, niet in de protestantse. Geen idee hoe ze daar boete doen en hoe dat heet, dat zal Niels weten.

Dat weet ik ook wel: boete doen bestaat niet in de protestantse kerk. Je vraagt God direct om vergiffenis en niet via een of andere dominee of priester. Dat was een van de belangrijkste redenen voor de reformatie ooit.
 

noordooster

Well-known member
Als je nu voor 1 keer wilt snappen dat niemand clubs gaat verplichten om op zondag te spelen in alle klassen die nu vallen onder de sectie amateurvoetbal. Het gaat er enkel om dat er een gelijk speelveld moet komen in een gezonde voetbalpiramide en dat zaterdagverenigingen dus ook kunnen promoveren naar de JL en zich voor UITduels en beslissende speelrondes conformeren aan de vaste speeldag van de andere clubs (=vrijdag).
Dus, bedenk dat eens en projecteer dat eens op je laatste 743 posts.

Ik weet niet welke kant jij het nu weer op wilt draaien, maar ik lees in zeer vele reacties dat zaterdagverenigingen maar op zondag moeten gaan voetballen of dat competities gemengd moeten worden en dat de thuisclub wedstrijddag en aanvangstijd bepaalt.
 

erka

Well-known member
Ik weet niet welke kant jij het nu weer op wilt draaien, maar ik lees in zeer vele reacties dat zaterdagverenigingen maar op zondag moeten gaan voetballen.

Neeeeeeeeeeeeeeeheeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee.

Waar een aantal mensen (ik ook) voorstander van is, is dat de thuisclub de speeldag bepaalt en dat dit alleen geldt voor het hogere competitieniveau. Misschien alleen t/m 3e Divisie, eventueel Hoofdklasse ook nog. In de praktijk betekent dat dat voor alle lagere zaterdagclubs niets verandert en de scheiding za/zo gewoon in stand zou kunnen blijven. Op de hoogste niveaus (waar doorgaans grof betaald wordt dus in feite sprake is van semi-profs) zou dat betekenen dat:

een zaterdagclub die 30 wedstrijden per seizoen speelt in een klasse met 50% za en 50% zo clubs:
A) alle 15 thuiswedstrijden op zaterdag speelt
B) 7-8 uitwedstrijden sowieso ook op zaterdag speelt
C) van de andere 7-8 uitwedstrijden mogelijk een aantal ook op zaterdag speelt (om 18:00 bijvoorbeeld)
D) en er nog enkele uitwedstrijden op zondag overblijven.

Dus van de 30 wedstrijden misschien 3-4, dat is 10%, op zondag.

En voor een club die op zondag speelt is het precies hetzelfde maar dan andersom, behalve dat er vermoedelijk geen wedstrijden bijzitten tegen zaterdagclubs die toch op zondag worden gespeeld (C)
 
Laatst bewerkt:

noordooster

Well-known member
Ik kom bijvoorbeeld ook tegen dat clubs die zijn overgestapt van de zondag naar de zaterdag in de toekomst ook wel op zondag kunnen gaan voetballen.
Deze clubs doen zo’n overstap, die vaak gepaard gaat met het duikelen van enkele niveau’s , i.h.a. niet om religieuze redenen.
Toch hebben die verenigingen wel hun redenen voor zo’n overstap.
Ik betwijfel of deze verenigingen er allemaal zomaar mee accoord gaan weer op zondag te moeten gaan voetballen.
 

noordooster

Well-known member
Waar een aantal mensen (ik ook) voorstander van is, is dat de thuisclub de speeldag bepaalt en dat dit alleen geldt voor het hogere competitieniveau. Misschien alleen t/m 3e Divisie, eventueel Hoofdklasse ook nog. In de praktijk betekent dat dat voor alle lagere zaterdagclubs niets verandert en de scheiding za/zo gewoon in stand zou kunnen blijven. Op de hoogste niveaus (waar doorgaans grof betaald wordt dus in feite sprake is van semi-profs) zou dat betekenen dat:

een zaterdagclub die 30 wedstrijden per seizoen speelt in een klasse met 50% za en 50% zo clubs:
A) alle 15 thuiswedstrijden op zaterdag speelt
B) 7-8 uitwedstrijden sowieso ook op zaterdag speelt
C) van de andere 7-8 uitwedstrijden mogelijk een aantal ook op zaterdag speelt (om 18:00 bijvoorbeeld)
D) en er nog enkele uitwedstrijden op zondag overblijven.

Dus van de 30 wedstrijden misschien 3-4, dat is 10%, op zondag.

En voor een club die op zondag speelt is het precies hetzelfde maar dan andersom, behalve dat er vermoedelijk geen wedstrijden bijzitten tegen zaterdagclubs die toch op zondag worden gespeeld (C)

Met andere woorden ik lees in vele reacties dat zaterdagverenigingen op zondag moeten gaan voetballen. Dat zei ik inderdaad ja.
Sommigen willen dat het hele amateurvoetbal gemengd wordt, anderen tem de tweede klasse en weer anderen tem de hoofdklasse.
Maakt ook niet uit, al die reacties hebben gemeen dat men vindt dat zaterdagclubs op zondag moeten spelen.
En dat gaan de meeste zaterdagclubs niet doen, om welk niveau het ook gaat en om hoeveel wedstrijden het ook gaat.
Voor het principe maakt het niet uit, maar die aanname van 10 % is erg natte vinger werk .
Niet elke gemengde klasse zal altijd 50-50 za-zo samengesteld zijn en wie zegt dat niet alle zondagverenigingen thuis op zondag willen voetballen ?
 
Bovenaan