Beloftenteams in de piramide

Eef de Kip

Well-known member
Van der Zee is in de ogen van N-O toch vooral een marionet van het zondagvoetbal.

Maar terug naar het enige waar het om draait want al die kulargumenten vervuilen de werkelijke discussie; ik wacht nog steeds op iemand die kan aantonen dat het Nederlandse voetbal in zijn geheel sportief baat heeft gehad bij de instroom van de beloften in de Eerste Divisie.
Dat kan niet net zoals jij met je staatjes niet kunt aantonen dat het geen toegevoegde waarde had.

Unregistere

Well-known member
Ik lees vanochtend een interview met directeurtje vd Zee en die meldt dat de meeste amateurclubs in de 2e divisie heel tevreden zijn met de deelname van de belofteteams. Dat is toch wat anders dan wat NO hier regelmatig meldt.
vd Zee heft het over schreeuwers, maar dat is NO toch niet?
Hij heeft zijn argumenten en die draait hij af als een grammofoonplaat tot vervelends toe, maar dat mag.

Maar goed, vd Zee zit dus niet op zijn lijn en dat lijkt me nogal wat.

In hetzelfde verhaal schijnt Van der Zee wel gesteld te hebben dat ze gaan stoppen met de beloften in de derde divisie. Dus dan blijven alleen de vier teams in de KKD en twee teams in de tweede divisie over. Waarvan Jong Sparta zo goed als zeker stopt, dus daar zouden Almere City FC of ADO Den Haag dan van kunnen profiteren.

https://www.voetbalrotterdam.nl/2019/09/van-der-zee-beloftenteams-uit-derde-divisies/

Nu was het wel al publiek geheim dat dit waarschijnlijk zou gaan gebeuren, maar nu wordt het volgens mij voor het eerst vanuit de KNVB zo gemeld.

noordooster

Well-known member
van der Zee geeft in het interview aan, dat de komst van de beloftenteams is geaccepteerd en hij zet degenen die dat niet zo zien zitten weg als schreeuwerds.
Nou meen ik me enkele enqu?tes te herinneren, die aangeven, dat de clubs die beloftenteams niet zo zagen zitten, ook nog in 1 van begin dit jaar.
Maar wellicht wordt er nu anders over gedacht ?
Ik heb later dit jaar geen raadpleging over dat onderwerp gezien , of is bij van der Zee de wens de vader van de gedachte ?

Mijn mening over beloften in standaardcompetities zal er niet door veranderen.
Ik vind dat ze in een eigen beloftencompetitie moeten spelen.

En overigens vind ik het verwerpelijk de tegenstanders van beloftenteams in standaard competities weg te zetten als schreeuwerds.
En dat de kok mij daarom ook graag voor schreeuwer wil uitmaken verbaast me niks.
Hij zit uiteraard toch al vaak op 1 lijn met zondagmarionet van der Zee
Maar de kok neem ik nauwelijks serieus, als hij tegen alle stromen in blijft pleiten voor het meedoen van tweede elftallen van (zondag) hoofdklassers in standaardcompetities.

Overigens noemt van der Zee wel ook de argumenten van geen uitpubliek, de achterafveldjes en de lagere recettes.
Van der Zee wil alleen 4 beloftenteams in de eerste en 2in de tweede divisie omdat zulke beloften " er baat bij hebben "
Dat laatste is niet bewezen ( zie ook de overzichten van Joost ), maar het verwondert mij niet, dat de man hiermee komt.
Verder gaat het ook voorbij aan het feit, dat de andere standaardclubs in de eerste en tweede divisie er helemaal niks aan hebben, sterker nog, erdoor worden benadeeld.
En ook blijft die grens van 6 beloftenteams in totaal, vrij arbitrair.
Dat die 6 BVO's liever hun beloften in standaardcompetities met veel publiek enz. willen laten spelen verbaast me ook niet, net zo min als dat die beloften dat wel mooi vinden.

noordooster

Well-known member
Nee joh... NO vindt het vooral belangrijk hoeveel man er langs de kant staat.

Inderdaad, dat vind ik ook belangrijk.

Neem bv HHC. Er speelt geen geen enkele Hardenberger in het eerste.
Wanneer er bij thuiswedstrijden maar 100 man publiek langs de lijn staat, zou ik het begrijpen, wanneer de club allemaal of meer eigen jongens in het eerste wil hebben, ook als je enkele klassen lager moet spelen.

Bij de aantallen die HHC thuis trekt kun je eerder concluderen, dat het in een behoorlijke behoefte voorziet, afgezien van het feit, dat leden aangeven trots te zijn op het eerste.

Andersom zie je ook clubs die stoppen met een eerste elftal met allemaal betaalde jongens van buitenaf, terwijl er maar anderhalve man en een paardenkop komt kijken.

JMD

Well-known member
In hetzelfde verhaal schijnt Van der Zee wel gesteld te hebben dat ze gaan stoppen met de beloften in de derde divisie. Dus dan blijven alleen de vier teams in de KKD en twee teams in de tweede divisie over. Waarvan Jong Sparta zo goed als zeker stopt, dus daar zouden Almere City FC of ADO Den Haag dan van kunnen profiteren.

https://www.voetbalrotterdam.nl/2019/09/van-der-zee-beloftenteams-uit-derde-divisies/

Nu was het wel al publiek geheim dat dit waarschijnlijk zou gaan gebeuren, maar nu wordt het volgens mij voor het eerst vanuit de KNVB zo gemeld.

Zou de 3e divisie dan naar 16 teams gaan? Dat wilden die ploegen toch ook? Kunnen er 2 vliegen in 1 klap.

JMD

Well-known member
Inderdaad, dat vind ik ook belangrijk.

Neem bv HHC. Er speelt geen geen enkele Hardenberger in het eerste.
Wanneer er bij thuiswedstrijden maar 100 man publiek langs de lijn staat, zou ik het begrijpen, wanneer de club allemaal of meer eigen jongens in het eerste wil hebben, ook als je enkele klassen lager moet spelen.

Bij de aantallen die HHC thuis trekt kun je eerder concluderen, dat het in een behoorlijke behoefte voorziet, afgezien van het feit, dat leden aangeven trots te zijn op het eerste.

Andersom zie je ook clubs die stoppen met een eerste elftal met allemaal betaalde jongens van buitenaf, terwijl er maar anderhalve man en een paardenkop komt kijken.

Tuurlijk is het prettig voor een vereniging als er flink wat mensen langs de kant van het eerste staan, dat snap ik ook wel. Maar jij maakt er echt een wedloop van wie de meeste supporters heeft, dat die clubs 'beter' zijn dan clubs met minder publiek langs het veld. En dat is grote onzin, het heeft namelijk vaak ook nog met andere zaken te maken. (is er 1 amateurclub in het dorp of zijn er meer; is er concurrentie op de speeldag van andere evenementen e.d. er om heen enz...)

Joost

Well-known member
Zou de 3e divisie dan naar 16 teams gaan? Dat wilden die ploegen toch ook? Kunnen er 2 vliegen in 1 klap.

Dat was ook een publiek geheim, daarom heel merkwaardig dat de KNVB zo'n merkwaardige P/D regeling heeft gepubliceerd.

noordooster

Well-known member
Tuurlijk is het prettig voor een vereniging als er flink wat mensen langs de kant van het eerste staan, dat snap ik ook wel.

Dat is niet alleen voor de club belangrijk, denk aan inkomsten en bv acceptatie binnen de vereniging wanneer er nogal wat geld naar zo'n team gaat, maar ik vind het ook fijner wedstrijden te bezoeken waar een lekker sfeertje is. En niet alleen ik, denk ik zo.
En om een misverstanden te voorkomen : nee, dat is niet het enige wat ik belangrijk vind.
Ik kan ook genieten van een spannend voetbalpotje op een lager niveau of van de dames of van de jeugd en met minder volk langs de lijn.

de waan

Well-known member
Dat was ook een publiek geheim, daarom heel merkwaardig dat de KNVB zo'n merkwaardige P/D regeling heeft gepubliceerd.
Tja, ze konden er natuurlijk ook niet op vooruit lopen op het moment dat het nog niet helemaal zeker was en ze moesten toch een p/d regeling maken voor de competitiestart.

noordooster

Well-known member
Ik lees vanochtend een interview met directeurtje vd Zee en die meldt dat de meeste amateurclubs in de 2e divisie heel tevreden zijn met de deelname van de belofteteams.

Nee, dat zegt hij helemaal niet !!

Hij zegt, dat de komst van de beloftenteams geaccepteerd wordt omdat de amateurclubs de toegevoegde waarde ervan zien.
Daarbij komt hij met het voorbeeld van F de Jong die in jong-Ajax heeft gespeeld.
Waar moest die jongen anders in spelen als hij niet direct vanuit de A s in het eerste kwam ?
En was hij er niet gekomen als hij met jong Ajax in een beloftencompetitie had gespeeld ?

Gezien de uitkomsten van enkele enqu?tes waag ik te betwijfelen wat hij beweert.
En misschien kan van der Zee eens aantonen wat die toegevoegde waarde is, anders dan het citeren van clubmensen van Ajax en PSV die het allemaal zo geweldig vinden.
Overigens vond diezelfde van der Zee het nog niet zo lang geleden prima dat er veel meer dan 6 beloftenteams in standaardcompetities uitkwamen en nu staat hij volledig achter het meedoen van 6.

En zo staan er meer idee?n van de man in dat interview waar ik mijn vraagtekens bij zet.

de Kok

Member

Hij zegt, dat de komst van de beloftenteams geaccepteerd wordt omdat de amateurclubs de toegevoegde waarde ervan zien.
Daarbij komt hij met het voorbeeld van F de Jong die in jong-Ajax heeft gespeeld.
Waar moest die jongen anders in spelen als hij niet direct vanuit de A s in het eerste kwam ?
En was hij er niet gekomen als hij met jong Ajax in een beloftencompetitie had gespeeld ?

Gezien de uitkomsten van enkele enqu?tes waag ik te betwijfelen wat hij beweert.
En misschien kan van der Zee eens aantonen wat die toegevoegde waarde is, anders dan het citeren van clubmensen van Ajax en PSV die het allemaal zo geweldig vinden.
Overigens vond diezelfde van der Zee het nog niet zo lang geleden prima dat er veel meer dan 6 beloftenteams in standaardcompetities uitkwamen en nu staat hij volledig achter het meedoen van 6.

En zo staan er meer idee?n van de man in dat interview waar ik mijn vraagtekens bij zet.

Dan moet ik het maar even letterlijk overnemen:

Toch ook even over de voetbalpiramide. Hoe staat het er voor?

,,In de derde divisie (nu met Jong ADO Den Haag op zondag en Almere City op zaterdag, red.) is het een kansloze missie om daar nog beloftenteams van een bvo te laten spelen. In de eerste en tweede divisie moeten we het zo houden, vinden wij. Met vier beloftenploegen in de eerste divisie en twee teams in de tweede divisie. Van de sterke teams die wat toevoegen en waarvan de talenten echt baat hebben bij het spelen in die competities. In december volgt daarover een officieel besluit na eerst overleg en inventarisatie met alle betrokkenen.??

Amateurclubs vinden het toch nog steeds niks om tegen die beloftenteams te spelen?

,,Dat kun je wel nuanceren. Natuurlijk speelt de beleving een rol: geen uitpubliek mee, weinig recettes, spelen op kansloze achterafplekjes. Uiteindelijk is de komst van de Jong-teams toch ook wel geaccepteerd. En zien die amateurclubs ??k de toegevoegde waarde voor het Nederlands voetbal. Er zijn altijd wel een paar brandhaardjes, een paar schreeuwlelijkerds, maar in algemene zin vinden de amateurclubs het prima. Vanaf het seizoen 2020/2021 willen we een nieuwe landelijke competitie voor de Onder 21-teams van de profclubs ?n de topamateurclubs. Dus de verenigingen met de beste jeugdopleidingen van het land spelen dan met een beloftenteam in de eerste of tweede divisie ?n straks in de Onder 21-competitie. We denken daarmee de druk op de voetbalpiramide weg te nemen. Maar die piramide is nooit af. Voetbal is geen stilstaand water. Je moet blijven meebewegen.??

noordooster

Well-known member
Dat zeg ik, nergens zegt vdZ dat de meeste amateurclubs in de tweede divisie heel tevreden zijn met de deelname van de beloftenteams.
Maar al vaker is gebleken, dat de kok graag citaten wat verdraait .

En dan nog waaruit blijkt dat ? Is er een enquete gehouden onder tweede divisieclubs waaruit blijkt dat clubs uit de tweede divisie het meedoen van beloftenteams "in algemene zin" prima vinden ?
Uit de enqu?tes die ik zag over dat onderwerp bleek heel wat anders.
Ik lees nu dit soort onzin :
"Dat de Frenkies de Jong ook in een beloftenteam hebben gespeeld, helpt ook richting een bestuurder van een amateurclub in de tweede divisie’’, stelt Van der Zee. ,,Die wil nu ook zijn bijdrage leveren aan het succes van het totale Nederlands voetbal. "
M.a.w. de tweede divisieclubs zouden blij zijn met de beloftenteams en nemen de nadelen ervan maar op de koop toe omdat ze meegeholpen hebben om Frenkie een betere voetballer te maken....

de Kok

Member
Dat zeg ik, nergens zegt vdZ dat de meeste amateurclubs in de tweede divisie heel tevreden zijn met de deelname van de beloftenteams.
Maar al vaker is gebleken, dat de kok graag citaten wat verdraait .

En dan nog waaruit blijkt dat ? Is er een enquete gehouden onder tweede divisieclubs waaruit blijkt dat clubs uit de tweede divisie het meedoen van beloftenteams "in algemene zin" prima vinden ?
Uit de enqu?tes die ik zag over dat onderwerp bleek heel wat anders.
Ik lees nu dit soort onzin :
"Dat de Frenkies de Jong ook in een beloftenteam hebben gespeeld, helpt ook richting een bestuurder van een amateurclub in de tweede divisie??, stelt Van der Zee. ,,Die wil nu ook zijn bijdrage leveren aan het succes van het totale Nederlands voetbal. "
M.a.w. de tweede divisieclubs zouden blij zijn met de beloftenteams en nemen de nadelen ervan maar op de koop toe omdat ze meegeholpen hebben om Frenkie een betere voetballer te maken....

in algemene zin vinden ze het prima. dat is toch ongeveer hetzelfde.
Maar goed jij je gelijk, want dat wil je toch altijd jouw gelijk.

noordooster

Well-known member
in algemene zin vinden ze het prima. dat is toch ongeveer hetzelfde.

Vind ik niet.
En wat bedoelt die man trouwens met " in algemene zin "

Misschien is hem wel ter ore gekomen, dat er clubs zijn die de aangescherpte eisen t.a.v. beloftenteams een verbetering vinden t.o.v. de beginsituatie.
Dat vind ik ook, maar toch ben ik tegen tweede elftallen of beloftenteams in standaardcompetities, ook als een meerderheid van amateurclubs daar voor zou zijn.

SanMark.

Well-known member

Unireg is een man die zeer dichtbij staat en die is er ook zeker niet ontevreden over. Maar die negeer je op dit gebied volkomen. Joost zijn cijfers zijn nu heilig maar de vorige keer toen hij jouw om de oren sloeg met dezelfde cijfers klopte het allemaal niet zo.

Er zitten niet alleen goede kanten aan de beloftes net zoals er niet alleen foute kanten aanzitten.

noordooster

Well-known member
De waan heeft er hier ooit voor gepleit, dat voetbalverenigingen niet meer dan 1 team in de standaardcompetities mogen hebben.
Dat clubs bijvoorbeeld niet zowel een team in de zaterdag- als in de zondagcompetitie mogen hebben.

Dit raakt natuurlijk ook aan de discussie over het hebben van een beloftenteam in een standaardcompetitie
Er zijn nogal wat clubs die 1 van hun teams gebruiken als beloftenteam, dat nooit op hoger niveau zou mogen spelen dan het andere en dat geheel ten dienste staat van het andere team.
In zulke gevallen zou ik totaal geen bezwaar hebben tegen bovengenoemde wens van de waan.
En ben ik blij dat in ieder geval spelers niet zomaar ook vanuit het ene team mee mogen met het andere.
Waarom laat zo'n vereniging dat beloftenteam niet gewoon als tweede team in een reserveklasse spelen ?

Maar waar het ene standaardteam niet ten dienste staat van het andere en dat komt ook vaak voor, vind ik het juist niet goed om daar de vereniging op te leggen dat ze terug moeten naar 1 standaardteam .

Helaas is 't moeilijk zo'n specifiek onderscheid tussen beide concreet te maken.

Hoe denken jullie hierover ? Houden zoals het is, alle clubs terug naar 1 standaardteam, of onder voorwaarden terug naar 1 standaardteam ?
Hopelijk komen er een paar onderbouwde meningen ( en zien we niet van die nergens op slaande kritiek, zonder ook maar 1 argument )

SanMark.

Well-known member
De waan heeft er hier ooit voor gepleit, dat voetbalverenigingen niet meer dan 1 team in de standaardcompetities mogen hebben.
Dat clubs bijvoorbeeld niet zowel een team in de zaterdag- als in de zondagcompetitie mogen hebben.

Dit raakt natuurlijk ook aan de discussie over het hebben van een beloftenteam in een standaardcompetitie
Er zijn nogal wat clubs die 1 van hun teams gebruiken als beloftenteam, dat nooit op hoger niveau zou mogen spelen dan het andere en dat geheel ten dienste staat van het andere team.
In zulke gevallen zou ik totaal geen bezwaar hebben tegen bovengenoemde wens van de waan.
En ben ik blij dat in ieder geval spelers niet zomaar ook vanuit het ene team mee mogen met het andere.
Waarom laat zo'n vereniging dat beloftenteam niet gewoon als tweede team in een reserveklasse spelen ?

Maar waar het ene standaardteam niet ten dienste staat van het andere en dat komt ook vaak voor, vind ik het juist niet goed om daar de vereniging op te leggen dat ze terug moeten naar 1 standaardteam .

Helaas is 't moeilijk zo'n specifiek onderscheid tussen beide concreet te maken.

Hoe denken jullie hierover ? Houden zoals het is, alle clubs terug naar 1 standaardteam, of onder voorwaarden terug naar 1 standaardteam ?
Hopelijk komen er een paar onderbouwde meningen ( en zien we niet van die nergens op slaande kritiek, zonder ook maar 1 argument )

Als je alles mixt kun je nog maar 1 standaard team hebben.

Deathprod

Well-known member

Met de nieuwe Onder 21 competitie verwacht ik niet dat clubs als Sparta, FC Volendam, Almere City FC en ADO Den Haag voldoende spelers onder contract hebben om beide beloftenelftallen te behouden. Dus ik denk dat ze ook uit de 2e Divisie zullen verdwijnen, vooral ook omdat ze niet kunnen promoveren naar de 1e Divisie, daarom haakte bijvoorbeeld Vitesse af. Ik denk dat het zelfs lastig wordt voor AZ en Utrecht om in beide competities actief te zijn. Het zal me dus niet verbazen als binnenkort de 1e Divisie naar 18 clubs gaat en de divisies daaronder naar 16.

Bovenaan