Beloftenteams in de piramide

Joost

Well-known member
Of we er nu voor of tegenstanders van zijn; komende seizoen zullen er 13 beloftenteams actief zijn in de reguliere voetbalpiramide. Bij deze dan maar een overkoepelend topic voor de teams.

Waar natuurlijk iedereen vooral benieuwd naar is; hoe sterk zijn de teams. Ervaringsdeskundigen hier op het forum die met hun clubs tegen beloftenteams hebben gespeeld kunnen zich zelden een nederlaag herinneren.

Om te beginnen dan maar het oefenprogramma van de jeugdige spelers.
Verre van compleet want niet iedere club is zo scheutig met het publiceren van de duels;

1-jul Jong FC Groningen Be Quick 1887 1 1
5-jul BV Cloppenburg Jong FC Groningen 2 2
10-jul HHC Jong FC Groningen 1 1
12-jul FC Assen Jong Groningen
13-jul Jong AZ Jong Almere City
16-jul Al-Taawoun Jong Vitesse
16-jul Jong Cambuur Jong Groningen
16-jul Spakenburg Jong Almere City
16-jul Barendrecht Jong FC Den Bosch
19-jul Noordwijk Jong Volendam
20-jul Ijsselmeervogels Jong AZ
20-jul Jong Almere City Jong Groningen
23-jul Jong Groningen Werder Bremen O23
23-jul SDO Jong Almere City
24-jul Jong AZ Jong Ajax
30-jul Jong AZ Jong Groningen
30-jul Jong Vitesse Chelsea O21
30-jul Jong Almere City Jong Volendam
30-jul AZSV Jong De Graafschap
2-aug Jong NEC Jong Almere City
6-aug Hercules Jong Groningen
6-aug Genemuiden Jong Vitesse
6-aug Jong Almere City Alverna
6-aug Achilles Veen Jong FC Den Bosch
6-aug Spakenburg Jong Volendam
16-jul Jong Achilles '29 De Bataven
19-jul Jong Achilles '29 West Bromwich Albion O19
23-jul Jong Achilles '29 Honnepel-Niedermomter
30-jul Alverna Jong Achilles '29
 

Ceephax

New member
Utrecht, AZ en Vitesse hebben een zeer behoorlijke jeugd als je kijkt wat er bij de beloften en de O19 rondloopt. Al wordt het denk ik lastig voor Utrecht om zich te handhaven in de Jupiler League. Maar van AZ en Vitesse verwacht ik wel dat ze zich in de subtop van de Tweede Divisie kunnen nestelen. Sparta en Twente zijn wat minder, dus die zullen het lastig zat krijgen om zich te handhaven. In de 3e Divisie verwacht ik dat Groningen wel aardig mee kan, maar dat de rest niet veel voorstelt. Het zal ook afhangen of ze vaak spelers uit het eerste kunnen gebruiken.
 

bqandy

Well-known member
Woensdag 6 juli

Almere II - DUNO (1e klasse) 1-2

Zaterdag 9 juli
Achilles '29 II - NEC II 0-4
 
Laatst bewerkt:

De Groene Scout

Well-known member
Jong Ajax deed het vanavond beter dan het grote Ajax.
Jong Ajax won namelijk wel met 2-1 van een 2e divisionist; Kon. HFC in dit geval.
 

Ceephax

New member
Van Groningen heb ik al een selectie gezien, van Volendam heb ik via-via een voorlopige selectie kunnen achterhalen.

Almere City heeft hem netjes gepresenteerd: http://www.almerecity.nl/ac-jong/maak-kennis-met-de-selectie-van-jong-almere-city-fc

Iemand anders die al selecties van de andere teams heeft gevonden? Uiteraard in de wetenschap dat het wekelijks licht kan wijzigen.

Transfermarkt zijn ze meestal vrij up to date. Al zag ik bij de befoften van de Jupiler League clubs nog er weinig spelers in de selectie's staan.

Jong AZ
http://www.transfermarkt.nl/jong-az-alkmaar/startseite/verein/11368

Jong Vitesse
http://www.transfermarkt.nl/jong-vitesse-arnheim/kader/verein/36892/saison_id/2016

Jong Sparta
http://www.transfermarkt.nl/jong-sparta-rotterdam/startseite/verein/8621
 

Unregistere

Well-known member
Van AZ en Vitesse had ik ook wel al iets gezien inderdaad. Lijstje met namen. Sparta doet het wat anders, die hebben gewoon een selectie van zo'n 40 spelers voor het eerste en de beloften. De jonkies daarvan zullen doorgaans de beloften vormen.
 

Joost

Well-known member
Dank voor jullie aanvullingen.

Het complete overzicht oefenpotjes per team;
9-jul Jong Achilles '29 Jong NEC 0 4
16-jul Jong Achilles '29 De Bataven 3 0
19-jul Jong Achilles '29 West Bromwich Albion O19
23-jul Jong Achilles '29 Honnepel-Niedermomter
30-jul Alverna Jong Achilles '29
6-jul Jong Almere City DUNO 1 2
13-jul Jong AZ Jong Almere City 0 1
16-jul Spakenburg Jong Almere City 1 2
20-jul Jong Almere City Jong Groningen
23-jul SDO Jong Almere City
30-jul Jong Almere City Jong Volendam
2-aug Jong NEC Jong Almere City
6-aug Jong Almere City Alverna
13-jul Jong AZ Jong Almere City 0 1
20-jul Ijsselmeervogels Jong AZ
24-jul Jong AZ Jong Ajax
30-jul Jong AZ Jong FC Groningen
30-jul AZSV Jong De Graafschap
16-jul Barendrecht Jong FC Den Bosch 2 1
6-aug Achilles Veen Jong FC Den Bosch
1-jul Jong FC Groningen Be Quick 1887 1 1
5-jul BV Cloppenburg Jong FC Groningen 2 2
10-jul HHC Jong FC Groningen 1 1
12-jul FC Assen Jong FC Groningen 0 9
30-jul Jong AZ Jong FC Groningen
16-jul Jong Cambuur Jong FC Groningen 0 3
20-jul Jong Almere City Jong FC Groningen
23-jul Jong FC Groningen Werder Bremen O23
6-aug Hercules Jong FC Groningen
16-jul Al-Taawoun Jong Vitesse 0 2
19-jul Bruse Boys Jong Vitesse
21-jul Goes Jong Vitesse
30-jul Jong Vitesse Chelsea O21
6-aug Genemuiden Jong Vitesse
19-jul Noordwijk Jong Volendam
26-jul Jong Volendam Ajax (av)
30-jul Jong Almere City Jong Volendam
6-aug Spakenburg Jong Volendam
 
Laatst bewerkt:

De Groene Scout

Well-known member
Wij kijken er misschien van op dat die Jong-teams zo goed presteren tegen hoog spelende amateurteams.
Verklaring is simpel: Die Jong teams bestaan uit voetballers die er geld mee verdienen en dus ook al allemaal compleet en beschikbaar zijn. Bij de amateurs is het in deze periode een beetje aanmodderen.
De ene helft is nog niet fit, de andere helft op vakantie of midweeks afwezig vanwege werk. Een serieus team kunnen ze in ieder geval vaak niet formeren.
 

Joost

Well-known member
bruse Boys, 2e klasser, was een weekje in training voor het duel met Jong Vitesse.
Maar de resultaten in oefenduels zeggen weinig in de eerste fase. Misschien dat de laatste duels meer informatie tonen.
Dat wijt ik meer aan de trainingsopbouw dan aan het mogelijk luieren van de amateurs. Ik kan niet geloven dat spelers van bijvoorbeeld Spakenburg niet al flink in de voorbereiding zitten, dat zijn geen goedwillende amateurs maar semi-profs.
 

De Groene Scout

Well-known member
Ik doel ook op de echte amateurclubs en niet op de semi-profs uit d 2e divisie. Bij die grote clubs waar veel geld rond gaat kun je ook gewoon eisen van de spelers dat ze de vakantie opnemen in een voetbalvrije periode. Een niveautje lager is dat echt niet mogelijk en zijn de spelers gewoon afhankelijk van wanneer kameraden / vrouw / vriendin / kids vakantie hebben. Laatst 2 weken van juli en de eerste 2 weken van augustus is dan gewoon zwaar waardeloos om optimaal te kunnen werken.
 

Unregistere

Well-known member
Klopt niet helemaal. We hebben in de voorbereiding op het seizoen 2013/14 wel een keer verloren van Jong RKC Waalwijk met 1-0. Doelpunt Beaguel, wie kent hem nog...

Verder sinds 2005 inderdaad nooit verloren in oefenduels van belofteteams, ook niet tijdens het seizoen. Wat niet wil zeggen dat dit zo blijft natuurlijk, resultaten in het verleden... We zullen het wel zien. Overigens kunnen we al eerder een keer verliezen, want wij oefenen nog tegen Jong Sparta voor de competitie begint. ;) Hoewel daar nog enige twijfel over is, want Pastoor noemt het zijn tweede keus. Maar goed, zullen wel grotendeels de spelers zijn die in de tweede divisie gaan spelen voor Sparta.

Maar Jong Den Bosch presteerde toch niet zo goed tegen Barendrecht? Gewoon verloren, de mindere ploeg en Barendrecht-spelers deden 'papier, steen, schaar'...

De zege van Jong Vitesse op Bruse Boys zegt me ook niet veel, ik begreep dat Noordwijk net zo goed van Jong Volendam had kunnen winnen en verder klopt het wel wat Groene Scout zegt. Vergeet ook niet dat ze nu wellicht wel spelers opstellen die straks in de competitie helemaal niet meedoen, maar die ze nu nog wel even ritme willen laten kweken bij de beloften. Het zegt allemaal nog niet heel veel.

Sowieso zegt heel die voorbereiding weinig hoor. Ik heb er meegemaakt waarin ASWH iedereen van de mat speelde, inclusief topklassers, en vervolgens stonden we na een paar competitieduels al weer een rij punten achter. En vorig seizoen was het misschien wel de slechtste voorbereiding van de laatste jaren en promoveer je aan het einde. Kan me ook nog de voorbereiding van Capelle herinneren in 2009/10. Kommer en kwel. Daarna wonnen ze tot de winterstop zo'n beetje alles en waren ze de eerste club in Nederland die zich voor de topklasse plaatste. Ik bedoel maar...

Trainers proberen van alles, stellen nog heel sociaal ook de nummers 18 t/m 22 of verder op. Daarom zou ik niet te veel waarde aan dit soort resultaten hechten. Ook niet aan de potjes die amateurclubs onderling spelen.
 

Unregistere

Well-known member
Klopt, dat blijft de grote vraag. Het zal ook per team schelen. Zo schat ik Groningen hoger in dan Almere City en Volendam bijvoorbeeld.

Hoe dan ook wordt het interessant. Als ze echt met beloften komen, dus jonge jongens, dan krijg je een mooie botsing van stijlen. Vaak kunnen die jongens individueel best lekker voetballen, maar missen ze kracht in de duels en een stukje (tactische) slimheid tegen amateurteams met ervaren spelers. Zeker als daar nog wat ex-profs van rond de dertig tussen lopen.

Dat is vaak ook wat je terug hoort van jongens die van een belofteteam van een BVO de stap naar een amateurclub maken. In het begin hebben ze doorgaans het idee dat ze moeiteloos mee zullen draaien, achteraf concluderen ze dan vaak dat het toch best wel tegenvalt.
 

bqandy

Well-known member
Dat is vaak ook wat je terug hoort van jongens die van een belofteteam van een BVO de stap naar een amateurclub maken. In het begin hebben ze doorgaans het idee dat ze moeiteloos mee zullen draaien, achteraf concluderen ze dan vaak dat het toch best wel tegenvalt.

Grappig. Ik heb hier in het noorden precies dezelfde verhalen gehoord. Maar je ziet het ook. Spelers van een 2e team uit de 1e divisie belanden vaak bij een hoofdklasser op de bank. Daarna volgt vaak een eerste klasser en daar draaien ze wel goed in de basis mee.
 

de waan

Well-known member
Leon van Dijk is bij ons de laarste jaren de enige die vanuit een beloftenteam een directe meerwaarde is gebleken. Het rijtje spelers dat het niet heeft gered is een stuk langer.

EDIT: oke, en Remy Raterink.
 

Unregistere

Well-known member
Dat geldt voor ons net zo goed. Of ze nu van Vitesse, Willem II, FC Den Bosch, Excelsior, FC Dordrecht, Sparta, PEC Zwolle, De Graafschap of zelfs FC Utrecht kwamen. Een aantal is zeker nuttig geweest en heeft geregeld gespeeld, soms ook wel na een aanlooptijd. Anderen kwamen wel direct in de basis, maar presteerden nog wisselvallig en waren dus geen onomstreden basisspelers. Alleen Peter Verhoeve is echt direct een belangrijke kracht geworden en doelman Jordy van de Corput, al had die een kleine aanloop nodig. Maar die is al enige tijd volledig uit beeld verdwenen. En Sjoerd van der Waal, bedenk ik me nu, maar dat is al twaalf jaar geleden.

Een hoop anderen hadden het erg moeilijk, speelden zelden en vertrokken al snel. Meestal - wellicht niet toevallig - waren dat de spelers die van Jong FC Dordrecht kwamen. Historisch gezien zijn die spelers bij ons het minst succesvol. De grootste kans op succes boeken we met spelers van Jong Sparta.
 

Unregistere

Well-known member
Ik kwam nog een aardig artikeltje tegen met de trainer van Almere City FC. Als je dit leest, lijkt het er niet op dat ze heel vaak een beroep willen doen op dispensatiespelers:

Trainer Ren? Koster van Jong Almere City FC wil komend seizoen in de Derde divisie vooral spelers opleiden voor het eerste team van City. Jong City speelt dit seizoen in de nieuwe Derde divisie.

De KNVB heeft voor komend seizoen een nieuwe voetbalpiramide gemaakt. Nieuw zijn de Tweede en Derde divisie. Jong City speelt dit jaar tegen onder meer amateurs van Harkemase Boys en IJsselmeervogels.

Koster vindt het een goede ontwikkeling dat Jong City komend jaar tegen amateurs speelt. Hij denkt dat zijn team met meer publiek en mooiere entourages te maken krijgt.

http://www.omroepflevoland.nl/sport/137782/almere-jong-city-wil-vooral-opleiden-in-de-derde-divisie
 

bqandy

Well-known member
Jong Achilles '29 - Honnepel-Niedermomter 0-0
SDO - Jong Almere City 1-3
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan