Amateurvoetbal algemeen

Joost

Well-known member
Het coronavirus heeft hard toegeslagen bij derdedivisionist Groene Ster. Een groot aantal spelers en vrijwel de gehele trainersstaf hebben positief getest.

Alle getroffenen zijn inmiddels al bijna een week in quarantaine. Waarschijnlijk is het duel in de tweede kwalificatieronde van de KNVB-beker, op woensdag 7 oktober in Rijssen tegen Excelsior ‘31, de brandhaard was. Enkele dagen na het door het team uit Heerlerheide na verlenging met 2-3 gewonnen duel openbaarden zich de eerste klachten. „Drie jongens waren rillerig en voelden zich niet echt goed”, zegt trainer Maurice Verbunt. „Ze hebben op ons advies een coronatest gedaan en alle drie bleken ze positief. Daarop is de hele selectie en de trainingsstaf getest en bleek dat liefst zestien personen besmet waren.”

Verbunt behoort zelf ook tot de getroffenen. „Een enkeling had koorts, maar bij de meeste jongens en ook bij mezelf zijn de klachten tot dusver verhoudingsgewijs redelijk mild gebleven. Als volgende week de quarantainetijd afloopt, hoop ik toch weer langzaam de training te kunnen opstarten. Voorwaarde voor deelname is natuurlijk wel dat spelers zich daar goed genoeg voor voelen. Met de gezondheid van eenieder nemen we beslist geen risico.”

Vanwege de coronamaatregelen van het kabinet is er voorlopig geen competitievoetbal voor Groene Ster. Het bekerduel tegen UNA is verplaatst naar begin december.

Groene Ster is met de bus naar Rijssen gegaan en dat blijkt de bron van de besmetting geweest te zijn.

Interessant is nu of er ook klachten zijn bij de spelers van Excelsior'31.
 

Unregistere

Well-known member
Terwijl ze waarschijnlijk toch mondkapjes hebben moeten dragen in de bus. Al kan dat op de terugweg in de euforie na de overwinning misschien wat minder strikt nageleefd zijn.
 

De Groene Scout

Well-known member
Interessant is nu of er ook klachten zijn bij de spelers van Excelsior'31.

Nog niets over gehoord. Zal morgen de elftalleider even vragen.
Zou natuurlijk wel kunnen; in Rijssen gaan ze ook met honderden tegelijk de kerk in op zondag. Kans op besmetting is er dus wel.
 

JMD

Well-known member
Ook even hier: maatregelen blijven van kracht tot minimaal half december. De winterstop voor het amateurvoetbal is nu dus begonnen.

De KNVB kan zich gaan buigen over hoe ze dit seizoen willen uitspelen... Ben benieuwd hoe ze dat willen gaan doen, ook al omdat in januari corona er ook nog is en een vaccin ook nog niet.
 

Joost

Well-known member
Ook even hier: maatregelen blijven van kracht tot minimaal half december. De winterstop voor het amateurvoetbal is nu dus begonnen.

De KNVB kan zich gaan buigen over hoe ze dit seizoen willen uitspelen... Ben benieuwd hoe ze dat willen gaan doen, ook al omdat in januari corona er ook nog is en een vaccin ook nog niet.
Ik ben er wel zeker van dat er al een aantal scenario's op de plank liggen en dat de KNVB wacht met deze uit te rollen totdat er meer duidelijkheid is.
 

JMD

Well-known member
Ik ben er wel zeker van dat er al een aantal scenario's op de plank liggen en dat de KNVB wacht met deze uit te rollen totdat er meer duidelijkheid is.
Wat voor scenario verwacht jij? Nog maar een 'enkele competitie' spelen???
 

Joost

Well-known member
Wat voor scenario verwacht jij? Nog maar een 'enkele competitie' spelen???
Met wat creativiteit kom je een heel eind.
- de eerste competitiehelft uitspelen en daarna de competitie splitsen, scheelt 6 speelrondes
- de competitie uitspelen binnen het kalenderjaar 2021
- Enkel de heenronde spelen

Tot aan de wintestop gaat niemand meer voetballen. Dat zijn 8 speeldagen.
Carnaval kunnen we plannen met duels, dat gaat toch niet door.
Districtsbeker zal allicht al voor de winter geschrapt worden.

Op dit moment is 16 mei de laatste speelronde gepland. Wanneer er direct wordt gestart in 2021 kunnen er 6 speelrondes in het weekend of op een feestdag worden ingehaald maar dat is verre van realistisch.

Als we voor de zomer 14 speelrondes halen mogen we blij zijn denk ik.
 
Met wat creativiteit kom je een heel eind.
- de eerste competitiehelft uitspelen en daarna de competitie splitsen, scheelt 6 speelrondes
- de competitie uitspelen binnen het kalenderjaar 2021
- Enkel de heenronde spelen

Tot aan de wintestop gaat niemand meer voetballen. Dat zijn 8 speeldagen.
Carnaval kunnen we plannen met duels, dat gaat toch niet door.
Districtsbeker zal allicht al voor de winter geschrapt worden.

Op dit moment is 16 mei de laatste speelronde gepland. Wanneer er direct wordt gestart in 2021 kunnen er 6 speelrondes in het weekend of op een feestdag worden ingehaald maar dat is verre van realistisch.

Als we voor de zomer 14 speelrondes halen mogen we blij zijn denk ik.

Hou er maar rekening mee dat we in januari zeker en wellicht in februari ook nog niet mogen voetballen. Amateursport heeft zeker niet de hoogste prioriteit. Wellicht dat ze dit ook deze keer wel anders gaan aanpakken. Dat je straks wel weer met je eigen elftal mag trainen en wellicht alleen tegen andere elftallen van de eigen club mag spelen.
 

Unregistere

Well-known member
Met wat creativiteit kom je een heel eind.
- de eerste competitiehelft uitspelen en daarna de competitie splitsen, scheelt 6 speelrondes
- de competitie uitspelen binnen het kalenderjaar 2021
- Enkel de heenronde spelen

Tot aan de wintestop gaat niemand meer voetballen. Dat zijn 8 speeldagen.
Carnaval kunnen we plannen met duels, dat gaat toch niet door.
Districtsbeker zal allicht al voor de winter geschrapt worden.

Op dit moment is 16 mei de laatste speelronde gepland. Wanneer er direct wordt gestart in 2021 kunnen er 6 speelrondes in het weekend of op een feestdag worden ingehaald maar dat is verre van realistisch.

Als we voor de zomer 14 speelrondes halen mogen we blij zijn denk ik.

In de tweede (en derde divisie) zijn het dan zelfs al 9 speeldagen die door de coronamaatregelen geschrapt zijn. En dan zijn er nog genoeg clubs die al op achterstand zijn geraakt en niet in alle zes de afgewerkte speelronden in actie kwamen.

Misschien is een halve competitie dan wel het meest logisch, met eventueel daarna de split die jij noemt. Maar zal er ook zeker van afhangen of er in januari en februari wel al gespeeld kan worden.

Clubs zitten nu ook al een beetje te dubben over de invulling van de trainingen, want dat trainen in groepjes van 4 gaat natuurlijk ook snel vervelen. Alleen wel andere opties zijn er niet.
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Hoe doen de lagere teams dat nu? Toen ik nog voetbalde, 2014/15, bij Groene Ster 5, was de training gewoon anderhalf uur partijtje, met hier en daar afronden. Als dat team met 4 man op een kwart veld moest trainen, was er na twee keer niemand meer gekomen.
 

Joost

Well-known member
Het zou mij niet verbazen als ze over een klein aantal weken alweer toestaan om groepstraining te hervatten.
 

Fregge

Well-known member
En dan? Train je niet ergens naar toe. Meeste ploegen zijn wel echt ploegen die op eigen club met kop en schouders boven de rest van de vereniging uitsteekt. Of ga je dan voetballen tegen de O23?

Ik kan met m'n O17 nog verschillende oefenpotjes regelen onderling. Dan spelen we nog ergens naar toe.
 

Joost

Well-known member
En dan? Train je niet ergens naar toe. Meeste ploegen zijn wel echt ploegen die op eigen club met kop en schouders boven de rest van de vereniging uitsteekt. Of ga je dan voetballen tegen de O23?

Ik kan met m'n O17 nog verschillende oefenpotjes regelen onderling. Dan spelen we nog ergens naar toe.
Je zou bezig kunnen zijn en oefeningen met meer mensen kunnen doen. Lijkt je dat niet voor veel senioren al prettig?
 
En dan? Train je niet ergens naar toe. Meeste ploegen zijn wel echt ploegen die op eigen club met kop en schouders boven de rest van de vereniging uitsteekt. Of ga je dan voetballen tegen de O23?

Ik kan met m'n O17 nog verschillende oefenpotjes regelen onderling. Dan spelen we nog ergens naar toe.

Zoals ik aangaf. Het zal mij niets verbazen dat ze dit eerst gaan proberen voordat er weer competitie en daardoor dan ook gereisd gaat worden.
 

De Groene Scout

Well-known member
Dat geknoei met die senioren die dan in 4 groepen van 4 trainen is even een paar weken wel grappig, maar dan houdt het ook wel op. Dat geldt zeker voor recreanten, maar ook voor de prestatietak. Je kunt ze nog een beetje blijven zien en conditie op peil houden, maar als er straks (februari 2021) weer echt gespeeld kan worden dan zal er vooraf toch eerst even een paar weken ingepland moeten worden om met de groep te trainen.

Met de jeugd kun je een beetje aanmodderen nog wel redelijk lang vol houden. Trainen, een keer wat fun-spelletjes, een keer een onderling toernooi of wedstrijdje etc. Hier zie je vooral dat ouders en de prestatietrainers zeuren over het gemis van 'echte' wedstrijden. Spelers veel minder. Lekker bezig blijven en af en toe een keer een vrije dag; dat houden we nog wel vol t/m februari.
 

Unregistere

Well-known member
Dat is ook zo. Wij zijn gisteren weer begonnen, nadat de spelers eerst een tijdje een programma voor thuis hadden gekregen. Onze trainer is creatief genoeg om dan een leuk circuitje te bedenken en daar had iedereen wel lol in, maar dat ga je niet tot de winterstop zo doen. Want na een tijdje is alles wel al een keer gedaan natuurlijk.

Waarschijnlijk binnenkort dus ook weer een week of twee met thuisoefeningen als 'break', ook een beetje afhankelijk van wat er allemaal nog besloten wordt door de regering.

Wat de lagere teams betreft is het denk ik wel zoals jij het zegt, @Satyr. Bij ons zijn er van de tien seniorenteams nu denk ik vier of vijf die nog wat doen, de andere vijf geloven het wel of hoeven niet te komen van de trainer / leider.
 

Joost

Well-known member

Competities hervatten in januari en doorspelen tot juni zonder beker en nacompetitie is het plan.
 

JMD

Well-known member
Je was me net voor...

Ja, dat willen ze doen als ze half januari weer kunnen hervatten.
En dan mag er daarna dus weinig meer fout gaan, ik denk dat deze kans erg klein is...
 
Bovenaan