Amateurvoetbal algemeen

Unregistere

Well-known member
Een einde van een tijdperk. De oprichter en eigenaar van Voetbal op Zaterdag trekt per 1 juni de stekker eruit. Website is niet meer rendabel te houden.
 

Unregistere

Well-known member
Niet eens, Fregge .

Steeds minder vrijwilligers, dus steeds minder volledig qua statistieken. De concurrentie van andere sites is groot, zeker voor de info over de tweede en derde divisie.

Dan dalen de inkomsten uit advertenties ook nog eens en dan is het verhaal afgelopen. Ergens wel heel erg jammer natuurlijk, in de hoogtijdagen was VoZ vrij toonaangevend. De laatste jaren werd dat wel al duidelijk minder.

Social media neemt ook steeds meer over natuurlijk. Tien jaar terug was de transfercarrousel op VoZ voor veel volgers dé bron om transfers te zien. Nu lopen ze soms dagen achter en heeft iedereen de grootste transfers al op Twitter gezien, om maar wat te noemen.

Wel erg zonde als het uitgebreide archief ook verloren gaat. Maar dat kan vermoedelijk niet anders.
 

Unregistere

Well-known member
Onvergelijkbaar in mijn ogen, Fregge. Hebben ook niet echt statistieken toch?

Inmiddels wel meer eigen nieuws, dat is duidelijk beter dan in het begin.

Qua landelijke dekking op dit moment denk ik wel de grootste qua amateurvoetbal. Maar toch wel heel anders dan VoZ.
 

Joost

Well-known member
Niet eens, Fregge .

Steeds minder vrijwilligers, dus steeds minder volledig qua statistieken. De concurrentie van andere sites is groot, zeker voor de info over de tweede en derde divisie.

Dan dalen de inkomsten uit advertenties ook nog eens en dan is het verhaal afgelopen. Ergens wel heel erg jammer natuurlijk, in de hoogtijdagen was VoZ vrij toonaangevend. De laatste jaren werd dat wel al duidelijk minder.

Social media neemt ook steeds meer over natuurlijk. Tien jaar terug was de transfercarrousel op VoZ voor veel volgers dé bron om transfers te zien. Nu lopen ze soms dagen achter en heeft iedereen de grootste transfers al op Twitter gezien, om maar wat te noemen.

Wel erg zonde als het uitgebreide archief ook verloren gaat. Maar dat kan vermoedelijk niet anders.

Die statistieken en de overzichtelijkheid waren juist dé kracht van VoZ vond ik. En als je dan je belangrijkste punten met de laatste update van de hand doet dan ben je niet slim bezig.

Misschien ligt het aan mij maar ik bezocht de site voor nieuws; als je dan als eerste een enorme foto met slechts een kop voor je neus krijgt en haast moet zoeken naar de sterke punten van de site dan gaat er iets goed mis. Groot beeldmateriaal was een aantal jaar geleden heel hip maar steeds meer sites zie je richting inhoud bewegen en beeldmateriaal slechts als ondersteuning gebruiken zoals VI weer doet.
En juist op het moment dat andere sites weer richting inhoud gaan kwam VoZ met een site die vast heel gelikt was maar de kracht van de informatie verstopt zit.

Ik heb wel ervaring met een (lokale) voetbalsite en mijn ervaring is dat er bij iedere club wel iemand rondloopt die contactpersoon wil zijn. Zeker in het mobiele tijdperk zou het toch niet zo lastig moeten zijn om bijvoorbeeld bij iedere club een wedstrijdformulier en de statistieken te krijgen. VoZ zal zeker door de enorme historie echt wel een streepje voor hebben gehad.
 

Unregistere

Well-known member
Die statistieken en de overzichtelijkheid waren juist dé kracht van VoZ vond ik. En als je dan je belangrijkste punten met de laatste update van de hand doet dan ben je niet slim bezig.

Misschien ligt het aan mij maar ik bezocht de site voor nieuws; als je dan als eerste een enorme foto met slechts een kop voor je neus krijgt en haast moet zoeken naar de sterke punten van de site dan gaat er iets goed mis. Groot beeldmateriaal was een aantal jaar geleden heel hip maar steeds meer sites zie je richting inhoud bewegen en beeldmateriaal slechts als ondersteuning gebruiken zoals VI weer doet.
En juist op het moment dat andere sites weer richting inhoud gaan kwam VoZ met een site die vast heel gelikt was maar de kracht van de informatie verstopt zit.

Ik heb wel ervaring met een (lokale) voetbalsite en mijn ervaring is dat er bij iedere club wel iemand rondloopt die contactpersoon wil zijn. Zeker in het mobiele tijdperk zou het toch niet zo lastig moeten zijn om bijvoorbeeld bij iedere club een wedstrijdformulier en de statistieken te krijgen. VoZ zal zeker door de enorme historie echt wel een streepje voor hebben gehad.

Voor het nieuws hoefde je in mijn ogen juist al jaren niet meer bij VoZ te zijn, want daarmee liepen ze vaak flink achter. Al kan ik me voorstellen dat dit misschien anders is als je minder kort op de competities die zij beschreven zit. Vroeger, maar dan heb ik het over pakweg vijftien tot tien jaar geleden, deed ik dat ook wel hoor. Toen was de site daarin vrij toonaangevend, ook al omdat er minder andere mogelijkheden waren. Een voorbeeld, even los van het feit dat het toen regeltechnisch niet kon:

ASWH huurt Jordie van der Laan van Kozakken Boys. In 2008 had je dat bericht gelezen op de site van ASWH en de Boys én op VoZ, dat het vrij snel als eerste als nieuwsbericht had opgepikt. Zeker als je geen zin had om dagelijks alle clubsites af te struinen, was VoZ in die tijd inderdaad vaak de eerste externe nieuwsbron die met dergelijke nieuwtjes kwam. In 2020 plaats ik zo'n bericht op de site van ASWH, de Boys publiceren het ook. Beide clubs laten het volgen door een tweet. Dan heb je binnen enkele minuten al retweets van journalisten, terwijl ook sites over de tweede divisie, maar ook Voetbal247, VoetbalRotterdam en Regio-Voetbal het nieuws delen. Is er een bollenclub bij, dan ook Voetbal in de Bollenstreek, enzovoort. Tegen de tijd dat de vrijwillige redacteur van VoZ het bericht in zijn inbox leest, zijn er dus al ontzettend veel andere websites die hem voor waren en is het nieuws dus bijna al geen nieuws meer.

Daarom zat de grootste kracht in mijn ogen nu vooral nog in de karakteristieken / statistieken. Alles handig op een rijtje, dat deden ze gewoon goed en leuk. Dat zijn bijvoorbeeld dit soort overzichten, Fregge: https://www.voetbalopzaterdag.nl/nie...naar_play-offs

En dan kon je op de overzichtspagina's ook nog steeds alles per wedstrijd terugvinden. Die database was (zo goed als) compleet en werd ook door clubs benut om te bekijken welke spelers van andere teams bijvoorbeeld tegen een schorsing opliepen. Tegenwoordig zijn er natuurlijk ook veel alternatieven. De tweede divisie werkt samen met Opta, dan heb je statistieken zoveel als je zou willen. En ook Transfermarkt houdt deze competities nu bij.

Dat ze vorig jaar stopten om dit bij te houden en alleen nog met kale uitslagen en standen kwamen, was een eerste teken aan de wand. Dus ik ben het met je eens Joost, dat was geen handige stap. Maar ik begreep wel dat het toen al bijna niet anders kon, omdat er steeds minder contactpersonen gevonden werden. Waar dat precies aan ligt? Misschien een teken van de tijd, dat mensen geen zin hebben om dat 'allemaal' door te gaan geven of in te voeren. Terwijl je er hooguit een minuut of tien voor nodig had, weet ik uit ervaring. Sommige clubs vinden het misschien ook niet interessant, zo konden ze volgens mij bij o.a. Achilles '29, De Dijk en Magreb geen contactpersoon vinden en deed men vaak een beroep op de vaste correspondenten van andere teams om ook voor de uitduels iets door te geven. Maar ook een club als Harkemase Boys had geen vaste correspondent meer, dus het was wel iets dat breder speelde dan alleen bij 'nieuwe' of 'zondagclubs'.

Ik hoop wel dat Aad gewoon zijn wedstrijden blijft bezoeken trouwens, zelfs al schrijft hij er dan geen stukje meer over.
 
Laatst bewerkt:

Joost

Well-known member
Als je zelfs bij een club als Harkema niemand meer kan vinden die de gegevens wil doorgeven dan heb je het qua PR ook gewoon laten liggen.
 

de waan

Well-known member
Ik sluit me aan bij Joost, na die laatste update met die foto's op posterformaat, moest je echt zoeken naar de informatie die je wilde lezen, terwijl dat altijd juist hun sterke punt was. Vanaf de homepage was je overal met een paar klikken. De statistieken waren de laatste jaren nog hun 'unique selling point', toen ze daar mee stopten was dat wel het begin van het einde denk ik.

Die ellenlange wedstrijdverslagen heb ik altijd al links laten liggen, en juist die werden voor mijn gevoel alleen maar langer (en langdradiger) de laatste jaren.
 
Laatst bewerkt:

Unregistere

Well-known member
Ik vond de laatste update ook geen verbetering, maar als je wist waar je moest zijn, kon je alsnog wel in enkele klikken op de juiste plek komen. Althans, daar had ik geen problemen mee. Al ging het eerst wel veel simpeler inderdaad.

De wedstrijdverslagen las ik ook alleen nog maar als het over wedstrijden ging die ik zelf had gezien inderdaad. Of als Aad ze had geschreven.
 

Fregge

Well-known member
Als je zelfs bij een club als Harkema niemand meer kan vinden die de gegevens wil doorgeven dan heb je het qua PR ook gewoon laten liggen.

Die statistieken (die Unregistere mij stuurde iig) kun je toch ook via clubaccounts die live verslag doen oppikken?
 

Unregistere

Well-known member
Misschien onderschat ik het he, maar dat kan toch een uurtje / anderhalf uur werk zijn in je eentje?

Dat onderschat je, zoals de waan al opmerkte.

Zelfs als je geen wedstrijdverslagje van vijf regels zou toevoegen, is het nog aardig wat werk hoor. Probeer voor de grap maar eens.

- Tik de opstellingen in van beide ploegen, voor- en achternaam van de spelers.
- Voeg de wissels toe, inclusief juiste minuut.
- Voeg de doelpuntenmakers toe op deze wijze: 22. Jordie van der Laan 1-0, 36. Koen Wesdorp 2-0, 53. Don Bolsius 2-1, 61. Royston Drenthe 2-2, 90 (+1). Jordie van der Laan (strafschop) 3-2
- Vul het toeschouwersaantal in.
- Vul de naam van de scheidsrechter in.
- Noteer per team de kaarten door de namen in te tikken.

Dit doe je vervolgens nog 32 keer (8 keer extra voor de tweede divisie, 8 keer voor de derde divisie, 8 keer voor de zaterdaghoofdklasse A en 8 keer voor de zaterdaghoofdklasse B). Zonder fouten, want dan klopt de automatische verwerking van de gele kaarten niet meer.
 
Bovenaan