Weekendvoetbal

Joost

Well-known member
Ik snap, dat sommige mensen niet graag deze cijfers gepubliceerd willen zien.
En ook niet graag horen, dat er de laatste jaren een duidelijke verschuiving plaatsvindt van zondag- naar zaterdagvoetbal van clubs en spelers.
Verder zijn er de laatste tijd behoorlijk wat clubs die stoppen met prestatievoetbal op zondag en overstappen naar de zaterdag.
Overigens lijkt het, dat deze landelijke trend aan Limburg voorbij gaat.

Je kan nog zestien keer onzin plaatsen maar dit zijn de juiste cijfers over seizoen 2018/2019;

EQj5dtEU4AIHZUw

Dus ga hier eens mee werken, en mocht je het er niet mee eens zijn dan zie ik graag een cijfermatige onderbouwing van de cijfers die je noemt, en niet enkel de quote.

Dat er clubs overstappen ontkent niemand, maar dat nog steeds 58% van alle voetballers op zondag speelde afgelopen seizoen is een feit.

Deathprod

Well-known member
Is er ook een overzicht met het aantal clubs per district wat zowel op de zaterdag als zondag actief is?

Fregge

Well-known member
Dus eerst vindt je cijfers interessant, maar zodra deze niet lijken te kloppen niet in je straatje passen, zijn ze ineens niet interessant?

Joost

Well-known member
Heb je ook een overzichtje van dit seizoen, Joost? Ben ik wel benieuwd naar.

Nee, dat is iets teveel werk. Ik neem altijd de eindstanden die door de KNVB worden gepubliceerd en verwerk die in Excel.
Indelingen worden voor de reserveklassen nooit gepubliceerd anders kon ik daar wel wat mee.

Als ik dit voor het huidige seizoen zou willen doen dan zou ik handmatig ruim 1000 klassen moeten opzoeken en plakken in Excel. Dat kost dagen.

Joost

Well-known member
In 2015-2016 voetbalden er op zondag 2340 teams en op zaterdag 1832.
Nu, vijf jaar later, zijn het er op zondag 1865 en op zaterdag 2092.
Op zaterdag een stijging van 14 % , op zondag een daling van 20 %.
Maar vermoedelijk merk je daar in Limburg niet veel van.

Ik snap, dat sommige mensen niet graag deze cijfers gepubliceerd willen zien.
En ook niet graag horen, dat er de laatste jaren een duidelijke verschuiving plaatsvindt van zondag- naar zaterdagvoetbal van clubs en spelers.

En nu kloppen ze niet en interesseert het je niet meer? :cab:

Fregge

Well-known member
Maar, noord-ooster , eerst publiceer je cijfers met het idee: "Kijk, ik heb gelijk, hier zie je dat zaterdagvoetbal inmiddels groter is dan zondagvoetbal". Die cijfers worden tegengesproken, en dan zijn ze ineens niet interessant? Dat is raar toch?

Eef de Kip

Well-known member
Argumenteren op basis van aannames en onderbuikgevoelens en niet op basis van feiten.

Lijkt me toch niets nieuws onder de zon.

Joost

Well-known member
Goed lezen en begrijpen, blijkt voor sommige heren nogal moeilijk.
Nergens heb ik beweerd, dat cijfers van Joost niet zouden kloppen.
Ondanks dat er in 2018-2019 meer seniorenteams actief waren op zondag dan op zaterdag, een verschil dat grotendeels werd veroorzaakt doordat er in Zuid 2 geen zaterdagvoetbal wordt georganiseerd door de KNVB, is er duidelijk sprake van een trend, een verschuiving, in de laatste jaren.
Juist die trend doet het zondagvoetbal steeds harder roepen om competities te mixen.
Toen die trend nog niet zichtbaar was, hoorde je er in het zondagvoetbal nauwelijks iemand over.

Ik nam cijfers over van een groot artikel dat vandaag verscheen in de Gelderlander.
Of die wel of niet kloppen weet ik niet.
Ik ga niet narekenen of de schrijver van dat artikel wel of niet goed zit, maar het staat jou vrij om het na te rekenen en of de schrijver te vragen hoe hij aan die cijfers komt,
En nogmaals, de exacte aantallen voetballers op zaterdag en op zondag vind ik niet erg interessant. De trend wel. De verhouding tussen het aantal zondagteams en zaterdagteams lag pakweg een jaar of 10 a 15 geleden behoorlijk anders dan nu, hoor ik nogal eens.
En nogmaals, ik hoop van harte, dat er voldoende goede competities op zondag blijven bestaan.

De allergrootste trend die je ziet is dat het deelname aan teamsporten bij senioren daalt. Dat is niet alleen in het voetbal zo maar ook in alle andere sporten.

Zaterdagvoetbal is in aantal ook kleiner geworden dan 15 jaar geleden. En dat het zondagvoetbal rapper krimpt dan het zaterdagvoetbal is logisch.
De overstap van zondag naar zaterdag is een veel gevallen niet meer dan een laatste noodgreep van clubs die door de krimp vanzelf zullen verdwijnen.

de waan

Well-known member
Nee, dat is iets teveel werk. Ik neem altijd de eindstanden die door de KNVB worden gepubliceerd en verwerk die in Excel.
Indelingen worden voor de reserveklassen nooit gepubliceerd anders kon ik daar wel wat mee.

Als ik dit voor het huidige seizoen zou willen doen dan zou ik handmatig ruim 1000 klassen moeten opzoeken en plakken in Excel. Dat kost dagen.

Ik was er al wel mee begonnen op basis de indelingen op voetbal.nl, maar nog geen tijd gehad om het af te ronden.

Ga er maar vanuit dat het per seizoen met een aantal procenten verschuift (ergens tussen de 3 en 5 procentpunt schat ik in).

Fregge

Well-known member
Ook hier blijk jij toch weer zeer slecht te kunnen lezen.
Ik geef cijfers weer zoals die vandaag in de Gelderlander worden gepubliceerd.
Of ze wel of niet exact kloppen weet ik niet. Ik ga dat niet narekenen.

Dus jij roept eigenlijk maar wat? Of 't klopt is je maar om 't even? Eet een koe gras? Maakt water je nat?

de waan

Well-known member
Ah, ik zie dat Joost @raywil al tot de orde heeft geroepen. ;)

We wachten het antwoord rustig af.

Fregge

Well-known member
Ik denk echt dat we Wilders aan een traditionele Marokkaanse bruiloft kunnen krijgen, dan jij sympathiek krijgt voor zondagvoetbal he?

Bovenaan