Voetbal op de schop/Super League

Forza AZ

Well-known member
Voor jou als Limburgervspreekt Belgie vast meer aan, maar ik weet wel zeker dat niemand hier in het noorden op de Belgen zit te wachten. Ik ken ook vrijwel geen enkele speler van Belgische clubs.
Dat komt natuurlijk omdat de samenvattingen van die wedstrijden niet in NL op TV zijn. Een hoop fans van Eredivisie clubs zullen ook niet de spelers kennen van de topclubs in de Eerste Divisie.

Ik denk dat de meeste seizoenkaarthouders die kaart kopen omdat ze hun eigen club willen zien spelen, en dat ze niet ineens gaan afhaken als ze niet meer tegen clubs als ADO, Zwolle of VVV spelen. Maar in plaats daarvan tegen Anderlecht, Genk of KV Mechelen. De spelers van die clubs leer je vanzelf kennen als een BeNe-liga van start is en je de samenvattingen van al die clubs bij Studio Sport of FOX kan zien.

Voor de clubs die buiten de BeNe-liga gaan vallen zal het aantal seizoenkaarthouders waarschijnlijk wel terug lopen, wat je nu ook hebt bij de meeste clubs die uit de Eredivisie degraderen naar de Eerste Divisie. Want het maakt natuurlijk wel uit dat je in plaats van tegen clubs als Ajax, Vitesse en Heerenveen nu ineens tegen Excelsior, Volendam en Den Bosch speelt.
 

Mario

Well-known member
Forumleiding
Alleen op het hoogste niveau zou het gemengd gaan worden. Daaronder komen een aparte Nederlandse en Belgische competitie. Promotie/degradatie is ook gescheiden per land, zodat er steeds 10 Nederlandse en 8 Belgische clubs in de BeNe-liga blijven.

De laagst geklasseerde NL club degradeert dan, ook als er bv 6 Belgische clubs onder je staan?
 

Forza AZ

Well-known member
De laagst geklasseerde NL club degradeert dan, ook als er bv 6 Belgische clubs onder je staan?

Ja, in feite zijn er 2 gescheiden standen. En aan de hand van die nationale standen worden de Europese tickets en degradatie (1 direct + 1 nacompetitie) bepaald. De totaalstand zou dan alleen de kampioen van de BeNe-liga bepalen, al zit er aan die titel verder geen sportieve prijs vast.
 

Abubakari

Administrator
Forumleiding
Ja, in feite zijn er 2 gescheiden standen. En aan de hand van die nationale standen worden de Europese tickets en degradatie (1 direct + 1 nacompetitie) bepaald. De totaalstand zou dan alleen de kampioen van de BeNe-liga bepalen, al zit er aan die titel verder geen sportieve prijs vast.

Wat een gedrocht.
 

Mario

Well-known member
Forumleiding
Ja, in feite zijn er 2 gescheiden standen. En aan de hand van die nationale standen worden de Europese tickets en degradatie (1 direct + 1 nacompetitie) bepaald. De totaalstand zou dan alleen de kampioen van de BeNe-liga bepalen, al zit er aan die titel verder geen sportieve prijs vast.

Dit moet je toch niet willen als liefhebber? Ik zie hier totaal de meerwaarde niet van in.
 

Deathprod

Well-known member
Volgens mij zijn er bij het vrouwenvoetbal en het ijshockey ook beneliga's. Is dat nu succesvoller dan het was bij 2 gescheiden competitie's?
 

Deathprod

Well-known member
Ik dacht ik maak alvast een plaatje voor de beeldvorming. Clubs als Heerenveen en Groningen strijden mogelijk tegen degradatie. Er moeten in het slechtste geval maar liefst 8 clubs afvloeien naar de amateurs. Maar kan me voorstellen dat de topclubs hun beloften moeten opgeven om dit er door te krijgen. Dan zijn het er slechts 4.

Code:
[B]BENELIGA[/B]            
Ajax                    Club Brugge
AZ                      Gent
Willem II               Antwerp
PSV                     Sporting Charleroi
Feyenoord               Standard Luik
Vitesse                 Genk
FC Utrecht              Mechelen
SC Heerenveen           Anderlecht
Heracles Almelo
FC Groningen

[B]EERSTE DIVISIE          TWEEDE DIVISIE[/B]
Sparta                  FC Eindhoven
FC Emmen                Jong AZ
FC Twente               MVV
Fortuna Sittard         Roda JC
PEC Zwolle              TOP Oss
ADO Den Haag            Jong PSV
VVV-Venlo               Helmond Sport
RKC Waalwijk            FC Dordrecht
Jong Ajax
SC Cambuur
De Graafschap
FC Volendam
NAC Breda
Go Ahead Eagles
Excelsior
NEC
Telstar
Almere City
Jong Utrecht
FC Den Bosch
 

Pascallovic

Well-known member
Volgens mij zijn er bij het vrouwenvoetbal en het ijshockey ook beneliga's. Is dat nu succesvoller dan het was bij 2 gescheiden competitie's?
Bij de vrouwen was het zo’n succes dat ze er na 3 jaar jaar mee gestopt zijn. Liever 7 of 8 Nederlandse ploegen dan dat je er 5 uit Belgie bij kreeg schijnbaar. Het was ook vooral een Nederlandse aangelegenheid. Alleen Standard Luik kon mee qua niveau. De rest was brandhout uit Belgie,
 
Laatst bewerkt:

Joost

Well-known member
Volgens mij zijn er bij het vrouwenvoetbal en het ijshockey ook beneliga's. Is dat nu succesvoller dan het was bij 2 gescheiden competitie's?

Je bedoelt waarschijnlijk het Handbal en Ijshockey.

In beide sporten is er een overkoepelende klasse en wordt om die eer gestreden maar zijn er ook nog aparte duels om de nationale titel.
Maar eerlijk gezegd denk ik niet dat het helemaal vergelijkbaar is.

In het ijshockey was de Nederlandse competitie heel klein met veel niveauverschil, de laatste twee jaar voor de Bene-League wonnen Tilburg en Heerenveen fluitend alle hun duels.
Van zowel Belgische als Nederlandse zijde is er wat water bij de wijn gedaan en zijn de competities samengevoegd. Het had wat gewenning nodig van beide kanten maar inmiddels is iedereen positief. Toen de Belgische en Nederlandse bond begin vorig seizoen wat onenigheid hadden en de Bene-League wilden stoppen zijn de clubs ook daar tegenin gegaan. Het aantal clubs in Nederland is niet groter geworden maar het scheelt wel of je een leuke competitie hebt met 6 of met 11. Daar komt bij dat de afstanden niet immens zijn en buiten Luik alle clubs uit de provincie Brabant en Antwerpen komen.

In het handbal was het niveauverschil tussen de top 6 en de onderste 6 ook heel groot. De Bene-League is daar toen als extra toernooi bijgezet maar het was zo'n succes dat het inmiddels gegroeid is.
Voor de clubs is het een extra prijs maar wel een heel belangrijke. Handbal is in België overigens een vrijwel volledig Limburgs feestje.
 

de waan

Well-known member
In het volleybal zou een Beneliga ook niet verkeerd zijn. Daar steken ook een paar clubs mijlenver boven de rest uit. Dynamo heeft nu negen eredivisiewedstrijden op rij met 3-0 gewonnen.
 

erka

Well-known member
In basketbal ook. In Nederland heb je maar 4 echte profclubs (Groningen, Den Bosch, Leiden en Zwolle) en de rest is vulling. In België is dat beter, maar is de competitie ook niet zo heel sterk (meer). In basketbal wordt ook serieus gesproken over BeneLiga en ik denk dat die er ook wel komt.
Nou is dit in basketbal in Europa al vrij gebruikelijk (bv Adriatic League met geheel vml. Joegoslavië) en de Baltic League (net ter ziele)..
 

Deathprod

Well-known member
Dus die Beneliga's in andere sporten worden eigenlijk gevormd omdat er een gebrek aan profclubs is in beide landen. Daar hebben in het voetbal geen problemen mee. Maarja als die 5/6 stemming nog van kracht is dan gaat het sowieso niet gebeuren.

Voetbalclubs willen meer geld voor uitzendrechten.
Een teleurstelling voor de Belgische voetbalclubs. De tender voor de uitzendrechten van de hoogste voetbalcompetitie heeft te weinig geld opgeleverd.


https://www.totaaltv.nl/nieuws/uitze...einig-geld-op/



Had nog even de cijfers er bij gezocht, maar beide competitie's zaten afgelopen seizoen zo rond de 80 miljoen. Alleen is het zo dat de Eredivisie de komende jaren (tot 2025) gaat oplopen naar de 100 miljoen. Dus verwacht dat ze dit seizoen rond de 83 miljoen zitten.

Code:
[B]EREDIVISIE (79,5 miljoen)[/B]
Ajax               10,30 miljoen
PSV                 9,27 miljoen
Feyenoord           8,23 miljoen
AZ                  7,20 miljoen
Vitesse             6,36 miljoen
FC Utrecht          5,53 miljoen
FC Groningen        4,69 miljoen
SC Heerenveen       3,86 miljoen
Heracles Almelo     3,22 miljoen
ADO Den Haag        2,94 miljoen
FC Twente           2,74 miljoen
PEC Zwolle          2,55 miljoen
Willem II           2,39 miljoen
VVV-Venlo           2,33 miljoen
RKC Waalwijk        2,07 miljoen
Sparta              2,03 miljoen
FC Emmen            1,99 miljoen
Fortuna Sittard     1,95 miljoen


[B]PRO LEAGUE (80,6 miljoen)[/B]
Club Brugge         8,05 miljoen
Standard            6,94 miljoen
Anderlecht          6,59 miljoen
AA Gent             6,55 miljoen
Racing Genk         6,01 miljoen
Zulte Waregem       4,46 miljoen
Charleroi           4,44 miljoen
KV Kortrijk         4,36 miljoen
KV Oostende         3,95 miljoen
Antwerp             3,94 miljoen
STVV                3,35 miljoen
Moeskroen           3,24 miljoen
Lokeren             3,12 miljoen
Waasland-Beveren    2,96 miljoen
Cercle Brugge       2,49 miljoen
Eupen               2,27 miljoen
KV Mechelen (D)     1,01 miljoen
 

Joost

Well-known member
In basketbal ook. In Nederland heb je maar 4 echte profclubs (Groningen, Den Bosch, Leiden en Zwolle) en de rest is vulling. In België is dat beter, maar is de competitie ook niet zo heel sterk (meer). In basketbal wordt ook serieus gesproken over BeneLiga en ik denk dat die er ook wel komt.
Nou is dit in basketbal in Europa al vrij gebruikelijk (bv Adriatic League met geheel vml. Joegoslavië) en de Baltic League (net ter ziele)..

Wat me opvalt aan al die sporten is dat ze relatief weinig proflcubs uit de Randstad kennen.
 

Friesland

Well-known member
Hadden jullie al gehoord van de Mega League?

https://www.megaleague.org/

Dit is de eerste keer dat ik ervan hoor. Eerste indruk: gekkenwerk. IJslandse en Oekraïnse teams in dezelfde competitie? Armenië en Azerbeidzjan in dezelfde competitie? Nederland en Portugal in dezelfde competitie? En ze zijn vergeten dat Kazachstan ook in de UEFA zit, die zullen ongetwijfeld in de competitie met de IJslandse ploegen willen hebben, gok ik. :cab:

Die gele competitie is de enige die ietwat logisch overkomt.
 

JMD

Well-known member
Dus die Beneliga's in andere sporten worden eigenlijk gevormd omdat er een gebrek aan profclubs is in beide landen. Daar hebben in het voetbal geen problemen mee. Maarja als die 5/6 stemming nog van kracht is dan gaat het sowieso niet gebeuren.





Had nog even de cijfers er bij gezocht, maar beide competitie's zaten afgelopen seizoen zo rond de 80 miljoen. Alleen is het zo dat de Eredivisie de komende jaren (tot 2025) gaat oplopen naar de 100 miljoen. Dus verwacht dat ze dit seizoen rond de 83 miljoen zitten.

Code:
[B]EREDIVISIE (79,5 miljoen)[/B]
Ajax 10,30 miljoen
PSV 9,27 miljoen
Feyenoord 8,23 miljoen
AZ 7,20 miljoen
Vitesse 6,36 miljoen
FC Utrecht 5,53 miljoen
FC Groningen 4,69 miljoen
SC Heerenveen 3,86 miljoen
Heracles Almelo 3,22 miljoen
ADO Den Haag 2,94 miljoen
FC Twente 2,74 miljoen
PEC Zwolle 2,55 miljoen
Willem II 2,39 miljoen
VVV-Venlo 2,33 miljoen
RKC Waalwijk 2,07 miljoen
Sparta 2,03 miljoen
FC Emmen 1,99 miljoen
Fortuna Sittard 1,95 miljoen


[B]PRO LEAGUE (80,6 miljoen)[/B]
Club Brugge 8,05 miljoen
Standard 6,94 miljoen
Anderlecht 6,59 miljoen
AA Gent 6,55 miljoen
Racing Genk 6,01 miljoen
Zulte Waregem 4,46 miljoen
Charleroi 4,44 miljoen
KV Kortrijk 4,36 miljoen
KV Oostende 3,95 miljoen
Antwerp 3,94 miljoen
STVV 3,35 miljoen
Moeskroen 3,24 miljoen
Lokeren 3,12 miljoen
Waasland-Beveren 2,96 miljoen
Cercle Brugge 2,49 miljoen
Eupen 2,27 miljoen
KV Mechelen (D) 1,01 miljoen

Dus beiden hebben rond de 100 miljoen euro. Waar haalt men dan het idee vandaan dat de BeNeliga zomaar meer dan 350 miljoen gaat opbrengen. Of is dat weer echt wishfulthinking van zo'n werkgroep?
 

PES5

Administrator
Forumleiding
Dus beiden hebben rond de 100 miljoen euro. Waar haalt men dan het idee vandaan dat de BeNeliga zomaar meer dan 350 miljoen gaat opbrengen. Of is dat weer echt wishfulthinking van zo'n werkgroep?

Wat denk je wat er gebeurt als uit dat onderzoek van Deloitte komt dat de Beneliga geen kans van slagen heeft? Dan komt er geen vervolgonderzoek, dus geen extra cash voor Deloitte.

Dit soort onderzoeken moet je totaal maar dan ook echt totaal niet serieus nemen.
 
Bovenaan