Voetbal op de schop/Super League

Hankie

Well-known member
Ik vraag mij vooral af of je er als club nu echt zoveel op vooruit gaat. Stel iedere club krijgt er 5 miljoen bij per jaar aan televisiegelden. Daarmee schiet je nog steeds geen deuk in een pakje boter. Is dat het waard om je complete competitie overhoop te gooien en clubs als PEC, VVV, ADO en Heracles de nek om te draaien.

Dat laatste is natuurlijk prima.
 

JMD

Well-known member
En hoe gaat het dan met de Europese ticket verdeling? Als het tegenzit heb je dus maar één of twee NL clubs in Europa.

En hoe doe je het met p/d?
Hou je de verdeling hetzelfde qua NL en Belgische ploegen, dan betekent dit dat bv de nummer 13 kan degraderen en de nummer 14 niet.
Of accepteer je dat de verdeling kan veranderen, maar dan moet je elk jaar versterkte p/d doen in de divisies eronder omdat er ineens meer/minder NL/Belgische ploegen degraderen.
 

Forza AZ

Well-known member
En hoe gaat het dan met de Europese ticket verdeling? Als het tegenzit heb je dus maar één of twee NL clubs in Europa.

Dat is inderdaad de grote vraag hoe de UEFA daar tegenaan kijkt. In principe zijn de Europese tickets per nationale bond. Dus aangezien de KNVB en KBVB gewoon apart blijven bestaan zou ieder z'n eigen tickets voor de CL en EL moeten houden. Dat moet in ieder geval wel een absolute voorwaarde zijn bij de vorming van een BeNe-liga, want anders gaan de clubs er juist op achteruit doordat de kans op het spelen van Europees voetbal veel kleiner wordt.
 

Joost

Well-known member
Ik zie zoveel conclusies die worden getrokken, waar hebben jullie dat rapport van Deloitte kunnen inzien?
 

De Wolf

Well-known member
Ik ben wel benieuwd op welke manier ze denken meer geld te generenen. Lijkt me dat dit alleen via een nieuwe TV- deal zou kunnen. We zitten hier nu rond de 90 miljoen per seizoen en in Belgie rond de 80 miljoen. De Premier League zit ongeveer op 2,5 miljard. Dat gat valt toch nooit te dichten? .........

De markt wordt wat groter met 29 miljoen mensen. Misschien dat je dan 300 miljoen kan vangen maar daar blijft het dan ook bij. Ajax doet het misschien nog een beetje goed in het buitenland maar de rest is niet echt interessant.
 

ALenstra

Well-known member
Nederland 90 miljoen en Belgie 80 miljoen. Maakt samen 170 miljoen. Is dat realistisch, laat staan 300 miljoen?
 

Forza AZ

Well-known member
Nederland 90 miljoen en Belgie 80 miljoen. Maakt samen 170 miljoen. Is dat realistisch, laat staan 300 miljoen?

Je kunt die 170 miljoen wel met 18 clubs delen in plaats van met 34. Dat levert per club toch bijna het dubbele op.
De 16 clubs die er buiten vallen gaan dan wel enorm terug in TV-gelden natuurlijk.
 

Joost

Well-known member
Je kunt die 170 miljoen wel met 18 clubs delen in plaats van met 34. Dat levert per club toch bijna het dubbele op.
De 16 clubs die er buiten vallen gaan dan wel enorm terug in TV-gelden natuurlijk.

Maar dat gaat natuurlijk niet gebeuren.

Er is een flinke meerderheid nodig om zo'n idee er doorheen te krijgen en die gaan komt er natuurlijk nooit komen als dit het plan wordt.
Dan zou de top nog kunnen zeggen dat ze een break-away doen maar dit ligt ook niet voor de hand.

Sowieso zou het voor de top 3 in Nederland niet zoveel meerwaarde hebben aangezien in België de TV gelden wat eerlijker verdeeld worden dan in Nederland, per saldo zal het in Nederland dus ook eerlijker gaan worden en is de winst voor pakweg Utrecht en Vitesse groter dan voor Ajax.
 

Mario

Well-known member
Forumleiding
De 16 clubs die erbuiten vallen moeten dan ook een divisie krijgen, en hoe zit het met de KKD & de Tweede klasse … gaan ze die ook samenvoegen?
Wat promotie/degradatie betreft wordt het wel een stuk interessanter.
 

Batigoal

Well-known member
Mocht het ooit tot een Beneliga komen, dan zou ik dat beperken tot hooguit 2 niveaus. Daaronder heeft het alleen maar nadelen.
 

de waan

Well-known member
Ik zie zoveel conclusies die worden getrokken, waar hebben jullie dat rapport van Deloitte kunnen inzien?

Als Abe Lenstra zegt dat er over veel dingen niet is nagedacht, dan is dat gewoon zo. Punt.

Even advocaat van de duivel: In die Eredivisie nieuwe stijl komen vooral clubs die nu wel regelmatig of altijd eredivisie spelen, maar al bij voorbaat weten dat ze nooit of te nimmer kampioen zullen worden. Dat geeft de nieuwe structuur toch ook wel een extra dimensie. De FC Groningens en Sparta's kunnen nu ook eens een keer voor een echte prijs spelen, namelijk promotie naar de Beneliga. Het rechterrijtje van de Eredivisie en het linkerrijtje van de eerste, dat lijkt me best een leuke competitie eigenlijk.
 

Abubakari

Administrator
Forumleiding
Toeschouwers aantallen lopen nu al flink terug, zal met zo'n beneliga alleen maar erger worden. Ik loop niet warm voor Groningen-Beveren, vind ik Groningen-VVV leuker. En wat Ajax betreft hetzelfde, liever Ajax-Twente dan Ajax-Genk. Ik denk dat als ze een enquête onder de regelmatige stadion bezoeker houden dit plan vrij rigoureus afgeschoten wordt.
 

De Wolf

Well-known member
Als Abe Lenstra zegt dat er over veel dingen niet is nagedacht, dan is dat gewoon zo. Punt.

Even advocaat van de duivel: In die Eredivisie nieuwe stijl komen vooral clubs die nu wel regelmatig of altijd eredivisie spelen, maar al bij voorbaat weten dat ze nooit of te nimmer kampioen zullen worden. Dat geeft de nieuwe structuur toch ook wel een extra dimensie. De FC Groningens en Sparta's kunnen nu ook eens een keer voor een echte prijs spelen, namelijk promotie naar de Beneliga. Het rechterrijtje van de Eredivisie en het linkerrijtje van de eerste, dat lijkt me best een leuke competitie eigenlijk.

Sparta heeft 4 jaar geleden de titel gepakt in de eerste divisie dus zo bijzonder is die prijs niet.
 

Joost

Well-known member
Toeschouwers aantallen lopen nu al flink terug, zal met zo'n beneliga alleen maar erger worden. Ik loop niet warm voor Groningen-Beveren, vind ik Groningen-VVV leuker. En wat Ajax betreft hetzelfde, liever Ajax-Twente dan Ajax-Genk. Ik denk dat als ze een enquête onder de regelmatige stadion bezoeker houden dit plan vrij rigoureus afgeschoten wordt.

Nederland is een land van seizoenkaarthouders. Dan maakt het betrekkelijk weinig uit wie de tegenstander is. Bij NAC v PSV van gisteren zaten er gewoon 5000 minder dan straks bij NAC v Jong PSV.

De Beneliga zou volgens de berichten alleen over het hoogste niveau gaan, Groningen lijkt me wel een club die het net zou halen maar vanuit België gaat bijvoorbeeld Waasland-Beveren het echt niet redden. Je moet enkel denken aan Anderlecht, Standard, AA Gent, Racing Genk, Club Brugge, Antwerp, Charleroi en KV Mechelen. Dat zijn niet bepaald de meest lelijke eendjes in Belgie. Ik denk ook dat het voor veel mensen ook een kwestie van onbekend is onbemind is.
 

Abubakari

Administrator
Forumleiding
Voor jou als Limburger spreekt Belgie vast meer aan, maar ik weet wel zeker dat niemand hier in het noorden op de Belgen zit te wachten. Ik ken ook vrijwel geen enkele speler van Belgische clubs.
Ik denk dat het aantal scc houders af gaat nemen. Mijn interesse zal sowieso afnemen en dan ben ik niet de meest conservatieve van het stel itt veel andere voetballiefhebbers.
 
Laatst bewerkt:

Forza AZ

Well-known member
De 16 clubs die erbuiten vallen moeten dan ook een divisie krijgen, en hoe zit het met de KKD & de Tweede klasse … gaan ze die ook samenvoegen?
Wat promotie/degradatie betreft wordt het wel een stuk interessanter.

Alleen op het hoogste niveau zou het gemengd gaan worden. Daaronder komen een aparte Nederlandse en Belgische competitie. Promotie/degradatie is ook gescheiden per land, zodat er steeds 10 Nederlandse en 8 Belgische clubs in de BeNe-liga blijven.
 
Bovenaan