Ik zie zoveel conclusies die worden getrokken, waar hebben jullie dat rapport van Deloitte kunnen inzien?
Als Abe Lenstra zegt dat er over veel dingen niet is nagedacht, dan is dat gewoon zo. Punt.
Even advocaat van de duivel: In die Eredivisie nieuwe stijl komen vooral clubs die nu wel regelmatig of altijd eredivisie spelen, maar al bij voorbaat weten dat ze nooit of te nimmer kampioen zullen worden. Dat geeft de nieuwe structuur toch ook wel een extra dimensie. De FC Groningens en Sparta's kunnen nu ook eens een keer voor een echte prijs spelen, namelijk promotie naar de Beneliga. Het rechterrijtje van de Eredivisie en het linkerrijtje van de eerste, dat lijkt me best een leuke competitie eigenlijk.
Toeschouwers aantallen lopen nu al flink terug, zal met zo'n beneliga alleen maar erger worden. Ik loop niet warm voor Groningen-Beveren, vind ik Groningen-VVV leuker. En wat Ajax betreft hetzelfde, liever Ajax-Twente dan Ajax-Genk. Ik denk dat als ze een enquête onder de regelmatige stadion bezoeker houden dit plan vrij rigoureus afgeschoten wordt.
De 16 clubs die erbuiten vallen moeten dan ook een divisie krijgen, en hoe zit het met de KKD & de Tweede klasse … gaan ze die ook samenvoegen?
Wat promotie/degradatie betreft wordt het wel een stuk interessanter.
Dat komt natuurlijk omdat de samenvattingen van die wedstrijden niet in NL op TV zijn. Een hoop fans van Eredivisie clubs zullen ook niet de spelers kennen van de topclubs in de Eerste Divisie.Voor jou als Limburgervspreekt Belgie vast meer aan, maar ik weet wel zeker dat niemand hier in het noorden op de Belgen zit te wachten. Ik ken ook vrijwel geen enkele speler van Belgische clubs.
Sparta heeft 4 jaar geleden de titel gepakt in de eerste divisie dus zo bijzonder is die prijs niet.
Alleen op het hoogste niveau zou het gemengd gaan worden. Daaronder komen een aparte Nederlandse en Belgische competitie. Promotie/degradatie is ook gescheiden per land, zodat er steeds 10 Nederlandse en 8 Belgische clubs in de BeNe-liga blijven.
De laagst geklasseerde NL club degradeert dan, ook als er bv 6 Belgische clubs onder je staan?
Ja, in feite zijn er 2 gescheiden standen. En aan de hand van die nationale standen worden de Europese tickets en degradatie (1 direct + 1 nacompetitie) bepaald. De totaalstand zou dan alleen de kampioen van de BeNe-liga bepalen, al zit er aan die titel verder geen sportieve prijs vast.
Ja, in feite zijn er 2 gescheiden standen. En aan de hand van die nationale standen worden de Europese tickets en degradatie (1 direct + 1 nacompetitie) bepaald. De totaalstand zou dan alleen de kampioen van de BeNe-liga bepalen, al zit er aan die titel verder geen sportieve prijs vast.
[B]BENELIGA[/B]
Ajax Club Brugge
AZ Gent
Willem II Antwerp
PSV Sporting Charleroi
Feyenoord Standard Luik
Vitesse Genk
FC Utrecht Mechelen
SC Heerenveen Anderlecht
Heracles Almelo
FC Groningen
[B]EERSTE DIVISIE TWEEDE DIVISIE[/B]
Sparta FC Eindhoven
FC Emmen Jong AZ
FC Twente MVV
Fortuna Sittard Roda JC
PEC Zwolle TOP Oss
ADO Den Haag Jong PSV
VVV-Venlo Helmond Sport
RKC Waalwijk FC Dordrecht
Jong Ajax
SC Cambuur
De Graafschap
FC Volendam
NAC Breda
Go Ahead Eagles
Excelsior
NEC
Telstar
Almere City
Jong Utrecht
FC Den Bosch
Bij de vrouwen was het zo’n succes dat ze er na 3 jaar jaar mee gestopt zijn. Liever 7 of 8 Nederlandse ploegen dan dat je er 5 uit Belgie bij kreeg schijnbaar. Het was ook vooral een Nederlandse aangelegenheid. Alleen Standard Luik kon mee qua niveau. De rest was brandhout uit Belgie,Volgens mij zijn er bij het vrouwenvoetbal en het ijshockey ook beneliga's. Is dat nu succesvoller dan het was bij 2 gescheiden competitie's?
Volgens mij zijn er bij het vrouwenvoetbal en het ijshockey ook beneliga's. Is dat nu succesvoller dan het was bij 2 gescheiden competitie's?