Voetbal op de schop/Super League

Maasveld

Well-known member
Op nhnieuws.nl staat het als volgt:

Als dat waar is, dan kun je dus pas met de voorrondes beginnen nadat de 4e voorronde CL/EL gespeeld is, omdat je eerder niet weet hoeveel clubs er vrijgesteld zijn in de 1e ronde, en dus niet weet hoeveel clubs zich via de voorrondes mogen plaatsen voor de 1e ronde.
Zo ver zullen ze ongetwijfeld niet nagedacht hebben.

JMD

Well-known member
Gut Gut PSV neemt de beker niet serieus en ze moeten maar gelijk een ronde verder.

Die ronde overleefden we toch wel... :p

Overigens: behalve het nadeel van planning dat Forza AZ schetst betekent het ook nog eens dat de kans dat amateurclubs tegen Ajax, Feyenoord, PSV loten een stuk kleiner wordt. Dat is toch wel jammer.

Hankie

Well-known member
Die ronde overleefden we toch wel... :p

Overigens: behalve het nadeel van planning dat Forza AZ schetst betekent het ook nog eens dat de kans dat amateurclubs tegen Ajax, Feyenoord, PSV loten een stuk kleiner wordt. Dat is toch wel jammer.

Want van amateurclubs winnen jullie wel?

erka

Well-known member
Het gaat natuurlijk om het principe, maar in de meeste Europese landen stromen sterkere clubs ook pas later in. Alleen dat doen ze niet obv Europees maar obv niveau, en dat is veel eerlijker.

Joost

Well-known member
Het gaat natuurlijk om het principe, maar in de meeste Europese landen stromen sterkere clubs ook pas later in. Alleen dat doen ze niet obv Europees maar obv niveau, en dat is veel eerlijker.

Dat gaat nu in principe ook gebeuren want de vrijstelling wordt verleend aan de Bekerwinnaar en de hoogstgeeindigde clubs.

JMD

Well-known member
Want van amateurclubs winnen jullie wel?
Dat wel ja... :p

Maar het ging me niet zozeer om PSV door te kunnen laten gaan, maar meer omdat het voor amateurclubs leuk is tegen Ajax, PSV, Feyenoord te spelen. Zie bv Excelsior Maassluis - PSV...

Friesland

Well-known member
Ik ben even alle Europese nationale bekertoernooien bij langsgegaan om te kijken in welke ronde de laatste deelnemers (meestal de topteams, maar in sommige landen gebeurt het ook op basis van een vrije loting) instromen.

Start hoofdtoernooien: (tussen haakje prominente landen)
Laatste 128: 3 landen (Hongarije)
Laatste 64: 11 landen (Duitsland, Engeland, Frankrijk, Nederland, Oostenrijk, Polen, Portugal, Zweden, Zwitserland)
Laatste 32: 23 landen (Belgi?, Griekenland, Isra?l, Roemeni?, Rusland, Spanje, Tsjechi?, Turkije, Wit-Rusland)
Laatste 16: 11 landen (Azerbeidzjan, Itali?, Kazachstan, Oekra?ne)
Kwartfinales: 4 landen
Onduidelijk: 2 landen
Groepsfase: 1 land

Clubs die als laatste instromen:
Vrije loting: 2 landen
Clubs op derde niveau (minimaal 1) stromen gelijk in met topclubs: 10 landen (Hongarije, Duitsland, Nederland, Oostenrijk, Polen, Zwitserland)
Clubs op tweede niveau (minimaal 1) stromen gelijk in met topclubs: 12 landen (Engeland, Zweden, Spanje, Azerbeidzjan)
Alleen het gehele hoogste niveau: 15 landen (Frankrijk, Portugal, Belgi?, Griekenland, Isra?l, Roemeni?, Rusland, Wit-Rusland, Kazachstan)
Alleen topteams: 11 landen (Tsjechi?, Turkije, Itali?, Oekra?ne)
Onbekend of geen derde niveau: 6 landen

Friesland

Well-known member
De Finse beker heeft een groepsfase met 30 clubs (5 groepen van 6). De vijf groepswinnaars gaan door naar de kwartfinale en de nummers nummers 2 aangevuld met een lucky loser plaatsen zich voor een tussenronde voor de resterende 3 plekken in de kwartfinales.

De beker van Kosovo is mij een beetje een raadsel. Lijkt ieder jaar net een iets andere opzet te hebben.
Macedoni? leek mij ook niet helemaal duidelijk, maar bij nader inzien krijgen daar normaal gesproken twee clubs een bye en spelen de overige 28 teams voor de resterende twee plekken.

ALenstra

Well-known member
Duitsland is toch het enige land waar amateurclubs een grote kans hebben een club uit het hoogste niveau te loten?

erka

Well-known member
Frankrijk vanaf de laatste 64 ook, compleet vrije loting. Overigens is de laatste 64 dan al de 8e ronde voor de amateurclubs, maar dit terzijde :)

Even gekeken maar afgelopen Coupe de France (met Les Herbiers in de finale) speelde bv.

FC Still (8) - Troyes
Pontarlier (5) - Montpellier
Yzeure (4) - Monaco
Le Mans (4) - Lille
Senlisienne (5) - Nantes
Hazebrouck (6) - Caen
Granville (4) - Bordeaux

Maar bv ook Toulouse-Nice en Rennes-PSG.

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Duitsland is toch het enige land waar amateurclubs een grote kans hebben een club uit het hoogste niveau te loten?

Dat ligt er net aan wat je als "amateurclub" ziet. In sommige landen worden alle clubs die niet fullprof zijn als amateurs gezien. Wat dat betreft kan je zeggen dat in Schotland amateurs (en semiprofs) ook een grote kans hebben een club uit het hoogste niveau te loten. Er zijn maar zo'n 20 fullprof clubs hier en het hoogste niveau stroomt in de laatste 32 in.

erka

Well-known member
Is er trouwens een groter jaarlijks bekertoernooi ter wereld qua omvang dan de Coupe de France?

Ik heb eens even gekeken, maar er nemen dus 4.016 clubs deel in 1 seizoen. In Duitsland is dat over 2 seizoenen verspreid met de regionale bekers. Ook nemen in Frankrijk de overzeese gebieden deel, dus bv. Reunion, Mayotte, Martinique, Guadeloupe en Tahiti.

JMD

Well-known member
Is er trouwens een groter jaarlijks bekertoernooi ter wereld qua omvang dan de Coupe de France?

Ik heb eens even gekeken, maar er nemen dus 4.016 clubs deel in 1 seizoen. In Duitsland is dat over 2 seizoenen verspreid met de regionale bekers. Ook nemen in Frankrijk de overzeese gebieden deel, dus bv. Reunion, Mayotte, Martinique, Guadeloupe en Tahiti.
En die overzeese gebieden zullen eerst lokale voorrondes spelen neem ik aan? En vanaf welke ronde kan een ploeg uit Frankrijk dan een ploeg uit Guadeloupe loten? Leuk uitduel. :p

Hoeveel deelnemers heeft de FA Cup?? Dat zal toch ook richting de paar duizend gaan?

ALenstra

Well-known member
Volgens mij zijn de eerste zes rondes van de Coupe de France regionaal. Daarna kan inderdaad een club uit het vasteland een club loten uit een van de kolonies. Echter, clubs op het vasteland zijn niet verplicht om uit tegen overzeese clubs te spelen.

In de FA Cup doen volgens mij iets van 750 clubs mee.

JMD

Well-known member
Volgens mij zijn de eerste zes rondes van de Coupe de France regionaal. Daarna kan inderdaad een club uit het vasteland een club loten uit een van de kolonies. Echter, clubs op het vasteland zijn niet verplicht om uit tegen overzeese clubs te spelen.
Hoe gaat dat dan? Je loot Reunion FC uit, en dan zeg je 'daar willen we niet tegen spelen', of wordt het duel dan omgedraaid?

Bovenaan