Voetbal op de schop/Super League

Joost

Well-known member
Omdat het meestal eredivisieclubs zijn die in Europa spelen lijkt me.

Maar het is toch een heel raar besluit?

De profclubs stroomden dit jaar in de eerste ronde in. Die was op 27 september.
De Europese poulefasen begonnen op 20 september.

De voorrondes voor de beker begonnen op 18 augustus.

Ze gaan dus een voorronde aanpassen terwijl nog allerminst duidelijk is dat de clubs ten tijde van de eerste ronde uberhaupt nog Europees spelen.
 

Deathprod

Well-known member
De FOX-gelden worden licht herverdeeld. Nu delen de clubs het geld op basis van sportieve prestaties in de laatste tien jaar. De nummer ??n krijgt 5,3 keer zoveel als de nummer laatst. Besloten is nu om vijf procent van de FOX-pot evenredig te verdelen. Daardoor krijgt de meest verdienende club straks 4,8 keer zoveel als de slechtst verdienende club. Daarmee houdt Nederland overigens wel een van de meest ongelijke verdelingen in Europa.

https://www.vi.nl/nieuws/revolutie-blijft-uit-in-eredivisie

Dit is opzich wel een gemiste kans als je als doel had om het algehele niveau van de Eredivisie omhoog te brengen en ook meer weerstand voor de topclubs had willen bewerkstelligen. Premier League staat geloof ik op slechts 1,5 keer. Hier hebben de topclubs dus niet aan meegewerkt, Liever die extra miljoenen pakken en daardoor meer dan de helft van de wedstrijden met grote cijfers winnen. Weinig weerstand dus, daar snijden ze zichzelf mee in de vingers op Europees niveau.
 

erka

Well-known member
Dit geeft wel het failliet aan van dit soort overleggen tussen clubs. Ze kunnen het gewoon niet. Ja, een rondje later in de beker. Hoera. 5% gelijk verdelen. De vlag kan uit.

Gewoon 100% dictatoriale macht neerleggen bij de KNVB. Veel beter.
 

SanMark.

Well-known member
Dat is toch zo dom van de top 3 clubs. Als ze dat wat vlakker zouden verdelen zouden ze op andere gebieden meer kunnen eisen van de kleinere clubs. En dat is dan maar een fractie van de begroting van die clubs.
 

Pascallovic

Well-known member
Dit is opzich wel een gemiste kans als je als doel had om het algehele niveau van de Eredivisie omhoog te brengen en ook meer weerstand voor de topclubs had willen bewerkstelligen. Premier League staat geloof ik op slechts 1,5 keer. Hier hebben de topclubs dus niet aan meegewerkt, Liever die extra miljoenen pakken en daardoor meer dan de helft van de wedstrijden met grote cijfers winnen. Weinig weerstand dus, daar snijden ze zichzelf mee in de vingers op Europees niveau.
Alsof die televisiegelden een verschil maken. Zolang clubs geen beleid kunnen voeren kun je ze 3 miljoen extra geven, maar wordt het nog steeds niks. De deal met FOX zou de clubs ook meer geld opleveren. Zien we het terug in het beleid? NAC heeft de 13e of 12e begroting van de Eredivisie. Zien we dat terug in de selectie? Geef Willem II een miljoen extra en ze kunnen in plaats van Wellenreuther Remco Pasveer op doel zetten. Daar gaat de weerstand niet van omhoog.
 

Forza AZ

Well-known member
Maar het is toch een heel raar besluit?

De profclubs stroomden dit jaar in de eerste ronde in. Die was op 27 september.
De Europese poulefasen begonnen op 20 september.

De voorrondes voor de beker begonnen op 18 augustus.

Ze gaan dus een voorronde aanpassen terwijl nog allerminst duidelijk is dat de clubs ten tijde van de eerste ronde uberhaupt nog Europees spelen.

Op nhnieuws.nl staat het als volgt:

Bekertoernooi
Ook is er besloten dat eredivisieclubs die zich plaatsen voor de hoofdfase van een van de Europese toernooien (Champions League en Europa League) vanaf seizoen 2020/2021 een ronde later beginnen in het nationale bekertoernooi. Door de Nederlandse topclubs een ronde vrijaf te geven, kunnen zij zich beter voorbereiden op de groepswedstrijden in de Europese competities in september.

Als dat waar is, dan kun je dus pas met de voorrondes beginnen nadat de 4e voorronde CL/EL gespeeld is, omdat je eerder niet weet hoeveel clubs er vrijgesteld zijn in de 1e ronde, en dus niet weet hoeveel clubs zich via de voorrondes mogen plaatsen voor de 1e ronde.
 

Joost

Well-known member
Ik vraag me af; kunnen ze dat bij de Eredivisie wel besluiten? De organisatie van de KNVB Beker ligt toch bij de KNVB?
 

Batigoal

Well-known member
Alsof die televisiegelden een verschil maken. Zolang clubs geen beleid kunnen voeren kun je ze 3 miljoen extra geven, maar wordt het nog steeds niks. De deal met FOX zou de clubs ook meer geld opleveren. Zien we het terug in het beleid? NAC heeft de 13e of 12e begroting van de Eredivisie. Zien we dat terug in de selectie? Geef Willem II een miljoen extra en ze kunnen in plaats van Wellenreuther Remco Pasveer op doel zetten. Daar gaat de weerstand niet van omhoog.

Voor die clubs maakt het natuurlijk een groter verschil dan dat de top 3 het beetje extra geld zal missen. Als je meer geld hebt kun je meer investeren om weer meer geld te verdienen.
 

Maasveld

Well-known member
Op nhnieuws.nl staat het als volgt:



Als dat waar is, dan kun je dus pas met de voorrondes beginnen nadat de 4e voorronde CL/EL gespeeld is, omdat je eerder niet weet hoeveel clubs er vrijgesteld zijn in de 1e ronde, en dus niet weet hoeveel clubs zich via de voorrondes mogen plaatsen voor de 1e ronde.
Zo ver zullen ze ongetwijfeld niet nagedacht hebben.
 

JMD

Well-known member
Gut Gut PSV neemt de beker niet serieus en ze moeten maar gelijk een ronde verder.

Die ronde overleefden we toch wel... :p

Overigens: behalve het nadeel van planning dat Forza AZ schetst betekent het ook nog eens dat de kans dat amateurclubs tegen Ajax, Feyenoord, PSV loten een stuk kleiner wordt. Dat is toch wel jammer.
 

Hankie

Well-known member
Die ronde overleefden we toch wel... :p

Overigens: behalve het nadeel van planning dat Forza AZ schetst betekent het ook nog eens dat de kans dat amateurclubs tegen Ajax, Feyenoord, PSV loten een stuk kleiner wordt. Dat is toch wel jammer.

Want van amateurclubs winnen jullie wel?
 

erka

Well-known member
Het gaat natuurlijk om het principe, maar in de meeste Europese landen stromen sterkere clubs ook pas later in. Alleen dat doen ze niet obv Europees maar obv niveau, en dat is veel eerlijker.
 

Joost

Well-known member
Het gaat natuurlijk om het principe, maar in de meeste Europese landen stromen sterkere clubs ook pas later in. Alleen dat doen ze niet obv Europees maar obv niveau, en dat is veel eerlijker.

Dat gaat nu in principe ook gebeuren want de vrijstelling wordt verleend aan de Bekerwinnaar en de hoogstgeeindigde clubs.
 

JMD

Well-known member
Want van amateurclubs winnen jullie wel?
Dat wel ja... :p

Maar het ging me niet zozeer om PSV door te kunnen laten gaan, maar meer omdat het voor amateurclubs leuk is tegen Ajax, PSV, Feyenoord te spelen. Zie bv Excelsior Maassluis - PSV...
 

Friesland

Well-known member
Ik ben even alle Europese nationale bekertoernooien bij langsgegaan om te kijken in welke ronde de laatste deelnemers (meestal de topteams, maar in sommige landen gebeurt het ook op basis van een vrije loting) instromen.

Start hoofdtoernooien: (tussen haakje prominente landen)
Laatste 128: 3 landen (Hongarije)
Laatste 64: 11 landen (Duitsland, Engeland, Frankrijk, Nederland, Oostenrijk, Polen, Portugal, Zweden, Zwitserland)
Laatste 32: 23 landen (Belgi?, Griekenland, Isra?l, Roemeni?, Rusland, Spanje, Tsjechi?, Turkije, Wit-Rusland)
Laatste 16: 11 landen (Azerbeidzjan, Itali?, Kazachstan, Oekra?ne)
Kwartfinales: 4 landen
Onduidelijk: 2 landen
Groepsfase: 1 land

Clubs die als laatste instromen:
Vrije loting: 2 landen
Clubs op derde niveau (minimaal 1) stromen gelijk in met topclubs: 10 landen (Hongarije, Duitsland, Nederland, Oostenrijk, Polen, Zwitserland)
Clubs op tweede niveau (minimaal 1) stromen gelijk in met topclubs: 12 landen (Engeland, Zweden, Spanje, Azerbeidzjan)
Alleen het gehele hoogste niveau: 15 landen (Frankrijk, Portugal, Belgi?, Griekenland, Isra?l, Roemeni?, Rusland, Wit-Rusland, Kazachstan)
Alleen topteams: 11 landen (Tsjechi?, Turkije, Itali?, Oekra?ne)
Onbekend of geen derde niveau: 6 landen
 

Friesland

Well-known member
De Finse beker heeft een groepsfase met 30 clubs (5 groepen van 6). De vijf groepswinnaars gaan door naar de kwartfinale en de nummers nummers 2 aangevuld met een lucky loser plaatsen zich voor een tussenronde voor de resterende 3 plekken in de kwartfinales.

De beker van Kosovo is mij een beetje een raadsel. Lijkt ieder jaar net een iets andere opzet te hebben.
Macedoni? leek mij ook niet helemaal duidelijk, maar bij nader inzien krijgen daar normaal gesproken twee clubs een bye en spelen de overige 28 teams voor de resterende twee plekken.
 
Bovenaan