Voetbal op de schop/Super League

Deathprod

Well-known member
Het verbaasd mij wel dat ze voor zo'n kleine competitie kiezen.

Wil je naar een NBA model toe , had je makkelijk met een club of 30 a 40 kunnen beginnen in ook diverse conference's .

En had je ook wat meer diversiteit kunnen krijgen met bv een Shaktar, Zenith, Celtic, Porto(en of Benfica) en ook een Ajax .

Het zijn nu inderdaad nog maar 5 landen die meedoen. Een stuk of 30 leek mij ook beter omdat je het achterland wel erg klein maakt nu, maar wellicht hopen ze op fans en sponsors uit Azi?.
Ik vraag me ook af hoe ze dat gaan doen met de lopende TV deals. Contracten moeten worden afgekocht denk ik want de huidige competitie's uit de grote 5 landen zonder de toppers zullen gaan instorten.

SanMark.

Well-known member
De clubs vinden het juist niet leuk dat er nu nog "mindere goden" meedoen aan de groepsfase van de CL. Dus waarom zouden ze dan een Superleague opzetten met diezelfde "mindere goden".

Er zit nog wel wat verschil tussen pot 3 en pot 4 om het maar even simpel te benoemen. Plus als ze uit de competitie stappen, heb je aan 16 teams gewoon te weinig.

SanMark.

Well-known member
Ik vraag me ook af hoe ze dat gaan doen met de lopende TV deals. Contracten moeten worden afgekocht denk ik want de huidige competitie's uit de grote 5 landen zonder de toppers zullen gaan instorten.

Ik denk dat de Engelse en Duitse competitie makkelijk overleeft, kijk alleen maar eens wat de support op lager niveau is in deze landen en dan verdwijnen er maar 4 a 5 clubs uit Engeland en 2 a 3 uit Duitsland.

Deathprod

Well-known member
Ik denk dat de Engelse en Duitse competitie makkelijk overleeft, kijk alleen maar eens wat de support op lager niveau is in deze landen en dan verdwijnen er maar 4 a 5 clubs uit Engeland en 2 a 3 uit Duitsland.

De clubs overige clubs uit de premier league zijn natuurlijk wel al dat TV geld kwijt, en dat loopt dan ook door naar beneden. Dus ik denk dat het weldegelijk invloed heeft, clubs in de Championship spelen natuurlijk voor een plekje in de Premier League om tegen de grote clubs te spelen. Die zijn nu weg dus dan is dat gewoon wat minder speciaal, omdat het nu onmogelijk is geworden om ooit nog tegen die grote clubs te spelen. Ze zullen wel overleven, maar ik denk dat het allemaal wel flink minder gaat worden. Wel heel gunstig voor Nederland en Portugal waar de competitie gewoon intact blijft.

Deathprod

Well-known member
Ik denk dat het voetbal daar juist zo groot is omdat ze allemaal die droom hebben om ooit tegen Arsenal, Liverpool en Man. Utd te spelen. Of ze die droom ook bij Everton en Newcastle hebben vraag ik me af. Het idee dat het onmogelijk is geworden zal een grote rol gaan spelen verwacht ik. Maar als er een soort promotie/degradatie naar die super league zal komen, dan zou het een ander verhaal zijn. Maar daar is geloof ik geen sprake van.

ALenstra

Well-known member
Ik denk dat de tv-gelden in elk nationale competitie flink omlaag gaan zodra de grootste clubs en de beste spelers vertrekken.

Forza AZ

Well-known member
Er zit nog wel wat verschil tussen pot 3 en pot 4 om het maar even simpel te benoemen. Plus als ze uit de competitie stappen, heb je aan 16 teams gewoon te weinig.

Dan zullen ze vast meer dan 2x tegen elkaar spelen, om zo tot 44 of 45 wedstrijden per seizoen te komen.

Forza AZ

Well-known member
Maar als er een soort promotie/degradatie naar die super league zal komen, dan zou het een ander verhaal zijn. Maar daar is geloof ik geen sprake van.
Ik las dat de 11 "founders" voor 20 jaar vast zouden staan en dus niet kunnen degraderen. De 5 gastclubs zouden dan wel kunnen wisselen per seizoen.

Pascallovic

Well-known member
Ik las dat de 11 "founders" voor 20 jaar vast zouden staan en dus niet kunnen degraderen. De 5 gastclubs zouden dan wel kunnen wisselen per seizoen.
Dan moet je maar hopen als gastclub dat je terug mag komen in de competitie waar je uit bent gestapt om aan die Super League mee te kunnen doen.

Max

Administrator
Forumleiding
Ik denk dat het voetbal daar juist zo groot is omdat ze allemaal die droom hebben om ooit tegen Arsenal, Liverpool en Man. Utd te spelen. Of ze die droom ook bij Everton en Newcastle hebben vraag ik me af. Het idee dat het onmogelijk is geworden zal een grote rol gaan spelen verwacht ik. Maar als er een soort promotie/degradatie naar die super league zal komen, dan zou het een ander verhaal zijn. Maar daar is geloof ik geen sprake van.

In Engeland is er niks buiten dat eiland, dus Man Utd, Arsenal, Chelsea en Liverpool zijn dood voor ze.

Batigoal

Well-known member
De fans van de clubs zitten hier ook niet op te wachten denk ik. Op termijn komen die stadions vol te zitten met alleen maar toeristen.

Deathprod

Well-known member
Een elite competitie zal waarschijnlijk betekenen dat de spelers voor die clubs niet meer mogen uitkomen voor een nationaal team omdat ze in een bond spelen die door de FIFA en UEFA niet wordt erkend.

Dan wordt dat WK in Qatar helemaal een verschrikking, zonder alle topspelers.

Bovenaan