Voetbal op de schop/Super League

Forza AZ

Well-known member
Ik denk dat inkrimping tot 16 teams helemaal niet zo slecht is. Een competitieopzet zoals in Belgi? wel.
Wat voor opzet met 16 clubs heb jij dan in gedachten? Toch niet een reguliere competitie van slechts 30 wedstrijden. Dat gaat qua TV-gelden natuurlijk minder opleveren en dat zal geen enkele club willen.

Joost

Well-known member
Waarom eigenlijk? Ik zie er totaal het nu niet van in.

Ik denk dan meer aan het totale plaatje en ga dan uit van 2 degradanten.

Het aantal zwakkere teams uit de competitie wordt kleiner en concurrentie onderin groter.

Het domino effect zou moeten zijn dat daardoor de top van de Eerste Divisie sterker wordt en de competitie interessanter. Wellicht is het enkel voor mij omdat Roda er nu in speelt of enkel door FC Twente maar ik heb ik het idee dat er meer aandacht is voor de Eerste Divisie dit seizoen.

Voorwaarde is dan wel dat ook de Eerste Divisie naar 16 clubs gaat. Hak de onderste zes van vorig seizoen eraf en je houdt een Eerste Divisie over met; Roda, Twente, Sparta, NEC, Jong PSV, Jong Ajax, Telstar, Cambuur, Almere, MVV, Den Bosch, Eindhoven, Dordrecht en Volendam.

Als er daar twee teams uit degraderen ?n je voegt de resterende teams toe aan de hoogste semi-prof klasse dan komt er onvermijdelijke doorstroming. Dat is alleen maar goed voor het herstellen van het evenwicht tussen het 2e en 3e niveau.

De extra vrije weekenden kunnen gebruikt worden om de competitie later te laten beginnen en om Bekerduels in te spelen.

Pascallovic

Well-known member
Ik denk dan meer aan het totale plaatje en ga dan uit van 2 degradanten.

Het aantal zwakkere teams uit de competitie wordt kleiner en concurrentie onderin groter.
Hoeveel meer concurrentie heb je onderin nodig? Voorafgaand aan dit seizoen had je 9 ploegen waarvan men niet gek zou opkijken als ze in de problemen zouden komen. Daar zijn er nu nog 8 van over met Excelsior, NAC, FC Groningen, PEC Zwolle, FC Emmen, Fortuna Sittard, de Graafschap en Willem II.

Janssen

Well-known member
Ik wil eigenlijk niet in die hele voetbalpyramide-discussie belanden maar we moeten wel heel snel af van de gedachte dat meer doorstroming goed is voor het niveau.

Joost

Well-known member
Hoeveel meer concurrentie heb je onderin nodig? Voorafgaand aan dit seizoen had je 9 ploegen waarvan men niet gek zou opkijken als ze in de problemen zouden komen. Daar zijn er nu nog 8 van over met Excelsior, NAC, FC Groningen, PEC Zwolle, FC Emmen, Fortuna Sittard, de Graafschap en Willem II.

Er zijn mijns inziens nu teveel clubs die als enige doelstelling hebben om er in te blijven. Er zou meer gezonde middenmoot moeten zijn. Doordat er betrekkelijk veel zwakke broeders in de Eredivisie zijn blijven er veel clubs met wanbeleid en korte termijnvisie gewoon in. Ik denk dat wanneer het aantal plekken in de Eredivisie kleiner wordt goed beleid belangrijker wordt.

Ik wil eigenlijk niet in die hele voetbalpyramide-discussie belanden maar we moeten wel heel snel af van de gedachte dat meer doorstroming goed is voor het niveau.

Het niveau is ook geen argument, hoewel je met een Eerste Divisie zoals ik die schreef waarschijnlijk wel een hoger niveau zult bereiken. Het gaat er vooral om dat het evenwicht hersteld wordt.

AFC won met 5-0 van Telstar in de beker laatst waarbij ik durf te stellen dat AFC een groter spelersbudget heeft dan Telstar. Enkel door het verschil in aanvullende voorwaarden zijn die twee in totaal verschillende werelden actief.

Batigoal

Well-known member
Vergeet niet dat de poel met spelers verdeeld wordt over minder ploegen, dus het niveau van die ploegen gaat omhoog. Dan lijkt twee clubs minder niet veel verschil te maken, maar stel dat goeie spelers van de laatste twee ploegen, FC Groningen (Doan, Mahi, Padt) en NAC (ehh...), nu naar FC Emmen of Fortuna Sittard zouden gaan, dan zouden die ploegen op zeker sterker zijn.

Maasveld

Well-known member
Hups VVV!

Janssen

Well-known member
Vergeet niet dat de poel met spelers verdeeld wordt over minder ploegen, dus het niveau van die ploegen gaat omhoog. Dan lijkt twee clubs minder niet veel verschil te maken, maar stel dat goeie spelers van de laatste twee ploegen, FC Groningen (Doan, Mahi, Padt) en NAC (ehh...), nu naar FC Emmen of Fortuna Sittard zouden gaan, dan zouden die ploegen op zeker sterker zijn.

Vind ik wel heel erg "als als" redeneren hoor. Misschien is het alternatief voor die jongens wel een 2e divisieclub in Duitsland of een club in Belgie.

Maasveld

Well-known member
Vind ik wel heel erg "als als" redeneren hoor. Misschien is het alternatief voor die jongens wel een 2e divisieclub in Duitsland of een club in Belgie.
Buiten dat is het voor veel clubs onderin al schrapen, dus zonder constructieve verhoging van het spelersbudget kunnen ze de beste spelers van de degradanten helemaal niet betalen.

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Buiten dat is het voor veel clubs onderin al schrapen, dus zonder constructieve verhoging van het spelersbudget kunnen ze de beste spelers van de degradanten helemaal niet betalen.

Daarom, kleinere ploegen als Excelsior (en ik denk dat hetzelfde geldt voor de meeste kleinere ploegen in de eredivisie), doen het nu al vaak met "afdankertjes" van grotere clubs en talentvolle spelers uit de 1e divisie & lager (en eigen jeugd). Dat gaat echt niet veranderen.

Atreides

Well-known member
Er zijn mijns inziens nu teveel clubs die als enige doelstelling hebben om er in te blijven. Er zou meer gezonde middenmoot moeten zijn. Doordat er betrekkelijk veel zwakke broeders in de Eredivisie zijn blijven er veel clubs met wanbeleid en korte termijnvisie gewoon in. Ik denk dat wanneer het aantal plekken in de Eredivisie kleiner wordt goed beleid belangrijker wordt.

Ik hoop dat je zelf de paradox ziet. Verzorgd voetbal spelen, jeugd laten doorstromen, jonge spelers kopen en opleiden is vaak 'goed' beleid. Alleen omdat je kan degraderen zullen clubs eerder kiezen voor de korte termijn. Helpt niet echt dat je dan nog makkelijker degradeert. Terwijl het voor bijna de helft van de eredivisie nog een opgave gaat worden om zich veilig te spelen.

ALenstra

Well-known member
Bij 16 clubs in een gewone competitie heb je 15 thuiswedstrijden. Dan mis je de opbrengsten van 2 wedstrijden.

Pascallovic

Well-known member
Bij 16 clubs in een gewone competitie heb je 15 thuiswedstrijden. Dan mis je de opbrengsten van 2 wedstrijden.

Ja, maar dan gaan we nog als Belgi? play-offs doen met 4 of 5 extra thuiswedstrijden. Dat stadion zit geheid vol dan, want nu zijn die play-offs ook al zo'n groot succes qua bezoekers.

ALenstra

Well-known member
Namens SC Heracles zegt Rob Toussaint niks te weten van de plannen. Hij zegt dat het nieuws voorbarig is en dat pas volgende maand verder gepraat wordt.

Batigoal

Well-known member
Ja, maar dan gaan we nog als Belgi? play-offs doen met 4 of 5 extra thuiswedstrijden. Dat stadion zit geheid vol dan, want nu zijn die play-offs ook al zo'n groot succes qua bezoekers.

Of we doen helemaal niks en de stadions lopen vanzelf verder leeg. Met het niveau gaat het ook al zo goed de laatste jaren.

Deathprod

Well-known member
Namens SC Heracles zegt Rob Toussaint niks te weten van de plannen. Hij zegt dat het nieuws voorbarig is en dat pas volgende maand verder gepraat wordt.

Ja het lijkt me ook wat voorbarig als je die reactie van Van Gool zo leest, zeker naar 16 clubs lijkt niet echt interessant voor clubs uit het huidige rechterrijtje. 18 clubs zonder kunstgras en dan het TV geld eerlijker verdelen lijkt me in ieder geval een mooie start. Die play-offs is geen interesse voor, dat zien we hier in Nederland maar ook in Belgie. 16 clubs met een Benecup zoals de KNVB eerder voorstelde lijkt me wellicht wel interessant. Vooral als ze daar een dikke geldprijs aan hangen.

Willem II-directeur Berry van Gool: 'Ik laat me niet omkopen'
https://www.vi.nl/nieuws/willem-ii-directeur-berry-van-gool-ik-laat-me-niet-omkopen

Bovenaan