Eef de Kip
Well-known member
Als dat kunstgras er maar uit gaat.
Zal wel van de Europese prestaties afhangen lijkt mij. Dit seizoen zullen Ajax en PSV toch wel aardig wat binnen harken, waardoor je een mooi bedrag zou kunnen krijgen om te verdelen(zeg 10 miljoen). Vorig seizoen was het natuurlijk waardeloos en zal er maximaal 4 miljoen te verdelen zijn geweest.Over hoeveel geld hebben we het dan dat terugvloeit?
Als dat een paar ton is lijkt het me nutteloos.
En waar komt die 10 miljoen vandaan? De Europese televisiegelden zijn echt niet jaarlijks goed voor 100 miljoen. Ja, dit jaar wellicht wel met 2 ploegen in de CL, maar we weten ook dat dit eerder uitzondering dan regel is.Tien miljoen dus. Over hoeveel clubs moet dat verdeeld worden? Volgens mij is dat een fooi voor de kleinere clubs.
Ik denk dat inkrimping tot 16 teams helemaal niet zo slecht is.
Wat voor opzet met 16 clubs heb jij dan in gedachten? Toch niet een reguliere competitie van slechts 30 wedstrijden. Dat gaat qua TV-gelden natuurlijk minder opleveren en dat zal geen enkele club willen.Ik denk dat inkrimping tot 16 teams helemaal niet zo slecht is. Een competitieopzet zoals in Belgi? wel.
Waarom eigenlijk? Ik zie er totaal het nu niet van in.
Hoeveel meer concurrentie heb je onderin nodig? Voorafgaand aan dit seizoen had je 9 ploegen waarvan men niet gek zou opkijken als ze in de problemen zouden komen. Daar zijn er nu nog 8 van over met Excelsior, NAC, FC Groningen, PEC Zwolle, FC Emmen, Fortuna Sittard, de Graafschap en Willem II.Ik denk dan meer aan het totale plaatje en ga dan uit van 2 degradanten.
Het aantal zwakkere teams uit de competitie wordt kleiner en concurrentie onderin groter.
Hoeveel meer concurrentie heb je onderin nodig? Voorafgaand aan dit seizoen had je 9 ploegen waarvan men niet gek zou opkijken als ze in de problemen zouden komen. Daar zijn er nu nog 8 van over met Excelsior, NAC, FC Groningen, PEC Zwolle, FC Emmen, Fortuna Sittard, de Graafschap en Willem II.
Ik wil eigenlijk niet in die hele voetbalpyramide-discussie belanden maar we moeten wel heel snel af van de gedachte dat meer doorstroming goed is voor het niveau.
Hups VVV!Hoeveel meer concurrentie heb je onderin nodig? Voorafgaand aan dit seizoen had je 9 ploegen waarvan men niet gek zou opkijken als ze in de problemen zouden komen. Daar zijn er nu nog 8 van over met Excelsior, NAC, FC Groningen, PEC Zwolle, FC Emmen, Fortuna Sittard, de Graafschap en Willem II.
Vergeet niet dat de poel met spelers verdeeld wordt over minder ploegen, dus het niveau van die ploegen gaat omhoog. Dan lijkt twee clubs minder niet veel verschil te maken, maar stel dat goeie spelers van de laatste twee ploegen, FC Groningen (Doan, Mahi, Padt) en NAC (ehh...), nu naar FC Emmen of Fortuna Sittard zouden gaan, dan zouden die ploegen op zeker sterker zijn.
Buiten dat is het voor veel clubs onderin al schrapen, dus zonder constructieve verhoging van het spelersbudget kunnen ze de beste spelers van de degradanten helemaal niet betalen.Vind ik wel heel erg "als als" redeneren hoor. Misschien is het alternatief voor die jongens wel een 2e divisieclub in Duitsland of een club in Belgie.
Buiten dat is het voor veel clubs onderin al schrapen, dus zonder constructieve verhoging van het spelersbudget kunnen ze de beste spelers van de degradanten helemaal niet betalen.