Voetbal op de schop/Super League

Janssen

Well-known member
Over hoeveel geld hebben we het dan dat terugvloeit?

Als dat een paar ton is lijkt het me nutteloos.
 

Pascallovic

Well-known member
Over hoeveel geld hebben we het dan dat terugvloeit?

Als dat een paar ton is lijkt het me nutteloos.
Zal wel van de Europese prestaties afhangen lijkt mij. Dit seizoen zullen Ajax en PSV toch wel aardig wat binnen harken, waardoor je een mooi bedrag zou kunnen krijgen om te verdelen(zeg 10 miljoen). Vorig seizoen was het natuurlijk waardeloos en zal er maximaal 4 miljoen te verdelen zijn geweest.
 

ALenstra

Well-known member
Tien miljoen dus. Over hoeveel clubs moet dat verdeeld worden? Volgens mij is dat een fooi voor de kleinere clubs.
 

Pascallovic

Well-known member
Tien miljoen dus. Over hoeveel clubs moet dat verdeeld worden? Volgens mij is dat een fooi voor de kleinere clubs.
En waar komt die 10 miljoen vandaan? De Europese televisiegelden zijn echt niet jaarlijks goed voor 100 miljoen. Ja, dit jaar wellicht wel met 2 ploegen in de CL, maar we weten ook dat dit eerder uitzondering dan regel is.
 

Joost

Well-known member
Bij VVV hadden ze nog niets gehoord van het hele verhaal. Heel voorbarig dus om al te communiceren dat het al rond is. Maar dat hoort vast bij het masseerproces.

Ik denk dat inkrimping tot 16 teams helemaal niet zo slecht is. Een competitieopzet zoals in Belgi? wel.
 

Forza AZ

Well-known member
Ik denk dat inkrimping tot 16 teams helemaal niet zo slecht is. Een competitieopzet zoals in Belgi? wel.
Wat voor opzet met 16 clubs heb jij dan in gedachten? Toch niet een reguliere competitie van slechts 30 wedstrijden. Dat gaat qua TV-gelden natuurlijk minder opleveren en dat zal geen enkele club willen.
 

Joost

Well-known member
Waarom eigenlijk? Ik zie er totaal het nu niet van in.

Ik denk dan meer aan het totale plaatje en ga dan uit van 2 degradanten.

Het aantal zwakkere teams uit de competitie wordt kleiner en concurrentie onderin groter.

Het domino effect zou moeten zijn dat daardoor de top van de Eerste Divisie sterker wordt en de competitie interessanter. Wellicht is het enkel voor mij omdat Roda er nu in speelt of enkel door FC Twente maar ik heb ik het idee dat er meer aandacht is voor de Eerste Divisie dit seizoen.

Voorwaarde is dan wel dat ook de Eerste Divisie naar 16 clubs gaat. Hak de onderste zes van vorig seizoen eraf en je houdt een Eerste Divisie over met; Roda, Twente, Sparta, NEC, Jong PSV, Jong Ajax, Telstar, Cambuur, Almere, MVV, Den Bosch, Eindhoven, Dordrecht en Volendam.

Als er daar twee teams uit degraderen ?n je voegt de resterende teams toe aan de hoogste semi-prof klasse dan komt er onvermijdelijke doorstroming. Dat is alleen maar goed voor het herstellen van het evenwicht tussen het 2e en 3e niveau.

De extra vrije weekenden kunnen gebruikt worden om de competitie later te laten beginnen en om Bekerduels in te spelen.
 

Pascallovic

Well-known member
Ik denk dan meer aan het totale plaatje en ga dan uit van 2 degradanten.

Het aantal zwakkere teams uit de competitie wordt kleiner en concurrentie onderin groter.
Hoeveel meer concurrentie heb je onderin nodig? Voorafgaand aan dit seizoen had je 9 ploegen waarvan men niet gek zou opkijken als ze in de problemen zouden komen. Daar zijn er nu nog 8 van over met Excelsior, NAC, FC Groningen, PEC Zwolle, FC Emmen, Fortuna Sittard, de Graafschap en Willem II.
 

Janssen

Well-known member
Ik wil eigenlijk niet in die hele voetbalpyramide-discussie belanden maar we moeten wel heel snel af van de gedachte dat meer doorstroming goed is voor het niveau.
 

Joost

Well-known member
Hoeveel meer concurrentie heb je onderin nodig? Voorafgaand aan dit seizoen had je 9 ploegen waarvan men niet gek zou opkijken als ze in de problemen zouden komen. Daar zijn er nu nog 8 van over met Excelsior, NAC, FC Groningen, PEC Zwolle, FC Emmen, Fortuna Sittard, de Graafschap en Willem II.

Er zijn mijns inziens nu teveel clubs die als enige doelstelling hebben om er in te blijven. Er zou meer gezonde middenmoot moeten zijn. Doordat er betrekkelijk veel zwakke broeders in de Eredivisie zijn blijven er veel clubs met wanbeleid en korte termijnvisie gewoon in. Ik denk dat wanneer het aantal plekken in de Eredivisie kleiner wordt goed beleid belangrijker wordt.

Ik wil eigenlijk niet in die hele voetbalpyramide-discussie belanden maar we moeten wel heel snel af van de gedachte dat meer doorstroming goed is voor het niveau.

Het niveau is ook geen argument, hoewel je met een Eerste Divisie zoals ik die schreef waarschijnlijk wel een hoger niveau zult bereiken. Het gaat er vooral om dat het evenwicht hersteld wordt.

AFC won met 5-0 van Telstar in de beker laatst waarbij ik durf te stellen dat AFC een groter spelersbudget heeft dan Telstar. Enkel door het verschil in aanvullende voorwaarden zijn die twee in totaal verschillende werelden actief.
 

Batigoal

Well-known member
Vergeet niet dat de poel met spelers verdeeld wordt over minder ploegen, dus het niveau van die ploegen gaat omhoog. Dan lijkt twee clubs minder niet veel verschil te maken, maar stel dat goeie spelers van de laatste twee ploegen, FC Groningen (Doan, Mahi, Padt) en NAC (ehh...), nu naar FC Emmen of Fortuna Sittard zouden gaan, dan zouden die ploegen op zeker sterker zijn.
 

Maasveld

Well-known member
Hoeveel meer concurrentie heb je onderin nodig? Voorafgaand aan dit seizoen had je 9 ploegen waarvan men niet gek zou opkijken als ze in de problemen zouden komen. Daar zijn er nu nog 8 van over met Excelsior, NAC, FC Groningen, PEC Zwolle, FC Emmen, Fortuna Sittard, de Graafschap en Willem II.
Hups VVV!
 

Janssen

Well-known member
Vergeet niet dat de poel met spelers verdeeld wordt over minder ploegen, dus het niveau van die ploegen gaat omhoog. Dan lijkt twee clubs minder niet veel verschil te maken, maar stel dat goeie spelers van de laatste twee ploegen, FC Groningen (Doan, Mahi, Padt) en NAC (ehh...), nu naar FC Emmen of Fortuna Sittard zouden gaan, dan zouden die ploegen op zeker sterker zijn.

Vind ik wel heel erg "als als" redeneren hoor. Misschien is het alternatief voor die jongens wel een 2e divisieclub in Duitsland of een club in Belgie.
 

Maasveld

Well-known member
Vind ik wel heel erg "als als" redeneren hoor. Misschien is het alternatief voor die jongens wel een 2e divisieclub in Duitsland of een club in Belgie.
Buiten dat is het voor veel clubs onderin al schrapen, dus zonder constructieve verhoging van het spelersbudget kunnen ze de beste spelers van de degradanten helemaal niet betalen.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Buiten dat is het voor veel clubs onderin al schrapen, dus zonder constructieve verhoging van het spelersbudget kunnen ze de beste spelers van de degradanten helemaal niet betalen.

Daarom, kleinere ploegen als Excelsior (en ik denk dat hetzelfde geldt voor de meeste kleinere ploegen in de eredivisie), doen het nu al vaak met "afdankertjes" van grotere clubs en talentvolle spelers uit de 1e divisie & lager (en eigen jeugd). Dat gaat echt niet veranderen.
 
Bovenaan