Ik begrijp dat FC Utrecht de KNVB om de oren slaat inzake de eigen regelementen. Echter, ze zullen daar in Utrecht toch ook begrijpen dat de burgemeester die wedstrijd niet erbij kan hebben met de finale van het songfestival?
Is weer gejank uit eigen belang. Alsof 1 dag uitmaakt dat Utrecht gaat verliezen op het veld tegen Berghuis en Co.
FC Utrecht zal echt geen moeite hebben met dat andere tijdstip of de locatie als het er op aan komt. Maar het probleem voor Feyenoord en de KNVB zit in die kraakheldere reglementen. En als die gevolgd worden dan gaat FC Utrecht Europa in zonder de wedstrijd te spelen. Nadat FC Utrecht zich vorig jaar enorm benadeeld voelde en in twee gevallen naast Europees voetbal greep zullen ze dit aangrijpen om wraak te nemen. En hoewel ik de beslissingen van vorig jaar logisch vond snap ik Utrecht wel in dit verhaal.
Het komt aan op dit stuk in de slotbepaling van het reglement;
3. In gevallen waarin niet is voorzien of waarin op grond van bijzondere omstandigheden naar de mening van het bestuur betaald voetbal afwijking noodzakelijk is, beslist het bestuur betaald voetbal.
De rechter zal moeten nagaan of er sprake is van een situatie waarin niet is voorzien of een bijzondere omstandigheid.
De nieuwe datum van het songfestival is onthuld op 15 juni 2020.
Het reglement voor de Play-offs is gepubliceerd op 1 augustus 2020 en aangepast op 19 oktober 2020, 17 november 2020 en 11 mei 2021.
Feyenoord staat sinds 24 januari onafgebroken op plek 5.
Dat er niet voorzien is in deze situatie is dus onzin, er is echt meer dan genoeg tijd geweest om hiervoor aanpassingen te doen. En dat geldt in mijn ogen ook voor de bijzondere omstandigheden.
Logischerwijs zou de rechter dus moeten beslissen dat Utrecht Europa in gaat en de wedstrijd geschrapt wordt.
Maar zowel de KNVB als Aboutaleb zal daar niet op zitten te wachten. Net zoals er geen enkele burgemeester in Nederland zit te wachten om een beslissende wedstrijd van Feyenoord op zo'n korte termijn te huisvesten. Het lijkt me dus dat ze uiteindelijk toch in Rotterdam gaan uitkomen, op zaterdag.