Niet helemaal mee eens. De individuen moeten inderdaad hard gestraft worden, maar het probleem is dat clubs geen afstand durven te nemen van deze individuen en dat ze het bij Den Bosch in dit geval zelfs ontkennen. Ik neem ook aan dat die halve tamme met z'n hitlergroet gestraft gaat worden. Maar door in eerste instantie als club te reageren zoals Den Bosch vandaag gedaan heeft, geef je een totaal verkeerd signaal af. Waarmee het structurele racisme probleem in Nederlandse stadions, wat er wel degelijk is, niet op gaat lossen.
Ik denk dat er vandaag vooral een paar dingen door elkaar lopen die niet bij elkaar horen maar elkaar wel onbedoeld versterken.
Je hebt;
* de kraaiengeluiden
* de Sinterklaasliedjes
* het gescheld
In ieder stadion en op ieder voetbalveld wordt er flink wat af gescholden. Dat an sich is natuurlijk niet goed, maar het is zo. En bij dat gescheld worden uiterlijke kenmerken benoemd en ziektes benoemd. Dat moeten we natuurlijk niet willen maar het gebeurt. Of je dat per definitie racistisch moet noemen weet ik niet. Iemand die een speler van Ajax een kutjood noemt heeft daar in 99% van de gevallen totaal geen antisemitische bedoelingen bij. We hadden bij Roda ooit Bodor, die werd bij iedere verkeerde pass kut-goulash genoemd, en Vicelich was een kutkiwi. Is het schelden; ja. Is het racistisch bedoelt; denk het niet.
De kraaiengeluiden. Die hoor je iedere wedstrijd van Den Bosch richting iedere linksbuiten.
De Sinterklaasliedjes; ja dat is nu eenmaal de tijd van het jaar.
Den Bosch heeft geen al te beste reputatie maar de manier waarop de club wordt geslachtofferd vandaag gaat gewoon te ver.
Ik moest zelf denken aan die opblaasbanaan die bij Feyenoord ooit voor de voeten van een donkere speler belandde waarvoor de UEFA een hoge boete voor uitschreef.