KKD Speelronde 15

Joost

Well-known member
Dus Moreira heeft het allemaal maar verkeerd begrepen? Of wat wil je nu eigenlijk zeggen?

Sorry, maar ik snap niet waarom de M-side hierin het voordeel van de twijfel zou moeten krijgen. Zeker met die halve gare met die Hitlergroet erbij ook nog..

Ik denk echt dat de ontvanger in dit geval de "boodschap" anders ge?nterpreteerd heeft dan zoals hij bedoelt was.

Pascallovic

Well-known member
Wel mooi dat Joost doet alsof meneer Moreira voor het eerst op een voetbalveld staat en door de heksenketel die de Vliert heet wat dingen verkeerd begrepen heeft. Alsof hij bij de amateurs nooit iets naar zijn hoofd geslingerd heeft gekregen. Nog nooit heeft hij de behoefte gehad om van het veld te lopen, maar nu wel. Zal dat dan aan Moreira liggen of aan de dingen die hij naar zijn hoofd geslingerd heeft gekregen? Zwarte piet is bij mij niet per definitie racistisch. Echter als je een willekeurig donker persoon zwarte piet gaat noemen vanwege zijn kleur, dan is het wel gewoon racisme. Voor de rest heb ik gewoon oerwoudgeluiden gehoord toen hij de 1-2 maakte en het publiek provoceerde. Dat zal ik ook wel verkeerd begrepen hebben. Overigens heel toevallig dat die 'kraaiengeluiden' na rust weg waren toen de blanke rechtsback van Excelsior in balbezit was. Zal ook wel toeval zijn. Net als dat deze club met Altidore en Maher ook al zo'n fijne reputatie heeft opgebouwd. Iedereen ziet het verkeerd behalve de racisten van Den Bosch.

Joost

Well-known member
Wel mooi dat Joost doet alsof meneer Moreira voor het eerst op een voetbalveld staat en door de heksenketel die de Vliert heet wat dingen verkeerd begrepen heeft. Alsof hij bij de amateurs nooit iets naar zijn hoofd geslingerd heeft gekregen. Nog nooit heeft hij de behoefte gehad om van het veld te lopen, maar nu wel. Zal dat dan aan Moreira liggen of aan de dingen die hij naar zijn hoofd geslingerd heeft gekregen? Zwarte piet is bij mij niet per definitie racistisch. Echter als je een willekeurig donker persoon zwarte piet gaat noemen vanwege zijn kleur, dan is het wel gewoon racisme. Voor de rest heb ik gewoon oerwoudgeluiden gehoord toen hij de 1-2 maakte en het publiek provoceerde. Dat zal ik ook wel verkeerd begrepen hebben. Overigens heel toevallig dat die 'kraaiengeluiden' na rust weg waren toen de blanke rechtsback van Excelsior in balbezit was. Zal ook wel toeval zijn. Net als dat deze club met Altidore en Maher ook al zo'n fijne reputatie heeft opgebouwd. Iedereen ziet het verkeerd behalve de racisten van Den Bosch.

Maar je wil het ook wel allemaal graag als racisme zien toch?
Van verder niemand heb ik nog gehoord dat er oerwoudgeluiden te horen zijn geweest.

Ik ben de laatste om te ontkennen dat Den Bosch wel een trackrecord heeft als het om racistische uitingen gaat, maar voor wat er vandaag gebeurde was een totaal andere verklaring. En niet eentje die uit de duim gezogen wordt, maar eentje die met feiten uit het verleden te staven valt.

Dit hele verhaal is totaal uit zijn verband gerukt en groot gemaakt zonder de feiten eerst op een rij te zetten.

SuikerBrood

Well-known member
Hopelijk krijgt FC Den Bosch hier fikse straffen voor. En hopelijk weten ze die idioot met die Hitlergroet te pakken.

Pascallovic

Well-known member
Maar je wil het ook wel allemaal graag als racisme zien toch?
Van verder niemand heb ik nog gehoord dat er oerwoudgeluiden te horen zijn geweest.

Ik ben de laatste om te ontkennen dat Den Bosch wel een trackrecord heeft als het om racistische uitingen gaat, maar voor wat er vandaag gebeurde was een totaal andere verklaring. En niet eentje die uit de duim gezogen wordt, maar eentje die met feiten uit het verleden te staven valt.

Dit hele verhaal is totaal uit zijn verband gerukt en groot gemaakt zonder de feiten eerst op een rij te zetten.
O ja, ik sta er om bekend om graag dingen als racisme te benoemen en te bestempelen als dat niet waar is. Dan trek ik altijd als eerste de racisme kaart. Het dubieuze trackrecord van Den Bosch neem je wel voor lief in deze.

Vandaag was een duidelijk voorbeeld van racisme. Als dit in andere landen zoals Italie gebeurd en dat dan vervolgens wordt vergoeilijkt, dat we het allemaal verkeerd begrijpen (zoals recent met Balotelli en Lukaku) dan veroordelen we dergelijke reacties. Echter nu het in Nederland gebeurd doe jij samen met FC Den Bosch hetzelfde.

Laatst bewerkt:

Joost

Well-known member
En hoe dienen de woorden kkzwarte, kkneger, kkkatoenplukker, etc precies ge?nterpreteerd te worden?

Ik praat dat niet goed, integendeel zelfs. Maar dat hoor je werkelijk iedere wedstrijd wel van de tribune komen.
Wordt iedere wedstrijd gestaakt wegens die uitlatingen?

Pascallovic

Well-known member
Ik praat dat niet goed, integendeel zelfs. Maar dat hoor je werkelijk iedere wedstrijd wel van de tribune komen.
Waarom loopt Moreira dan precies deze wedstrijd van het veld en niet elke week? Aangezien spelers dit in jouw beleving iedere wedstrijd te horen krijgen?

Joost

Well-known member
O ja, ik sta er om bekend om graag dingen als racisme te benoemen en te bestempelen als dat niet waar is. Dan trek ik altijd als eerste de racisme kaart. Het dubieuze trackrecord van Den Bosch neem je wel voor lief in deze.

Vandaag was een duidelijk voorbeeld van racisme. Als dit in andere landen zoals Italie gebeurd en dat dan vervolgens wordt vergoeilijkt, dat we het allemaal verkeerd begrijpen (zoals recent met Balotelli en Lukaku) dan veroordelen we dergelijke reacties. Echter nu het in Nederland gebeurd doe jij samen met FC Den Bosch hetzelfde.

Waarom loopt Moreira dan precies deze wedstrijd van het veld en niet elke week? Aangezien spelers dit in jouw beleving iedere wedstrijd te horen krijgen?

In Itali? worden oerwoudgeluiden gemaakt als donkere spelers aan de bal zijn. Totaal ander verhaal.

Ik wijs in het verhaal van Den Bosch enkel op de nuance.
Dat er dingen geroepen zijn die niet door de beugel kunnen is duidelijk, maar om Den Bosch als enige in Nederland daarvoor, door toevallige, bijkomende factoren, aan de schandpaal te nagelen vind ik raar.

Laatst bewerkt:

SuikerBrood

Well-known member
In Itali? worden oerwoudgeluiden gemaakt als donkere spelers aan de bal zijn. Totaal ander verhaal.

Ik wijs in het verhaal van Den Bosch enkel op de nuance.
Dat er dingen geroepen zijn die niet door de beugel kunnen is duidelijk, maar om Den Bosch als enige in Nederland daarvoor, door toevallige, bijkomende factoren, aan de schandpaal te nagelen vind ik raar.

Ik vind het bijzonder dat je doet alsof wat in Den Bosch gebeurde vandaag overal gemeengoed is..

Maasveld

Well-known member
Dan zal het wel aan mij liggen, maar ik hoor dat zelden en als het eens een keertje is, dan is het niet vanaf minuut 1.

erka

Well-known member
Ik heb het bij Groningen nog nooit gehoord. Wel van allerlei andere dingen maar nog nooit racisme jegens gekleurde spelers. Ook in uitwedstrijden waar ik geweest ben niet.
Misschien is het in Brabant en Limburg wel normaal, daar kom ik nooit.

Dat die supporters dat doen is 1 ding. Maar hoe FC Den Bosch daarmee omgaat, dat vind ik echt onwaarschijnlijk slecht. En niet voor het eerst h?. Al jaren is er gedoe en wordt het vanuit de leiding goedgepraat. Misschien beter FC Den Bosch gewoon opheffen en het sponsorgeld steken in de basketbalclub daar.

Joost

Well-known member
Dan zal het wel aan mij liggen. Ik heb bij heel veel clubs Roda zien spelen vanuit een thuisvak en eigenlijk overal wel gescheld richting een speler gehoord op basis van uiterlijke kenmerken.

Jamel

Administrator
Forumleiding
Ik denk dat er vandaag vooral een paar dingen door elkaar lopen die niet bij elkaar horen maar elkaar wel onbedoeld versterken.

Je hebt;
* de kraaiengeluiden
* de Sinterklaasliedjes
* het gescheld

In ieder stadion en op ieder voetbalveld wordt er flink wat af gescholden. Dat an sich is natuurlijk niet goed, maar het is zo. En bij dat gescheld worden uiterlijke kenmerken benoemd en ziektes benoemd. Dat moeten we natuurlijk niet willen maar het gebeurt. Of je dat per definitie racistisch moet noemen weet ik niet. Iemand die een speler van Ajax een kutjood noemt heeft daar in 99% van de gevallen totaal geen antisemitische bedoelingen bij. We hadden bij Roda ooit Bodor, die werd bij iedere verkeerde pass kut-goulash genoemd, en Vicelich was een kutkiwi. Is het schelden; ja. Is het racistisch bedoelt; denk het niet.

De kraaiengeluiden. Die hoor je iedere wedstrijd van Den Bosch richting iedere linksbuiten.
De Sinterklaasliedjes; ja dat is nu eenmaal de tijd van het jaar.

Den Bosch heeft geen al te beste reputatie maar de manier waarop de club wordt geslachtofferd vandaag gaat gewoon te ver.

Ik moest zelf denken aan die opblaasbanaan die bij Feyenoord ooit voor de voeten van een donkere speler belandde waarvoor de UEFA een hoge boete voor uitschreef.

Het probleem is juist dat Den Bosch zich ten onrechte verschuilt achter die kraaiengeluiden. In onderstaand interview zegt Mendes Moreira in het begin van het interview heel specifiek waar het om ging. En vanaf 2.20 gaat het over die kraaiengeluiden. Daar zegt hij letterlijk "dat doen ze altijd en dat mag ook om de tegenstander te intimideren". Het is dus niet zo dat hij die kraaiengeluiden gisteren voor het eerst hoorde en ze onterecht interpreteerde als oerwoudgeluiden. Verder zegt hij in het interview met FOX dat hij ook begrepen heeft dat die gasten voor de wedstrijd hebben gedemonstreerd tegen KOZP en dat ze wat hem betreft daar ook het recht toe hebben. Wat dus over blijft is dat hij vanaf de eerste minuut zeer specifiek een target was van op de man gerichte racistische uitingen en dat zijn grens daarin na een half uur bereikt werd. Ik kan me daar alles bij voorstellen.

Joost

Well-known member
Het is achteraf lekker makkelijk oordelen natuurlijk. Maar zet eerst eens van alles wat er gebeurt is in de juiste volgorde.

Jamel

Administrator
Forumleiding
Het is achteraf lekker makkelijk oordelen natuurlijk. Maar zet eerst eens van alles wat er gebeurt is in de juiste volgorde.

Ok?.

14:30 begin wedstrijd
14:31 Mendes Moreira wordt racistisch bejegend
15:00 de scheidsrechter staakt de wedstrijd vanwege het racisme
15:01 Mendes Moreira wordt uitgezwaaid met een Hitlergroet
15:05 de stadionspeaker stelt de supporters gerust, volgens hem waren ze niet racistisch.
15:20 wedstrijd wordt hervat.
15:30 Mendes Moreira scoort, haalt zijn gram en wordt getrakteerd op oerwoudgeluiden.
16:45 einde wedstrijd
16:50 officieel statement van Den Bosch dat dit allemaal een misverstand is en dat iedereen het verkeerd begrepen heeft
16:55 trainer Den Bosch noemt Mendes Moreira een zielig mannetje
17:00 Mendes Moreira vertelt voor de camera wat er precies gebeurd is

Bovenaan