Jeugdvoetbal

Deathprod

Active member
Zonder standen en scores heeft het ook niet zoveel zin meer om tegen andere clubs te spelen. Dan kan je beter alle kinderen tegen en met elkaar laten spelen op de club zelf. Teams wisselend indelen en dan lekker een potje voetbal tegen elkaar spelen, scheelt ook een hoop gedoe met reizen, dus ook nog eens goed voor het milieu :duim:
Lidmaatschap van de bond heeft dan ook geen zin meer. :D
 

Joost

Well-known member
https://www.tweenul.nl/nieuws/hans-meijer-dirk-van-de-zee-en-de-knvb

Nog een column over de waanideeën van warhoofd van der Zee die schermt met een meerjarig onderzoek.
Ik vraag me af wie dat onderzoek kent en hoe dat er uit ziet.
Steeds meer kenners herkennen de kennelijke uitkomsten van dat onderzoek niet of zijn het er domweg niet mee eens.

Soms denk ik net als de schrijver, dat de KNVB van alles wil veranderen om het veranderen, terwijl je alleen maar iets moet veranderen als het een verbetering oplevert.
Veel ideeën van van der Zee vormen juist een verslechtering en het probleem is, dat de man dat zelf niet snapt.
Kunnen we die man niet gewoon terugsturen naar die winkelorganisatie ? Daar heeft ie vast meer verstand van.

Heb je ook al de mening gevonden van iemand die zich wel met het opleiden van voetballertjes bezighoudt?

Het aangehaalde stukje van Hans Meijer is overigens best wel koddig. Allereerst schrijft de man geen columns maar stuurt voor de tweede keer zijn mening naar Tweenul.
Zijn vorige mening was uiteraard het ook door hem aangehaalde stuk over de vorige veranderingen. Hoe is het eigenlijk met de kritiek daarop van mensen die zich wekelijks bezighouden met jeugdvoetbal?

Overigens zijn de huidige plannen niet meer dan het voortborduren van de ingeslagen weg.
Als je even deze link opent; https://www.spakenburg.com/files/7314/9622/7450/KNVB_Optimale_Wedstrijdvormen_QA.pdf
En dan op pagina 33 even gaat lezen dan zul je merken dat er iets betere argumenten zijn dan slechts het gevoel in de onderbuik van Dick Advocaat, Hans Meijer en Valentijn Driessen.

Misschien kun je ook wat ander leesvoer tot je nemen.
Dit bijvoorbeeld; https://demonitor.kro-ncrv.nl/artik...nke-cultuurverandering-nodig-in-de-jeugdsport
 

de Kok

Member
Waarom zou je je kind nog lid maken van een voetbalclub ?
Kan hij volgens de Jan Dirk filosofie niet beter met een stel kameraden gewoon op een veldje of pleintje achter huis gaan ballen ?

Er is ook nog zoiets als training bij een goede club en liefst 2 tot 3 keer in de week. Lijkt mij wel de belangrijkste reden om lid te zijn van een club. En er zijn natuurlijk meerdere redenen.
 

Joost

Well-known member
Wat door alle oudjes ook vergeten wordt is dat alle plekken voor kinderen om buiten te voetballen in rap tempo verdwenen zijn. Zelfs als ik naga waar wij altijd voetbalden, al die plekken zijn inmiddels bebouwd. Clubs moeten dus ook deels het straatvoetbal overnemen.
 

Eef de Kip

Well-known member
Grappig Joost, ik had laatst een discussie met een vriend over kinderen en buitenspelen. Wij kwamen er toen ook achter dat van de 4 plekken waar wij vroeger buiten voetbalden en nog maar eentje over is. Ik kan me niet voorstellen dat Haarlem daar uniek in is.
 

noordooster

Well-known member
De ideeën die Nicolette Schipper over jeugdvoetbal heeft, lijken me in meerdere opzichten nogal aanvechtbaar.
Verder vraag ik me af in hoeverre praktijkmensen dezelfde ideeën over jeugdvoetbal hebben als deze vrouw.
Ik heb in de gauwigheid overigens ook niet kunnen lezen welke ervaring Nicolette heeft in het opleiden van jeugdspelers en wat de opbrengsten van haar werkzaamheden in dezen waren.

De van de site van Spakenburg gehaalde KNVB folder over nieuwe spelvormen bij de pupillen, had ik al eens eerder doorgekeken.
Zoals ik al eerder betoogde spreken een aantal ( veelal al doorgevoerde veranderingen ) mij wel aan. Met het niet meer bijhouden van standen voor O-10 kinderen, trainings- en wedstrijdvormen waardoor kinderen meer aan de bal komen, niet te vroeg selecteren op sterkte, de begeleiding van wedstrijden, vaker nieuwe competitie indelingen enz. kan ik prima leven.

De kritiek die van der Zee alom krijgt gaat voornamelijk over het niet meer bij willen houden van competitiestanden van de oudste pupillen en de redenen die hij daarvoor geeft, plus het feit, dat de man flink voor zijn beurt heeft gepraat.
Met die kritieken ben ik het veelal wel eens. En ik betwijfel of dat van die competitiestanden er wel door komt.
Mijn kritiek op van der Zee gaat veel verder dan zijn uitspraken over jeugdvoetbal.

Overigens heb ik het idee, dat een aantal mensen op deze site meer waarde hechten aan de mening van deze ex-VenD-man en speler van een recreatief zondagochtend elftal van vv Gorredijk dan aan gevestigde namen uit de voetbalpraktijk.
 
Laatst bewerkt:

Joost

Well-known member
Overigens heb ik het idee, dat een aantal mensen op deze site meer waarde hechten aan de mening van deze ex-VenD-man en speler van een recreatief zondagochtend elftal van vv Gorredijk dan aan gevestigde namen uit de voetbalpraktijk.

Ik begrijp echt niet wat het benoemen van het werkzame verleden van van der Zee voor toegevoegde waarde aan je bijdrage heeft. Hij heeft inderdaad ooit voor de V&D gewerkt. Ook voor C&A. Wat hij daar deed weet ik niet en ik gok jij ook niet. Voor hij bij de KNVB aan de slag ging was hij algemeen directeur van de grootste branche organisatie in Nederland en tevens had hij diverse bestuursfuncties en was lid van de raad van toezicht van een ROC.

Maar wat is de toegevoegde waarde. In zijn huidige functie is hij directeur amateurvoetbal bij de KNVB. Hij maakt niet het beleid, hij verzint niet het beleid en hij voort het niet uit. Het enige waarvoor hij verantwoordelijk is dat is leidinggeven aan zijn organisatie. En daarin heeft hij volgens zijn CV toch behoorlijk veel ervaring. Dat lijkt me veel relevanter.

Van der Zee is verantwoordelijk voor het sturing geven aan een organisatie die onderzoekt en uitwerkt hoe (jeugd)voetbal verbeterd kan worden. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat de ideeen en uitwerkingen die gepresenteerd zijn een rechtstreekse afspiegeling zijn van de ideeen die van der Zee zou hebben gehad voordat het hele proces in gang gezet zou zijn.

Sterker nog, het hele beleid is gebaseerd op onderzoek en gesprekken met mensen die dagelijks met jeugdvoetbal bezig zijn en kennisvergaring bij experts in binnen en buitenland.

En daarom hecht ik niet direct waarde aan de mening van van der Zee maar wel aan de totstandkoming en de uitvoering van het beleid waaraan hij leiding geeft. En daarom hecht ik wel waarde aan de mening van bijvoorbeeld Groene Scout die dagelijks bezig is met jeugdvoetbal en niet aan die van Dick Advocaat.
 

Fregge

Well-known member
Kuyt was tegen de plannen en werkt in het jeugdvoetbal. Maar tja, Feyenoord was volgens mij al vanaf het begin niet betrokken bij Winnaars van Morgen (dankzij zichzelf volgens mij)
 

noordooster

Well-known member
Ik begrijp echt niet wat het benoemen van het werkzame verleden van van der Zee voor toegevoegde waarde aan je bijdrage heeft.


De man schijnt voordat hij de voetbalwereld verzeild raakte in allerlei winkel functies goed werk geleverd te hebben.
In de voetbalwereld gedraagt hij zich als het warhoofd met allerlei waanideeën, die hij ook maar wat graag, wel of niet voor zijn beurt pratend, ventileert in zijn stukjes op de KNVB site.
De man kan beter terug naar die winkels, daar schijnt hij wel verstand van te hebben.
 

Fregge

Well-known member
De man heeft zich ingelezen in onderzoeken en laat z'n ideeën komen door wat er uit komt uit die onderzoeken. Lijkt me niet zo heel verkeerd toch?
 

Joost

Well-known member
De man schijnt voordat hij de voetbalwereld verzeild raakte in allerlei winkel functies goed werk geleverd te hebben.
In de voetbalwereld gedraagt hij zich als het warhoofd met allerlei waanideeën, die hij ook maar wat graag, wel of niet voor zijn beurt pratend, ventileert in zijn stukjes op de KNVB site.
De man kan beter terug naar die winkels, daar schijnt hij wel verstand van te hebben.

- de voetbalpiramide is van voor zijn komst
- de eerdere plannen voor het jeugdvoetbal zijn ondanks alle kritiek wél een vooruitgang gebleken

Je noemt hem een warhoofd met waanideeen maar het grootste punt waarop je hem bekritiseerd komt helemaal niet uit zijn beleidsperiode. Je kunt het best over dingen oneens zijn maar die moet je dan wel fatsoenlijk kunnen beargumenteren.

Heb je ook concrete voorbeelden die wel relevant zijn?
 

noordooster

Well-known member
- de voetbalpiramide is van voor zijn komst
- de eerdere plannen voor het jeugdvoetbal zijn ondanks alle kritiek wél een vooruitgang gebleken

Je noemt hem een warhoofd met waanideeen maar het grootste punt waarop je hem bekritiseerd komt helemaal niet uit zijn beleidsperiode.
Heb je ook concrete voorbeelden die wel relevant zijn?

Een aantal initiatieven om te komen tot bepaalde verandering mogen dan ontwikkeld zijn voordat hij aantrad als directeur.
De man zal toen hij aantrad geweten hebben wat er speelde en ik heb nooit gezien of gehoord dat hij daar niet achter stond, sterker,hij heeft wel als boegbeeld van het amateurvoetbal op verschillende momenten en manieren allerlei zaken verdedigd en goedgepraat.
Zijn ideeën over de voetbalpiramide, het meedoen van beloftenteams, het zogenaamde weekendvoetbal, de ideeën van Jonkers , het bijhouden van competitiestanden, inclusief zijn motivatie, het gemak waarmee hij tegemoet kwam aan bezwaren van met name zondagclubs , om maar enkele te noemen, maken, dat hij beter terug kan gaan naar een vorige functie waar hij meer verstand van zaken heeft.

I
 

noordooster

Well-known member
En overigens, ik heb geen zin om de kritiekpunten nader toe te lichten met uitspraken enz.
Hier verwijs ik gemakshalve naar eerdere bijdragen van mij op dit forum.
 

Fregge

Well-known member
Je eerdere bijdragen zijn harder tegengesproken dan die gozer die zei dat wielen vierkant moesten zijn.
 

Joost

Well-known member
Een aantal initiatieven om te komen tot bepaalde verandering mogen dan ontwikkeld zijn voordat hij aantrad als directeur.
De man zal toen hij aantrad geweten hebben wat er speelde en ik heb nooit gezien of gehoord dat hij daar niet achter stond, sterker,hij heeft wel als boegbeeld van het amateurvoetbal op verschillende momenten en manieren allerlei zaken verdedigd en goedgepraat.
Zijn ideeën over de voetbalpiramide, het meedoen van beloftenteams, het zogenaamde weekendvoetbal, de ideeën van Jonkers , het bijhouden van competitiestanden, inclusief zijn motivatie, het gemak waarmee hij tegemoet kwam aan bezwaren van met name zondagclubs , om maar enkele te noemen, maken, dat hij beter terug kan gaan naar een vorige functie waar hij meer verstand van zaken heeft.

I

Ik kan bovenstaande punten eigenlijk heel makkelijk weerleggen.
Zie dit interview;

Het was juni, Jan Dirk van der Zee stond achter een microfoon op de KNVB Campus in Zeist, letterlijk recht tegenover tientallen emotionele, boze amateurvoetbalbestuurders uit het hele land. Het leek wel een volksopstand.

Het thema was heikel en beladen: de Nederlandse voetbalpiramide, al sinds 2014 voortdurend voer voor discussie bij topamateurclubs, bij clubs uit de Jupiler League, bij supporters, bij voetballiefhebbers in het hele land.

,,Vanuit de zaal kwam op een gegeven moment een heel heldere vraag'', vertelt Van der Zee. ,,Een amateurvoorzitter sloeg letterlijk met de vuist op tafel en vroeg, hevig geëmotioneerd: wat worden wíj er beter van? Wat levert het óns op als er straks nóg meer beloftenteams van profclubs instromen in de tweede en derde divisie?''

Op de schop
Om de discussie goed te begrijpen, moeten we eerst terug naar 2014. Destijds werd de Nederlandse voetbalpiramide op de schop gegooid, bovenal om voor doorstroming tussen amateurs en profs te zorgen, want Nederland had als enige land in Europa nog een hermetisch 'afgesloten' competitie. Tegelijk werden voortaan beloftenteams toegelaten in de Jupiler League, in het kader van 'talentontwikkeling' in het profvoetbal.

De praktijk bleek enorm weerbarstig. Er kwam gedoe over haast alles. Over de nieuwe licentievoorwaarden waaraan amateurclubs in de nieuwe topklasse/tweede divisie moesten voldoen. Over clubs die niet wilden promoveren. Over de beloftenteams, vaak spelend met wisselende selecties. Op zoek naar een oplossing werd van alles aangepast, bijgestuurd en teruggedraaid, maar nooit leidde het tot een echte oplossing.

,,In juni lag er eigenlijk weer een nieuw compromis op tafel'', aldus Van der Zee. ,,Er zouden extra beloftenteams instromen in de tweede en derde divisie, terwijl we de licentievoorwaarden voor amateurclubs zouden aanpassen en verbeteren. Maar er was zó veel weerstand vanuit de amateurclubs. Vanaf toen heb ik domweg gezegd: ongeacht wat de profsector er van vindt, dit compromis moet van tafel. Er moet gewoon een geheel nieuw plan komen.''

De beladen vergadering in Zeist leidde wéér tot imagoschade voor de KNVB, de voetbalbond die de laatste jaren van de ene in de andere crisis of nationale discussie rolt. 'Een gevoelige nederlaag voor Van der Zee en de KNVB', luidde de conclusie nadien.

,Ik ervaar dat totaal niet zo'', zegt Van der Zee, die vandaag weer met ledenraad van alle amateurs vergadert in Zeist. ,,Het gaat niet om mijn ego. De KNVB is er voor zijn leden, voor de clubs, in mijn specifieke geval de amateurclubs. Wij dienen hún belang, niet dat van onszelf of van mij persoonlijk. In 2014 is, vóór mijn komst, de hele voetbalpiramide op de schop gegaan. Over de besluitvorming kun je discussiëren, maar die beslissing heeft de KNVB destijds samen met de clubs genomen.''

Achteraf kun je zeggen: er is destijds domweg niet goed genoeg nagedacht.
,,Helemaal waar. De gevolgen en complicaties zijn onderschat. We zijn met zijn allen, de bond én de clubs, een doodlopende weg ingeslagen.''

Wat betekent nu precies concreet: 'terug naar de tekentafel'?
,,Dat alle opties weer open liggen. Er zijn de laatste maanden twee verkenners op pad gestuurd. Die zijn met tal van clubs uit allerlei geledingen in gesprek gegaan. Hun bevindingen leggen ze deze week voor het eerst voor aan een speciale projectgroep. Op zichzelf ligt er een heel heldere vraag op tafel: hoe ziet de ideale voetbalpiramide er uit? Dat er straks een goed plan ligt mét draagvlak.''

Maar is dat geen utopie? De verdeeldheid is enorm. FC Lisse denkt oneindig anders dan TOP Oss of Ajax, Spakenburg ziet het weer anders dan De Dijk.
,,Misschien is de conclusie wel: we sluiten de boel weer ouderwets af. Misschien moeten we wel concluderen dat de Nederlandse voetbalcultuur dusdanig is ingericht, dat het beter is om profs en amateurs weer volledig te gaan scheiden. Nederland heeft een prachtig, maar heel specifiek voetballandschap. Neem alleen al het fenomeen zaterdag- en zondagclubs. Dat bestaat nergens in de wereld. Dat een club als Harkemase Boys zegt: alles prima, maar we gaan niet op zondag spelen, want dat ligt vast in onze statuten. Bij de inrichting van de piramide speelt dat allemaal een rol. In heel veel landen spelen beloften al tientallen jaren in de reguliere competities, in Spanje kun je als amateur zomaar tegen Málaga 3 spelen, bij wijze van spreken. Wij zijn dat totaal niet gewend - en dat is niet per se goed of slecht. Het is óók heel belangrijk om onze eigen amateurvoetbalcultuur te koesteren. Al die clubs, al die honderdduizenden leden in het hele land, al die sportcomplexen. Uniek in de wereld. ''

Maar staan de FIFA- en UEFA-regels toe om de boel weer dicht te gooien? In 2014 werd geregeld gesuggereerd dat we de open competitie van hogerhand kregen opgelegd.
,,Klopt, dat argument is gebruikt, maar het is absoluut niet waar. Als wij in Nederland tot de conclusie komen dat we de boel tussen profs en amateurs weer willen afsluiten, dan kan dat. Maar er zijn meer opties. Het is zeker niet per se het vertrekpunt. Hoe complex deze discussie ook is, ik sluit zeker niet uit dat er een model uit komt waar iedereen uiteindelijk mee kan leven. Amateurs én profs.''

In hoeverre heeft het imagoprobleem van de KNVB een rol gespeeld? Er wordt vanuit alle hoeken geschoten op Zeist.
,,Dat is zeker een factor geweest, al is die niet meetbaar. Er is veel achterdocht. Daar moeten wij als KNVB niet kinderachtig over doen, want er ís heel veel gebeurd. Het is helemaal aan onszelf om dat vertrouwen terug te winnen. We zijn al lang niet meer de afgesloten organisatie van jaren terug.''

,,Waar ik me in algemene zin wel over verbaas, is de manier waarop de KNVB steeds als een soort kwaadaardige vijand wordt weggezet. Terwijl iedereen in ons voetballand lid is van de KNVB, en in die zin ook gewoon deelgenoot. Trainers uit het profvoetbal die harde kritiek leveren, prima hoor, maar zij zijn óók gewoon onderdeel van de KNVB, hè? Dan denk ik: waarom ga je niet eerst eens het gesprek aan? Waarom kom je niet een keer kijken in Zeist, alvorens vanuit je eigen clubperspectief van alles te roepen. Als KNVB zijn wij er voor clubs en leden, onze taak is om dienstbaar te zijn, maar het gaat ook om een wisselwerking.''

Van der Zee moet laveren tussen de belangen van alle clubs. En die van HHC Hardenberg zijn anders dan die van Hardenberg '85. Hij heeft een dossier cadeau gekregen genaamd voetbalpiramide waarin welke richting ook gekozen wordt het altijd tot kritiek zal leiden. Een echte oplossing die alle partijen tot tevredenheid zal stemmen gaat er dus nooit komen en zolang al die partijen inspraak hebben blijven we aanmodderen met het huidige compromis. Overigens is het aantal beloftenteams in de piramide juist door de inspanningen van van der Zee al een stuk kleiner.

En aangezien je fan bent van zijn columns; https://www.knvb.nl/info/48664/colu...-voetbalpiramide-goed-voor-nederlands-voetbal

Of misschien dit stuk van Barry; https://www.voetbalprof.com/gesprek-jan-dirk-zee-directeur-amateurvoetbal-knvb/
 
Bovenaan