Hoofdklasse C zondagamateurs 2015/2016

Joost

Well-known member
Wanneer dat alleen haalbaar is met het ophalen en betalen van spelers ten koste van de eigen jeugd die vervolgens weggaat lijkt het me niet raar dat je genoegen neemt met wat lager dan het hoogste. En zo zijn er meer argumenten te bedenken om niet het hoogste na te streven.
Ik ken genoeg clubs die graag sportief gezien hogerop willen, maar bewust niet ten koste van alles.

Toevallig is mijn club een goed voorbeeld van hoe het ook kan. We zitten wel in een regio waar er nauwelijks betalende clubs zijn, of die spelen op een te hoog niveau (EVV). Door middel van eigen jeugd is de club opgeklommen tot de 2e Klasse. De kern die kampioen werd in 4e Klasse is er nog steeds.

Jaarlijks melden zich spelers van verenigingen uit de buurt die graag een stapje hogerop willen spelen. Dat was ook al zo toen de club in 3e Klasse speelde. Komend seizoen komt er een speler van een andere 2e Klasser die gaat verhuizen en twee dorpen verderop gaat wonen, die wilde graag zo hoog mogelijk spelen binnen een bepaalde reistijd. Ik denk dat de spelers die in de afgelopen 3 seizoenen speler van het jaar werden allen van elders gekomen zijn.

Er worden geen spelers gehaald, ze komen graag. En dat is niet vanwege de betalingen. Er zal vast wel een regeling zijn waarbij spelers van het eerste een hele kleine vergoeding krijgen maar die is niet beter dan wat er in de regio betaald wordt.
 

noordooster

Well-known member
Maar ook voor clubs die niet betalen is het aansprekender om in de 2de klasse te voetballen dan in de 3de klasse te voetballen. Dat staat helemaal los van betalen en eigen jeugd e.d.
Voor een dorpsclub die niet betaald is het hoogste nastreven misschien wel 2de klasse voetballen. En als dan alle andere dorpen erom 3de klasse voetballen rekenen er dan maar op dat je als enige 2de klasser een stuk aansprekender voetbalt ongeacht dat je wat minder derby's hebt.

In zo'n geval bedoel je dus met " het hoogste nastreven" het hoogste binnen die beperkingen die je hebt en die je jezelf als vereniging oplegt.
En niet het hoogste nastreven ten koste van andere zaken die je ook belangrijk vindt.
En daar kan haast niemand op tegen zijn.
 

SanMark.

Well-known member
In zo'n geval bedoel je dus met " het hoogste nastreven" het hoogste binnen die beperkingen die je hebt en die je jezelf als vereniging oplegt.
En niet het hoogste nastreven ten koste van andere zaken die je ook belangrijk vindt.
En daar kan haast niemand op tegen zijn.

Ja maar die willen dus liever 2de klasse voetballen zonder derbys dan 3de klasse met derbys.
 

noordooster

Well-known member
4de divisie, hoeveel jongens halen de eerste selectie, antwoord nul. En toch geniet noordooster bij HHC, beetje dubbel.

Lijkt misschien ook wel dubbel.
Toch denk ik dat bij een club als HHC iedereen zo'n beetje achter het gevoerde beleid staat en dat ze nauwelijks leden uit onvrede weglopen.
Ik denk dat men in Hardenberg zelfs trots is op de prestaties van het team ondanks dat weinig tot geen eigen spelers daar het eerste halen en ik denk dat de meeste leden daar niet anders zouden willen. Niks mis mee lijkt me. En inderdaad ik ga regelmatig bij HHC kijken.
Maar ik ga ook graag naar pak 'm beet Noordscheschut of Drenthina waar ze niet zo nodig 1e klasse of hoofdklasse willen spelen als ze daarvoor spelers zouden moeten halen en betalen of wanneer het ten koste gaat van andere zaken waar ze zeer aan hechten.
 

Mug

Member
Wanneer er succes is, staat iedereen achter het gevoerde beleid, maar helaas kan er niet overal succes zijn en dan zijn de rapen gaar.
 

SanMark.

Well-known member
Wanneer er succes is, staat iedereen achter het gevoerde beleid, maar helaas kan er niet overal succes zijn en dan zijn de rapen gaar.

Bij Alcides staat/stond toch ook wel bijna achter het beleid om spelers te betalen ?
 

bqandy

Well-known member
Maar je kunt allerlei clubs naast elkaar leggen, een hoger niveau is gewoon altijd mooier. Anders heb je het principe van sport niet begrepen. Althans, zo kijk ik er tegenaan.

Ik was gisteren op de Esserberg om een paar interviews te doen over de promotiewedstrijden tussen Be Quick 1887 en DHC.
Toen kwam naar vorden dat als Be Quick zou promoveren naar de 3e divisie De Graafschap 2 misschien wel de dichtsbijzijnde tegenstander kon zijn, als alles tegen zit voor de overige clubs in NO Nederland. Maar dat boeide niet echt. Zowel de spelers als trainers van BQ spelen liever tegen clubs als bv JVC, HBS, Hercules en Westlandia dan een klasse lager. Men wil weten waar de sportieve lat ligt. Uiteraard wil men graag wel een paar derby's, maar als dat niet zo is, is dat pech.
 

de waan

Well-known member
Dat is de spirit.

HSC'21 heeft al vier seizoenen geen tegenstander meer gehad binnen een straal van 100 kilometer. Ja, Go Ahead Eagles.
 

Joost

Well-known member
Ik was gisteren op de Esserberg om een paar interviews te doen over de promotiewedstrijden tussen Be Quick 1887 en DHC.
Toen kwam naar vorden dat als Be Quick zou promoveren naar de 3e divisie De Graafschap 2 misschien wel de dichtsbijzijnde tegenstander kon zijn, als alles tegen zit voor de overige clubs in NO Nederland. Maar dat boeide niet echt. Zowel de spelers als trainers van BQ spelen liever tegen clubs als bv JVC, HBS, Hercules en Westlandia dan een klasse lager. Men wil weten waar de sportieve lat ligt. Uiteraard wil men graag wel een paar derby's, maar als dat niet zo is, is dat pech.

Utrecht en Amsterdam zijn net iets dichterbij. En Jong Twente ook.
 

noordooster

Well-known member
Ik was gisteren op de Esserberg om een paar interviews te doen over de promotiewedstrijden tussen Be Quick 1887 en DHC.
Toen kwam naar vorden dat als Be Quick zou promoveren naar de 3e divisie De Graafschap 2 misschien wel de dichtsbijzijnde tegenstander kon zijn, als alles tegen zit voor de overige clubs in NO Nederland. Maar dat boeide niet echt. Zowel de spelers als trainers van BQ spelen liever tegen clubs als bv JVC, HBS, Hercules en Westlandia dan een klasse lager. Men wil weten waar de sportieve lat ligt. Uiteraard wil men graag wel een paar derby's, maar als dat niet zo is, is dat pech.

Ik denk dat als Be Quick in de hoofdklasse blijft het ook weinig derby's zal hebben en ook veel kilometers zal moeten afleggen.
Ik kan me voorstellen dat Be Quick 1887 graag wil uitkomen in de derde divisie.
Bijkomend voordeel zou zijn dat de spelers minder snel vanwege het niveau vertrekken naar elders.
Maar...ik blijf het vinden en zeggen, er zijn ook clubs voor welke het naar mijn idee beter zou zijn niet te promoveren of om een klasse lager te spelen. Voorbeelden ervan en redenen ervoor heb ik genoemd.
 
Laatst bewerkt:

Mug

Member
Bij Alcides staat/stond toch ook wel bijna achter het beleid om spelers te betalen ?

In de organisatie van Alcides zijn misschien nog 2 mensen die voor het hoogste gaan, de rest vind het wel goed zo. Een beetje de afspiegeling van de maatschappij. De betrokkenheid bij de jeugd is erg groot , maar het eerste elftal met al die dure jongens vinden de meesten maar niks.Maar nu er geen dure jongens meer spelen en meer eigen jeugd een kans krijgt vertaald zich niet in meer betrokkenheid van de supporters. De liefhebbers van goed voetbal staan nu ergens anders. Veel mensen lopen succes achterna.
 

noordooster

Well-known member
In de organisatie van Alcides zijn misschien nog 2 mensen die voor het hoogste gaan, de rest vind het wel goed zo. Een beetje de afspiegeling van de maatschappij. De betrokkenheid bij de jeugd is erg groot , maar het eerste elftal met al die dure jongens vinden de meesten maar niks.

Ik begrijp in dezen de mensen ( minus 2 ) in de organisatie van Alcides. Daarbij: 1F Noord is een mooie competitie . Niks mis mee.
 

noordooster

Well-known member
Ik Ken jou standpunt, is 1 ste klasse Oost net zo leuk ?

Lijkt mij voor Alcides minder leuk.
Maar waar ben je bang voor ?
Bij mijn weten was Alcides in 2002 de laatste ploeg uit noord die naar 1E Oost ging.
Lijkt me als er in 2016 wel weer wordt uitgeleend een goed argument om te zeggen : nu maar een ander.
Uitlenen van Oost naar Noord 1F kwam de laatste jaren wel veel vaker voor
 

SanMark.

Well-known member
Ik begrijp in dezen de mensen ( minus 2 ) in de organisatie van Alcides. Daarbij: 1F Noord is een mooie competitie . Niks mis mee.

Nee ze spelen niet liever eerste klasse om de clubs maar noodgedwongen omdat ze niet meer willen betalen. Heeft niets met een leukere competitie te maken.
 

SanMark.

Well-known member
Ik denk dat als Be Quick in de hoofdklasse blijft het ook weinig derby's zal hebben en ook veel kilometers zal moeten afleggen.
Ik kan me voorstellen dat Be Quick 1887 graag wil uitkomen in de derde divisie.
Bijkomend voordeel zou zijn dat de spelers minder snel vanwege het niveau vertrekken naar elders.
Maar...ik blijf het vinden en zeggen, er zijn ook clubs voor welke het naar mijn idee beter zou zijn niet te promoveren of om een klasse lager te spelen. Voorbeelden ervan en redenen ervoor heb ik genoemd.


Zoals veel anderen het onzin vinden wat je probeert te verkopen.
 

SanMark.

Well-known member
In de organisatie van Alcides zijn misschien nog 2 mensen die voor het hoogste gaan, de rest vind het wel goed zo. Een beetje de afspiegeling van de maatschappij. De betrokkenheid bij de jeugd is erg groot , maar het eerste elftal met al die dure jongens vinden de meesten maar niks.Maar nu er geen dure jongens meer spelen en meer eigen jeugd een kans krijgt vertaald zich niet in meer betrokkenheid van de supporters. De liefhebbers van goed voetbal staan nu ergens anders. Veel mensen lopen succes achterna.

Alcides heeft misschien wel een cultuur van 30 a 40 jaar de spelers betalen , dan word dat meestal wel breed gedragen door de gehele club. Maar ik kan me ook goed voorstellen dat een meerderheid met trots hun eigen spelers zien strijden in de eerste klasse.

En wat het laatste betreft als je neutraal gaat kijken ga je inderdaad meestal kijken waar het hoogst gevoetbald word of waar een interessante wedstrijd is.

Eind jaren 80 begin jaren 90 gingen wij elke zondag wel ergens voetbal kijken en toen was het 'hoogste' wat je kon kijken dus Alcides en Hoogeveen en soms naar Steenwijk. Later kwam daar Zuidwolde nog bij omdat een vriend van mij daar in het eerste voetbalde. Dus voor de neutrale supporter is het inderdaad interessant om eens ergens anders te kijken. Al heb je op zondag nog niet eens zoveel bedreiging van andere clubs in de omgeving die hoger voetballen.
 
Laatst bewerkt:

noordooster

Well-known member
Nee ze spelen niet liever eerste klasse om de clubs maar noodgedwongen omdat ze niet meer willen betalen. Heeft niets met een leukere competitie te maken.

Ze spelen volgens mug liever eerste klasse omdat ze geen of minder dure spelers hoeven aan te trekken.
Ook een prima reden om niet het hoogste na te streven, zoals ik al enkele keren beweerde.
Bijkomend voordeel is dat ze in een leuke competitie terecht komen.
 
Bovenaan