Wanneer dat alleen haalbaar is met het ophalen en betalen van spelers ten koste van de eigen jeugd die vervolgens weggaat lijkt het me niet raar dat je genoegen neemt met wat lager dan het hoogste. En zo zijn er meer argumenten te bedenken om niet het hoogste na te streven.
Ik ken genoeg clubs die graag sportief gezien hogerop willen, maar bewust niet ten koste van alles.
Toevallig is mijn club een goed voorbeeld van hoe het ook kan. We zitten wel in een regio waar er nauwelijks betalende clubs zijn, of die spelen op een te hoog niveau (EVV). Door middel van eigen jeugd is de club opgeklommen tot de 2e Klasse. De kern die kampioen werd in 4e Klasse is er nog steeds.
Jaarlijks melden zich spelers van verenigingen uit de buurt die graag een stapje hogerop willen spelen. Dat was ook al zo toen de club in 3e Klasse speelde. Komend seizoen komt er een speler van een andere 2e Klasser die gaat verhuizen en twee dorpen verderop gaat wonen, die wilde graag zo hoog mogelijk spelen binnen een bepaalde reistijd. Ik denk dat de spelers die in de afgelopen 3 seizoenen speler van het jaar werden allen van elders gekomen zijn.
Er worden geen spelers gehaald, ze komen graag. En dat is niet vanwege de betalingen. Er zal vast wel een regeling zijn waarbij spelers van het eerste een hele kleine vergoeding krijgen maar die is niet beter dan wat er in de regio betaald wordt.