Hoofdklasse C zondagamateurs 2015/2016

bqandy

Well-known member
Een seizoen met versterkte degradatie. Het laatste seizoen van de hoofdklasse C, want er komen er volgend seizoen maar twee, A en B. Maar wel met 16 ipv 14 clubs. Op basis van de mutaties tot nu toe verwacht ik de Gelderse clubs Juliana'31 en RKHVV wel bovenin. MSC en Rohda Raalte zijn er op het eerste gezicht niet sterker op geworden, maar hebben nog kwaliteit genoeg. Bij Be Quick is er meer hoofdklasse ervaring bijgekomen. Dus die vijf verwacht ik in de linkerrij. Een absolute favoriet durf ik niet aan te wijzen. De Bataven lijkt ook wat sterker geworden en gezien de goede tweede competitiehelft verwacht ik de ploeg uit Gendt ook wel in de linkerrij.

Quick'20, Alcides en zeker Achilles 1894 lijken aan kwaliteit ingeleverd te hebben. Van de nieuwkomers lijkt Rigtersbleek sterker en voor de rest (Alverna, Silvolde, Dieze West) lijkt me handhaving de eerste porioriteit. Er komt nog een club bij uit west of zuid. Maar wie is nog onduidelijk. SDO uit Bussum lijkt me het meest logisch.
 

de waan

Well-known member
Is de exacte p/d regeling tussen hoofdklasse en eerste klasse al bekend? Als ik goed heb gerekend is er in de topklasse plek voor 13 hoofdklassers en in de hoofdklasse 62. Dan zouden er dus negen extra degradanten zijn, anderhalf per hoofdklasse.
 

Mug

Member
Er is er maar 1 ploeg favoriet voor de titel en dat is MSC, op grond van de resultaten van de laatste jaren en de mutaties, die nu plaats gevonden hebben. En nu niet weer in de underdog positie.
 

bqandy

Well-known member
Is de exacte p/d regeling tussen hoofdklasse en eerste klasse al bekend? Als ik goed heb gerekend is er in de topklasse plek voor 13 hoofdklassers en in de hoofdklasse 62. Dan zouden er dus negen extra degradanten zijn, anderhalf per hoofdklasse.

Dat is nog niet bekend. Wel las ik in het schrijven van de KNVB dat die extra degradatieplekken via een nacompetitie afgehandeld worden.
 

bqandy

Well-known member
@Mug Zou je wel zeggen. Maar eerst maar eens kijken hoe de klik is met de nieuwe trainers. Want Blom en Brandsma hebben natuurlijk wel wat aardigs neergezet.
 

Unregistere

Well-known member
Is de exacte p/d regeling tussen hoofdklasse en eerste klasse al bekend? Als ik goed heb gerekend is er in de topklasse plek voor 13 hoofdklassers en in de hoofdklasse 62. Dan zouden er dus negen extra degradanten zijn, anderhalf per hoofdklasse.

Dertien hoofdklassers in de topklasse? Was het maar zo'n feest. Worden er denk ik zes, misschien zeven. Tenminste, volgens het model dat afgelopen maandag aan het COH is gemeld.

EDIT: Wacht, je telt zaterdag en zondag samen. Dan worden het er twaalf of misschien veertien.
 

Forza AZ

Well-known member
Is de exacte p/d regeling tussen hoofdklasse en eerste klasse al bekend? Als ik goed heb gerekend is er in de topklasse plek voor 13 hoofdklassers en in de hoofdklasse 62. Dan zouden er dus negen extra degradanten zijn, anderhalf per hoofdklasse.

Dertien hoofdklassers in de topklasse? Was het maar zo'n feest. Worden er denk ik zes, misschien zeven. Tenminste, volgens het model dat afgelopen maandag aan het COH is gemeld.

EDIT: Wacht, je telt zaterdag en zondag samen. Dan worden het er twaalf of misschien veertien.

Volgens mij moeten er 7 extra clubs uit de Hoofdklassen degraderen, en 13 extra promoveren naar de Topklassen.

2015/16
Eerste Divisie: 19
Beloftecompetitie (degenen die gaan instromen in de piramide): 10
Topklassen: 2x 16 = 32
Hoofdklassen: 6x 14 = 84
Totaal: 145 clubs

2016/17
Eerste Divisie: 20
Tweede Divisie: 18
Topklassen: 2x 18 = 36
Hoofdklassen: 4x 16 = 64
Totaal: 138 clubs

De nieuwe piramide heeft dus 7 plekken minder dan de oude (inclusief belofte-competitie). Er moeten dan dus 7 extra Hoofdklassers degraderen naar de Eerste Klassen. Totaal zijn er 20 plekken minder in de Hoofdklassen, dus er moeten dan ook 13 extra clubs promoveren naar de Topklassen.

De meest simpele oplossing tussen Hoofdklassen en Eerste Klassen zou zijn het laten degraderen van de laatste 3 uit iedere Hoofdklasse. Dan heb je 18 degradanten tegenover 11 kampioenen uit de Eerste Klassen. Voor de periodekampioenen kun je dan nog een nacompetitie maken met een aantal clubs uit de Hoofdklassen (bijvoorbeeld de nummers 11)
 
Laatst bewerkt:

Unregistere

Well-known member
Voorstel van de KNVB voor de topklasse is als volgt:

Nummers 8 t/m 15 uit de topklasse blijven daarin = 8 clubs
Drie belofteteams = 11 clubs
Drie kampioenen uit de hoofdklasse = 14 clubs
Negen periodekampioenen uit de hoofdklasse en nummer 16 topklasse strijden om vier plaatsen (2 poules van 3, 2 'poules' van 2) = 18

Conclusie, minimaal 6 en maximaal 7 promoverende hoofdklassers. De hoofdklassers proberen hier nog iets aan te doen, maar zal moeilijk worden.

Hoe dat dan verder naar beneden doorstroomt? Jouw opzet kan best eens kloppen. Maar zoveel promovendi uit de eerste klasse willen ze denk ik niet hebben hoor. Insteek was 'kwaliteit op peil houden', dat lukt niet als je dan zoveel hoofdklassers vervangt door promovendi. Althans, dan bereik je denk ik niet het gewenste doel.
 

Forza AZ

Well-known member
3 belofteteams per Topklasse. Dan mis ik er toch ??n.

-De kampioen gaat naar de Eerste Divisie
-4 gaan naar de Tweede Divisie
-Dan blijven er 5 over voor de Topklassen, dus 3 in ??n en maar 2 in de andere.


Het zou toch vreemd zijn als de kampioenen van de Eerste Klassen niet direct promoveren, want behalve dan in de Topklasse promoveert de kampioen van iedere klasse altijd direct. En het lijkt me toch niet dat het zoveel uitmaakt voor de kwaliteit als je de nummers 12 van de Hoofdklassen vervangt door de kampioenen van de Eerste Klassen. En anders trekt dat wel weer recht na ??n seizoen.
 

Unregistere

Well-known member
Hmm, dat verhaal van de kampioen die naar de JL gaat, hebben ze er nog niet bij verteld. Dat betekent dus dat er ??n topklasse is waar ze meer amateurclubs in moeten zetten. Hoe gaan ze dat dan weer bepalen? Loten? Moet dan wel vooraf al gedaan zijn, lijkt mij.

Duidelijk dat de KNVB dat dus nog niet bedacht heeft. Had ook niet anders verwacht, eerlijk gezegd. Begin augustus willen ze het definitieve plan afgerond hebben en presenteren.
 

de waan

Well-known member
Dieze West is de enige uitwedstrijd onder de 100 kilometer. Ook lullig dat er geen enkele Friese club meer in de hoofdklasse speelt.
 

bqandy

Well-known member
Wat te verwachten van dit seizoen? Drie toppers van vorig seizoen (MSC, Juliana'31 en RKHVV) liggen al uit het bekertoernooi. Rohda maakt ook geen grootse indruk, maar heeft itt tot de andere drie veel kwaliteit ingeleverd. Quick'20 doet het wel goed tot nu toe ondanks het verlies van veel routine. Ik durf er nog geen voorspelling op los te laten.
 

Mug

Member
Ondanks het bereiken van de volgende ronde in het bekertoernooi moet er nog wel wat gebeuren bij Alcides. Beetje rommelig allemaal, 6 nieuwe spelers, waaronder 3 jonkies, De 5 oudere spelers, vooral in de as van het veld, zijn zij in staat om de rest naar een hoger niveau te tillen. Ik denk dat het vallen en opstaan word. Rechter rijtje
 

de waan

Well-known member
Ik heb vooral de indruk dat de hoofdklasse C relatief steeds matiger wordt. Zou me dan ook niet verbazen als Hollandia titelkandidaat nummer 1 blijkt te zijn.
 
Bovenaan