Hoofdklasse C zondagamateurs 2015/2016

noordooster

Well-known member
En hoe zal MSC komend seizoen voor de dag komen nu al 9 spelers, waaronder enkele toppers, de club verlaten ?
En hoe gaat de hoofdklasse eruit zien waar MSC straks in terecht komt ?
Ik denk dat 1F waar Alcides hoogstwaarschijnlijk in terecht komt een mooiere, meer regionale competitie wordt met meer aansprekende tegenstanders.
 

bqandy

Well-known member
Een lagere afdeling is per definitie niet aansprekender.

Dat klopt, maar namen als Achilles 1894 of MSC als tegenstander in het noorden klinken toch beter dan Brabant United en Achilles'29 2.
Ik ben trouwens wel benieuwd hoe die 2e elftallen van eerste divisieclubs het gaan doen in de derde divisie. Ergens onderin schat ik zo in.
 

Mug

Member
Een lagere afdeling is per definitie niet aansprekender.

In elke afdeling heb je wel een paar mindere aansprekende tegenstanders, dus liefst zo hoog mogelijk spelen anders kun je beter in de derde of vierde klasse gaan spelen, heb je alleen maar derby's en kun je mooi op de fiets.
 

noordooster

Well-known member
Een lagere afdeling is per definitie niet aansprekender.

Onzin. Tegenstanders uit een lagere klasse kunnen natuurlijk wel aansprekender zijn voor spelers en publiek.
Het gaat me om het verschil tussen de Hoofdklassen zondag en de 1e klasse. Daar spelen nog geen "jong" teams in.
Met een beetje pech treft MSC daarin alleen Heerenveen en Dieze West die wat in de buurt liggen en verder allemaal weinig aansprekende tegenstanders verderop het land in. Ook al omdat er straks nog maar 2 hoofdklassen zijn.
In de 1e klasse zouden ze Alcides en verder allemaal andere clubs uit Noord Nederland treffen.
Daarbij denk ik dat MSC het 't komend seizoen moeilijk krijgt in de hoofdklasse.
Een club als sc Erica heeft meermalen op de rand gestaan van de hoofdklasse, maar ze vonden het nooit heel erg dat ze eerste klasser bleven.
Omdat ze dachten financieel en sportief niet mee te kunnen doen in de hoofdklasse en vanwege afstanden, minder mooie tegenstanders enz.
 

noordooster

Well-known member
In elke afdeling heb je wel een paar mindere aansprekende tegenstanders, dus liefst zo hoog mogelijk spelen anders kun je beter in de derde of vierde klasse gaan spelen, heb je alleen maar derby's en kun je mooi op de fiets.

Dat is natuurlijk ook weer overdreven.
Ik denk dat Alcides in een mooiere competitie terecht komt dan MSC, ondanks dat MSC een klasse hoger speelt.
 

noordooster

Well-known member
Dat klopt, maar namen als Achilles 1894 of MSC als tegenstander in het noorden klinken toch beter dan Brabant United en Achilles'29 2.
Ik ben trouwens wel benieuwd hoe die 2e elftallen van eerste divisieclubs het gaan doen in de derde divisie. Ergens onderin schat ik zo in.
Dan heb je het over het perspectief van Be Quick als ze in de derde divisie op zondag komen te spelen.
Ik weet niet hoe ze er op de Esserberg over denken, maar dat wordt voor Be Quick veel kilometers maken en spelen tegen veel onbekende clubs.
Oldenzaal als dichtstbij zijnde ?
Ik ben met jou benieuwd hoe die jong-elftallen het gaan doen in de tweede en derde divisie.
Wat mij betreft gaan ze allemaal zo snel mogelijk onderuit.
 

Mug

Member
Wanneer Alcides pech heeft, komen ze in Oost terecht, ook een lekker vooruitzicht. Dan gaat het hele verhaal niet meer op. Ik vind dit zo' n rare discussie. Zo hoog mogelijk spelen en niet kijken naar afstanden. Spelers maken zich er niet druk om , wel supporters. Elke andere sport moet grote afstanden afleggen om op niveau te spelen, en wanneer er wat op het spel staat reizen de echte supporters het team wel achterna.
 

de waan

Well-known member
Dat klopt, maar namen als Achilles 1894 of MSC als tegenstander in het noorden klinken toch beter dan Brabant United en Achilles'29 2.
Ik ben trouwens wel benieuwd hoe die 2e elftallen van eerste divisieclubs het gaan doen in de derde divisie. Ergens onderin schat ik zo in.

Achilles vliegt er soweiso keihard uit normaal gesproken. En ik kan me ook niet voorstellen dat de beloften van Den Bosch en RKC iets op dit niveau te zoeken hebben.

Maar je kunt allerlei clubs naast elkaar leggen, een hoger niveau is gewoon altijd mooier. Anders heb je het principe van sport niet begrepen. Althans, zo kijk ik er tegenaan.
 

noordooster

Well-known member
Maar je kunt allerlei clubs naast elkaar leggen, een hoger niveau is gewoon altijd mooier. Anders heb je het principe van sport niet begrepen. Althans, zo kijk ik er tegenaan.

Ik kijk daar inderdaad wat anders tegen aan.
Voor mij betekent amateursport niet dat je altijd per se het hoogste nastreeft.
Zeker niet als het ten koste gaat van teveel andere zaken die ook belangrijk zijn.
 

Mug

Member
Ik kijk daar inderdaad wat anders tegen aan.
Voor mij betekent amateursport niet dat je altijd per se het hoogste nastreeft.
Zeker niet als het ten koste gaat van teveel andere zaken die ook belangrijk zijn.

Duidelijk, ieder mag zo zijn visie hebben, maar ik kijk er duidelijk anders tegenaan.
 

noordooster

Well-known member
Duidelijk, ieder mag zo zijn visie hebben, maar ik kijk er duidelijk anders tegenaan.

Om dicht bij jouw huis te blijven:
Bij MSC lopen de eigen jeugdspelers weg omdat ze daar het hoogste nastreven en dat doen met allemaal spelers van buiten af.
Dat is een keuze.
Ik zou het niet onlogisch vinden als ze met 1 of 2 klassen lager genoegen namen, daardoor minder spelers hoeven te halen en daardoor meer eigen spelers kunnen inpassen.
En zo kunnen er allerlei andere redenen bedacht worden om niet altijd het hoogste na te streven.
 

de waan

Well-known member
Ik kijk daar inderdaad wat anders tegen aan.
Voor mij betekent amateursport niet dat je altijd per se het hoogste nastreeft.
Zeker niet als het ten koste gaat van teveel andere zaken die ook belangrijk zijn.

Je haalt nu twee dingen door elkaar. De ambitie die een club nastreeft hoeft inderdaad niet te zijn om altijd maar hoger te willen, maar dat is wat anders dan genoegen nemen met de 1e klasse omdat dat aansprekender zou zijn dan de hoofdklasse.
 

noordooster

Well-known member
Je haalt nu twee dingen door elkaar. De ambitie die een club nastreeft hoeft inderdaad niet te zijn om altijd maar hoger te willen, maar dat is wat anders dan genoegen nemen met de 1e klasse omdat dat aansprekender zou zijn dan de hoofdklasse.

Jij geeft aan : "Een lagere afdeling is per definitie niet aansprekender " en " een hoger niveau is altijd mooier ".
Daar ben ik het niet mee eens.
In sommige gevallen kan voor een club een lager niveau mooier zijn en/of meer aansprekende tegenstanders opleveren.
En daar kunnen nog allerlei andere argumenten bij komen, zoals meer kansen voor eigen jeugd, minder spelers hoeven halen en betalen, meer recette enz.

Zonder dat ik onderstaande standpunten wil verdedigen , de volgende zaken hebben hier ook wel iets mee te maken :
http://www.topklasser.nl/nl/nieuws-...sterlee-deel-rbb-wil-helemaal-niet-promoveren

en Fc Groningen had graag zijn jong team in de Tweede Klasse zien spelen, maar ziet in de Derde Klasse ook voordelen :
Mooie aansprekende tegenstanders , minder reiskosten en steeds kunnen voetballen op zaterdag om 14.30 uur of 15.00 uur.
 
Laatst bewerkt:

Joost

Well-known member
Jij geeft aan : "Een lagere afdeling is per definitie niet aansprekender " en " een hoger niveau is altijd mooier ".
Daar ben ik het niet mee eens.
In sommige gevallen kan voor een club een lager niveau mooier zijn en/of meer aansprekende tegenstanders opleveren.

In de standaardklasse van het voetbal zou het voor iedereen toch zo moeten zijn dat je sportief het hoogste nastreeft. Anders moet je lekker in de reserveklassen gaan ballen.
 

noordooster

Well-known member
In de standaardklasse van het voetbal zou het voor iedereen toch zo moeten zijn dat je sportief het hoogste nastreeft.

Wanneer dat alleen haalbaar is met het ophalen en betalen van spelers ten koste van de eigen jeugd die vervolgens weggaat lijkt het me niet raar dat je genoegen neemt met wat lager dan het hoogste. En zo zijn er meer argumenten te bedenken om niet het hoogste na te streven.
Ik ken genoeg clubs die graag sportief gezien hogerop willen, maar bewust niet ten koste van alles.
 

Mug

Member
En wanneer je niet betaald en geen ambities hebt, worden jou talentvolle spelers weer weggehaald door de hoogst spelende clubs. Visuele cirkel. Sta laatst te praten met mensen van HHC bij Alcides A1 tegen HHC A1, 4de divisie, hoeveel jongens halen de eerste selectie, antwoord nul. En toch geniet noordooster bij HHC, beetje dubbel.
 

SanMark.

Well-known member
Wanneer dat alleen haalbaar is met het ophalen en betalen van spelers ten koste van de eigen jeugd die vervolgens weggaat lijkt het me niet raar dat je genoegen neemt met wat lager dan het hoogste. En zo zijn er meer argumenten te bedenken om niet het hoogste na te streven.
Ik ken genoeg clubs die graag sportief gezien hogerop willen, maar bewust niet ten koste van alles.


Maar ook voor clubs die niet betalen is het aansprekender om in de 2de klasse te voetballen dan in de 3de klasse te voetballen. Dat staat helemaal los van betalen en eigen jeugd e.d.

Voor een dorpsclub die niet betaald is het hoogste nastreven misschien wel 2de klasse voetballen. En als dan alle andere dorpen erom 3de klasse voetballen rekenen er dan maar op dat je als enige 2de klasser een stuk aansprekender voetbalt ongeacht dat je wat minder derby's hebt.
 
Bovenaan